علائم سرطان معده را بشناسید

3/5 - (89 امتیاز)
سرطان معده از شایع‌ترین سرطان‌ها است و هر ساله افراد زیادی را درگیر می‌کند. در این مقاله از مجله آنلاین مثبت سبز، با معرفی برخی از علائم این بیماری خطرناک با ما همراه باشید.
علائم سرطان معده را بشناسید

علائم سرطان معده معمولا در اوایل ابتلا به آن مشخص نیستند؛ که این مسئله تشخیص این بیماری را دشوارتر می‌کند. علائم سرطان معده معمولا بعد از گسترش آن شروع می‌شود. سرطان معده پنجمین سرطان شایع در جهان است. این بیماری در کشورهای آسیای شرقی، اروپای شرقی و آمریکای جنوبی و مرکزی بیشتر از ایالات متحده و سایر کشورهای غربی شایع است. احتمال ابتلا به این بیماری در مردان تقریبا دو برابر زنان است. سرطان معده در هر سنی قابل تشخیص است، اما با بالا رفتن سن این خطر افزایش پیدا می‌کند.

سرطان معده چیست؟

سرطان معده سرطانی است که از سلول‌های پوششی معده شروع می‌شود. معده عضوی در سمت چپ بالای شکم است که غذا را هضم می‌کند. سرطان معده ممکن است در هر قسمتی از معده رخ دهد. اما شایع‌ترین نوع آن در قسمت اصلی معده اتفاق می‌افتد. محل شروع سرطان یکی از عواملی است که پزشک هنگام طرح برنامه درمانی به آن توجه دارد. سایر عوامل ممکن است شامل مرحله پیشرفت سرطان و نوع سلول‌های درگیر باشد. اگر سرطان فقط در معده باشد، درمان به احتمال زیاد موفقیت آمیز است. اما بیشتر سرطان‌های معده زمانی مشخص می‌شوند که بیماری پیشرفته باشد؛ در نتیجه احتمال درمان کم‌تر است. در صورتی که سرطان از قسمت دیواره معده رشد کند و به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد، درمان سخت‌تر می‌شود.

تشخیص سرطان

علائم سرطان معده

سرطان معده در اوایل ابتلا معمولا علائمی ندارد. اگر علائم سرطان معده در مراحل اولیه رخ دهند، شامل موارد زیر هستند:

اولین علائم سرطان معده

  • سوء هاضمه و ناراحتی معده
  • احساس نفخ بعد از غذا خوردن
  • حالت تهوع خفیف
  • از دست دادن اشتها
  • سوزش سر دل

علائم سرطان معده پیشرفته یا متاستاتیک (در حالتی که سرطان به غیر از معده به سایر قسمت‌های بدن گسترش پیدا کرده است)، علاوه بر علائم سرطان معده در مراحل اولیه، شامل موارد زیر است:

علائم سرطان معده بدخیم

  • دیده شدن خون در مدفوع
  • استفراغ
  • کاهش وزن بدون دلیل مشخص
  • دل درد
  • مشکل در بلع

این علائم همیشه نشانه سرطان معده نیست. اگر مشکل معده دارید، گاهی تنها با مراجعه به پزشک و خرید قرص معده می‌توانید مشکل را به راحتی حل کنید و نیازی به نگرانی نیست.

دل درد از علائم سرطان معده

همچنین با گسترش سرطان به قسمت‌های دیگر بدن، علائم دیگری با توجه به محل انتشار نمایان می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که سرطان به غدد لنفاوی گسترش پیدا می‌کند، ممکن است باعث ایجاد توده‌هایی شود که از طریق پوست قابل لمس هستند. سرطانی که به کبد سرایت می‌کند، ممکن است منجر به زردی پوست و چشم شود. اگر سرطان در داخل شکم گسترش پیدا کند، ممکن است باعث جمع شدن مایع در شکم (آسیت) و متورم به نظر رسیدن آن شود.

ریسک فاکتورهای سرطان معده

سرطان معده به دلیل تغییرات خاصی در نحوه عملکرد سلول‌های معده، به ویژه نحوه رشد و تقسیم آن‌ها به سلول‌های جدید ایجاد می شود. ریسک فاکتورهای زیادی برای سرطان معده وجود دارد. اما بسیاری از آن‌ها مستقیما باعث ایجاد سرطان نمی‌شوند. در عوض احتمال آسیب به DNA را افزایش داده که ممکن است منجر به سرطان معده شود.

بیشتر بخوانید: سرطان چگونه به وجود می‌آید؟

بعد از آشنایی با علائم سرطان معده، بیایید با ریسک فاکتورهای آن آشنا شویم. ابتدا باید بدانیم که ریسک فاکتور، عاملی است که احتمال ابتلا به یک بیماری را افزایش می‌دهد. برخی از این عوامل خطر سرطان معده، مانند مصرف سیگار را می‌توان تغییر داد. بعضی از عوامل خطر  مانند سن و سابقه خانوادگی را نیز نمی‌توان تغییر داد. علاوه بر علائم سرطان معده، یادگیری این عوامل خطر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا با دانستن آن‌ها می‌توانید سبک زندگی سالم‌تری را در پیش بگیرید.

عوامل خطر مختلف ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در قسمت‌های مختلف معده افزایش دهند. به عنوان مثال، عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H.pylori) خطر ابتلا به سرطان در قسمت تحتانی و میانی معده را افزایش می‌دهد. در حالی که چاقی و بیماری رفلاکس معده (GERD) خطر ابتلا به سرطان در قسمت فوقانی معده را افزایش می‌دهد.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری

عفونت مزمن لایه مخاطی معده با هلیکوباکتر پیلوری یک عامل خطر اصلی برای سرطان معده است. این باکتری از طریق تماس مستقیم با بزاق، استفراغ یا مدفوع از فردی به فرد دیگر سرایت می کند. اگرچه بسیاری از افراد مبتلا به عفونت مزمن هلیکوباکتر پیلوری علائمی ندارند، اما برخی از آن‌ها دچار زخم معده یا التهاب معده به نام گاستریت آتروفیک می شوند. در برخی افراد گاستریت آتروفیک منجر به تغییرات شدید در پوشش معده و در نهایت سرطان معده می‌شود. درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری خطر ابتلا به این نوع سرطان را کاهش می‌دهد.

سایر شرایط پزشکی

خطر ابتلا به سرطان معده در افراد مبتلا به این بیماری‌ها افزایش پیدا می‌کند:

  • گاستریت آتروفیک مزمن (نازک شدن پوشش معده ناشی از التهاب طولانی مدت آن)
  • گاستریت آتروفیک همراه با متاپلازی روده (شرایطی که در آن سلول‌های پوشاننده معده با سلول‌هایی که به طور معمول روده‌ها را پوشانده‌اند، جابجا می‌شوند.)
  • عفونت ویروس اپستین بار (Epstein-Barr virus)
  • کم خونی پرنیشیوز (نوعی بیماری خودایمنی که در آن سلول‌های دیواره روده نمی‌توانند به خوبی ویتامین B12 را جذب کنند و در نتیجه تعداد گلبول‌های قرمز خون پایین است.)
  • چاقی
  • بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)

ژنتیک و سابقه خانوادگی

خطر ابتلا به سرطان معده در افرادی که یکی از بستگان درجه یک آن‌ها (والدین، خواهر و برادر یا فرزند) سرطان معده داشته است، بیشتر است.

رژیم غذایی

مصرف یک رژیم غذایی با میوه و سبزیجات کم و غذاهای پرنمک و دودی، احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد. افزایش دریافت ویتامین C از منابع غذایی مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده در ارتباط است.

رژیم غذایی با سبزیجات کم

مصرف سیگار

خطر ابتلا به سرطان معده در افرادی که سیگار می‌کشند، بیشتر از افراد غیر سیگاری است. سیگار کشیدن همچنین تاثیر درمان‌های عفونت هلیکوباکتر پیلوری را کاهش می‌دهد. خطر ابتلا به سرطان معده در افراد سیگاری که سیگار را ترک می‌کنند، به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند.

پیشنهاد می‌دهیم این مقاله را حتما بخوانید: این نوشیدنی اسید معده را درمان می‌کند!

سخن پایانی در رابطه با علائم سرطان معده

در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز با علائم سرطان معده آشنا شدیم. توجه داشته باشید که این علائم ممکن است ناشی از بسیاری از شرایط به غیر از سرطان معده باشند. توصیه می‌شود در صورت داشتن هر یک از این علائم حتما با پزشک خود مشورت نمایید. در صورتی که این علائم، علائم سرطان معده باشند، نادیده گرفتن آن‌ها می‌تواند درمان را به تاخیر بیندازد و یا آن را بی‌اثر کند.

سوالات متداول درمورد علائم سرطان معده
از علائم سرطان معده می‌توان به احساس درد یا سوزش در شکم، سوء هاضمه، احساس سیری زود هنگام، حالت تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، کاهش وزن، تورم شکم، احساس خستگی و ضعف غیر قابل توضیح، مشاهده خون در استفراغ یا مدفوع و مدفوع سیاه رنگ اشاره نمود.
علت سرطان معده می‌تواند مصرف سیگار، عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری، رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی دودی، ترشی و شور، مصرف کم میوه و سبزیجات، مصرف الکل، چاقی، گاستریت مزمن و سابقه خانوادگی سرطان معده باشد.
برخی از علائم سرطان معده و مری (gastroesophageal cancer) شامل مشکل در بلع، سوزش سر دل و رفلاکس، سوء هاضمه، آروغ زدن زیاد، سرفه، صدای گرفته، کاهش اشتها و احساس ضعف و خستگی است.
درمان اصلی سرطان معده، جراحی برداشتن تمام یا بخشی از معده (gastrectomy) است. شیمی درمانی ممکن است قبل از جراحی برای کوچک کردن تومورهای بزرگ‌تر، و پس از جراحی برای کاهش خطر بازگشت سرطان مورد استفاده قرار گیرد.
علائم سرطان معده در کودکان نیز شامل دل درد، از دست دادن اشتها، کاهش وزن بدون دلیل مشخص، حالت تهوع، استفراغ، یبوست یا اسهال، ضعف و کم خونی است.
از علائم رفلاکس معده می‌توان به احساس سوزش در سینه به خصوص بعد از غذا خوردن، بازگشت غذا از معده (ترش کردن)، درد بالای شکم یا قفسه سینه، مشکل در بلع و احساس توده در گلو اشاره کرد.
مصرف مکمل های ضد سوزش معده می‌تواند برای بهبود علائم سوزش معده به شما کمک کند.
مطالب مرتبط
منبع:
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها