مشکلات سلامتی پس از 50 سالگی چیست؟

امتیاز دهید

یکی از عمده مشکلات بهداشت و اوضاع سلامتی در جامعه، مشکلات سلامتی پس از 50 سالگی افراده که می تونه اونها رو به شدت تحت تاثیر خودش قرار بده و اونها رو از جامعه دور کنه. به طور کلی و به نظر پزشکان، اگه ما به فاکتورهای مهم سلامتی دقت نکنیم، پس از 50 سالگی […]

مشکلات سلامتی پس از 50 سالگی چیست؟

یکی از عمده مشکلات بهداشت و اوضاع سلامتی در جامعه، مشکلات سلامتی پس از 50 سالگی افراده که می تونه اونها رو به شدت تحت تاثیر خودش قرار بده و اونها رو از جامعه دور کنه.

به طور کلی و به نظر پزشکان، اگه ما به فاکتورهای مهم سلامتی دقت نکنیم، پس از 50 سالگی اسیر مشکلات زیادی در وضع جسمی و حتی روحیمون می شیم. مشکلاتی که نه یک شبه به وجود میان و نه یک شبه از بین میرن، بلکه آینه تمام قدی از انعکاس روش زندگی ما در 50 سال نخست زندگی، برای ما نمایان می شه.

اگه ما در تمام زندگی در دوران جوانی، به ورزش روزانه عادت داشته و تغذیه نسبتا سالمی از میوه ها و سبزیجات داشته باشیم، همچنین از عادات مخربی چون دخانیات و الکل هم به دور باشیم، قطعا خیلی خیلی کمتر از همسالانمون دچار مشکلات پس از 50 سالگی می شیم.

و اما عمده این مشکلات چیه؟ با ما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

مشکل اول فشار خون بالا

به دلیل بالا رفتن سن و انعطاف کمتر عروق خونی، فشار بر سیستم خون رسانی بدن بیشتر می شه، بعلاوه مشکلاتی مثل چاقی، بی تحرکی، مصرف دخانیات، استرس و… هم روی فشار خون به شدت تاثیر گذاره.

محققان بر این باورن که کنترل و تنظیم فشار خون می تونه از درصد زیادی از آمار سکته های مغزی و قلبی در جامعه کم کنه.

مشکل دوم دیابت

یکی از عمده بیماری هایی که مشکلات سلامتی پس از 50 سالگی رو تشکیل میده، دیابته. از سال 1980 تعداد افراد سالخورده ای که مبتلا به دیابت هستن تقریبا دو برابر شده. خطر ابتلا به این بیماری تقریبا هر 45 دقیقه در جهان در حال افزایشه.

دیابت می تونه شما رو مبتلا به بیماری های قلبی، بیماری های کلیوی، کوری و سایر مشکلات در سلامتی بکنه. بهتره پس از 50 سالگی در خانه قند خون خودتون رو چک کنید و در صورت حتی ذره ای بالا رفتن، به پزشک مراجعه نمایید.

مشکل سوم بیماری های قلبی

ایجاد پلاک درون شریان ها یکی از دلایل اصلی بیماری های قلبیه. این مشکل در دوران کودکی شروع می شه و زمانی که شما 50 سالگی رو رد می کنید، اوضاع بدتر می شه. به همین دلیل مردم 40 تا 59 ساله بیشتر از پنج برابر احتمال ابتلا به بیماری قلبی رو نسبت به افراد 20 تا 39 سال دارن.

مشکلات سلامتی پس از 50 سالگی چیست؟

چاقی

این مشکل علاوه بر از بین رفتن اعتماد به نفس، به شدت بر روی باقی فاکتورهای سلامتی می تونه تاثیرگذار باشه، از جمله اونها می شه به بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت، سرطان، فشار خون بالا و آرتروز اشاره کرد که بالاترین نرخ مبتلایان در میان تمام گروه های سنی در بین 40 تا 59 سال هستن، که 41 درصد اونها چاق هستن.

مشکل پنجم آرتروز

محققان و پزشکان، آرتروز رو غالبا به افزایش سن مربوط می دونن، به طوری که طبق آمار معتقدن 37 درصد از افراد 45 سال و بالاتر دارای آرتروز زانو هستن؛ اما لازم به ذکره که ژنتیک و شیوه زندگی هم بر روی بروز آرتروز تاثیرگذاره، همچنین آسیب های قبلی، عدم فعالیت فیزیکی، دیابت و اضافه وزن هم بر روی ایجاد این بیماری نقش پررنگی داره.

مشکل ششم پوکی استخوان

حدود نیمی از زنان بالای 50 سال و در حدود 25 درصد از مردان در این گروه سنی، مشکل شکستگی استخوان ها بر اثر پوکی استخوان رو دارن، چرا که تراکم استخوانی اونها دیگه مثل قبل نیست.

پوکی استخوان مشکل نسبتا بزرگیه که می شه با تغذیه صحیح قبل و بعد از 50 سالگی، داشتن تحرک کافی در کل زندگی، دریافت کلسیم و ویتامین D کافی و… از اون پیشگیری کرد.

بیماری های مزمن ریوی

کم شدن قدرت ریه ها از عمده ترین مشکلات سلامتی پس از 50 سالگی به شمار می ره. خس خس سینه، سرفه های نسبتا شدید و… از عمده علائم اونه و می شه با داشتن برنامه غذایی صحیح و ورزش و اجتناب از دود و آلودگی از این مشکل دوری کرد.

خیلی از پزشکان معتقدن برای اینکه افراد میانسال، عمر بیشتری داشته باشن، بهتره در 50 سالگی از کلان شهرها به شهرهای ساحلی و کوچکتر مهاجرت کنن.

کم شدن یا از دست دادن شنوایی

استفاده از سمعک، درخواست از اطرافیان برای بلندتر حرف زدن و… همه نشونه هایی از افزایش سن شماست. طبق تحقیقات حدود 18 درصد افراد در سنین بالای 50 سال با مشکلاتی پیرامون شنوایی روبه رو می شن.

البته داشتن مشاغل پر سر و صدا، عامل وراثت، تاثیر برخی داروها و… هم می تونه به شدت به این مشکل دامن بزنه. برای همین بهتره با حس کردن اولین نشونه ها حتما به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات سلامتی پس از 50 سالگی چیست؟

مشکل نهم، مشکل در بینایی

تار شدن دید بخصوص وقتی می خواید نوشته های ریز رو بخونید، می تونه شما رو آزار بده، این مشکل هم از مشکلات سلامتی پس از 50 سالگی به شمار میره؛ آب مروارید، آسیب دیدگی اعصاب چشم و… هم از مشکلات عمده چشم در سنین کهنسالیه.

مشکلات مثانه

هرچه سن بالاتر میره، مشکلات مربوط به کنترل نکردن ادرار هم بیشتر می شه. مشکلات عصبی، ضعف عضلانی، ضخیم شدن بافت پروستات، افتادگی رحم و مثانه و حتی لگن، روی این مشکل تاثیرگذاره.

دو تا از بهترین راه حل ها، کم کردن مصرف کافئین و بلند نکردن اجسام سنگینه که می تونه از ایجاد این مشکل تا حد زیادی پیشگیری کنه.

مشکل یازدهم سرطان

با اینکه این بیماری محدوده سنی خاصی نداره، اما محققان بر این باورن که افزایش سن می تونه روی فاکتورهای بالابرنده احتمال ایجاد سرطان موثر باشن. با اینکه شما نمی تونید روند افزایش سن رو کنترل کنید، اما می تونید به راحتی سبک سالمی رو برای زندگی تون انتخاب کنید، مثل تغذیه سالم، نوشیدن چای سبز، ترک دخانیات، استفاده از کرم ضد آفتاب و…

افسردگی

افرادی که سنی بین 40 تا 59 سال دارن، افسردگی بیشتری نسبت به باقی افراد تجربه می کنن. یائسگی، کم شدن قوای جنسی و باقی مشکلات مربوط به سلامتی به شدت روی این افت روحیه تاثیرگذاره و باعث بروز افسردگی می شه.

مشکل سیزدهم کمر درد

داشتن اضافه وزن، سیگار کشیدن، ورزش نکردن و عدم تحرک، آرتروز، پوکی استخوان و کمبودهای تغذیه ای همه عوامل مهمی هستن که روی کمر درد تاثیر دارن و باعث می شن که شما کمتر احساس جوونی کنید.

آلزایمر

آلزایمر که نوعی زوال عقله هم از مشکلات سلامتی پس از 50 سالگی به شمار میره که معمولا از سن 60 سالگی در برخی افراد مستعد شروع به بروز می کنه. درجهان یکی از 9 نفر که سن و سال بالایی داره آلزایمر داره، اما در سن 85 سالگی یا بیشتر این آمار افزایش قابل توجهی پیدا می کنه. برخی از عوامل خطر مثل سن و سال غیر قابل کنترل هستن اما داشتن یه رژیم غذایی سالم و کنترل فشار و قند خون به شما در کنترل و پیش گیری از آلزایمر کمک زیادی می کنه.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها