مقایسه مراحل رشد مو بعد از کاشت و نحوه رشد موی طبیعی

امتیاز دهید

نحوه رشد مو پیچیده‌تر از آن است که در ظاهر نمایان می‌شود. مو در ظاهر انسان‌ها نقشی کلیدی بازی می‌کند و همه بانوان و آقایان به طور طبیعی دوست دارند، موهایی پرپشت و زیبا داشته باشند. از آنجایی که نوع ریزش مو در آقایان با خانم‌ها کمی متفاوت است و خانم‌ها کمتر دچار طاسی می‌شوند، […]

مراحل رشد مو پس از کاشت

نحوه رشد مو پیچیده‌تر از آن است که در ظاهر نمایان می‌شود. مو در ظاهر انسان‌ها نقشی کلیدی بازی می‌کند و همه بانوان و آقایان به طور طبیعی دوست دارند، موهایی پرپشت و زیبا داشته باشند. از آنجایی که نوع ریزش مو در آقایان با خانم‌ها کمی متفاوت است و خانم‌ها کمتر دچار طاسی می‌شوند، به همین دلیل کاشت مو در میان مردان طرفداران بیشتری دارد. اگر در پی کاشت مو هستید و یا به تازگی این عمل را انجام داده‌اید، این مقاله را از دست ندهید زیرا با خواندن آن با مراحل رشد مو بعد از کاشت به طور کامل آشنا خواهید شد؛ همراه ما باشید.

ساختار مو

در هفته 22 بارداری کلیه فولیکول‌های مو در جنین در حال رشد شکل گرفته‌اند و حدود 5 میلیون فولیکول مو در بدن وی وجود دارد که از این مقدار تقریبا 100 هزار عدد از آنها در ناحیه پوست سر قرار گرفته‌اند. این مقدار بیشترین تعداد فولیکول مویی است که یک انسان می‌تواند داشته باشد. باید بدانید که بدن انسان در طول زندگی و در هر زمان فولیکول‌های جدید تولید نمی‌کند. در اغلب اوقات شاهد آن هستیم که با افزایش سن تعداد موهای سر نیز کاهش یافته و موها نازک‌تر از قبل نیز می‌شوند.

ساختار مو

مو 2 ساختار مشخص دارد؛ یکی فولیکول که درون پوست قرار داشته و دیده نمی‌شود و دیگری شفت (ساقه مو) که در بالای پوست سر قابل مشاهده است. فولیکول مو فرورفتگی لوله‌مانندی در پوست است که ریشه مو را احاطه می‌کند. ساقه مو از پروتئینی سخت به نام کراتین تشکیل شده و در 3 لایه ساخته می‌شود. این پروتئین در واقع مرده است و بنابراین موهای انسان یک ساختار زنده به شمار نمی‌آیند. درونی‌ترین لایه مو، مدولا لایه دوم، کورتکس و لایه خارجی کوتیکول نام دارد. مدولا و کورتکس به حفظ رنگدانه مو کمک می‌کنند. کوتیکول ساختاری محکم دارد و از بخش‌های داخلی مو محافظت به عمل می‌آورد.

چرخه رشد موی طبیعی

پیش از آنکه به مراحل رشد مو بعد از کاشت بپردازیم، لازم است تا با چرخه رشد موی طبیعی آشنا شوید. موهای سر انسان در هر سال حدود 15 سانتی متر رشد می‌کند. برخلاف سایر پستانداران رشد و ریزش موی انسان به فصل یا دوره خاصی مرتبط نیست. فرایند رویش، ریزش و رشد مجدد مو با عنوان چرخه رشد مو مطرح می‌شود. به طور کلی چرخه رشد مو شامل سه مرحله است: آناژن، کاتاژن و تلوژن :

آناژن

مرحله آناژن که به آن مرحله رشد نیز می‌گویند، فاز فعال چرخه رشد مو محسوب می‌شود. در این مرحله سلول‌های ریشه مو به سرعت در حال تقسیم شدن به سر می‌برند. موهای جدیدی که شروع به رویش می‌کنند، موهای قبلی (مویی که رشد آن متوقف شده است) را به بالای فولیکول پس زده و در نهایت آنها را خارج می‌نمایند. در طول این مرحله موی انسان هر 28 روز حدود 1 سانتی‌متر رشد طبیعی دارد. موهای سر بین 2 تا 6 سال در مرحله آناژن باقی می‌مانند. افرادی که موهای سر آنها از یک حد مشخصی بلندتر نمی‌شود، مرحله آناژن در آنها کوتاه‌تر از حد معمول است. هنگامی که مرحله آناژن پایان می‌پذیرد، مو دیگر رشدی نخواهد داشت.

کاتاژن

فاز کاتازن یک مرحله انتقالی و موقتی است و به طور کلی در هر زمان حدود 3% از کل موها در این مرحله قرار دارند. این مرحله 2 تا 3 هفته به طول می‌انجامد. در این مرحله رشد مو دیگر متوقف شده و غلاف خارجی ریشه مو چروک می‌شود و مو کم‌کم جای خود را به موی دیگری می‌دهد.

تلوژن

در فاز تلوژن، مو در مرحله استراحت قرار می‌گیرد. معمولا 6 تا 8 درصد از کل موها در این فاز به سر می‌برند. مرحله تلوژن برای موهای سر حدود 100 روز طول می‌کشد و برای موهای ابرو، مژه، دست و پا مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد. حدود 25 تا 100 عدد تار مو که در فاز تلوژن قرار دارند، همه روزه دچار ریزش می‌شوند. با بیرون رفتن مو از این فاز ماده‌ای جامد، سفت، خشک و سفید رنگ در ریشه مو ایجاد می‌شود. پس از آنکه فاز تلوژن پایان می‌پذیرد، مو مجددا وارد مرحله آناژن (رشد مو) خواهد شد. با افزایش سن درصد موهایی که در فاز تلوژن هستند نیز افزایش خواهد یافت.

مراحل رشد مو بعد از کاشت چگونه است ؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که مراحل رشد مو بعد از کاشت دقیقا مشابه با رشد موی طبیعی است. افرادی که کاشت مو انجام می‌دهند، ابتدا مرحله تلوژن را تجربه می‌کنند. این اشخاص حدود 2 هفته پس از کاشت مو، موهای پیوندی خود را از دست می‌دهند اما فولیکول‌های پیوندی موجب رشد مجدد موها شده و هر ماه بیش از 1 سانتی‌متر به قد موها افزوده خواهد شد. البته افراد مختلف با یکدیگر متفاوت هستند و ممکن است رشد موهای آنها نیز اندکی با یکدیگر فرق داشته باشد. عواملی همچون روش کاشت و ژنتیک فرد در این زمینه بسیار موثر است.

مراحل رشد مو

به طور کلی شروع مرحله آناژن ممکن است 3 تا 5 ماه طول بکشد و در این مرحله ممکن است موها همچنان کم‌پشت به نظر برسند. حدود 6 تا 9 ماه نیز زمان لازم است تا فرد بتواند بهبود قابل توجهی را در ظاهر موهای خود مشاهده نماید. نتیجه نهایی انجام کاشت مو را حدودا پس از 1 سال می‌توان به وضوح دید و در این زمان چرخه رشد مو در موهای کاشته شده همچنان شبیه به موهای طبیعی انسان ادامه خواهد یافت. پس از گذشت 2 سال از کاشت موها حجم موها در سر به مراتب بیشتر شده و تارهای موی نیز ضخامت بیشتری خواهند یافت.

آیا ریزش مو پس از کاشت مو طبیعی است ؟

اگر مطالب ذکر شده را در مورد مراحل رشد مو بعد از کاشت ، به خوبی مطالعه کرده باشید باید بدانید که ریزش مو پس از کاشت امری نرمال است و جایی برای نگرانی وجود ندارد. کاشت مو با هر روشی که انجام شده باشد، به طور متوسط 20 تا 40 روز پس از آن 80 و گاه 100 درصد موهای کاشته شده به طور کامل می‌ریزند. در برخی موارد استثنا نیز این امکان وجود دارد که برخی از موهای کاشته شده اصلا دچار ریزش نشوند و همچنان به رشد خود ادامه دهند. حدودا می‌توان گفت که 97% از اشخاصی که کاشت مو انجام می‌دهند، ریزش مو را پس از کاشت تجربه خواهند کرد. از این رو اصلا از بابت ریزش مو پس از کاشت احساس نگرانی نکنید.

کلام پایانی

از آنچه که در این مطلب گفته شد چنین می‌توان نتیجه گرفت که مراحل رشد مو بعد از کاشت دقیقا شبیه به مراحل رشد موی طبیعی است و هیچ فرقی با آن ندارد. پس از اینکه با انجام کاشت مو، موها دچار ریزش می‌شوند، حدود 3 ماه به حالت استراحت یا خواب می‌روند و پس از آن رشد موها از سر گرفته می‌شود. نتیجه نهایی کاشت مو را حدود یک سال پس از انجام آن می‌توان مشاهده کرد.

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت موزیبایی
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میلاد ترابی
میلاد ترابی

از چه سنی میشه برای کاشت مو اقدام کرد؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  میلاد ترابی

سلام دوست عزیز
از 18 سالگی با تشخیص پزشک