مجله مثبت سبز

اثرات قرص اورژانسی تا چند روز در بدن باقی می ماند؟

3.6/5 - (36 امتیاز)

تجربه باردار شدن و به دنیا آوردن یک کودک بسیار شیرین است اما تجربه بارداری ناخواسته اصلا خوشایند نیست. قرص اورژانسی می‌تواند از بارداری که ممکن است پس از یک رابطه جنسی حفاظت نشده اتفاق بیفتد، جلوگیری نماید بنابراین همه بانوانی که در سنین بارداری قرار دارند باید اطلاعاتی در زمینه این قرص داشته باشند. […]

اثرات قرص اورژانسی تا چند روز در بدن باقی می ماند ؟

تجربه باردار شدن و به دنیا آوردن یک کودک بسیار شیرین است اما تجربه بارداری ناخواسته اصلا خوشایند نیست. قرص اورژانسی می‌تواند از بارداری که ممکن است پس از یک رابطه جنسی حفاظت نشده اتفاق بیفتد، جلوگیری نماید بنابراین همه بانوانی که در سنین بارداری قرار دارند باید اطلاعاتی در زمینه این قرص داشته باشند. مصرف قرص اورژانسی تخمک گذاری را در فرد به تاخیر انداخته و به این طریق از حاملگی ناخواسته پیشگیری می‌کند. اما این قرص باید چه مدت پس از رابطه جنسی مورد استفاده قرار بگیرد تا موثر واقع شود؟ مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی را در این مقاله مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع مختلف قرص اورژانسی

به طور کلی جلوگیری اورژانسی از بارداری به دو شکل می‌تواند انجام گیرد:

  • با مصرف قرص: قرص‌های اورژانسی جلوگیری از بارداری یولی پریستال، لوونورژسترول، LD و HD هستند.
  • با استفاده از دستگاه IUD: این دستگاه را داخل رحم قرار می‌دهند و به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری تا سال‌ها قابل استفاده است.

باید به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان پس از هر رابطه جنسی نباید از قرص‌های فوق استفاده کنید چراکه همان‌‎طور که از نام آنها پیداست، فقط در مواقع اورژانسی (مثل زمانی‌که کاندوم ناخواسته پاره می‌شود) باید مورد استفاده قرار بگیرند. مصرف مداوم از این نوع قرص‌ها تعادل هورمون‌ها را به هم ریخته و مشکلات عدیده‌ای را پدید می‌آورند.

مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی

مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی چقدر است؟

اکنون که با انواع قرص اورژانسی آشنا شدید، بهتر است بدانید که مدت زمان تاثیر هر یک از آنها با یکدیگر متفاوت است. مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی در انواع مختلف به شرح زیر است:

  • قرص لوونورژسترول : 3 روز
  • قرص یولی پریستال یا ellaOne: 5 روز

دقت داشته باشید که قرص‌های استروژن-پروژسترونی ترکیبی مثل LD و HD برای تاثیرگذاری بیشتر باید هر چه زودتر پس از رابطه جنسی محافظت نشده به منظور پیشگیری از بارداری ناخواسته مورد استفاده قرار بگیرند.

بیشتر بدانید: چند روز تاخیر در پریود نشانه بارداری است؟

ال دی

نحوه مصرف قرص اورژانسی

با توجه به مواردی که در قسمت بالا عنوان شد مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی را بین 3 تا 5 روز می‌توان تخمین زد.

قرص یولی پریستال یا ellaOne در بین قرص‌های فوق در ممانعت از تخمک‌گذاری بیشترین تاثیر را دارد به طوری‌که تا 5 روز پس از رابطه جنسی باز هم مصرف آن تاثیرگذار است و چیزی از خاصیت آن کاسته نمی‌شود. این قرص حتما باید با تجویز پزشک مورد استفاده قرار بگیرد.

قرص لوونورژسترول هر چه زودتر استفاده شود، نتیجه‌بخشی بهتری خواهد داشت. این قرص باید حتما تا 72 ساعت پس از رابطه جنسی استفاده شود تا بتواند از تخمک‌گذاری ممانعت به عمل آورد.

قرص‌های LD و HD بهتر است بلافاصله پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف شوند. اگر قصد استفاده از این دو قرص را داشتید بهتر است بدانید که HD دو عدد در اولین فرصت و دو عدد پس از 12 ساعت باید استفاده شود. اما قرص LD چهار عدد در اولین فرصت و 4 عدد پس از 12 ساعت باید مورد مصرف قرار گیرد تا نتیجه مورد نظر دریافت شود.

دستگاه داخل رحمی IUD نیز طی 5 روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده باید استفاده شود. یکی از مزایای استفاده از این روش این است که به عنوان یک روش جلوگیری طولانی مدت نیز می‌توان از آن بهره گرفت و هر گاه قصد حاملگی وجود داشت، دستگاه را خارج کرد.
برای تنظیم قاعدگی و آگاهی از قیمت قرص قاعدگی کلیک کنید.

عوارض جانبی قرص اورژانسی

اگر به قرص اورژانسی نیاز مبرم پیدا کردید، حتما آن را مورد مصرف قرار دهید زیرا معمولا با عارضه جانبی خاصی همراه نیست اما در برخی افراد نیز عوارض زیر گزارش شده است:

  • سردرد
  • درد معده
  • تغییر در زمان پریود بعدی (ممکن است عقب یا جلو بیفتد)
  • احساس خستگی و بیمار بودن

احساس خستگی

چنانچه علائم فوق پس از چند روز از بین نرفتند، به پزشک مراجعه کنید. همچنین در موارد زیر نیز لازم است تا پزشک حتما شما را معاینه نماید:

  • اگر فکر می‌کنید باردار هستید
  • اگر پریود بعدی شما بیش از 7 روز عقب بیفتد
  • اگر مدت زمان پریود شما از همیشه کوتاه‌تر شود
  • در صورت بروز درد ناگهانی در ناحیه زیر شکم

نکاتی در رابطه با مصرف قرص اورژانسی

در صورت قصد استفاده از قرص‌های اورژانسی به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • 95% از بارداری‌ها تا مدت 5 روز پس از مقاربت محافظت نشده با استفاده از قرص‌های اورژانسی قابل پیشگیری هستند.
  • IUD مسی موثرترین روش پیشگیری اورژانسی از بارداری است.
  • در دوران شیردهی قرص لوونورژسترول بهترین قرص است زیرا با اینکه مقدار کمی از آن از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود اما ضرری برای وی ندارد.
  • بهتر است قرص اورژانسی با شکم خالی مصرف نشود.
  • اگر تا 2 ساعت پس از مصرف قرص اورژانسی استفراغ کرده باشید، باید مجددا آن را مورد استفاده قرار دهید.
  • اگر چه محدودیتی برای استفاده از این نوع قرص‌ها وجود ندارد اما پزشکان استفاده از آنها را بیش از 3 بار در سال معمولا توصیه نمی‌کنند.
  • با در نظر گرفتن مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی به سراغ مصرف آن بروید زیرا مثلا مصرف قرص‌های LD و HD را نمی‌توان 5 روز پس از رابطه جنسی تازه آغاز کرد و برای تاثیرگذاری بهتر باید خیلی زود استفاده شوند.
  • اگر پس از گذشت 15 روز از مصرف قرص اورژانسی، پریود نشدید حتما برای انجام تست بارداری به پزشک مراجعه نمایید.

آیا مصرف قرص اورژانسی موجب نازایی می شود ؟

بسیاری از خانم‌های جوان به خصوص وقتی تازه عروس هستند، در مورد استفاده از قرص‌های اورژانسی و همچنین قرص‌های ضد بارداری ابراز نگرانی می‌کنند زیرا شنیده‌اند که مصرف این داروها موجب نازایی می‌شود! باید بگوییم که هیچ شواهد علمی معتبری در مورد نازایی پس از مصرف قرص‌های اورژانسی وجود ندارد. به طور کلی در صورتی یک فرد باید برای مشکل نازایی به پزشک مراجعه کند که تا یک سال پس از کنار گذاشتن انواع روش های جلوگیری از بارداری هنوز موفق به بارداری نشده باشد. در غیر این صورت دلیلی برای نگران شدن در مورد نازا بودن وجود ندارد.

گفتار آخر

مصرف قرص اورژانسی در بسیاری از موارد به واقع چاره‌ساز است و از بارداری ناخواسته در یک رابطه جنسی محافظت نشده به خوبی جلوگیری می‌کند. احتمال اینکه فردی با وجود مصرف قرص اورژانسی باز هم حامله شود، واقعا اندک است. همان‌طور که در مقاله عنوان شد، قرص‌های اورژانسی انواع مختلفی دارند و بنابراین مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی بسته به نوع مورد مصرف آن متفاوت است. قرص‌های اورژانسی پس از مقاربت هر چه زودتر استفاده شوند، تاثیر بهتری خواهند داشت. همه خانم‌ها حداقل باید سالی یکبار برای انجام معاینه‌های معمول به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند. بهتر است به هنگام مراجعه به پزشک خود در مورد قرص اورژانسی و نحوه مصرف آن اطلاعات بیشتری را کسب نمایید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

904 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پری
پری

سلام خانم دکتر وقت بخیر
من و شوهرم رابطه محافظت نشده داشتیم من ۲۴ساعت بعدش قرص اورژانسی مصرف کردم وشب بعدش مجدد رابطه محافظت نشده داشتیم ولی مایع منی روی واژنم ریخته شد
چون شب قبلش قرص اورژانسی مصرف کردم احتیاج هست مجدد قرص مصرف کنم؟

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  پری

همراه محترم
سلام
معمولا در هر دوره یکبار استفاده میتواند تا 72 ساعت محافظت ایجاد کند. اما این محافظت کامل نیست.
متشکرم

ملیکا
ملیکا

سلام وقت بخیر منو همسرم رابطه داشتیم و فرداش قرص لورژین خوردم و شبای بعدش هم رابطه داشتیم، و همسرم میگه که با خوردنه قرص لورژین تا 1 ماه بعد از مصرف قرص جلوگیری می‌کنه از بارداری ، خانم دکتر درسته؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  ملیکا

سلام کاربر گرامی
خیر درست نیست.
سپاس از همراهی شما

ترانه
ترانه

سلام خسته نباشید من چند روز پیش رابطه داشتم قرص ال دی مصرف کردم ۴ تا همون لحظه ۴ تا روز بعد و همون شب دوباره رابطه بدون کاندوم داشتم اما مایع منی داخل ریخته نشد بعد از اون دیگ قرص نخوردم آیا احتمال بارداری وجود داره ؟ خیلی استرس دارم و اینکه قبل از رابطه از تایم پریودم گذشته بود

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  ترانه

همراه محترم
سلام
با توجه به اینکه مصرف قرص اورژانسی داشته اید، احتمال بروز حاملگی پایین است اما صفر نیست. در صورتی که دوره پریود بیش از ۷ روز به تاخیر افتاد، به پزشک زنان مراجعه فرمایید.
متشکرم

ترانه
ترانه

سلام خسته نباشید من چند روز پیش رابطه داشتم قرص ال دی مصرف کردم ۴ تا همون لحظه ۴ تا روز بعد و همون شب دوباره رابطه بدون کاندوم داشتم اما مایع منی داخل ریخته نشد بعد از اون دیگ قرص نخوردم آیا احتمال بارداری وجود داره ؟ خیلی استرس دارم

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
در انتظار تایید
پاسخ به  ترانه

همراه محترم
سلام
با توجه به اینکه مصرف قرص اورژانسی داشته اید، احتمال بروز حاملگی پایین است اما صفر نیست. در صورتی که دوره پریود بیش از 7 روز به تاخیر افتاد، به پزشک زنان مراجعه فرمایید.
متشکرم

زهرا
زهرا

سلام خسته نباشید من روز آخر پریودی‌ که دیگه هیچ علائم نداشتم با نامزدم رابطه از پشت داشت و معنی روی واژنم ریخته شد من نیم ساعت بعد یه قرص اورژانسی تنسی 0/75 خوردم و یه ساعت بعد یه قرص 1/5 اووسیز خوردم و اون یکی قرص تنسی 0/75 را بعد از 12 ساعت مصرف کردم آیا بازم احتمال بارداری هست

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  زهرا

همراه محترم
سلام
مصرف مقادیر بالای قرص های هورمونی میتواند عواقب خطرناکی چون بروز لخته های خون در عروق مختلف و بروز سکته های قلبی و مغزی را به دنبال داشته باشد. بنابراین توصیه میشود غیر از مقادیر توصیه شده استفاده نفرمایید.
احتمال بارداری در شما بسیار پایین است اما صفر نیست.
متشکرم

mahroo
mahroo

سلام آیا خوردن قرص سرما خوردگی بزرگسالان ۲ ساعت بعد از خوردن ۱.۵ دوز قرص تنسی ، تاثیر قرص تنسی را خنثی میکند؟ اگر خوردن قرص سرماخوردگی را ادمه دهم چطور؟
پ.ن : رابطه روز ۱۶ و ۱۷ سیکل انجام شده و منی اصلا وارد نشده فقط پیشاب وارد شده ، همچنین ۲ بار رابطه پشت سرهم بدون ادرار وسط این دوبار توسط آقا انجام شده.(منی وارد نشده فقط احتمال پیشاب و منی مانده از رابطه در مجاری ادرار)

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  mahroo

همراه محترم
سلام
خیر موردی از لحاظ مصرف همزمان قرص های سرماخوردگی و اورژانسی وجود ندارد.
متشکرم

Ftm
Ftm

سلام.من رابطه محافظت نشده داشتم.و ۱۰ روز بعد از رابطه،سرموقع پریود شدم.ولی در حین پریودی سمت راست شکمم میگرفت.خودم فکرمیکنم گرفتگی بخاطر سابقه کیستم باشه.بنظرشما باتوجه به پریود شدنم،باز هم احتمال بارداری هست؟میشه راهنماییم کنید استرس دارم.ممنونم.

همراز
همراز
پاسخ به  Ftm

سلام خانوم دکتر من با شوهرم رابطه داشتم در صورتی که استفاده از جلوگیری های طبیعی کاندوم استفاده کردیم اما بعد از رابطه کاندوم احیانا پاره شده بود
برای جلوگیری قرص اچ دی خوردم بعد از 12ساعت هم دوتا دیگه خوردم
الان بعد از 4ساعت بالا آوردم دوباره باید بخورم؟
قرص ال دی یا اچ دی تاثیر گذار خواهد بود و یا باید حتما قرص اورژانسی خورد؟
بعد از استفراغ حدودا 4ساعت مجددا باید خورد

دکتر اکرم کرامتی
دکتر اکرم کرامتی
پاسخ به  Ftm

سلام کاربر گرامی
خیر با پریود شدن احتمال بارداری رد میشود
سپاس از همراهی شما

ملتزمی
ملتزمی

خانم دکتر بنده با تاخیر نسبت ب ماه های گذشته پریود شدم اونم پریود 5روزه دوماه با این منوال ک خیالم راحت بود پریود میشم ماه سوم پریودیم شد س روزه و ی کم حالت تهوع داشتم مراجعه کردم و دیدم باردارم😥

MalMal2001
MalMal2001

سلام وقتتون بخیر من احساس میکنم پیش اب وارد رحمم شده یعنی تماس برقرار کرد ولی داخل نرفت چیزی بعد ۱۰ ساعت قرص اورژانسی خوردم ۱/۵ و اینکه من کیست دارم و دوره قاعدگی نامنظم دارم برایه اطمینانش چیکار کنم اصلا امکان بارداری وجود داردد خیلی استرس دارم

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  MalMal2001

سلام دوست عزیز
می توانید از بی بی چک استفاده کنید.

MalMal2001
MalMal2001

سلام امروز بعد دقیقا یک هفته صبح ک بیدار شدم دیدم در ادرارم خون هست بعد ک نوار گذاشتم دیدم خون هست لکه قهوه ای هم به همراه داره بعد دقیقا یک هفته نزدیکی این چی هست و من دوره قائدگیم نامنظمه و درد هم دارم با این پریودی درصورتی ک من همیشه اول پریودیم اولش کم میاد امروزم روز اولشه ولی کم ک هست درد یکم دارم و لکه قهوه ای داره این نشانه چیه ممنونم کمک کنین احتمال بارداری هست؟ با اینمه من از پیشاب و دخول نداشتم و قرص خوردم احتمال بارداری هست چون قائدگی منظمی ندارم نمیدونم به دلیل کیست کمکم کنین ممنونم

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  MalMal2001

همراه محترم
سلام
در صورتی که طی روزهای آینده به صورت نرمال دوره پریودی طی نشد، توصیه میشود به پزشک زنان مراجعه فرمایید. احتمال بروز حاملگی در مصرف درست قرص های اورژانسی بسیار کم است اما صفر نیست.
متشکرم

یاسین دسترنجی
یاسین دسترنجی

سلام خسته نباشید
من و پارتنرم
جمعه یک رابطه مشکوک داشتیم
ینی شک دارم چیزی وارد بدنش شده باشه
اونم روزای آخر پریودیشو مگذرونه
من شنبه قرص تهیه کردم
یکیشو ساعت ۸ شب خورد
یکجا نوشته بود ۱۲ ساعت بعد
یکجا نوشته بود ۲ تا رو باهم
واسه همین بش گفتم دومیم بخوره،نزدیک ساعت ۱
لطفاً نظرتون بگید

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد

همراه محترم
سلام
امکان مصرف قرص های اورژانسی به هر دوحالت وجود دارد. فقط باید در نظر داشت که مصرف دو قرص زیر 72 ساعت بعد رابطه باشد. در این صورت قرص ها اثر خود را داشته و به احتمال قوی از حاملگی
پیشگیری خواهد شد.
متشکرم

بهار
بهار

سلام من ۳۰ هر ماه تاریخ پریود شدنم هست
بخاطر مسافرتی ک اول ماه در پیش دارم و مطمئن بودم که اون تایم پریودم،۲۲ ام یه اورژانسی خوردم بلکه زودتر پریود شم و تا اوایل ماه تموم شه پریودم
امروز ۲۵ بود و هنوز پریود نشدم خواستم بدونم اگه تا ۲۸ پریود نشدم میتونم شروع به خوردن ال دی کنم تا از سفر برگردم؟؟؟؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  بهار

سلام دوست عزیز
مصرف قرص اورژانسی سبب بهم ریختگی در سیکل قاعدگی می شود .

فاطمه
فاطمه

سلام.خوردن قرص تنسی با فلوکونازول تداخلی دارد؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  فاطمه

سلام کاربر گرامی
بله فلوکونازول باعث کاهش اثربخشی تنسی می شود.
سپاس از همراهی شما

الناز
الناز

سلام من رابطه داشتم و ۲ روز بعد رابطه قرص۱.۵خوردم ولی پریود نشدم احتمال بارداری هست

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  الناز

همراه محترم
سلام
مصرف قرص های اورژانسی ضد بارداری، احتمال بروز حاملگی را ۹۵ درصد کاهش میدهند. اما این احتمال صفر نمیشود. در صورتی که موعد پریود شما بیش از ۷ روز به تاخیر افتاد، از تست های بارداری استفاده یا به پزشک زنان مراجعه فرمایید.
متشکرم

Somaye
Somaye

سلام. خسته نباشید. ببخشید من روز ۱۳ ام سیکلم رابطه محافظت نشده داشتم و فرداش ۲ تا قرص باهم مصرف کردم. و همچنین این اتفاق روز ۲۰ ام سیکلم هم افتاد متاسفانه. علایم پریودی واسه دوتا قرص اول ندارم هنوز. دوباره نیازه قرص بخورم؟

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  Somaye

همراه محترم
سلام
در صورتی که با فاصله بیش از 2 روز از مصرف قرص اورژانسی رابطه محافظت نشده داشته باشید، احتمال حاملگی وجود خواهد داشت. توصیه میشود در صورت به تاخیر افتادن پریود بیش از 7 روز به پزشک متخصص زنان مراجعه یا از تست های حاملگی استفاده فرمایید.
متشکرم

1 9 10 11