درمان های خانگی برای حساسیت دندانی

امتیاز دهید

یکی از مشکلات شایع در حوزه دهان و دندان، بحث حساسیت دندانی است که خیلی از افراد رو به خودش گرفتار کرده. اگه شما هم هنگام خوردن آب یخ، بستنی، سوپ داغ و… احساس خالی شدن دندون و دچار درد گزنده ای در دندان هاتون می شید، باید بگیم که شما هم به حساسیت دندانی […]

درمان های خانگی برای حساسیت دندانی

یکی از مشکلات شایع در حوزه دهان و دندان، بحث حساسیت دندانی است که خیلی از افراد رو به خودش گرفتار کرده. اگه شما هم هنگام خوردن آب یخ، بستنی، سوپ داغ و… احساس خالی شدن دندون و دچار درد گزنده ای در دندان هاتون می شید، باید بگیم که شما هم به حساسیت دندانی مبتلا هستید.

برای درمان این مشکل باید به دندان پزشک مراجعه کرد، اما تا پیش از اون میشه با آموختن برخی درمان های خانگی اون رو تسکین و التیام داد.

برای دونستن چند راهکار پیرامون درمان های خانگی برای حساسیت دندانی با ما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه و همقدم باشید…

آنچه در این مقاله می خوانیم

یک درد شایع

درمان حساسیت دندان موضوعی بسیار مهمه چرا که درد دندان های حساس مشکل شایعی هست که می تونه در هر سنی روی آدم ها تاثیر بذاره. هنگام خوردن خوراکی های سرد یا گرم، ممکنه ناراحتی و درد ناگهانی در دندان ها احساس کنید. این مشکل به علت آسیب دیدن مینای دندان که جداره محافظتی دندان شما هست، رخ میده.

عوامل زیادی هستن که باعث حساسیت دندان میشن. با این حال، علل رایج ایجادکننده این مشکل مراقبت نامناسب از دندان و مسواک زدن بیش از اندازه است. هنگامی که مینای دندان آسیب دیده باشه، انتهای عصب ها هم آسیب می بینه و تحریک میشه و همین منجر به حساسیت دندان می شه.

دلایل حساسیت دندانی چیست؟

ممکنه در یک یا چند دندان درد ناشی از حساسیت داشته باشید. این درد ناگهانی و شدید ممکنه زمانی رخ بده که شما یک خوراکی گرم یا سرد می خورید. حتی نوشیدنی های شیرین و ترش هم ممکنه باعث بروز درد در دندان های شما بشه.

درمان های خانگی برای حساسیت دندانی

حساسیت دندان رو زمانی تجربه می کنید که لثه ها تحلیل رفته و عاج که سطح زیر لثه هاست، بیرون می زنه. هزاران لوله کوچک وجود داره که به عصب دندان منتهی می شه. این لوله های کوچک اجازه میدن که سرما، گرما، ترشی و شیرینی به اعصاب دندان شما برسه. به همین دلیل هست که شما احساس درد و ناراحتی می کنید.

دلیل دیگه این هست که شما دندان های خودتون را خیلی سفت مسواک می زنید و از مسواک برقی سفت استفاده می کنید. دندان غروچه کردن هم به مینای دندان آسیب می رسونه و موجب می شه که عاج تحت تاثیر قرار بگیره.

حساسیت دندان چگونه تشخیص داده می شه؟

اگه برای اولین بار حساسیت دندانی رو تجربه کردید، به دندانپزشک مراجعه کنید؛ پزشکان می تونن با یک چکاپ، سلامت دندان های شما رو تشخیص و مشکلات احتمالی مثل حفره ها، یا لثه هایی آسیب دیده و… رو بررسی کنن.

درمان های خانگی

خمیر دندان ضد حساسیت؛ خمیر دندان های ضد حساسیت شامل ترکیباتی هستن که به محافظت از انتهای عصب در برابر تحریک کننده ها کمک می کنن. فعال ترین عنصر اونا ماده ایه که از نیترات پتاسیم تشکیل شده که پیام های درد رو از یک عصب در دندان شما به مغز شما متوقف می کنه.

بعد از چند بار استفاده، حساسیت دندانی شما کاهش پیدا میکنه. دندانپزشکان هم توصیه می کنن با استفاده از یک مسواک نرم و این نوع خمیردندان ها، روزانه دندان ها رو شست و شو بدید.

  • آب نمک غرغره کنید

نمک یک آنتی سپتیک موثره و همچنین می تونه باعث کاهش التهاب بشه. برای از بین بردن علائم درد از دندان های حساس، با آب نمک دو بار در روز دهانتون رو شستشو بدید.

برای استفاده از آب نمک برای شست و شو:

½ قاشق سوپ خوری نمک رو در یک لیوان آب گرم بریزید و خوب مخلوط کنید.

  • پراکسید هیدروژن

هیدروژن پراکسید یک ضد عفونی کننده ملایم است. معمولا برای کمک به زخم، سوختن و زخم های دیگه برای جلوگیری از عفونت استفاده می شه. شما همچنین می تونید از هیدروژن پراکسید به عنوان یک ضد التهاب برای درمان لثه ها استفاده میشه و از التهاب جلوگیری میکنه. برای استفاده از پراکسید هیدروژن به عنوان یک ضد حسایست و  ضد التهاب می تونید:

  1. مقداری آب اکسیژنه 3 درصد رو به آب گرم اضافه کنید.
  2. محلول را 30 ثانیه در دهان چرخانده و بیرون بریزید.
  3. سپس دهان خود رو با آب بشویید تا باقی مونده آب اکسیژنه از دهان شما کاملا خارج بشه.
  4. این کار رو می تونید دو تا سه بار در روز انجام بدید.
  • عسل و آب گرم

عسل یک عامل ضد باکتریه و می تونه برای بهبود زخم استفاده بشه. عسل می تونه به بهبود زخم کمک کنه و درد، تورم و التهاب رو کاهش بده.

برای کاهش درد از دندان های حساس، دهان خود رو با آب گرم و یک قاشق غذاخوری عسل شستشو بدید.

  • زردچوبه

علاوه بر پخت و پز، زردچوبه می تونه به عنوان یک درمان ضد التهابی استفاده بشه. زردچوبه حاوی یک ترکیب کورکومین شناخته شده برای اثرات ضد التهابی هست.

برای سلامتی دهان و برای کاهش درد ناشی از حساسیت دندانی، می تونید زردچوبه رو بر روی دندان ماساژ بدید.

  • چای سبز

چای سبز یکی دیگر از محصولات شناخته شده در درمان های خانگی برای این درد است. این مورد در پیشگیری از سرطان و مطالعات بهداشت قلب و عروق برای اثر آنتی اکسیدانی و خواص ضد التهابی استفاده میشه. چای سبز همچنین می تونه در سلامت دهان کمک کننده باشه.

برای دندان های حساس، چای سبز خنک شده رو به عنوان یک دهانشویه دوبار در روز برای تقویت دندان ها و کاهش التهاب استفاده کنید.

  • کپسی سایین

کپسی سایین ترکیبی است از فلفل های چیلی و بسیاری دیگر از فلفل های گرم و دارای خواص ضد درده و برای کاهش سندرم سوزش دهان یا کاهش التهاب و درد استفاده میشه. برای دندان های حساس، می تونید از کپسایسین به عنوان یک ژل موضعی یا از طریق دهان شویه استفاده کنید. ممکنه در ابتدا سوزانده باشه، اما در نهایت علائم درد رو پس از استفاده مداوم کاهش میده.

  • عصاره وانیل

عصاره وانیل حاوی خواص ضد عفونی کننده و ضد درد است. از عصاره وانیل میشه برای درد و ناراحتی درد دندان های تازه روییده شده نوزادان هم استفاده کرد. برای درمان دندان های حساس، عصاره وانیل رو روی یک چوب پنبه قرار دهید. چوب پنبه رو به لثه های خود بمالید تا چند دقیقه بمونه و با اثرگذاری موجب رفع حساسیت دندانی بشه.

مطالب مرتبط
دسته بندی: زیبایی
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها