همه چیز درباره ورزش فریزبی

امتیاز دهید

همه چیز درباره ورزش فریزبی ورزش فریزبی که در اصل به عنوان Frisbee Ultimate نامیده می شه، یک بازی است که با یک دیسک پرواز (Frisbee) بازی انجام میشه. این ورزش در سال 1968 توسط گروهی از دانش آموزان در دبیرستان کلمبیا در Maplewood، نیوجرسی ابداع شد. گرچه این ورزش شبیه بسیاری از ورزش های […]

همه چیز درباره ورزش فریزبی
آنچه در این مقاله می خوانیم

همه چیز درباره ورزش فریزبی

ورزش فریزبی که در اصل به عنوان Frisbee Ultimate نامیده می شه، یک بازی است که با یک دیسک پرواز (Frisbee) بازی انجام میشه.

این ورزش در سال 1968 توسط گروهی از دانش آموزان در دبیرستان کلمبیا در Maplewood، نیوجرسی ابداع شد. گرچه این ورزش شبیه بسیاری از ورزش های سنتی و تفریحیه، اما برخلاف بسیاری از ورزش ها به دلیل نیاز به تمرکز زیاد، در بالاترین سطح رقابت دسته بندی میشه.

همه چیز درباره ورزش فریزبی

اصطلاح frisbee، که اغلب برای توصیف کلی همه دیسک های پرواز استفاده می شه، یک علامت تجاری ثبت شده شرکت اسباب بازی Wham-O است.

فریزبی یک رشته جذاب و مفرحه که از پنج سبک مختلف تشکیل شده. انجام این رشته ورزشی باعث تقویت هردو سیستم غیر هوازی و هوازی ورزشکاران میشه و علاوه بر تقویت دستگاه قلبی و عروقی باعث بالا رفتن آمادگی جسمانی شده ضمن اینکه در بعد روانی هم تاثیرات شگرفی رو روی افراد میذاره.

این ورزش همچنین باعث تخلیه هیجانی هم شده؛ این بازی توسط یک بشقاب پلاستیکی که اون 2 سانتی متر و در قطرهای متفاوت بر اساس رشته مربوطه و با وزن 140 تا 175 گرم انجام میشه.

نحوه بازی:

با ورزش فریزبی میشه خیلی یازی های ابداعی خلق کرد، اما بازی های رسمی که در فدراسیون جهانی از اهمیت بیشتری برخورداره به ترتیب: فریزبی آلتیمیت، فریزبی گلف، حرکات نمایشی انفرادی با فریزبی است.

برای بازی کردن فریزبی آلتیمیت قبل از هرچیز باید دو تیم متشکل از حداقل پنج نفر و حداکثر هفت نفر تشکیل داده بشه.

ابعاد زمین بازی:

طول کلی زمین بازی 100متر و عرض کلی  36متر است، از انتهای هر دو طرف زمین 18متر جدا کرده و به این 18متر ناحیه گل می گویند.

برای شروع بازی دو کاپیتان دو فریزبی میندازن و تیم مهاجم و مدافع رو تعیین می کنن.

بعد از مشخص شدن تیم مدافع و مهاجم، تمام افراد تیم مدافع همگی داخل ناحیه گل قرار می گیرن، در مقابل تمامی بازیکنان تیم مهاجم به اینصورت که یک پایشان روی خط ابتدایی ناحیه گل و پای دیگرشان در زمین بازی قرار دارد و آماده دریافت پرتاب از سوی نفر تیم مدافع میشن.

بعد از پرتاب توسط بازیکن تیم مدافع به سمت بازیکنان تیم مهاجم و دریافت فریزبی توسط بازیکنان تیم مهاجم بازی شروع میشه،به این صورت که بازیکنان تیم مهاجم با پاس کاری با هم به ناحیه گل تیم مدافع نزدیک میشن.

همه چیز درباره ورزش فریزبی

تیم مدافع می تواند برای اینکه فریزبی رو در اختیار بگیره، در بین مسیری که فریزبی بین بازیکنان تیم مهاجم جابه جا میشه، تاثیری ایجاد کنه تا فریزبی با زمین برخود کنه یا اینکه به طور مستقیم به دست خودشون برسه، در این صورت اونها هستن که به مهاجمین تبدیل میشن.

بعد از زدن گل زمین دو تیم تعویض میشه و دوباره بازیکنان در ناحیه گل خود مستقر میشن با توجه به اینکه تیمی که گل خورده به تیم مهاجم تبدیل شده و تیمی که گل زده به تیم مدافع!

اولین تیمی که به امتیاز 9 برسه نیمه عوض میشه و بعد از به پایان رسیدن وقت استراحت نیمه دوم با تغییر زمین ها شروع می شه و در نهایت هر یک از دو تیم که زودتر به امتیاز 17 برسن برنده بازی میشن.

مهمترین ویژگی ورزش فریزبی این که تنها ورزش رقابتی می تونه باشه که نیازی به داور نداره. بازیکنان خود قوانین بازی رو اجرا می کنن. هدف کلی یک تیم فریزبی اینکه دیسک رو از طریق خط دروازه حریف به یک ناحیه انتهایی بر روی یک میدان 100 متری با طول و عرض 45 متری از طریق گذرها پیش ببرن.

مجله مثبت سبز

مطالب مرتبط
دسته بندی: بدنسازی
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها