مجله مثبت سبز

تهیه ژل آلوئه ورا در خانه و نحوه نگهداری آن

3.1/5 - (7 امتیاز)

احساس آرامش و خنکی که آلوئه ورا به پوست منتقل می‌کند، در هیچ چیز دیگری یافت نمی‌شود. خواص این گیاه برای پوست و مو بی شمار بوده و این دلیلی است که امروزه در بسیاری از محصولات پوست و مو از آلوئه ورا استفاده می‌شود. با افزایش آگاهی مردم نسبت به خواص جادویی آن، شاید […]

در مورد چگونگی تهیه ژل آلوئه ورا حتما این ویدیو را ببینید:
پخش ویدیو

احساس آرامش و خنکی که آلوئه ورا به پوست منتقل می‌کند، در هیچ چیز دیگری یافت نمی‌شود. خواص این گیاه برای پوست و مو بی شمار بوده و این دلیلی است که امروزه در بسیاری از محصولات پوست و مو از آلوئه ورا استفاده می‌شود. با افزایش آگاهی مردم نسبت به خواص جادویی آن، شاید شما نیز یکی از کسانی باشید که قصد تهیه ژل آلوئه ورا در خانه را داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم روش تهیه و نگهداری ژل را برایتان توضیح دهیم.

مصرف آلوئه ورا چه مزایایی دارد ؟

بخش عمده‌ای از این گیاه را آب و مقدار قابل توجهی ویتامین‌های C، E و A  تشکیل می‌دهد که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. اکثر مردم از خواص آلوئه ورا در درمان آکنه یا سوختگی خبر دارند. این ماده جهت کاهش التهاب سوختگی‌های جزئی و تسکین درد به طور شگفت انگیزی موثر است. از سوی دیگر به دلیل خاصیت آبرسانی این گیاه، در بسیاری از محصولات آبرسان و مرطوب کننده از آن استفاده می‌کنند. پس از استفاده از این گیاه احساس چربی نمی‌کنید و برای مصرف اغلب پوست‌ها مناسب است. همچنین اگر با خارش و خشکی پوست سرتان مواجه هستید، می‌توانید آلوئه ورا را جهت از بین بردن خشکی و شوره سر مصرف نمایید.

  آلوئه ورا

روش تهیه ژل آلوئه ورا در خانه

چگونگی تهیه این ژل در منازل کار دشواری نیست. شما می‌توانید این ژل را شخصا تهیه کرده و بنا به نیاز خود استفاده نمایید. فیلم تهیه این ژل را حتما در این مقاله ببینید.

یک برگ بیرونی از گیاه آلوئه ورا را ببرید

برگ‌های بیرونی این گیاه به احتمال زیاد بالغ هستند. برگ آلوئه ورای بالغ حاوی مقدار زیادی ژل سالم و تازه است. اگر شخصا گیاه آلوئه ورا دارید و می‌خواهید برگ آن را جدا کنید، سعی کنید برگی که پایه‌های نزدیک به زمین دارد را انتخاب نمایید. با توجه به اینکه ژل آلوئه ورا در زمان کمی فاسد می‌شود، بهتر است هربار مقدار زیادی برگ را نبرید، مگر اینکه قصد داشته باشید با روش‌هایی که پیش‌تر توضیح خواهیم داد، ژل را نگهداری کنید.

صمغ آلوئه ورا را تخلیه کنید

مرحله بعد جهت تهیه ژل آلوئه ورا در خانه تمیز کردن برش آلوئه ورا است. هنگامی که برگ را جدا می‌کنید، شیره‌ای زرد رنگ از آن بیرون می‌ریزد که به آن آلولاتکس می‌گویند. این شیره خواص ملینی داشته و می‌تواند کمی پوست را تحریک کند. به همین دلیل ابتدا برگ را به صورت عمودی در لیوان یا پارچی قرار دهید تا شیره‌ی اولیه آن خارج شود. سپس مقداری آب روی برگ گیاه بریزید و از بالا تا پایین برگ را دست بکشید.

پوست برگ های آلوئه ورا را بگیرید

با استفاده از یک چاقوی تیز، قسمت‌های سبز رنگ را از برگ گیاه جدا کنید. اطمینان حاصل کنید که به عمق کافی نفوذ کرده‌اید و می‌توانید به راحتی ژل را خارج نمایید. سپس برای هر برگ، پوست سبز رنگ یک طرف را جدا کنید. به صورتی که ژل آلوئه ورا به سمت دیگر برگ چسبیده باشد.

ژل را با یک قاشق یا چاقو خارج کنید

ژل شفاف و نرم آن را به راحتی از برگ جدا کنید. تمام ژل را درون یک کاسه تمیز بریزید تا هیچ چیز در برگ گیاه باقی نماند. سپس آن را با مقداری روغن جوانه گندم و آبلیمو مخلوط کنید تا قابل استفاده باشد. شما می‌توانید در ازای 2 تا 4 لیوان ژل 400 واحد ویتامین E نیز به ژل اضافه نمایید. اگر مقدار زیادی ژل آلوئه ورا در اختیار دارید و می‌خواهید برای یک یا دو ماه آن را نگه دارید. در ادامه با ما باشید تا روش‌های نگهداری ژل را بررسی کنیم.

روش نگهداری ژل آلوئه ورا در خانه

پس از تهیه ژل آلوئه ورا در خانه به دلیل طبیعی بودن آن باید مراحلی را طی کنید تا ژل قابل استفاده بماند. در این مقاله سه روش اصولی نگهداری طولانی مدت ژل را معرفی خواهیم کرد.

منجمد کردن ژل

یک ظرف قالب یخ تهیه کرده و ژل‌ها را درون آن بریزید. فریز کردن ژل در قالب یخ این امکان را به شما می‌دهد تا هربار به میزان مورد نیاز خود از آن استفاده نمایید. فریز کردن چندباره ژل به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. از این رو از فریز کردن در قالب‌های بزرگ خودداری کرده و از کیسه‌های پلاستیکی و قالب‌های یخ کوچک استفاده نمایید. با این روش می‌توانید تا یک سال از خواص آن بهره مند شوید. مکعب‌های یخ زده ژل برای تهیه اسموتی، سوپ و ماسک مو نیز مناسب هستند.
منجمد کردن ژل

ترکیب ژل با ویتامین C

ابتدا مقداری از ژل را در مخلوط کن بریزید. سپس مقداری قرص ویتامین C تهیه کرده و به ازای 60 میلی لیتر ژل، 500 میلی گرم پودر قرص را مخلوط کنید. این مخلوط در نگهداری از ژل آلوئه ورا تا 8 ماه در یخچال به شما کمک می‌کند. پس از مخلوط کردن این دو، ژل قوام خود را از دست داده و بافت آبکی پیدا می‌کند. پس از ریختن ژل در ظرف، یک لایه فومی شکل به وجود می‌آید. نگران این مسئله نباشید زیرا لایه تشکیل شده بعد از چند روز از بین می‌رود.

تهیه ژل آلوئه ورا در خانه یا خرید محصولات حاوی آلوئه ورا ؟

در کنار تمامی مزایای گفته شده و شناخته شده این ماده جادویی، لازم است بدانید که تهیه شخصی ژل آلوئه ورا می‌تواند علاوه بر وقت گیر بودن، مضراتی را به همراه داشته باشد. این ژل برای استعمال خارجی ماده بی خطری است، اما در موارد نادری ممکن است سبب واکنش آلرژیک شود. اما محصولات حاوی آلوئه ورا به گونه‌ای تولید شده‌اند که برای انواع پوست مناسب بوده و احتمال حساسیت را نزدیک به صفر کرده‌اند. از سوی دیگر زنان باردار نباید از این ماده استفاده کنند. زیرا ممکن است سبب انقباض‌های رحمی شده و سقط جنین را به دنبال داشته باشد. مصرف طولانی و مزمن شیره آلوئه ورا می‌تواند کمبود پتاسیم را نیز سبب شود. به همین دلیل می‌توانید جهت خرید محصولات پیشنهادی که شامل ژل ضد چروک آلوئه ورا سودا ، ژل آلوئه ورا سی گل و ژل آبرسان 100% طبیعی کامان می‌شود اقدام کنید. با این انتخاب از مضرات این ماده دور خواهید بود و در وقت خود صرفه جویی خواهید کرد.

سخن پایانی

با توجه به خواص بی شمار آلوئه ورا چنانچه قصد استفاده از آن را داشتید، می‌توانید تهیه ژل آلوئه ورا در خانه را تجربه کنید. اگر ژل بیش از نیازتان بود، با روش‌های گفته شده از آن نگهداری کنید تا در مواقع نیاز جهت سلامت پوست یا موی خود مصرف کنید. از آنجایی که نمی‌توان این گیاه را از برنامه سلامت پوست خود حذف نمود، در صورت کمبود وقت یا ایجاد حساسیت به ژل می‌توانید از محصولات حاوی آلوئه ورا استفاده نمایید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهمنی
بهمنی

درود بر شما. آلوئه ورا را از کجا می تونم تهیه کنم؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  بهمنی

سلام دوست عزیز آلوئه ورای طبیعی می تونید از عطاری ها و آلوئه ورای شرکتی می تونید از فروشگاه ها و داروخانه های آنلاین خریداری کنید.