ساختار مو چگونه است؟

امتیاز دهید

وقتی در مورد ساختار مو صحبت می کنیم باید بدانیم که مو هم مانند تمام قسمت های بدن، دارای لایه های مختلف است. مو یکی از ضمائم پوست است و وظیفه حفاظت از قسمت هایی بدن را بر عهده دارد. در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز درباره ساختار مو به بحث خواهیم […]

ساختار مو چگونه است؟

وقتی در مورد ساختار مو صحبت می کنیم باید بدانیم که مو هم مانند تمام قسمت های بدن، دارای لایه های مختلف است. مو یکی از ضمائم پوست است و وظیفه حفاظت از قسمت هایی بدن را بر عهده دارد. در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز درباره ساختار مو به بحث خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می خوانیم

ساختار مو در پوست

ساختار مو دارای یک قسمت طولی در پوست است که از ناحیه درم پوست شروع به رشد می کند و به سطح پوست می رسد که با نام تنه مو شناخته می شود.

رشد مو از فولیکول آغاز شده که به وسیله سلول هایی پوشیده شده است. یک یا چند غده سباسه به درون فولیکول باز شده و ماده چربی به نام سبوم تولید می کند که به وسیله مجرایی از این غده به درون فولیکول راه پیدا می کند، همچنین یک عضله راست کننده مو به فولیکول متصل است که با انقباض آن موها حالت سیخ شدگی پیدا می کنند.

ساختار مو چگونه است؟

منطقه ای که در زیر تحتانی ترین قسمت فولیکول قرار دارد پاپیلا نامیده می شود که حاوی عروق خونی تغذیه کننده فولیکول است.

در قعر فولیکول مو سلول های خاصی قرار دارند که مو را تولید می کنند. تنها بخش زنده مو، سلول هایی است که در قعر فولیکول در قسمت قاعده آن قرار دارد. تا زمانی که این سلول ها سالم و طبیعی باقی بمانند، مو می تواند به رشد خود ادامه دهد.

تفاوت رنگ موها

ماده کراتینی تولید شده به وسیله فولیکول مو به نام کراتین سخت نامیده می شود که از لحاظ شیمیایی با کراتین پوست تفاوت دارد. ملانوسیت های فولیکول مو سبب ایجاد رنگ خاص موها می گردند. ماده ای به نام یوملانین باعث ایجاد رنگ قهوه ای یا سیاه در مو می گردد و در صورتی که غلظت این ماده کم باشد، موها بلوند می شوند. ماده دیگری به نام فئوملانین در ایجاد رنگ قرمز در مو نقش دارد. اگر مویی رنگدانه خود را از دست بدهد به رنگ خاکستری یا سفید در می آید. گفتنی است بخش اصلی مو پروتئینی به نام کراتین است و تنه مو از رشته های باریک کراتین که درهم پیچیده شده اند تشکیل می گردد.

ساختمان مو

خود مو نیز با آنکه شاید خیلی ظریف و نازک به نظر آید، اما دارای ساختمان تشکیل دهنده می باشد. در یک برش عرضی مو از سه لایه کورتکس، کوتیکول و مدولا تشکیل شده است.

ساختار مو چگونه است؟

کورتکس

کورتکس مو قسمت اصلی و بیشترین حجم مو را تشکیل می دهد. این لایه شامل سلول های بی جانی است که درون آن رشته های پروتئینی به نام کراتین قرار دارد که ترکیب اساسی موها می باشند. در لابلای این رشته ها رنگدانه های مو قرار دارند و وجود همین رنگدانه ها ست که رنگ مو را به وجود می آورد.

مدولا

لایه میانی یا مغز مو را مدولا می نامند که در مرکز مو قرار داشته و حجم بسیار کمی از ساقه مو را تشکیل می دهد. این لایه در موهای کرکی و ظریف وجود ندارند و فقط در موهای ضخیم دیده می شود و حتی در این موها هم ممکن است در سرتا سر امتداد نداشته باشد و در بعضی از جاها از بین رفته باشد.

کوتیکول

این لایه خارجی ترین لایه مو را تشکیل می دهد و شامل چندین لایه سلول است که روی هم مانند پولک های ماهی قرار گرفته اند و از قسمت های داخلی مو محافظت می نمایند.

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت مو
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها