مجله مثبت سبز

راه های پیشگیری و درمان نقرس چیست؟

امتیاز دهید

از آنجایی که بیمای نقرس یکی از بیماری‌های مشکل زا و دردآور است، دانستن راه‌های پیشگیری و درمان نقرس هم اهمیت می‌یابد. از این روی در این مطلب از مجله داروخانه اینترنتی مثبت سبز به بررسی راه‌های درمان نقرس خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید. نقرس چیست؟ نقرس ناشی از اضافه بودن اسید اوریک در […]

پیشگیری و درمان نقرس

از آنجایی که بیمای نقرس یکی از بیماری‌های مشکل زا و دردآور است، دانستن راه‌های پیشگیری و درمان نقرس هم اهمیت می‌یابد. از این روی در این مطلب از مجله داروخانه اینترنتی مثبت سبز به بررسی راه‌های درمان نقرس خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

نقرس چیست؟

نقرس ناشی از اضافه بودن اسید اوریک در بدن شما است. نقرس نوعی التهاب مفاصل است. این بیماری می‌تواند منجر به حملات ناگهانی درد، سوزش، خشکی و ورم در مفصل شود، که این حالت در اکثر مواقع در انگشت شست پا رخ می‌دهد.

این حملات می‌توانند به مراتب رخ دهند، مگر اینکه نقرس مورد درمان قرار گیرد. به مرور زمان نقرس می‌تواند به مفاصل، تاندون‌ها و سایر بافت‌های بدن شما آسیب برساند.

افراد مبتلا به نقرس معمولا از علائمی بر روی پاهای خود رنج می‌برند مانند تورم، درد و قرمزی، به خصوص در مفصل پشت پشت پا.

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان
کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت اصلی: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف: 253.000 تومان

نقرس حاد منجر به حملات پراکنده می‌شود و می‌تواند بر روی بسیاری از مفاصل مچ پا تأثیر بگذارد و مفاصل کوچک دست‌ها و پاها اغلب با آن مواجه می‌شوند.

علائم و نشانه‌های نقرس معمولا به طور ناگهانی و در طول شب بروز پیدا می‌کنند. این علائم عبارت‌اند از:

  • نقرس معمولا بر روی مفصل شست پا اثر گذاشته، اما می‌تواند دیگر مفاصل مانند قوزک پا، زانو، آرنج، مچ و انگشت‌ها را هم تحت تأثیر خود قرار دهد. درد مفاصل معمولا طی ۴ تا ۱۲ ساعت اول پس از شروع درد شدیدتر است.
  • پس از آنکه درد شدید اولیه کاهش پیدا کرد، ممکن است درد در برخی از مفاصل به مدت چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشد. مدت زمان این دردها احتمالا بیشتر بوده و مفاصل بیشتری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • مفاصل آسیب دیده متورم، حساس، گرم و قرمز می‌شوند.
  • پیشرفت نقرس ممکن است باعث شود که نتوانید مفاصل خود را به طور عادی حرکت دهید.

راه های سنتی جهت درمان نقرس

درمان نقرس برای کاهش درد یا التهاب طراحی شده است. درمان‌های سنتی شامل تغییر رژیم غذایی و مصرف داروهای خاص می‌شوند.

پیشگیری و درمان نقرس اصلاح رژیم غذایی

تنظیم رژیم غذایی یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش تعداد حملات نقرس حاد شما است. هدف این تغییرات کاهش اسید اوریک سطح خون است.

تغییرات غذایی زیر باعث کاهش علائم نقرس می‌شود

  • کاهش یا حذف الکل، به ویژه آبجو.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب یا سایر نوشابه‌های غیر الکلی.
  • خوردن محصولات لبنی کم چرب و غیر لبنی.
  • اجتناب از مواد غذایی حاوی پورین، از جمله گوشت ارگان و ماهی‌های چرب
  • محدود کردن گوشت و جایگزین کردن پروتئین‌های گیاهی مانند لوبیا و حبوبات.
  • خوردن کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان کامل، میوه‌ها و سبزیجات، به جای شیرینی‌های شیرین و کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید.

عوامل زیر می‌تواند یک فرد را در معرض خطر ابتلا به نقرس قرار دهد

  • رژیم غذایی: اگر غذاهای گوشتی، غذاهای دریایی و همچنین غذاهای پر از قند را به طور منظم بخورید، خطر ابتلا به این بیماری در شما بیش‌تر خواهد بود. علاوه بر این، نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی مانند آبجو و شراب نیز موجب افزایش خطر ابتلا به نقرس می‌شود.
  • چاقی: هر چه سنگین‌تر باشید، اسید اوریک بیش‌تری تولید می‌شود. بنابراین، احتمال بروز نقرس در شما زیاد است. برای دور ماندن از چاقی می‌توانید زیر نظر متخصص انواع مکمل لاغری را مصرف کنید.
  • وضعیت سلامتی شما: اگر به بعضی از انواع بیماری‌ها، از جمله فشار خون بالا، دیابت و غیره مبتلا هستید، در برابر بیماری نقرس آسیب‌پذیرتر هستید.
  • سابقه‌ خانوادگی: اگر هرکدام از اعضای خانواده‌تان مبتلا به نقرس باشند، خطر ابتلا به نقرس در شما نیز بیش‌تر خواهد بود.
  • جنسیت: احتمال ابتلا به نقرس در مردان بیش‌تر از زنان است، زیرا اسید اوریک آنها اغلب بالاتر از زنان است.

داروهای درمان کننده نقرس

برای درمان نقرس پزشک برای شما کورتیکواستروئید ها و یا سایر داروها را با دوز بالا تجویز می‌کند. با کمتر شدن علائم نقرس، پزشک دوز داروها را کمتر می‌کند. اگر شما به سرعت به پزشک مراجعه کنید، بهبود علائم نقرس معمولا بعد از ۲۴ ساعت پس از دریافت اقدامات پزشکی آغاز می‌شود.

پیشگیری و درمان نقرس برای کاهش درد در طول حمله نقرس می‌توانید به مفصل آسیب دیده استراحت بدهید. استفاده از داروهای ضدالتهابی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. فراموش نکنید که مصرف خودسرانه دارو، به ویژه آسپرین می‌تواند نقرس شما را بدتر کند. در اینجا خلاصه‌ای از چندین دسته از داروهای مورد استفاده برای درمان نقرس آمده است:

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، شامل داروهایی همچون ایبوبروفن، ناپروکسن و یا داروهای قوی‌تر که برای دریافت آنها نیاز به نسخه پزشک است همچون، ایندومتاسین (Indocin) می‌شوند، که برای کاهش التهاب و درد استفاده می‌شوند.

مهار کننده‌های Xanthine oxidase مانند آلوپورینول مقدار اسید اوریک تولید شده توسط بدن را کاهش می‌دهد.

Probenecid باعث بهبود توانایی کلیه‌ها برای حذف اسید اوریک از خون می‌شود.

کلشی سین (Colchicine) اگر داروهای NSAIDs برای شما قابل تجویز نباشد، پزشک از این مسکن کلشی سین برای شما استفاده می‌کند.

کورتیکواستروئیدها (Corticosteroids) پزشکان ممکن است از داروهای کورتیکواستروئید برای کاهش درد و التهاب بیماری نقرس استفاده کند، این داروها در دو شکل خوردنی و تزریقی تجویز می‌شوند، از عوارض جانبی کورتیکواستروئیدها می‌توان به نازک شدن استخوان‌ها، درمان دیر و ضعیف زخم‌ها و کاهش قدرت مبارزه با عفونت اشاره کرد.

برخی راه های طبیعی برای درمان نقرس

  • قهوه: محققان رابطه‌ای بین مصرف قهوه (هر دو نوع معمولی و بدون کافئین آن) و کاهش اسید اوریک خون یافته‌اند.
  • گیلاس: در تحقیقات نشان داده شده که مصرف گیلاس می‌تواند به کاهش سطح اسید اوریک خون کمک کند، با این حال تاکنون تحقیقی برای بررسی ارتباط بین گیلاس و نقرس وجود ندارد.
  • ویتامین سی: هرچند که در رابطه با تأثیر ویتامین C بر نقرس اطلاعاتی در دسترس نیست، اما ویتامین C می‌تواند باعث کاهش سطح اسید اوریک در خون شوند. البته فکر نکنید که اگر کمی ویتامین C برای شما خوب است، پس مصرف زیاد آن بهتر است، چرا که مصرف زیاد ویتامین C ممکن است سطح اسید اوریک خون را بالا ببرد.

پیشگیری از نقرس

در بیشتر افراد، اولین حمله نقرس حاد بدون هشدار رخ می‌دهد و هیچ نشانه‌ای از اسید اوریک بالا وجود ندارد. تلاش‌های پیشگیرانه برای بروز نقرس بر جلوگیری از حملات آینده یا کاهش شدت آنها تمرکز دارد.

داروهای پیشگیری کننده

مهار کننده‌های Xanthine oxidase و probenecid هر دو جلوگیری از حملات نقرس با کاهش میزان اسید اوریک در خون هستند. یک پزشک همچنین ممکن است یک NSAID یا کلشیسین تجویز کند.

تغییرات تغذیه‌ای

نظارت دقیق بر روی رژیم غذایی نیز می‌تواند به کاهش میزان اسید اوریک کمک کند.

حفظ وزن سالم

چاقی یک عامل خطر برای نقرس است. حفظ وزن سالم از طریق رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می‌تواند به جلوگیری از حملات کمک کند.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
افشین
افشین

سلام
من مبتلا به نقرس شدم ظاهراً
حدود دو هفته پیش مفصل انگشت پا راست به حدی متورم و درد گرفت که فکر کردم شکسته و عکسبرداری کردم ولی سالم بود و داروهای ضد التهاب پزشک تجویز کرد و آتل بندی و استفاده از عصا، بعد که خوب شد الان بعد از دوهفته دقیقا همون مشکل برای کف پای چپ اتفاق افتاده به نظر شما آتل بندی کنم و همان درمان را تکرار کنم برای این یکی پا هم؟
چه دارویی مصرف کنم که سریعتر درد و التهاب خوب بشه .
در مرحله قبل پزشک دگزامتازون تزریق کرد که از درد رها بشم.
ممنون

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  افشین

سلام کاربر گرامی
لطفا حتما به پزشک مراجعه نمایید و از مصرف خودسرانه ی دارو پرهیز کنید.
سپاس از همراهی شما