بررسی تاثیر بخور سرد و گرم بر کرونا

امتیاز دهید

ویروس کووید 19 در اواخر سال 2019 پا به عرصه وجود گذاشت و همچون بلایی خانمان‌سوز به جان مردم در سراسر جهان افتاد. تا اکتبر 2020 که این مقاله در حال نگارش است، هنوز هیچ نوع واکسن یا درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است و همه روزه دانشمندان و محققان در همه کشورها […]

بررسی تاثیر بخور سرد و گرم بر کرونا

ویروس کووید 19 در اواخر سال 2019 پا به عرصه وجود گذاشت و همچون بلایی خانمان‌سوز به جان مردم در سراسر جهان افتاد. تا اکتبر 2020 که این مقاله در حال نگارش است، هنوز هیچ نوع واکسن یا درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است و همه روزه دانشمندان و محققان در همه کشورها در حال پژوهش برای یافتن راهی جهت مهار این بیماری هستند. بر اساس برخی یافته‌ها استفاده از دستگاه بخور می‌تواند روی بیماری کرونا تاثیراتی داشته باشد. در این مقاله تاثیر بخور سرد و گرم بر کرونا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دستگاه بخور روی کرونا تاثیری دارد؟

اگر سوال شما این است که تاثیر بخور سرد و گرم بر کرونا چگونه است ؟ و آیا استفاده از دستگاه بخور موجب جلوگیری از کرونا می‌شود یا خیر؟ باید بگوییم که پاسخ به این پرسش اصلا ساده نیست؛ زیرا در حال حاضر ویروس کرونا هر روز در حال جهش و تغییر بوده و همچنان تحقیقات در مورد آن ادامه دارد. بسیاری از اطلاعاتی که در زمینه بیماری کرونا منتشر می‌شود، قطعی نیست و ممکن است پس از مدتی نتایجی کاملا عکس مورد تائید قرار بگیرد. نمونه این سخن آنکه در ابتدا تصور می‌شد با گرم شدن هوا ویروس کوید 19 از بین می‌رود، در حالی که همه به چشم خود دیدیم که چنین نبود.

  دستگاه بخور

اطلاعاتی که در مورد تاثیر بخور سرد و گرم بر کرونا در این مقاله به اطلاعات شما عزیزان می‌رسد، از منابعی معتبر تهیه شده است اما توجه داشته باشید که همان‌طور که توضیح دادیم در طول زمان و با مطالعات بیشتر ممکن است تغییراتی در آنها ایجاد شود.

خرید انواع دستگاه بخور

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان
کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت اصلی: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف: 253.000 تومان

تحقیقات اولیه در مورد تاثیر بخور سرد و گرم بر کرونا

روشن کردن دستگاه بخور به منظور نابود کردن ویروس کووید 19 تقریبا بی‌معناست و در هیچ منبع علمی در این مورد سخنی به میان نیامده است اما در اولین یافته‌های محققان عنوان شد که تاثیر بخور سرد و گرم بر کرونا به 2 طریق امکان پذیر است:

  • دانشمندان دانشگاه کارولینای آمریکا تحقیقات وسیعی در مورد ویروس سارس و رفتار آن روی سطوح انجام دادند. همان‌طور که حتما شنیده‌اید بیماری سارس با بیماری کرونا شباهت‌های بسیاری دارد. محققان کشف کردند که غلظت ویروس‌ها روی سطوح در محیطی که دمای 20 درجه سانتیگراد و 50 درصد رطوبت دارد، پس از گذشت 2 روز به زیر 1% کاهش می‌یابد و در محیط‌هایی با رطوبت کمتر یا بیشتر غلظت ویروس به طور چشمگیری بیشتر است. می‌توان نتیجه گرفت که اگر بتوانیم رطوبت را بین 40 تا 60% نگه داریم، میزان ویروس‌ها به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد.
نکته: تحقیق فوق روی ویروس سارس انجام شده نه ویروس کرونای فعلی؛ اما از آنجایی که به گفته دانشمندان این دو ویروس بسیار به هم شبیهند، ممکن است نتیجه در مورد کووید 19 نیز یکسان باشد.
  • معمولا ویروس‌ها فقط در هوا شناور نیستند بلکه به ذرات کوچک آب نیز متصل می‌شوند. در مدت زمانی که ویروس‌ها در هوا هستند، خطر ابتلا به بیماری بسیار زیاد است. رفتار ویروس‌‌ها در محیط‌های خشک و مرطوب کمی با یکدیگر متفاوت است یعنی در محیط‌های خشک ذرات سبک‌ترند و بنابراین مدت زمان بیشتری در هوا باقی می‌مانند. در محیط‌های مرطوب ذرات سنگین‌تر بوده، کمتر در هوا می‌مانند و زودتر روی زمین یا سطوح می‌افتند. بنابراین در محیط مرطوب می‌توان مدت زمان تماس با ویروس را کاهش داد.

  کرونا

نتایج اخیر در مورد تاثیر بخور سرد و گرم بر کرونا

نتایج یافته‌های اخیر دانشمندان کاملا عکس مطالبی که در قسمت بالا توضیح داده شد را نشان می‌دهند. اخیرا در بسیاری از خبرگزاری‌های رسمی کشورمان، دستگاه بخور را دوست اصلی کرونا دانسته و تاکید کرده‌اند که تاثیر بخور سرد و گرم بر کرونا به شکلی است که رشد ویروس را افزایش می‌دهد و بنابراین اصلا مناسب نیست که دستگاه بخور را در منزل روشن کنید. از شنیدن این نتایج ضد و نقیض تعجب نکنید زیرا همچنان که برایتان شرح دادیم، ویروس کرونا ویروسی نوظهور است و تحقیقات در مورد آن هنوز کامل نشده است. آنچه می‌توان نتیجه گرفت این است که ویروس کوید 19 آنقدرها هم شبیه ویروس سارس نیست!

آیا باید برای محافظت از خود در برابر کرونا دستگاه بخور بخریم ؟

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد، نمی‌توانیم پیشنهاد دهیم که برای جلوگیری از کرونا دستگاه بخور بخرید یا نه. مرطوب کردن محیط با دستگاه بخور می‌‌تواند برای سلامتی مفید باشد و فرقی نمی‌کند که از بخور گرم به منظور مرطوب کردن هوا استفاده کنید یا بخور سرد. اما اگر به دنبال راهی برای پیشگیری از کرونا هستید، راه‌های بسیار بهتری وجود دارند که بسیار موثرتر از دستگاه بخور به شمار می‌آیند:

  • مرتب دستان خود را با آب و صابون بشویید و در صورت عدم دسترسی به آب از محلول‌های ضد عفونی‌کننده حاوی الکل استفاده کنید.
  • پروتوکول‌های بهداشتی را رعایت کرده و از هر فردی که عطسه یا سرفه می‌کند، دور بمانید.
  • به هنگام خارج شدن از منزل ماسک را فراموش نکنید.
  • چشم، بینی یا دهان خود را با دست لمس نکنید.
  • به هنگام عطسه یا سرفه، بینی و دهان خود را با دستمال بپوشانید.
  • در صورتی که احساس بیماری می‌کنید، از منزل خارج نشوید.
  • در صورت داشتن تب، سرفه یا علائم تنفسی به پزشک مراجعه نمایید.
  • سیستم ایمنی خود را قوی کنید تا انواع بیماری‌ها به سراغ شما نیایند.

جلوگیری از کرونا

در چه مواردی از دستگاه بخور استفاده کنیم ؟

اگر گرفتگی سینوس، سرماخوردگی، آنفولانزا، برونشیت، سینوزیت، آسم، آلرژی یا هر نوع عفونت تنفسی دارید، بخار درمانی می‌تواند برای شما موثر و مفید واقع شود. تنفس بخار سرد و گرم، هوای گرم و مرطوب را از طریق بینی و گلو راهی ریه‌ها می‌کند که به باز شدن سینوس‌ها و تنفس آسان‌تر کمک شایانی می‌نماید. همچنین رطوبت گرم، مخاط را رقیق کرده و دفع آنها آسان‌تر می‌شود. با استفاده از دستگاه بخور احساس سوزش و خارش در بینی نیز کاهش می‌یابد.

نتیجه گیری

برخی یافته‌ها نشان می‌دهند که دستگاه بخور روی ویروس کرونا هیچ نوع تاثیری ندارد، برخی دیگر می‌گویند استفاده از بخور موجب رشد و گسترش بیشتر ویروس‌ها می‌شود و تعدادی دیگر نیز می‌گویند تاثیر بخور سرد و گرم بر کرونا می‌تواند مفید باشد. توجه داشته باشید که طبق آخرین بررسی‌های موجود دستگاه بخور برای جلوگیری از کرونا مناسب نیست اما به هر حال شما می‌توانید به منظور بهبود مشکلات تنفسی خود به خصوص در فصول سرد سال از مزایای این وسیله مفید کمک بگیرید.

مطالب مرتبط
برچسب: کرونا
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فریبا
فریبا

سلام…آیادرزمانیکه کرونا روگرفتیم ومبتلا شدیم بخورسردیا گرم کمک کننده هستش برای روندخوب شدن سریعتربیماری؟

مرادی
مرادی

یکم مسئله گیج کننده ای بود ولی شخصا نتیجه گرفتم بودن دستگاه بخور بهتر از نداشتنشه

مینا سماواتی
مینا سماواتی

بخور سرد بهتره یا بخور گرم؟ بخور سرد گرون تره یعنی بهتره؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز

هر دو دستگاه ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و باید بر اساس آنها و نیاز خودتان نوع دستگاه را مشخص کنید. مثلا هدفتان از خرید دستگاه بخور چیست ؟ به منظور بیماری ها یا برای رطوبت نگه داشتن هوای منزل ؟ قصد دارید از دستگاه بخور در تمام فصول سال استفاده کنید یا در فصول سرد سال؟ آیا در منزل، نوزاد و کودک خردسال دارید؟ و سوالات دیگر که پیشنهاد می کنیم مقاله ” بخور سرد یا گرم ” را مطالعه بفرمایید و بر اساس نیاز خود بهترین دستگاه را انتخاب کنید.