۱۰ راه برای کاهش فشار خون بالا به طور طبیعی

5/5 - (1 امتیاز)

نیرویی که خون از قلب به شریان‌ها منتقل می‌کند، به عنوان فشار خون شناخته می‌شود. فشار خون طبیعی باید برابر یا کمتر از 120/80 میلی متر جیوه باشد. فشار خون بالا به این معنی است که خون از طریق شریان ها با نیروی بیشتری جریان می‌یابد که فشار را روی آنها افزایش می‌دهد و به […]

نیرویی که خون از قلب به شریان‌ها منتقل می‌کند، به عنوان فشار خون شناخته می‌شود. فشار خون طبیعی باید برابر یا کمتر از 120/80 میلی متر جیوه باشد. فشار خون بالا به این معنی است که خون از طریق شریان ها با نیروی بیشتری جریان می‌یابد که فشار را روی آنها افزایش می‌دهد و به نوبه خود سبب آسیب می‌شود.

فشار خون بالا یک مشکل جدی سلامتی است که می‌تواند منجر به نارسایی قلبی، سکته مغزی یا حتی نارسایی کلیه شود. اگر میزان فشار خون 140/90 میلی‌متر جیوه یا بیشتر باشد، باید در نظر گرفته شود.

در مقاله زیر ما نشانه‌ها، عوامل و علل فشار خون بالا را برای شما بازگو می‌کنیم. همچنین راهکارهایی طبیعی برای کاهش فشار خون بالا به شما پیشنهاد می‌دهیم.

نشانه های فشار خون بالا

فشار خون بالا به عنوان “قاتل خاموش” نامیده می‌شود، زیرا اغلب دارای علائم هشدار‌دهنده نیست و بسیاری از مردم نمی‌دانند که این بیماری وجود دارد.

علائم فشار خون بالا عبارتند از :

  • سردرد
  • سرگیجه
  • سنگین بودن سر
  • تنگی نفس
  • خونریزی بینی
  • تغییرات در دید

اما این علائم و نشانه‌ها خاص نیستند و معمولا تا زمانی که فشار خون بالا به یک مرحله شدید یا تهدید کننده زندگی نرسیده باشد، اتفاق نمی‌افتد.

نشانه های فشار خون بالا علل فشار خون بالا

با توجه به اینکه علت مشخصی برای فشار خون بالا وجو ندارد، اما عواملی وجود دارد که احتما وقوع این بیماری را بیشتر می‌کند.

  • سن
  • سیگار کشیدن
  • چاقی
  • مصرف زیاد الکل
  • سابقه خانوادگی
  • کمبود ویتامین D
  • سطوح استرس بالا
  • مصرف زیاد نمک
  • بیماری کلیوی
  •   آپنه یا وقفه تنفسی در خواب
  •   کم‌کاری و پرکاری تیروئید

علل فشار خون بالا پیشگیری از فشار خون بالا

اولین قدم برای پیشگیری از فشار خون بالا، داشتن یک شیوه زندگی سالم است. موارد زیر به شما برای داشتن زندگی سالم کمک می‌کند.

  • رژیم غذایی سالم: با محدود کردن مقدار نمک و افزایش مقدار پتاسیم، رژیم غذایی سالم داشته باشید. همچنین سعی کنید مقدار زیادی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • ورزش منظم: به طور منظم ورزش کنید زیرا به شما کمک می کند تا وزن سالم خود را حفظ کرده و فشار خون خود را نیز کاهش دهید.
  • حفظ وزن سالم: اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد، بنابراین سعی کنید وزن سالم خود را حفظ کنید.
  • نوشیدن کمتر الکل: سعی کنید اگر الکل مصرف می‌کنید، کم‌کم از دایره غذایی خود حذف کنید.
  • ترک سیگار: سیگار نه تنها فشار خون شما را افزایش می‌دهد بلکه شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان، حمله قلبی و سکته قرار می‌دهد.
  • مدیریت استرس: سعی کنید استراحت کنید و استرس خود را کنترل کنید تا سلامت احساسی و جسمی شما بهبود یابد.
  • خواب خوب: خواب ۷ تا ۹ ساعت در روز مناسب است.
  • کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده: کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده و کلسترول.

مواد طبیعی برای کاهش فشار خون بالا

در اینجا ۱۰ داروهای خانگی برای فشار خون بالا وجود دارد.

مواد غذایی کاهش فشار خون بالا لیمو

لیمو باعث کاهش استحکام عروق خونی می‌شود و باعث می‌شود آنها نرم و قابل انعطاف باشند. این به نوبه خود باعث کاهش فشار خون می‌شود.

علاوه بر این، لیمو همچنین به خاطر داشتن ویتامین C به کاهش خطر نارسایی قلبی کمک می‌کند.  ویتامین C آنتی اکسیدانی است که به خنثی کردن اثرات مضر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

نوشیدن آب گرم همراه با مقداری لیمو ترش تازه صورت ناشتا بهترین زمان مصرف است.

دانه های هندوانه

دانه های هندوانه حاوی ترکیباتی به نام cucurbitacin است که به گشاد کردن رگ‌های خون کمک می‌کند. این دانه‌ها همچنین موجب بهبود عملکرد کلیه می‌شوند که خود کمک زیادی به کاهش فشار خون می‌کند.

۲ قاشق چای‌خوری دانه هندوانه خشک را به ۱ فنجان آب جوش اضافه کنید. آن را حدود یک ساعت خیس کنید، ۴ قاشق غذاخوری از این آب را در فواصل منظم در طول روز مصرف کنید.

سیر

مطالعات متعدد نشان داده است که سیر، فشار خون را کاهش می‌دهد. سیر در هر دو مدل خام وپخته به کاهش فشار خون بالا و کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند.

اگر با خوردن سیر خام احساس سوزش در معده داشتید، یک لیوان شیر بخورید.
همچنین می‌توانید ۵ یا ۶ قطره آب سیر را در ۴ قاشق چای‌خوری آب ترکیب کنید و دو بار در روز مصرف کنید.

موز

خوردن موز به طور مرتب به افرادی که فشار خون بالا دارند، کمک می کند. موز یک منبع غنی از پتاسیم است که اثر سدیم را کاهش می‌دهد.

بنابراین، سعی کنید روزانه ۱ یا ۲ موز بخورید. همراه با موز، شما می‌توانید زردآلو، کشمش، مرند، آب پرتقال، اسفناج امتحان کنید.

کرفس

کرفس با کاهش سطح هورمون استرس جریان خون را تسریع می‌کند که به فشار خون بالا کمک می‌کند.

می‌توانید خود کرفس را به همراه برگ‌هایش میل کنید یا آب کرفس را یک بار در روز بخورید.

آب نارگیل

افراد مبتلا به فشار خون بالا باید به بدن خود آب کافی برسانند. نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز ایده خوبی است. آب نارگیل به خصوص برای کاهش فشار خون مفید است.

آب نارگیل غنی از پتاسیم، منیزیم و ویتامین C است که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. علاوه بر آب نارگیل، شما همچنین می‌توانید روغن نارگیل را هنگام پخت‌و‌پز استفاده کنید.

فلفل قرمز

افرادی که مبتلا به فشارخون خفیف هستند، می‌توانند با مصرف فلفل قرمز جریان خون خود را با جلوگیری از انقباض پلاکت‌ها و جمع شدن در خون روان‌تر کنند.

شما می‌توانید فلفل قرمز را به سالاد یا به کاسه سوپ اضافه کنید. از آنجا که فلفل قرمز تند است، باید فقط مقدار کمی از آن استفاده کنید.

پیاز

پیاز به دلیل وجود آنتی اکسیدانی به نام کرستین، باعث کاهش فشار خون بالا شما می‌شود.

سعی کنید روزانه یک پیاز خام متوسط بخورید.
همچنین می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری آب پیاز و عسل را مخلوط و آن را دو بار در روز به مدت ۱ تا ۲ هفته مصرف کنید.

عسل

عسل نه تنها فشار قلبی را کاهش می‌دهد، بلکه اثر آرام‌بخش روی عروق خونی نیز دارد. از این رو، در کاهش فشار خون بالا می‌تواند بسیار مفید باشد.

هر صبح ۲ قاشق چای‌خوری عسل را ناشتا مصرف کنید.
همچنین می‌توانید ۱ قاشق چای خوری عسل و عصاره زنجبیل را با ۲ قاشق چای‌خوری پودر زیره سبز مخلوط کنید. دو بار در روز بخورید

یک راه موثر دیگر این است که عصاره ریحان یا عرق ریحان را با مقدار مساوی عسل مخلوط کرده و ناشتا میل کنید.

دانه شنبلیله

دانه شنبلیله اثرات ضد فشار خون به دلیل پتاسیم بالا و محتوای فیبر غذایی خود دارد.
در حدود ۲ دقیقه ۱ تا ۲ قاشق چای خوری دانه شنبلیله را در آب جوش داده و سپس آن را فشار دهید.
دانه ها را در یک مخلوط کن قرار دهید و آنها را مخلوط کنید.

این ترکیب را دو بار در روز، یک بار در صبح با معده خالی و یک بار در شب مصرف کنید. مصرف ۲ تا ۳ ماه دانه شنبلیله بهبود قابل توجهی در کاهش فشار خون بالا به همراه دارد.

علاوه بر استفاده از این داروهای طبیعی به عنوان بخشی از کاهش فشار خون بالا ، ضروری است که به توصیه پزشک توجه کنید و برای معاینه منظم تحت نظر او باشید.

غذاهای کمک کننده به کاهش فشار خون بالا چه زمانی لازم است به دکتر مراجعه کرد؟

اگر فشار خونتان خارج از محدوده سلامت قرار دارد، با دکتر مشورت کنید تا اقدامات لازم را برای کاهش فشار خون بالا به شما بگوید. طرح درمان ممکن است شامل دارو یا تغییر عادت غذایی باشد.

اگر فشار خون شما بالای ۱۳۰/۸۸ میلی‌متر جیوه بود و با مصرف مواد غذایی که بالا عنوان کردیم، فشار خون شما را تثبیت نکرد یا کاهش نداد حتما به دکتر مراجعه کنید.
به طور منظم فشار خون خود را در خانه چک کنید. اگر به طور مداوم فشار خون بالا دارید باید تحت نظر پزشک باشید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: قلب و عروق
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها