آشنایی با محبوب ترین چای های گیاهی

3/5 - (2 امتیاز)

چای‌های گیاهی علاوه بر اینکه به عنوان دمنوش احساسی خوشایند به شما می‌دهند، خواص درمانی و دارویی داشته و به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند. بهتر است به عنوان نوشیدنی گرم فقط از چای سیاه که در میان ما ایرانیان بسیار پرطرفدار است، استفاده نکرده و دیگر انواع دمنوش را هم امتحان کنید. محبوب‌ترین و […]

انواع چای های گیاهی

چای‌های گیاهی علاوه بر اینکه به عنوان دمنوش احساسی خوشایند به شما می‌دهند، خواص درمانی و دارویی داشته و به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند. بهتر است به عنوان نوشیدنی گرم فقط از چای سیاه که در میان ما ایرانیان بسیار پرطرفدار است، استفاده نکرده و دیگر انواع دمنوش را هم امتحان کنید. محبوب‌ترین و پرفایده‌ترین چای‌ های گیاهی عبارتند از: چای بابونه، چای نعنا، چای زنجبیل و… در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز شما را با فواید هر یک از آنها آشنا می‌کنیم؛ شاید بیشتر راغب شوید که آنها را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

چای بابونه

چای بابونه بیشتر به دلیل خاصیت آرامش‌بخش خود معروف است و خاصیت خواب‌آور هم دارد. مطالعات نشان می‌دهد که این دمنوش می‌تواند کیفیت خواب را به ویژه در افراد مسن و خانم‌ها بعد از زایمان بهبود بخشد. همچنین بابونه دارای اثرات ضد التهابی و ضد باکتریایی بوده و از سلامت کبد محافظت به عمل می‌آورد. از دیگر فواید چای بابونه می‌توان به این نکته اشاره کرد که به تنظیم قند خون کمک می‌کند و علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد.

  چای بابونه

چای نعناع از بهترین چای های گیاهی

مهم‌ترین خاصیت چای نعنا این است که سلامت دستگاه گوارش انسان را بهبود می‌بخشد. این چای دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی است. چندین مطالعه نشان داده است که از انواع چای های گیاهی چای نعناع می‌تواند به تسکین سوء هاضمه، حالت تهوع، معده‌درد و رفع علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک کند.

چای زنجبیل

چای زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان‌ها بوده و یک داروی شناخته شده برای رفع حالت تهوع است. به ویژه در اوایل بارداری می‌توان از این خاصیت چای زنجبیل برای مبارزه با حالت تهوع بهره گرفت. همچنین حالت تهوع ناشی از درمان‌های سرطان و انواع جراحی‌ها نیز با مصرف چای زنجبیل ممکن است تسکین یابد. زنجبیل به پیشگیری از زخم معده کمک کرده، سوء هاضمه را تسکین می‌بخشد و درد مربوط به قاعدگی را در زنان کمتر می‌کند.

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان
کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت اصلی: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف: 253.000 تومان

مطالعات نشان می‌دهد که قرص زنجبیل یا مکمل‌های حاوی زنجبیل در کنترل قند خون و سطح چربی خون موثر بوده و برای افراد مبتلا به دیابت می‌توانند بسیار مفید واقع شوند.

چای ترش

نام دیگر چای ترش، چای هیبیسکوس است که در میان انواع چای های گیاهی طرفداران بسیاری دارد. این چای رنگ و طعمی بی‌نظیر داشته و در کاهش کلسترول بد خون و همچنین فشار خون موثر عمل می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف این چای در کاهش سطح استرس اکسیداتیو در بدن که مخرب سلول است، نقش دارد. دقت کنید که داروهای مدر ممکن است با این چای تداخل داشته باشند.

  چای ترش

چای اکیناسه

در میان انواع چای های گیاهی چای اکیناسه دمنوشی است که برای درمان و پیشگیری از سرماخوردگی بیشترین کاربرد را دارد. شواهد نشان داده است که اکیناسه ممکن است به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و از بدن انسان در برابر عفونت‌ها محافظت به عمل آورد.

اکیناسه می‌تواند مدت زمان دوره سرماخوردگی را کاهش داده و از شدت علائم سرماخوردگی بکاهد.

چای رویبوس

رویبوس یکی از پرفایده‌ترین چای های گیاهی است که در طول تاریخ با اهداف دارویی هموراه مورد استفاده قرار گرفته است. بر اساس برخی مطالعات می‌توان گفت که رویبوس ممکن است اثرات ضد آلرژی داشته باشد. این چای در جلوگیری از پوکی استخوان نیز می‌تواند مفید باشد. برای بهبود فشار خون و سطح کلسترول خون نیز می‌توان از چای رویبوس بهره گرفت.

چای مریم گلی

چای مریم گلی به دلیل خواص دارویی فراوان در میان چای های گیاهی بسیار شناخته شده است. مطالعات روی گیاه مریم گلی نشان داده است که در کنترل علائم آلزایمر ممکن است موثر واقع شود. عملکرد ذهنی و حافظه در بزرگسالان نیز با مصرف مریم گلی ممکن است بهبود یابد. کاهش کلسترول بد از دیگر خواص چای مریم گلی است.

  چای مریم گلی

چای بادرنجبویه

در میان چای های گیاهی چای بادرنجبویه طعمی خوشایند و لیمویی دارد و مصرف آن سلامت بدن انسان را بهبود می‌بخشد. در یک مطالعه کوچک مشخص شد که مصرف چای بادرنجبویه به مدت 6 هفته پشت سر هم به بهبود جریان خون کمک کرده و خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. نوشیدن دمنوش بادرنجبویه همچنین ممکن است آنزیم‌های آنتی اکسیدانی طبیعی بدن را افزایش داده و به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو کمک کند. کاهش علائم افسردگی و اضطراب از دیگر فواید این دمنوش است.

چای رز هیپ

چای رز هیپ سرشار از ویتامین C و ترکیبات گیاهی بوده و خاصیت ضد التهابی دارد. چندین مطالعه نشان داده است که پودر گل رز ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و در بهبود علائم مرتبط با آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت از جمله درد مفید واقع شود. این دمنوش برای مدیریت وزن هم می‌تواند کمک کننده بوده و به کاهش شاخص توده بدنی و چربی‌های دور شکم کمک کند. پس با هدف لاغری هم می‌توانید از آن استفاده نمایید.

چای دارچین

از انواع چای های گیاهی محبوب در ایران می‌توان به چای دارچین اشاره کرد. دارچین ادویه‌ای سرشار از آنتی اکسیدان است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و در برابر بیماری‌ها از بدن انسان محافظت به عمل می‌آورد. دیگر خواص چای دارچین عبارتند از: کاهش التهاب و بهبود سلامت قلب، کاهش قند خون، کمک به کاهش وزن، مبارزه با قارچ‌ها و باکتری‌ها، کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی و بهبود سلامت پوست.

چای سبز

چای سبز از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود. هنگام دم کردن این چای، رنگ سبز دارد و به همین دلیل این نام را به خود گرفته است. چای سبز در میان چای های گیاهی در شرق آسیا قدمتی 5000 ساله دارد. این چای سرشار از پلی فنول‌ها بوده و در برابر بیماری‌ها از بدن انسان محافظت به عمل می‌آورد.

مصرف چای سبز متابولیسم را افزایش داده و در لاغری و کاهش وزن می‌تواند بسیار مفید باشد. حتی در ترکیبات بسیاری از انواع قرص لاغری نیز می‌توانید نام چای سبز را ببینید. کنترل قند خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی از دیگر مزایای چای سبز است.

سخن نهایی

در میان چای های گیاهی از کدامیک استفاده می‌کنید؟ محبوب‌ترین چای‌ها و دمنوش‌هایی را که خاصیت دارویی داشته و به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند، در این مقاله به شما معرفی کردیم. این دمنوش‌ها را به عنوان میان وعده در کنار یک قاشق عسل میل کرده و از فواید آنها بهره بگیرید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها