هر آنچه در مورد ژل رویال و خواص آن باید دانست

امتیاز دهید

همه ما کم و بیش در مورد خواص عسل و ویژگی‌های منحصر به فردآن اطلاعات داشته و از آن جهت درمان و تسکین خیلی از بیماری‌ها بهره می‌بریم. اما شاید کمتر با فرآورده‌ای به نام ژل رویال آشنا باشیم، جهت کسب اطلاعات کافی در مورد چگونگی تشکیل و خواص باورنکردنی این ژل، با ما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز، همراه و همقدم باشید… ژل رویال چیست؟ ژل رویال ترشحی شیر […]

همه چیز در مورد ژل رویال و خواص آن

همه ما کم و بیش در مورد خواص عسل و ویژگی‌های منحصر به فردآن اطلاعات داشته و از آن جهت درمان و تسکین خیلی از بیماری‌ها بهره می‌بریم. اما شاید کمتر با فرآورده‌ای به نام ژل رویال آشنا باشیم، جهت کسب اطلاعات کافی در مورد چگونگی تشکیل و خواص باورنکردنی این ژل، با ما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز، همراه و همقدم باشید…

ژل رویال چیست؟

ژل رویال ترشحی شیر مانند از زنبورهای عسل کارگر است که به پرورش و رشد زنبور ملکه کمک می‌کند. نام دیگر ژل رویال شاه انگبین است. ژل رویال خواص درمانی بسیاری دارد. استفاده از این ژل به افرادی که به دنبال کاهش وزن و کاهش سطح کلسترول خود هستند، توصیه می‌شود.

ژل رویال از آب، کربوهیدرات، پروتئین و چربی تشکیل شده است، البته آرایش کامل شیمیایی ژل رویال همچنان ناشناخته است اما تصور می‌شود که اثرات مثبت آن بر سلامتی از پروتئین‌های منحصر به فرد و اسیدهای چرب آن حاصل می‌شود.

این ماده شامل 9 گلیکوپروتئین است که به طور کلی به عنوانپروتئین‌های ژله پروتئینی بزرگ (MRJPs) و دو اسید چرب، ترانس۱۰ هیدروکسی ۲-decenoic acid و ۱۰-Hydroxydecanoic acid شناخته می‌شوند. ژل رویال همچنین حاوی چندین ویتامین B و مواد معدنی است. با این حال، ترکیبات مواد مغذی قابل توجهی بین منابع مختلف ژل رویال متفاوت هست.

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان
کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت اصلی: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف: 253.000 تومان

بعضی از ویتامین های موجود در ژل رویال شامل موارد زیر می شوند

  • تیامین (B1)
  • ریبوفلاوین (B2)
  • اسید پانتوتنیک (B5)
  • پیریدوکسین (B6)
  • نیاسین (B3)
  • اسید فولیک (B9)
  • inositol (B8)
  • بیوتین (B7)

این مواد مغذی ممکن است برخی از مزایای بالقوه سلامت سلول را فراهم کند، اگر چه تحقیقات بیشتر در مورد این ماده منحصر به فرد ضروری است.

نحوه تولید ژل رویال

این ماده از دو جفت غده هیپوفارین موجود در طرفین سر زنبوران کارگر جوان ترشح می‌شود و با بزاق دهان آنها مخلوط می‌شود. این ژل، خمیری شکل با رنگ تقریباً سفید تا زرد کمرنگ و طعمی تند و زننده است.

این ماده مغذی تا ۳ روز مورد استفاده همه لاروها قرار می‌گیرد ولی زنبور ملکه به طور دائم از این ماده تغذیه می‌شود. بدون ژل رویال هیچ لاروی (لارو به نوزاد کرمی ‌شکل حیواناتی که دگردیسی کامل دارند مانند حشرات و دوزیستان، گفته می شود) قادر به رشد نیست و این ماده، ملکه را قادر می‌سازد که در روزهای تخم ریزی در شبانه روز بیش از ۲۵۰۰ تخم بگذارد که وزن این مقدار بیش از وزن خود ملکه است. همچنین ملکه زنبور عسل به واسطه استفاده از این ماده مغذی حدود ۵ تا ۶ سال عمر می‌کند در حالی که زنبورهای کارگر در فصول فعالیت خود (بهار و تابستان) حدوداً در کمتر از ۱۴ تا ۲۴ روز از فعالیت خود می‌میرند.

همه چیز در مورد ژل رویال و خواص آن

این ژل از ناحیه فوقانی سر زنبور به‌دست می‌آید و از خانه‌های کندو استخراج می‌شود. زمانی که لارو زنبورها تولید می‌شوند، زنبورهای کارگر به آنها ژل رویال می‌دهند تا تقویت شوند و در روزهای آغازین زندگی خود، جان سالم به در ببرند.

تجزیه شیمیایی ژل رویال حضور مواد زیر را در آن اثبات کرده است:

  • آب (بیشترین مقدار)
  • کلاژن
  • کربوهیدرات
  • پروتئین (قسمت عمده آن آلبومین و گلبولین است)
  • اسید های آمینه ضروری که 8 نوع آن در این ژل موجود است.
  • از جمله اسید های چرب غیر اشباع موجود در آن می‌توان به هیدروکسی و دکنوئیک اسید (HAD10) اشاره نمود که تنها در طبیعت در ژل رویال دیده شده و خواص اعجاب انگیزی را نیز در بردارند.
  • استیل کولین
  • مواد‌معدنی چون کلسیم، آهن، سیلیسیوم، فسفر
  • ویتامین‌های گروه B9,B12,B1,B2,B3,B5,B6,B7,B8,A,C,E

اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی را فراهم می کند

ژل رویال به طور گسترده ادعا می‌شود که التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد.

در آزمایش‌های متعدد و مطالعات حیوانی نشان داده شده که اسیدهای آمینه خاص، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی موجود در ژل رویال، اثرات آنتی‌اکسیدانی قوی دارند.

علاوه بر این، مطالعات متعددی نشان می‌دهند که میزان مواد شیمیایی پروتئین التهابی که از سلول‌های ایمنی درمان شده با ژل رویال، آزاد شده‌اند را کاهش می‌دهد.

در حالی که این نتایج امیدوار کننده است، مطالعات انسانی فاقد آن هستند. برای تهیه هر نتیجه گیری قطعی در مورد درمان التهاب با ژل رویال، داده‌های بیشتری لازم است!

می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تحت تأثیر قرار داده و سطح کلسترول را کاهش دهد

هر ۲ مطالعات حیوانی و انسانی نشان می‌دهد که ژل رویال می‌تواند بر کلسترول تأثیر مثبت داشته و در نتیجه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی شود.

اگرچه سازوکار دقیق آن هنوز معلوم نیست، اما ممکنه پروتئین‌های خاصی در این ژل به کاهش کلسترول کمک کنند.

یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای نشان داده که در خرگوش‌هایی که ژل رویال مصرف کرده بوده‌اند، کلسترول کل و کلسترول “بد” LDL به میزان ۲۸٪ و ۲۳٪ کم شده است.

به همین ترتیب، یک مطالعه انسانی یک ماهه، کاهش کلسترول کل و کلسترول “بد” در افرادی که حدود ۳ گرم از این ژل را روزانه مصرف می‌کردند، به میزان ۱۱ و ۴ درصد نشان داده است.

برعکس، یکی دیگر از مطالعات انسانی، هیچ تفاوت معناداری در میزان کلسترول بین شرکت کنندگان تحت درمان ژل رویال و دیگر افراد مشاهده نشد. با این حال در حالی که این مطالعات امیدوار کننده هستند، برای درک بهتر تأثیر ژل رویال بر سلامت قلب، تحقیقات بیشتری لازم است!

خاصیت ضد سرطانی

ماده (HAD10) به ژل رویال خاصیت ضد سرطانی بخشیده است، همچنین از طریق خاصیت ضد فعالیت استروژن، این ژل مانع رشد سلول‌های سرطانی در سرطان پستان می‌شود. این ماده می‌تواند سلول‌های ایمنی را وادار به تولید مواد و عوامل ضد تومور در بدن کند. از جمله این مواد می‌توان به عامل نکروز دهنده تومور و اینترفرون گاما اشاره کرد. در مشاهدات آزمایشگاهی افزایش مواد فوق در کشت سلول همراه با ژل رویال تأیید شده است.

این ماده بسیار مغذی، تأثیر خوبی بر بهبود بیماران سرطانی بعد از پرتو درمانی و شیمی درمانی دارد و باعث افزایش سرعت تولید گلبول‌های سفید (WBC) در خون می‌شود.

بر اساس مشاهدات و تحقیقاتی که تاکنون به دست آمده و همچنین با عنایت به نظر گذشتگان ما در طب سنتی این محصول می‌تواند در تمامی سنین مصرف شود و به عنوان مکمل غذایی مناسب در رژیم غذایی قرار گیرد. البته این ماده اعجاب انگیز به دلیل خواص فوق‌العاده‌اش برای افراد بالای 50 سالگی به طور خاص توصیه می‌شود.

به درمان زخم و تعمیرات پوستی کمک می کند

ژل رویال، در هر دو صورت خوراکی و موضعی که استفاده می‌شود، می‌تواند به بهبود زخم و دیگر بیماری‌های التهابی پوست کمک کند.

شناخته شده است که اثر ضد باکتری این ژل می‌تواند زخم را پاک و عاری از عفونت نگه دارد.

یک مطالعه در حیوانات، افزایش تولید کلاژن در موش‌های صحرایی با عصاره این محصول را نشان داد. کلاژن یک پروتئین ساختاری است که برای تعمیر پوست ضروری است!

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که ظرفیت بازسازی بافت در سلول‌های انسانی که توسط ژل رویال درمان می‌شود، افزایش قابل توجهی داشته است.

برعکس، مطالعه اخیر انسانی هیچ تفاوتی در بهبود زخم پای افراد دیابتی بین یک گروه مصرف کننده ژل رویال و گروه دیگر را مشخص نکرد.

در نهایت، تحقیقات بیشتری در مورد اثر این ژل در بهبود زخم و تعمیر بافت مورد نیاز است!

ناباروری مردان را بهبود می بخشد

نتایج تحقیقات منتشر شده در مجله داروهای گیاهی ابن سینا فواید این ژل روی پارامترهای اسپرم، درجه تستوسترون و مالون دی آلدئید در موش را ارزیابی کرده است. تعداد اسپرم، میزان تحرک، زنده بودن، تکامل و بی نقصی DNA آن‌ها در این آزمایش آنالیز شدند. نتایج اشاره بر این دارد که درمان توسط ژل رویال می‌تواند ناباروری جنس نر را بهبود ببخشد.

تنظیم میزان قند خون

ژل رویال همچنین می‌تواند با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، کنترل قند خون و حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد.

مطالعات متعدد در حیوانات نشان داده که افزایش حساسیت به انسولین و اثر محافظتی ظاهری بر روی پانکراس، کبد و بافت تولیدی در موش‌های چاق و دیابتی، با مصرف این ژل درمان شده است.

علائم خاصی از یائسگی را درمان می کند

ژل رویال می‌تواند علائم مربوط به یائسگی را درمان کند.

یائسگی باعث کاهش هورمون‌های گردش خون می‌شود که با عوارض جسمی و روانی همراه است، مانند درد، اختلال حافظه، افسردگی و اضطراب.

یک مطالعه در مورد فواید این ژل نشان داد که مصرف این ماده در کاهش افسردگی و بهبود حافظه در موش‌های صحرایی بعد از یائسگی مؤثر بوده است.

مطالعه دیگری در 42 زن یائسه نشان داد که مصرف مکمل این ژل روزانه 800 میلی‌گرم به مدت 12 هفته در کاهش درد و اضطراب مؤثر بوده است، البته به خاطر داشته باشید که تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

می تواند یک سیستم ایمنی سالم را پشتیبانی کند

ژل رویال می‌تواند پاسخ ایمنی بدن شما به باکتری‌ها و ویروس‌های خارجی را بهبود ببخشد.

MRJPs و اسیدهای چرب در این ژل به منظور ارتقاء فعالیت ضد باکتریایی است که می‌تواند بروز عفونت و آسیب به عملکرد سیستم ایمنی را کاهش دهد.

می تواند اثرات ضد پیری ارائه دهد

این ژل می‌تواند روند پیری را به تعویق بیندازد.

چندین مطالعه نشان می‌دهد افزایش طول عمر و بهبود عملکرد شناختی در موش‌های صحرایی با ژل رویال امکان پذیر بوده است. ژل رویال گاهی اوقات در محصولات مراقبت از پوست موضعی برای حمایت از حفظ پوست سالم و جوان هم دیده می‌شود.

تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که این ژل می‌تواند از افزایش تولید کلاژن و محافظت از آسیب پوستی که با اشعه ماوراء بنفش مواجه است حمایت کند. از آنجایی که تحقیقات انسانی در مورد اثرات ضد پیری این محصول خوراکی یا موضعی کافی نیست، مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

خواص آنتی اکسیدانی آن می تواند عملکرد مغز سالم را پشتیبانی کند

این ژل ممکن است عملکرد مغز را افزایش دهد. یک مطالعه نشان داد که موش‌های درمان شده با ژل رویال دارای سطوح پایین‌تر هورمون‌های تنش و قوی‌تر سیستم عصبی مرکزی نسبت به گروه دیگر بودند.

اگرچه این داده‌ها دلگرم کننده است، اما تحقیقات مورد نیاز است!

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها