۶ درمان خانگی فشار خون که باید بدانید

2.5/5 - (2 امتیاز)

از آنجایی که بیماری فشار خون از بیماری های شایع در میان افراد در دنیای امروز است، سعی داریم در این مطلب از مجله داروخانه اینترنتی مثبت سبز ۶ درمان خانگی فشار خون را با هم مرور کرده تا در صورت نیاز از آنها بهره ببریم. فشار خون بالا چیست؟ فشار خون نیرویی است که […]

درمان خانگی فشار خون که باید

از آنجایی که بیماری فشار خون از بیماری های شایع در میان افراد در دنیای امروز است، سعی داریم در این مطلب از مجله داروخانه اینترنتی مثبت سبز ۶ درمان خانگی فشار خون را با هم مرور کرده تا در صورت نیاز از آنها بهره ببریم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون نیرویی است که خون از قلب به شریان ها منتقل می شود. وقتی فشار خون بالا است، خون از طریق شریان ها به شدت عبور می کند. این باعث افزایش فشار روی بافت های حساس در شریان ها و خسارات به عروق خونی می شود.

فشار خون بالا، حدود نیمی از بزرگسالان آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد و به عنوان یک قاتل خاموش شناخته شده، معمولا علائمی ایجاد نمی کند تا زمانی که آسیب جدی به قلب وارد نشود. اگر فشار خون بالا تحت درمان قرار نگیرد، می‌تواند به سرخرگ‌ها و اندام‌های حیاتی بدن آسیب برساند. به همین دلیل است کـه از آن به عنوان قاتل خاموش نام می‌برند.

فشار خون نرمال و سالم چیست؟

زمانی که قلب می‌تپد، خون درون رگ‌های بدن جاری می‌شود. فشار خون سیستولیک مربوط به فشار ناشی از رگ‌ها در زمان پمپاژ قلب است و فشار دیاستولیک فشار ناشی از استراحت شریان‌ها را بیان می‌کند و این درست زمانی است که خون درون قلب جمع می‌شود تا مجددا عمل پمپاژ صورت بگیرد. هر نوع فشار خون بالاتر از ۱۲۰/ ۸۰ میلی متر جیوه را فشار خون بالا می‌دانند.

زمانی که قلب در حالت استراحت است بطن چپ پر از خون برگشتی از ریه‌ها می‌شود. سپس بطن چپ منقبض شده و خون درون شریان‌ها جریان می‌یابد. نبضی که با قرار دادن انگشت در محل شریان‌ها احساس می‌کنیم نتیجه انقباض بطن چپ است.

فشار خون پایین

زمانی که جریان خون به قدری کاهش می‌یابد که اکسیژن و مواد مغذی کافی را به ارگان‌های حیاتی بدن نظیر مغز، قلب و کلیه نمی‌رساند در عملکرد این ارگان‌ها ایجاد اختلال می‌کند.

علائم فشار خون بالا

فشار خون بالا به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. در دسته اول علت فشار خون بالا مشخص نیست و به صورت اولیه ایجاد شده است. در فشار خون ثانویه افزایش فشار خون به دنبال یک بیماری دیگر اتفاق می افتد و آن بیماری را می‌توان به عنوان علت افزایش فشار خون در نظر گرفت که در صورت کنترل بیماری اصلی، پرفشاری خون نیز به صورت مناسب‌تری کنترل می‌شود.

افرادی که مبتلا به فشار خون بالای اولیه هستند، ممکن است سال‌ها بدون علامت باشند و از بیماری خود اطلاعی نداشته باشند و زمانی متوجه بیماری خود می‌شوند که دچار علائمی مانند سردرد، تاری و اختلال دید، درد قفسه سینه، سرگیجه و تنگی نفس به هنگام فعالیت، می‌شوند که در واقع این علایم عوارض فشار خون بالاست، بنابراین تنها راهی که می‌توان در زمان مناسب به آن پی برد، اندازه‌گیری دوره‌ای و منظم فشار خون به وسیله دستگاه فشار سنج است.

اولین راه درمان خانگی فشار خون داشتن تحرک است

ورزش کردن به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز بخش مهمی از یک زندگی سالم است. همراه با کمک به فشار خون پایین، فعالیت بدنی منظم، خلق و خو، قدرت و تعادل شما را هم افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به دیابت و انواع دیگر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

اگر برای مدتی غیرفعال بوده‌اید، با یک پزشک خود در مورد یک تمرین ورزشی سالم صحبت کنید.

دومین راه درمان خانگی فشار خون پیگیری رژیم DASH است

رژیم غذایی مناسب برای متوقف کردن فشار خون بالا (DASH) می‌تواند فشار خون شما را تا ۱۱ میلی متر سیلین فشار خون پایین بیاورد. رژیم DASH شامل موارد زیر می‌شود:

  • خوردن میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل
  • خوردن محصولات لبنی کم چرب، گوشت کم چرب، ماهی و آجیل
  • از بین بردن غذاهایی که دارای چربی‌های اشباع هستند، مانند غذاهای فرآوری شده، محصولات لبنی فراوان چربی و گوشت چرب

درمان خانگی فشار خون که سومین راه درمان خانگی فشار خون دور کردن نمکدان است

کم کردن میزان مصرف سدیم می‌تواند برای کاهش فشار خون حیاتی باشد. در برخی افراد وقتی که سدیم زیادی مصرف می‌کنند بدن شما شروع به حفظ مایعات می‌کند و این باعث افزایش شدید فشار خون می‌شود.

AHA توصیه می‌کند که میزان مصرف سدیم شما باید بین ۱۵۰۰ میلی‌گرم و ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز محدود شود. این کمی بیش از نیمی از قاشق چای خوری نمک است.

برای کاهش سدیم در رژیم غذایی، نمک به مواد غذایی اضافه نکنید. یک قاشق چای خوری نمک طلایی ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم را شامل می‌شود.

برای افزودن عطر و طعم، از گیاهان و ادویه جات دیگر استفاده کنید. غذاهای فرآوری شده نیز با سدیم زیاد درست می‌شوند. همیشه برچسب غذاها را با دقت بخوانید و در صورت امکان گزینه‌های کم سدیم را انتخاب کنید.

درمان خانگی فشار خون کهچهارمین راه درمان خانگی فشار خون از دست دادن وزن اضافی است.

از دست دادن فقط ۱۰ پوند (۴٫۵ کیلوگرم) می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

چربی اضافی در اطراف کمر، به نام چربی احشایی، برای سلامتی مشکل ساز است؛ به طور کلی مردان باید اندازه کمر خود را تا کمتر از ۴۰ اینچ حفظ کنند. زنان باید کمتر از ۳۵ اینچ را هدف قرار دهند. در این راه می‌توانید از انواع مکمل لاغری هم بهره ببرید.

پنجمین راه درمان خانگی فشار خون محدود کردن الکل است

نوشیدن مقدار زیاد الکل می‌تواند منجر به بسیاری از مسائل بهداشتی، از جمله فشار خون بالا شود. نوشیدن بیش از حد همچنین می‌تواند اثربخشی برخی داروهای فشار خون را هم کاهش دهد.

AHA توصیه می‌کند مردان مصرف خود را به دو نوشیدنی الکلی در روز محدود کنند. زنان باید مصرف خود را به یک نوشیدنی الکلی در روز محدود کنند.

ششمین راه درمان خانگی فشار خون کم کردن استرس است

استرس می‌تواند فشار خون شما را به طور موقت افزایش دهد. بیش از حد از آن می‌تواند فشار خود را برای مدت زمان طولانی نگه دارید.

سعی کنید با هر راهکاری که به ذهنتان می‌رسد، استرس خود را کاهش دهید.

درمان خانگی فشار خون که راه های پیشگیری از بروز علائم فشار خون بالا

  • سطح کلسترول خود را بررسی و کنترل کنید.
  • مقدار زیادی سبزیجات و میوه بخورید.
  • آب میوه‌های ارگانیک و تازه بنوشید.
  • از مصرف زیاد سدیم اجتناب کنید.
  • مقدار بسیار زیادی آب بنوشید.
  • ورزش کنید و یوگا انجام دهید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید.
مطالب مرتبط
دسته بندی: قلب و عروق
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها