مجله مثبت سبز

میزان اکسیژن خون نرمال و ارتباط آن با بیماری کرونا

امتیاز دهید

سطح اکسیژن خون شما نشانگر مقدار اکسیژنی است که گلبول‌های قرمز خون با خود حمل می‌کنند. اما مقدار اکسیژن خون بر اثر عوامل مختلفی دچار تغییر می‌شود و گاهی سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد. میزان پایین اکسیژن خون می‌تواند یکی از علائم بیماری کرونا به شمار بیاید. با توجه به اهمیت این موضوع در […]

این ویدیو را تماشا کنید:
پخش ویدیو

سطح اکسیژن خون شما نشانگر مقدار اکسیژنی است که گلبول‌های قرمز خون با خود حمل می‌کنند. اما مقدار اکسیژن خون بر اثر عوامل مختلفی دچار تغییر می‌شود و گاهی سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد. میزان پایین اکسیژن خون می‌تواند یکی از علائم بیماری کرونا به شمار بیاید. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله میزان اکسیژن خون نرمال و ارتباط آن با ویروس کرونا را مورد بررسی قرار می‌‎دهیم.

میزان اکسیژن خون نرمال

حفظ تعادل صحیح خون اشباع شده با اکسیژن برای سلامت انسان بسیار حیاتی محسوب می‌شود. در اغلب موارد هیچ فردی اعم از کودک یا بزرگسال نیازی به کنترل مقدار اکسیژن خون ندارد مگر اینکه با علائمی همچون تنگی نفس یا درد قفسه سینه مواجه شود. افرادی که با بیماری‌های مزمن مثل آسم، مشکلات قلبی و ریوی دست و پنجه نرم می‌کنند، لازم است سطح اکسیژن خون خود را مرتب تحت کنترل داشته باشند.

در آزمایش گاز خون شریانی میزان اکسیژن خون نرمال برای ریه‌های سالم بین 80 تا 100 میلی لیتر جیوه است. اگر با دستگاه پالس اکسیمتر مقدار اکسیژن خون را اندازه‌گیری می‌کنید، مقدار طبیعی آن باید بین 95 تا 100 درصد باشد. اما اگر فردی به بیماری‌های ریوی مبتلا باشد، مقدار اکسیژن طبیعی خون وی متفاوت است و در دستگاه پالس اکسیمتر بین 88 تا 92 درصد نشان داده می‌شود.

مشکلات ریوی

افزایش یا کاهش میزان اکسیژن خون

اگر میزان اکسیژن خون پائین‌تر از سطح عادی باشد، اصطلاحا به آن هیپوکسمی (نارسایی تنفسی) می‌گویند. هیپوکسمی عارضه‌ای نگران کننده است و هر چه میزان اکسیژن خون پایین‌تر باشد، این عارضه شدت بیشتری پیدا خواهد کرد و می‌تواند به اعضا و بافت‌های بدن آسیب وارد کند. اگر مقدار اکسیژن خون زیر 80 میلی متر جیوه باشد و در دستگاه پالس اکسیمتر زیر 95 درصد نشان داده شود، پایین‌تر از حد عادی بوده و به پزشک باید مراجعه شود. آگاهی از میزان اکسیژن خون نرمال به ویژه در مبتلایان به مشکلات ریوی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

افزایش سطح اکسیژن خون کمتر اتفاق می‌افتد مگر در مواردی که فرد از منابع مکمل اکسیژن استفاده می‌کند. از طریق آزمایش گاز خون شریانی می‌توان این مشکل را به طور دقیق تشخیص داد.

دلایل و علائم کاهش سطح اکسیژن خون

کاهش سطح اکسیژن خون بر اثر عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد که از جمله آنها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • بیماری مزمن انسدادی ریه از قبیل برونشیت مزمن و آمفیزم
  • سندرم دیسترس تنفسی حاد
  • آسم
  • از کار افتادن ریه
  • کم‌خونی یا آنمی
  • نقایص قلبی مادرزادی
  • بیماری‌های قلبی
  • آمبولی ریه

بیماری قلبی

معمولا زمانی که سطح اکسیژن از محدوده طبیعی خارج می‌شود، نشانه‌هایی نظیر علائم زیر در فرد بروز می‌یابد:

  • تنگی نفس
  • درد قفس سینه
  • سردرد و گیجی
  • ضربان سریع قلب

اگر همچنان میزان اکسیژن خون در بدن پایین باقی بماند، ممکن است علائم سیانوز بروز یابند و پوست با تغییر رنگ مواجه شده و به سمت کبودی برود. سیانوز در صورت شدت یافتن منجر به نارسایی تنفسی شده و خطر مرگ را در پی دارد. در صورت مشاهده علائم بالا هنگامی که هنوز شدت علائم زیاد نشده است، حتما پزشک را در جریان قرار دهید. اگر یک دستگاه پالس اکسیمتر در منزل خود داشته باشید می‌توانید به کمک آن به طور مرتب میزان اکسیژن خون بیمار را کنترل کنید.

دستگاه پالس اکسیمتر و کاربرد آن

دستگاه پالس اکسیمتر دستگاه کوچکی است که به وسیله آن می‌توان میزان اکسیژن اشباع خون را اندازه‌گیری کرد. این دستگاه در انواع مختلفی در بازار وجود دارد و می‌تواند به انگشت دست، انگشت شست پا یا لاله گوش متصل شود. از طریق پالس اکسیمتر جهت اندازه گیری تعداد ضربان قلب و میزان اکسیژن دو طول موج نور فرستاده می‌شود. چنانچه اکسیژن به حد کافی در خون اشباع شده نباشد، این دستگاه به خوبی نمایش می‌دهد و به همین دلیل وجود آن بسیار کاربردی است.

پالس اکسیمتر

خرید انواع دستگاه پالس اکسیمتر

تست کرونا در منزل با استفاده از پالس اکسیمتر

همان‌طور که عنوان شد با به کارگیری از دستگاه پالس اکسیمتر میزان اکسیژن خون نرمال را می‌توان اندازه گرفت. از آنجایی که این دستگاه بسیار کوچک است، هر فرد می‌تواند آن را تهیه کرده و در منزل نگهداری کند. اما پالس اکسیمتر و بیماری کرونا چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

در بسیاری از افراد مبتلا به ویروس کوید-19 مقدار اکسیژن خون کاهش می‌یابد و علائمی همچون تنگی نفس ظاهر می‌شود البته این مسئله عمومیت ندارد و هر روز نیز می‌شنویم که علائم ویروس کرونا تغییر می‌کند. اما در برخی موارد نیز همچنان تنگی نفس جزء عمده‌ترین علائم در این بیماری به شمار می‌آید. افرادی که دستگاه پالس اکسیمتر را در منزل دارند با بروز علائم می‌توانند به طور مرتب مقدار اکسیژن خون را تحت کنترل داشته باشند و در صورت حاد شدن شرایط بیمار فورا وی را به مراکز درمانی بفرستند. هنگامی که پالس اکسیمتر میزان اکسیژن را زیر 90 درصد نشان می‌دهد شرایط بسیار وخیم است زیرا در این صورت ممکن است میزان اکسیژنی که به مغز و سایر اندام‌های حیاتی باید برسد، کاهش یابد و فرد دچار گیجی و خواب‌آلودگی شود.

میزان اکسیژن خون نرمال 2

هیپوکسی خاموش

“هیپوکسی خاموش” نیز در بیماران مبتلا به کرونا بسیار شایع است. در این حالت فرد بدون داشتن تنگی نفس با افت اکسیژن در خون مواجه می‌شود یعنی بدون داشتن هیچ نوع علائمی و بدون اینکه حتی خودش نیز بداند سطح اکسیژن در بدن وی سقوط می‌کند و خطراتی را به وجود می‌آورد. علت اینکه چرا برخی بیماران مبتلا به کرونا با هیپوکسی خاموش روبرو می‌شوند هنوز مشخص نیست. اگر یک بیمار کرونایی در منزل دارید، توصیه می‌شود که در صورت امکان با پالس اکسیمتر به طور مرتب اکسیژن خون وی را تحت نظارت داشته باشید تا از خطرات احتمالی پیشگیری شود.

سخن پایانی

در حالت عادی هیچ لزومی ندارد که میزان اکسیژن خون نرمال خود را تحت نظر داشته باشیم. اما در صورت ابتلا به برخی بیماری‌ها باید توجه بیشتری به مقدار اکسیژن طبیعی خون داشت تا در صورت کاهش یافتن آن فورا بتوان اقدامات پزشکی لازم را به عمل آورد. احتمال افت اکسیژن خون در بیماران ریوی و قلبی بسیار زیاد است. آمارها نشان می‌دهد که از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان نیز بسیاری از مبتلایان به این بیماری با مشکل کاهش اکسیژن خون مواجه شده‌اند. یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از عواقب ناگوار کم شدن اکسیژن در خون استفاده از دستگاه خانگی پالس اکسیمتر است.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عبداللهی
عبداللهی

در صورتی که با این دستگاه متوجه کرونا بشیم، باز هم دادن تست لازمه؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  عبداللهی

دوست عزیز طبق توضیحات داده شده در این مطلب، دستگاه پالس اکسیمتر میزان اشباع اکسیژن خون شما را نشان می دهد که در صورت پایین بودن از حد طبیعی نشانه مشکل تنفسی است. اما این مشکل تنفسی لزوما به دلیل کرونا نیست و می تواند علل دیگری هم داشته باشد. بنابراین تنها و تنها تست PCR یا اسکن ریه برای تشخیص قطعی بیماری ملاک است.

ریحانی
ریحانی

پالس اکسیمتر خیلی گرونه. نوع ایرانی با قیمت مناسب تر نداره؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  ریحانی

متاسفانه در حال حاضر نمونه ایرانی این محصول وجود ندارد یا حتی در صورت وجود امکان دسترسی برای عموم افراد وجود ندارد.