مجله مثبت سبز

چرا گل مژه می زنیم ؟

3/5 - (2 امتیاز)

گل مژه در نگاه اول ممکن است شبیه به جوشی باشد که در نزدیکی پلک شما به وجود آمده است اما گل مژه در واقع هیچ ربطی به جوشی که آن را به عنوان آکنه می‌شناسیم، ندارد. گل مژه اغلب دردناک و چرکی بوده و گاهی حتی در قسمت داخلی پلک نیز به وجود می‌آید. […]

علت ایجاد گل مژه چیست

گل مژه در نگاه اول ممکن است شبیه به جوشی باشد که در نزدیکی پلک شما به وجود آمده است اما گل مژه در واقع هیچ ربطی به جوشی که آن را به عنوان آکنه می‌شناسیم، ندارد. گل مژه اغلب دردناک و چرکی بوده و گاهی حتی در قسمت داخلی پلک نیز به وجود می‌آید. در اکثر موارد پس از چند روز گل مژه خود به خود از بین می‌رود. اما علت ایجاد گل مژه چیست؟ چطور می‌توانیم در مدت زمانی کوتاه گل مژه را درمان نماییم؟

علائم گل مژه

نشانه‌های بروز گل مژه شامل موارد زیر است:

  • توده قرمز رنگ در اطراف پلک
  • درد پلک
  • تورم پلک
  • اشک از چشم

  علائم گل مژه

یکی دیگر از بیماری‌هایی که سبب التهاب پلک می‌شود، شالازیون نام دارد. شالازیون هنگامی رخ می‌دهد که در یکی از غدد کوچک چربی در پلک انسدادی به وجود آمده باشد. شالازیون و گل مژه بسیار شبیه به هم هستند اما شالازیون معمولا دردناک نیست و بیشتر قسمت داخلی پلک را درگیر می‌کند.

گل مژه در هر جنسیتی و در هر سن و سالی می‌تواند اتفاق بیفتد اما اگر شما به طور مداوم دچار گل مژه می‌شوید، با مراجعه به پزشک علت را حتما مورد بررسی قرار دهید.

علت ایجاد گل مژه

باکتری استافیلوکوک عامل ایجاد بسیاری از عفونت‌ها است و یکی از عوامل ایجاد کننده گل مژه نیز محسوب می‌شود پس علت ایجاد گل مژه را می‌توان عفونت دانست. باکتری که گل مژه را ایجاد می‌کند، در داخل بینی به وفور یافت می‌شود و به همین دلیل به سهولت می‌تواند توسط دست به چشم منتقل شود.

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان
کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت اصلی: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف: 253.000 تومان

گل مژه در افرادی که سابقه بلفاریت دارند، بسیار شایع است. اگر به فواصل زمانی کوتاه دچار گل مژه می‌شوید، ممکن است با ضعف سیستم ایمنی روبرو باشید بنابراین بهتر است به چشم پزشک مراجعه نمایید.

  علت ایجاد گل مژه

در موارد زیر ریسک ابتلای شما به گل مژه بیشتر خواهد شد:

  • اگر چشمان خود را با دست‌های شسته نشده و آلوده لمس کنید
  • لنز خود را بدون ضد عفونی کردن در چشم قرار دهید
  • به هنگام خواب با آرایش بخوابید
  • از لوازم آرایش تاریخ گذشته استفاده کنید
  • دچار بلفاریت یا التهاب مزمن در پلک باشید
  • به بیماری روزاسه مبتلا باشید

افرادی که مستعد حساسیت‌های چشمی هستند بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به گل مژه قرار دارند. فصل تابستان یکی از فصولی است که در آن ابتلا به گل مژه بیش از دیگر زمان‌ها مشاهده می‌شود.

ممکن است این مطلب برایتان کاربردی باشد: فشار چشم به چه دلایلی ایجاد می شود ؟

در چه صورتی به پزشک مراجعه کنیم ؟

گل مژه معمولا برای چشم بی‌ضرر است و بر توانایی دید شما نیز تاثیری نخواهد گذاشت. پیش از مراجعه به پزشک بهتر است ابتدا خودتان روش‌های خانگی را امتحان نمایید؛ به عنوان مثال روزی 5 بار و هر مرتبه به مدت 5 الی 10 دقیقه یک پارچه گرم را روی پلک خود (در حالتی که بسته است) قرار داده و پلک را به آرامی ماساژ دهید. در موارد زیر به پزشک مراجعه نمایید:

  • پس از 48 ساعت گل مژه بدتر شود
  • قرمزی و تورم، کل پلک را درگیر کند
  • به جز پلک، دیگر نقاط صورت نیز دچار قرمزی و تورم شوند

چگونه از بروز گل مژه پیشگیری کنیم ؟

علت ایجاد گل مژه را بررسی کردیم اما چگونه می‌توانیم از بروز آن پیشگیری نماییم؟ به منظور پیشگیری از گل مژه در واقع باید از بروز عفونت جلوگیری کنیم:

  • دست‌های خود را بشویید؛ حداقل به مدت 20 ثانیه دستان خود را با آب ولرم و صابون شستشو دهید یا از محلول ضد عفونی کننده دست استفاده کنید.
  • دست‌های خود را به چشم خود نمالید.
  • با دور انداختن لوازم آرایش قدیمی و تاریخ گذشته خطر عفونت‌های مکرر چشم را کاهش دهید.
  • لوازم آرایش خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و همراه با آرایش هرگز به رختخواب نروید.
  • اگر لنز استفاده می‌کنید، از تمیز بودن آن اطمینان حاصل نمایید؛ پیش از استفاده از لنز دست‌های خود را بشویید و طبق دستور پزشک آنها را ضد عفونی نمایید.
  • اگر مدام دچار گل مژه می‌شوید، استفاده از کمپرس گرم می‌تواند از بازگشت دوباره آن پیشگیری نماید.
  • چنانچه دچار بلفاریت هستید، دستور العمل‌های مراقبت از چشم را مطابق با دستور پزشک اجرا نمایید.
  • در فصل تابستان و بهار از عینک آفتابی استفاده کنید.

درمان گل مژه

پزشکان و همچنین اطبای طب سنتی می‌گویند که به هنگام بروز گل مژه باید از ماساژ و خاراندن موضع مورد نظر به ویژه با دست آلوده پرهیز کرد و همچنین گل مژه را نباید فشار داد چون در این صورت، ممکن است گل مژه تشدید شود و درد و قرمزی بیشتری پیدا کند. کمپرس با آب گرم یکی از بهترین راهکارهای درمان گل مژه بوده که در طب سنتی نیز به آن تاکید شده است. یک راه دیگر برای بهبود گل مژه این است که گیاهان آویشن شیرازی، گل ختمی و اسفرزه را به نسبت مساوی با یکدیگر مخلوط کنید و سپس پودر به دست آمده را در آب جوش یا شیر داغ بریزید تا به شکل خمیر درآید. خمیر حاصله را می‌توان روی گل مژه قرار داد تا چرک درون آن خارج شود.

  درمان گل مژه

ماساژ گل مژه با ژل آلوئه ورا، روغن کرچک و روغن میخک و قرار دادن پنبه آغشته به دمنوش بابونه و قرار دادن آن روی موضع مورد نظر از دیگر راهکارهایی است که در طب سنتی به منظور درمان گل مژه پیشنهاد می‌شود. طب سنتی مصرف چیپس، پفک، شیرینی، آجیل، قهوه، غذاهای چرب و ادویه دار را به خصوص به هنگام گل مژه ممنوع می‌داند.

گفتار آخر

در این مقاله به علت ایجاد گل مژه پرداختیم و راه‌های درمان و پیشگیری را نیز به شما عزیزان معرفی کردیم. لازم به یادآوری است که در صورت بروز مداوم گل مژه در پلک خود حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را به طور اختصاصی مورد بررسی قرار دهد. گل مژه اصلا عارضه خطرناکی نیست اما بهتر است با راهکارهای ارائه شده در این مطلب همواره از بروز آن پیشگیری نمایید. شما به هنگام گل مژه چه راهکاری را امتحان می‌کنید؟

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صاحبی
صاحبی

بسیار جالب و عالی بود با تشکر از حسن انتخاب موضوعات علمی پزشکی

مهرانگیز رجبی
مهرانگیز رجبی

یکبار چشمم گل مژه زد و به سفارش دوستان با چای چشمم را شستشو دادم اما دچار عفونت شدم. امیدوارم بقیه مثل من خودشون را گرفتار نکنن

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز

سپاس از اینکه تجربه خود را با ما و خوانندگان مقاله درمیان گذاشتید.