برای رشد مو چه بخوریم ؟ بایدها و نبایدهای تغذیه ای

امتیاز دهید

موهای شاداب و درخشان نقش مهمی در زیبایی افراد مخصوصا خانم‌ها دارند. از این رو اکثر آن‌ها علاقه‌مند هستند موهای بلند داشته باشند یا در تلاش هستند تا موهای سالمی بر روی چهره‌شان خودنمایی کند. یکی از عوامل تاثیرگذار در رشد مو تغذیه است. در حقیقت، مصرف مواد غذایی فاقد مواد مغذی مناسب، می‌تواند منجر […]

برای رشد مو چه بخوریم ؟

موهای شاداب و درخشان نقش مهمی در زیبایی افراد مخصوصا خانم‌ها دارند. از این رو اکثر آن‌ها علاقه‌مند هستند موهای بلند داشته باشند یا در تلاش هستند تا موهای سالمی بر روی چهره‌شان خودنمایی کند. یکی از عوامل تاثیرگذار در رشد مو تغذیه است. در حقیقت، مصرف مواد غذایی فاقد مواد مغذی مناسب، می‌تواند منجر به ریزش مو شود. از طرف دیگر، داشتن یک رژیم متعادل با مواد غذایی سالم می‌تواند به رشد مو کمک کند، به‌خصوص اگر به دلیل تغذیه ضعیف دچار ریزش مو باشید. شاید برایتان سوال باشد که برای رشد مو چه بخوریم ؟ برای دریافت پاسخ سوال تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ساختار مو چگونه است ؟

به بیان ساده، مو دارای یک قسمت بیرون از پوست به نام ساقه مو و یک قسمت درون‌پوستی به نام ریشه مو است. تنها قسمت زنده مو، ریشه بوده و نقش تغذیه مو را بر عهده دارد.

بهتر است بدانید که مو از ساختمانی لوله‌ای شکل و مشتق از اپیدرم به نام فولیکول به وجود می‌آید. انسان به‌طور روزانه 50 تا 100 تار مو از دست می‌دهد. اندکی پس‌ازآن، موهای جدید از همان فولیکول‌ها دوباره و حدود 6 اینچ (15.24 سانتی‌متر) در سال رشد می‌کنند. تمام این شرایط بستگی به سن، جنس، سلامت و ژنتیک افراد نیز دارد و می‌تواند متغیر باشد.

با افزایش سن یا به دلیل مسائل ژنتیکی در زمان مشخصی احتمالا بعضی از افراد متوجه کندی رشد و یا کم شدن حجم موها خواهند شد. در این شرایط برخی از فولیکول‌ها ممکن است تولید موهای جدید را متوقف کرده و منجر به ریزش مو یا کاهش رشد مو شوند. خوب است بدانید که در چنین حالتی داشتن یک رژیم غذایی سالم، حتی یک برنامه‌ریزی دقیق برای حمایت از رشد مو، ممکن است مشکلات ژنتیکی را به طور کامل برطرف نکند. اما به‌طورکلی نقش رژیم غذایی در رشد و تقویت موها را نمی‌توان نادیده گرفت. درواقع عدم تغذیه صحیح می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای موها به بار آورد. به همین دلیل باید بدانید که برای رشد مو چه بخوریم؟ و البته پیش از آن مطلع باشید که مو به چه نوع موادی بیشتر نیاز دارد.

مواد مورد نیاز مو چیست ؟

تارهای مو از ریشه‌ها رشد می‌کنند. بنابراین کلید رشد سالم و خوب مو در بهبود سلامت پوست سر و فولیکول‌های مو نهفته است. تارهای مو برای رشد نیاز به مواد مغذی دارند. موادی که مو برای رشد طبیعی خود به آن‌ها نیاز دارد عبارت‌اند از:

    1. بیوتین: بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شود که تاثیر بسیار زیادی در رشد و استحکام موها دارد. درواقع بیوتین از کراتین مورد نیاز بدن پشتیبانی می‌کند. خوب است بدانید کراتین پروتئین اصلی تشکیل‌دهنده مو محسوب می‌شود.
    2. ویتامین D: استفاده از ویتامین D می‌تواند در رفع بسیاری از مشکل‌ها تاثیرگذار باشد. نقش این ویتامین بر مو تحریک فولیکول‌های خفته است.
    3. ویتامین E : مواد حاوی ویتامین E می‌توانند در پاسخ به این سوال که برای رشد مو چه بخوریم؟ کمک کننده باشد. درواقع ویتامین E با فعالیت آنتی‌اکسیدانی قوی خود، در کاهش استرس اکسیداتیو در پوست سر کمک کننده است. افرادی که روزانه 100 میلی‌گرم ویتامین E را مصرف می‌کنند، رشد 34٪ مو را خواهند داشت.
    4. آهن: فقر آهن در بدن باعث ریزش مو می‌شود. این ماده معدنی رشد و استحکام مو را بیشتر می‌کند.
    5. ویتامین  C: در کنار خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود این ویتامین به جذب آهن نیز کمک خواهد کرد.
    6. اسیدهای چرب امگا 3: اثرات ضدالتهابی آن‌ها می‌تواند با هر التهابی که باعث ریزش مو و کندی رشد مو می‌شوند، مقابله کنند.

برای رشد مو چه بخوریم ؟

برای رشد مو چه بخوریم ؟

اکنون‌که با مواد مورد نیاز برای رشد مو آشنا شدید، شاید بخواهید بدانید که برای رشد مو چه بخوریم. ما در اینجا بهترین مواد غذایی برای رشد مو را به شما معرفی خواهیم کرد. خوب است زمانی که به خرید می‌روید سبد خود را با مواد غذایی مغذی پرکنید و تمرکز خود را بر روی مواد غذایی سالم و طبیعی بگذارید. این مواد غذایی عبارت‌اند از:

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی حاوی طیف گسترده‌ای از مواد مغذی ازجمله پروتئین، چربی‌های سالم و ویتامین‌های خاصی است که همگی با سلامت مو ارتباط دارند. فقط یک قاشق غذاخوری کره بادام تقریباً 4 میلی‌گرم ویتامین E را تأمین می‌کند. میزان توصیه‌شده روزانه ویتامین E به میزان 15 میلی‌گرم است. بنابراین 1 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی میزان چشمگیری از این نیاز را برآورده خواهد کرد.

آووکادو

 آووکادو خوشمزه، مغذی و منبع خوبی از چربی‌های سالم به حساب می‌آید. همچنین این ماده منبع عالی ویتامین E محسوب می‌شود که رشد مو را تقویت می‌کند. یک آووکادو متوسط (حدود 200 گرم) 21٪ از نیازهای روزانه ویتامین E شما را تأمین خواهد کرد. همچنین آووکادو منبع خوبی برای اسیدهای چرب ضروری است.

ماهی های چرب

یکی دیگر از غذاهایی که در پاسخ به سوال برای رشد مو چه بخوریم ؟ پیشنهاد می‌شود، ماهی است. ماهی‌های چرب مانند سالمون و قزل‌آلا منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. بعلاوه، ماهی قزل‌آلا و ماهی‌های چرب دیگر با در برداشتن مقدار قابل‌توجهی از ویتامین D تحریک‌کننده فولیکول خفته مو محسوب می‌شوند.

اسفناج

اسفناج حاوی انواع مواد مغذی و مواد معدنی است که می‌تواند به موهای شما و همچنین سلامتی کلی شما کمک کند. علاوه برداشتن آهن و منیزیم زیاد، اسفناج می‌تواند برای رشد موها کمک‌کننده باشد.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ‌ها حاوی 10 میلی‌گرم ویتامین B به نام بیوتین هستند که به‌شدت به رشد و تقویت موها کمک می‌کند. به‌علاوه، تخم‌مرغ منبع خوبی از ویتامین D محسوب می‌شود.

میگو

میگو منبع عالی پروتئین، ویتامین‌های گروه B، روی، آهن و ویتامین D است. 3.5 اونس (100 گرم) میگو 38٪ از نیازهای روزانه ویتامین D شما را تأمین می‌کند. باوجود چربی بسیار کم، میگو تا حدی اسیدهای چرب امگا 3 مورد نیاز بدن را نیز تأمین خواهد کرد.

جو

جو از دیگر پاسخ‌های مربوط به سوال برای رشد مو چه بخوریم ؟ است. این ماده غذایی غنی از آهن، فیبر، روی، اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای چرب اشباع‌نشده بوده که باعث تحریک رشد مو خواهد شد. همچنین ویژگی‌های یاده شده باعث ضخیم و سلامت موها می‌شوند.

عدس

عدس سرشار از اسیدفولیک است، که می‌تواند به بدن شما در ساخت گلبول‌های قرمز کمک کند. ازآنجایی‌که گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را به اعضای بدن شما، ازجمله پوست و پوست سر منتقل می‌کنند، باعث بیشتر شدن رشد مو می‌شود.

گردو

کمبود اسیدهای چرب ضروری اشباع‌نشده لینولئیک اسید (یک اسید چرب امگا 6) و اسید آلفا لینولنیک (یک اسید چرب امگا 3) می‌تواند باعث از بین رفتن مو و یا کند شدن رشد موها شود. گردو سرشار از اسیدهای لینولنیک و آلفا لینولنیک است که در رشد مو بسیار مؤثر هستند.

گوشت

پروتئین موجود در گوشت به رشد و ترمیم و قوی ساختن فولیکول‌های مو کمک می‌کند. همچنین گوشت قرمز سرشار از آهن نیز هست.

سبوس

سبوس سرشار از مواد معدنی آهن، روی و مس است که با بهبود گردش خون در پوست سر و تقویت فولیکول‌های مو سبب رشد آن می‌شوند. همچنین به دلیل داشتن ویتامین‌های B و E باعث تقویت مو سر می‌شود.

 حالا که دانستیم برای رشد مو چه بخوریم ؟ در بخش بعدی به غذاهای مضر برای رشد مو اشاره خواهیم کرد.

چه غذاهایی را برای کمک به رشد مو نباید بخوریم ؟

چه غذاهایی را برای کمک به رشد مو نباید بخوریم؟

همانطور که برای رشد مو، بدن به غذاهای مغذی نیاز دارد، برخی از غذاها نیز در رشد مو اختلال ایجاد می‌کنند.

ما در اینجا بعضی از آن‌ها را نام برده‌ایم تا شما با آن‌ها آشنا شده و برای حفاظت از موهایتان از آن‌ها بپرهیزید.

      • شکر: شکر باعث تسریع در ریزش مو می‌شود. شاید این موضوع برایتان تعجب‌برانگیز باشد اما باید بدانید که شکر اضافه باعث عدم جذب پروتئین خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید، پروتیئن برای رشد مو ماده‌ای ضروری محسوب می‌شود.
      • الکل: الکل باعث کاهش ماده معدنی روی در بدن می‌شود. این در حالی است که روی برای داشتن موهای سالم و رشد آن ضروری است. نوشیدن الکل همچنین باعث کمبود آب بدن شده که می‌تواند منجر به شکننده شدن موها شود.
      • نشاسته تصفیه‌شده: بعد از دانستن اینکه برای رشد مو چه بخوریم ؟ باید بدانید که می‌بایست از موادی مانند نشاسته تصویه شده نیز پرهیز کنید. انواع نان‌های سفید که با آردهای تصفیه‌شده پخته می‌شوند، عاری از هرگونه مواد مغذی هستند. در حقیقت سبوس از این آردها حذف‌شده است. این نوع از نشاسته‌ها در بدن به قند تبدیل می‌شوند که خود ریزش مو و آسیب به مو را به همراه دارد.

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید، به غیر از سن و عوامل ژنتیکی،مواد غذایی نیز تاثیر زیادی در داشتن موهایی شاداب و زیبا دارند. ما در این مقاله اشاره کردیم که برای رشد مو چه بخوریم ؟ با این حساب با در پیش گرفتن رژیم غذایی سالم و گنجاندن مواد غذایی یاد شده در برنامه غذایی می‌توانید موهایی درخشان را به خود هدیه دهید. البته ناگفته نماند اگر نمی‌توانید با کمک مواد غذایی ویتامین‌های مورد نیاز مو را تأمین کنید، می‌توانید از مکمل‌هایی که به همین منظور تولید می‌شوند، طبق نظر پزشک استفاده کنید. نظر شما در این باره چیست؟ آیا تاکنون تاثیر تغذیه را بر سلامت پوست و مو تجربه کرده‌اید؟ََ

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت موزیبایی
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها