مجله مثبت سبز

چه بخوریم ریزش مو نداشته باشیم ؟

5/5 - (1 امتیاز)

ریزش مو یکی از مشکلات آزاردهنده‌ای است که به اشکال مختلف هم در میان زنان و هم در میان مردان دیده می‌شود. دلایل بسیاری همچون ژنتیک، سن و ناهماهنگی هورمون‌ها برای ریزش مو مطرح می‌شود و عدم داشتن تغذیه مناسب نیز یکی از مهم‌ترین آنها به شمار می‌آید. بنابراین اگر علت ریزش مو به تغذیه […]

مواد غذایی برای جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلات آزاردهنده‌ای است که به اشکال مختلف هم در میان زنان و هم در میان مردان دیده می‌شود. دلایل بسیاری همچون ژنتیک، سن و ناهماهنگی هورمون‌ها برای ریزش مو مطرح می‌شود و عدم داشتن تغذیه مناسب نیز یکی از مهم‌ترین آنها به شمار می‌آید. بنابراین اگر علت ریزش مو به تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی مرتبط باشد، به راحتی می‌توان آن را درمان کرد. مواد غذایی برای جلوگیری از ریزش مو کدامند؟ چگونه می‌توانیم به طور طبیعی به پرپشت شدن و لطافت بیشتر موهای خود کمک کنیم؟

دقت داشته باشید که اگر ریزش موی شما به کمبود ویتامین و مواد معدنی مربوط باشد، بهتر است برای خرید مکمل پوست مو و ناخن اقدام کرده و محصولی مناسب را از داروخانه با توجه به نیاز خود یا دستور پزشک تهیه نمایید.

مواد مغذی لازم برای رشد مو

به واسطه مصرف برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی رشد موها افزایش یافته و از ریزش آنها نیز پیشگیری می‌شود. از آن جمله می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • بیوتین: نام دیگر این ویتامین، ویتامین B7 است که به رشد موها و استحکام و افزایش ضخامت تارهای مو کمک می‌کند. بیوتین را در انواع گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ به وفور می‌توان یافت. همچنین باید اشاره کرد که دیگر ویتامین ‌های گروه B نیز در بهبود رشد موها موثر هستند.
  • روی: عنصر زینک یا همان روی در رشد بافت مو و همچنین ترمیم آن نقشی کلیدی ایفا می‌کند. زینک موجب می‌شود تا غده چربی اطراف فولیکول مو به خوبی عملکرد خود را انجام دهد. ریزش مو یکی از نشانه‌های کمبود روی در بدن است. گوشت قرمز و حبوبات منبعی غنی از روی هستند.
  • آهن: کمبود آهن در بدن موجب می‌شود تا اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مو به خوبی صورت نگرفته و در نتیجه ریزش مو حاصل شود. گوشت قرمز، ماهی سالمون و حبوبات مقادیر مناسبی از آهن را در خود جای داده‌اند. در کنار عنصر آهن حتما باید از ویتامین C نیز به مقادیر کافی بهره گرفت چون این ویتامین به جذب آهن کمک می‌کند.
  • ویتامین D: به تحریک رشد فولیکول‌های مو کمک می‌کند. نور خورشید بهترین منبع دریافت این ویتامین است.
  • ویتامین E: این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و با کاهش استرس اکسیداتیو در پوست سر از ریزش مو و همچنین آلوپسی پیشگیری می‌کند. روغن جوانه گندم و دانه آفتاب‌گردان از بهترین منابع ویتامین E محسوب می‌شوند.

به جز موارد یاد شده مواد مغذی دیگری همچون ویتامین A، امگا3، کلسیم، منیزیم، سلنیوم و … نیز برای پیشگیری از ریزش مو ضروری هستند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تغذیه انسان باید در بر گیرنده کلیه ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد.

ریزش مو در خانم ها

بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از ریزش مو

اگر رژیم غذایی از مواد مغذی غنی باشد و علت ریزش موی شما نیز صد در صد به تغذیه نامناسب مربوط شود، این مژده را به شما می‌دهیم که با گنجاندن مواد غذایی زیر در برنامه غذایی خود می‌توانید به طور طبیعی به رفع کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن خود کمک کرده و شاهد توقف ریزش موی خود باشید. بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از ریزش مو ، افزایش ضخامت مو و حتی پیشگیری از  سفید شدن موها شامل موارد زیر است:

کره بادام زمینی

طیف گسترده‌ای از مواد مغذی را می‌توان در کره بادام زمینی یافت. این خوراکی لذیذ حاوی پروتئین، چربی‌های سالم و ویتامین E بوده و برای ضخیم نگه داشتن موها و افزایش رشد و درخشش آنها مناسب به نظر می‌رسد. بر اساس تحقیقات مصرف روزانه 100 میلی‌گرم ویتامین E می‌تواند رشد موها را تا 34% افزایش دهد و مصرف کره بادام زمینی با داشتن 3.87 میلی‌گرم ویتامین E (در 1 قاشق غذاخوری) تا حدود زیادی می‌تواند نیاز بدن به این ویتامین را برطرف سازد.

ممکن است این مقاله برای شما مفید باشد: مقایسه مراحل رشد مو بعد از کاشت و نحوه رشد موی طبیعی

نارنگی

چنانچه اشاره کردیم کمبود آهن می‌تواند به ریزش مو منجر شود. آهن در غذاهایی همچون گوشت قرمز و اسفناج به وفور یافت می‌شود. با مصرف نارنگی که از ویتامین C غنی است می‌توان مقدار جذب آهن را در بدن افزایش داده و در نتیجه مانع از ریزش موها شد.

نارنگی

ماهی سالمون

اسیدهای چرب امگا 3 در پیشگیری از ریزش مو موثر هستند. بر این اساس ماهی سالمون را یکی از بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از ریزش مو می‌توان دانست زیرا مقادیر بالایی از امگا 3 را شامل می‌شود. امگا 3 سبب رشد مجدد موها، براق شدن و پرپشت شدن آنها شده و خاصیت ضد التهابی نیز دارد. ماهی سالمون منبعی غنی از ویتامین D نیز بوده و محرک فولیکول مو نیز محسوب می‌شود. به کمک ماهی سالمون می‌توان از کم‌پشت شدن موها به خوبی جلوگیری کرد.

اسفناج

اسفناج حاوی مواد مغذی و مواد معدنی نظیر آهن و منیزیم است که در حفظ سلامت موها نقش مهمی دارند. مصرف اسفناج به تولید موثر سبوم در موها نیز کمک کرده و همزمان با کاهش ریزش مو به رشد مجدد موها نیز کمک می‌کند.

تخم مرغ

یک عدد تخم مرغ، 10 میکروگرم بیوتین را در خود جای داده است و به رشد موها و تقویت ناخن‌ها کمک می‌کند. همچنین تخم مرغ ویتامین D را نیز به خوبی برای بدن تامین کرده و در براقی و رفع کدری موها نیز موثر است. با مصرف تخم مرغ می‌توان ریزش موی ناشی از افزایش سن را کنترل کرده و ضخامت موها را نیز بهبود بخشید.

تخم مرغ

ماست یونانی از جمله مواد غذایی برای جلوگیری از ریزش مو

ماست یونانی ماستی غنی از پروتئین است که ساکنین یونان سال‌ها از آن استفاده کرده‌اند و اکنون نیز این ماده غذایی مفید و لذیذ به دیگر نقاط جهان راه یافته است.

از آنجایی که بخش عمده‌ای از ساختار فولیکول مو را مواد پروتئینی تشکیل می‌دهند، مصرف مقادیر مناسب پروتئین جهت پیشگیری از ریزش مو بسیار ضروری به حساب می‌آید. کمبود پروتئین در رژیم غذایی احتمال ریزش مو را افزایش می‌دهد بنابراین در رژیم غذایی خود حتما از مقادیر مناسبی پروتئین برخوردار شوید.

جو دوسر

مقادیر مناسبی از فیبر، آهن، روی و اسیدهای چرب امگا3 را در جو دوسر به وفور می‌توان یافت. همه این مواد مغذی در کنار یکدیگر دست به دست هم می‌دهند تا رشد موها را تحریک کرده و آنها را سالم و ضخیم نگه دارند.

گواوا

اگرچه اکثر ما پرتقال را به عنوان بهترین منبع ویتامین C می‌شناسیم اما این باور صحت ندارد. میوه گواوا یکی از میوه‌هایی است که می‌توان گفت 4 تا 5 برابر بیشتر از پرتقال حاوی ویتامین C است. مطالعات نشان داده است که مصرف ویتامین C علاوه بر افزایش جذب آهن موجب رشد قابل توجه موها شده و از کم‌پشتی آنها ممانعت می‌کند.

عدس

گفتیم که همه ویتامین‌های گروه B در بهبود رشد موها و ممانعت از ریزش آنها تاثیرگذار هستند. عدس را نیز می‌توان به عنوان یکی از مواد غذایی برای جلوگیری از ریزش مو معرفی کرد. این ماده غذایی که جزء حبوبات به شمار می‌آید حاوی مقادیر مناسبی فولیک اسید بوده و در ساخت گلبول‌های قرمز نقش دارد. گلبول‌های قرمز اکسیژن را به اندام‌های مختلف از جمله پوست سر می‌رسانند و به همین دلیل می‌توانند از ریزش مو جلوگیری کنند. نخود نیز از دیگر حبوباتی است که می‌تواند در رشد موها موثر باشد. این ماده غذایی حاوی مقادیر مناسبی از فولات است که از ویتامین‌های ب به شمار می‌آید.

عدس مواد غذایی برای جلوگیری از ریزش مو

بلوبری

استرس اکسیداتیو یکی از عوامل ریزش مو و خالی شدن پوست سر محسوب می‌شود. با مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان می‌توان به جنگ رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو رفته و با خنثی‌سازی آنها به رشد مجدد موها کمک کرد. بلوبری علاوه بر اینکه حاوی ویتامین‌های گروه B است، خاصیت آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده‌ای نیز دارد که می‌تواند در درمان ریزش مو مفید واقع شود.

از دیگر مواد غذایی برای جلوگیری از ریزش مو می‌توان به جو، گردو، هویج، قارچ شیتاکه، کیوی، فلفل دلمه‌ای و لوبیا قرمز اشاره کرد که هر یک از آنها حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم برای رشد مو هستند.

مصرف مکمل های غذایی برای جلوگیری از ریزش مو

چنانچه علت ریزش مو، کمبود مواد مغذی باشد به این معنا است که رژیم غذایی فرد نتوانسته است به مقدار کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی را برای بدن فراهم کند. در این صورت است که پزشکان توصیه می‌کنند در کنار اصلاح رژیم غذایی باید از مکمل‌های سلامت مو نیز استفاده کرد. بهترین مکمل‌های غذایی که به طور تخصصی برای افزایش رشد موها و پیشگیری از ریزش آنها فرموله شده‌اند، به شرح زیر هستند:

مکمل‌های غذایی نام‌برده شده در قسمت فوق به طور ویژه شامل ویتامین‌ها و عناصری هستند که به طور مستقیم روی سلامت مو تاثیر می‌گذارند.

برای جلوگیری از ریزش مو کدام غذاها را نخوریم ؟

مواد غذایی که در ادامه معرفی می‌شوند نه تنها موجب ریزش مو خواهند شد بلکه به طورر کلی در سلامتی انسان تاثیر نامطلوبی را بر جای می‌گذارند:

  • ماهی‌هایی که حاوی مقادیر بالایی جیوه هستند مثل اره ماهی
  • مواد قندی زیرا مانع از جذب پروتئین در بدن می‌شوند
  • مواد غذایی نشاسته‌دار مانند کیک و شیرینی
  • نوشیدن الکل زیرا جذب “روی” را در بدن کاهش می‌دهد
کشیدن سیگار نیز به دلیل کاهش گردش خون و مسدود کردن فولیکول‌های مو به موها آسیب رسانده و سبب ریزش مو و ناسالم شدن موها می‌شود.

سیگار

کلام پایانی

مواد غذایی برای جلوگیری از ریزش مو را در این مقاله معرفی کردیم. با گنجاندن آنها در رژیم غذایی خود می‌توانید به طور طبیعی سلامت موهای خود را بهبود بخشیده و علاوه بر آن سلامت عمومی بدن خود را نیز ارتقاء دهید و یک سیستم ایمنی قوی برای مقابله با بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا داشته باشید. دقت کنید که در بسیاری از موارد ریزش مو به دلایل دیگری همچون مسائل ژنتیکی و عدم تعادل هورمونی در بدن مرتبط می‌شود که در این صورت تنها با اصلاح تغذیه نمی‌توان مشکل ریزش مو را برطرف کرد؟

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت مو
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دریا رحمانی
دریا رحمانی

من تغذیه خوبی دارم و سعی می کنم از مواد ارگانیک استفاده کنم ولی باز هم ریزش مو دارم. مشکل هورمونی ندارم. به نظرتون چه باید بکنم؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  دریا رحمانی

سلام دوست عزیز
ریزش مو علت های مختلفی دارد از جمله، استرس، شرایط آب و هوا، رژیم غذایی و…. پیشنهاد می کنم اول علت را ریشه یابی کنید و بعد برای درمان اقدام کنید . برای شروع می توانید از یک شامپو و لوسیون ضد ریزش مناسب با نوع مو استفاده کنید.