مجله مثبت سبز

کیسه صفرا و سنگ صفراوی چیست؟

5/5 - (2 امتیاز)

کیسه صفرا و سنگ صفراوی چیست؟ متاسفانه در دنیای این روزها مشکلات و بیماری های پیرامون کیسه صفرا و سنگ صفراوی به قدری زیاد شده که پزشکان از اون به عنوان بیماری خطرناک و مرموز یاد می کنن. کیسه صفرا: کیسه صفرا اندامی کوچک در پایین کبده که با ذخیره صفرا و ترشح اون درون […]

کیسه صفرا و سنگ صفراوی
آنچه در این مقاله می خوانیم

کیسه صفرا و سنگ صفراوی چیست؟

متاسفانه در دنیای این روزها مشکلات و بیماری های پیرامون کیسه صفرا و سنگ صفراوی به قدری زیاد شده که پزشکان از اون به عنوان بیماری خطرناک و مرموز یاد می کنن.

کیسه صفرا:

کیسه صفرا اندامی کوچک در پایین کبده که با ذخیره صفرا و ترشح اون درون روده کوچیک هنگام ورود غذا، موجب سهولت توی هضم و گوارش می شه. کیسه صفرا گلابی شکله و در سمت راست و بالای شکم زیر لوب راست کبد قرار گرفته؛ این عضو در بدن نقش مهمی داره که اختلال در کار اون باعث تشکیل سنگ توی کیسه صفرا و مشکلات دیگه می شه.

همراهان گرامی مثبت سبز توجه شما را به پادکست جناب آقای دکتر طالب رضا جلب می نمایم.

جناب آقای دکتر طالب رضا فارغ التحصیل رشته جراحی با رتبه ممتاز در سال ۱۳۸۳ هستند و دارای بورد و دانشنامه تخصصی رشته مربوطه که بعد از اتمام آن دوره تکمیلی جراحی کولورکتال (شامل دوره جراحی های پیشرفته : روده بزرگ – مقعد و اختلالات دفع) را گذرانده است.

ایشان طی مراحلی کارگاه های آموزشی پیشرفته در زمینه تخصصی خود را در خارج از کشور گذرانده اند. از جمله دوره پیشرفته لاپاراسکوپی در کشور سنگاپور و کارگاه های آموزش حفظ آناتومی و زیبایی و جراحی های گوارشی را در اروپا گذرانده است. وی از سال ۱۳۸۶ عضو هیئت علمی دانشگاه بوده و طی آن مقالات و سخنرانی های مختلف در زمینه رشته تخصصی خود را ارایه نموده است.

آدرس: تهران، بزرگراه رسالت، بین چهار راه سرسبز و میدان رسالت (ضلع شمال بزرگراه) ساختمان ۷۳۹ واحد ۲
تلفن:۷۷۱۳۳۵۹۷-۰۲۱
همراه: 09196833711
آدرس اینترنتی: www.drtalebreza.ir و www.drtalebreza.com

همه چیز درباره کیسه صفرا و سنگ صفرا

صفرا:

صفرا مایعی تولید شده توی کبده و تشکیل شده از چند ماده مثل کلسترول، بیلی روبین و نمک های صفراوی است.

سنگ کیسه صفرا:

کیسه صفرا و سنگ صفراوی چیست؟

سنگ کیسه صفرا تکه مواد جامدیه که توی کیسه صفرا تشکیل می شه. علت شکل گیری این سنگ ها اینکه کلسترول و رنگدانه های صفرا گاهی اوقات با پیوستن به هم ذره‌های سختی رو به وجود میارن.

انواع سنگ های صفراوی

سنگ صفراوی کلسترولی: سنگ صفراوی کلسترولی متداول ترین گونه سنگ کیسه صفرا است که اکثرا زرد رنگه.

سنگ صفراوی رنگدانه‌ای: سنگ هایی سیاه یا قهوه‌ای تیره هستن که زمانی تشکیل می شن که صفرا حاوی مقدار زیادی بیلی روبین باشه.

 علائم سنگ کیسه صفرا

این سنگ ها به دو دسته علامت دار و بدون علامت تقسیم می شن؛ اگه سنگ باعث انسداد مجرای خروجی کیسه صفرا شه، به اون علامت دار میگن؛ این حالت موجب درد شدید و ناگهانی ناحیه فوقانی و راست شکم، زیر دنده های قفسه سینه می شه. درد کیسه صفرا به سمت راست و بین دو کتف بروز می کند که مدت زمان این درد از چند دقیقه تا چند ساعت متغییره!

به طور کلی اگه سنگ موجب انسداد مجاری نشه، علامتی برای بیمار نداره، اما در حالی که سنگ موجب انسداد بشه دردهای شکمی بروز می کنه.

مهم ترین راه پیشگیری:

توی یه وعده غذایی چربی بیش از اندازه میل نکنید و وعده های غذایی کوچک تر و بیشتر رو جایگزین سه وعده غذای سنگین کنید.

مجله مثبت سبز

مطالب مرتبط
دسته بندی: پادکست
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها