مجله مثبت سبز

نحوه انتخاب بهترین مولتی ویتامین روزانه

5/5 - (1 امتیاز)

مولتی ویتامین ها یک راه آسان و راحت برای کمک به بدن جهت دریافت مواد مغذی روزانه است. اما نحوه انتخاب مولتی ویتامین روزانه چگونه است؟ از آنجایی که انواع محصولات مولتی ویتامین در برندهای مختلف در دنیا موجود است، نحوه انتخاب بهترین نوع آن بخصوص نوع مولتی ویتامین روزانه اهمیت بسیار زیادی دارد. مولتی […]

انتخاب مولتی ویتامین روزانه

مولتی ویتامین ها یک راه آسان و راحت برای کمک به بدن جهت دریافت مواد مغذی روزانه است. اما نحوه انتخاب مولتی ویتامین روزانه چگونه است؟

از آنجایی که انواع محصولات مولتی ویتامین در برندهای مختلف در دنیا موجود است، نحوه انتخاب بهترین نوع آن بخصوص نوع مولتی ویتامین روزانه اهمیت بسیار زیادی دارد.

مولتی ویتامین روزانه چیست، چه چیزی حاوی آنهاست؟

مولتی ویتامین روزانه حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی برای پاسخگویی به نیازهای روزانه بدن هستند. به عنوان مثال، یک مولتی ویتامین برای یک کودک ۱۰ ساله، مقادیر مختلف مواد مغذی را در مقایسه با یک قرص مولتی ویتامین برای یک خانم ۶۰ ساله حاوی مقادیر مختلف دارد.

به طور معمول، مولتی ویتامین حاوی ویتامین‌های پایه، از جمله ویتامین A، C، D، E و بعضی از ویتامین‌های B است. مواد معدنی هم ممکن است بر اساس اندازه مولکول‌ها و شکل محصول مولتی ویتامین متفاوت باشد.

چگونه یک مولتی ویتامین روزانه را انتخاب کنم؟

هنگام انتخاب مولتی ویتامین، ابتدا باید یک مکمل مولتی ویتامین با کیفیت بالا جستجو کنید. هنگام انتخاب مولتی ویتامین، چهار چیز مهم را در ذهن داشته باشید.

  • بیانیه کیفیت: بیانیه‌های کیفیت نشان دهنده یک وعده تولید کننده برای ارائه محصولات با کیفیت بالا و استاندارد است و می‌تواند به صورت اظهارات کیفیت در بطری یا مهر و موم‌های کیفیت مشخص باشد. مصرف کنندگان باید به دنبال نامی باشند که در این نشانه‌ها یا یک مهر و موم از یک گروه بهداشتی که برند را تأیید می‌کند، به دنبال داشته باشند.
  • تاریخ انقضا را بررسی کنید: تاریخ انقضا در محصولات قرار داده می‌شود تا مصرف کنندگان بدانند چه مدت محتویات محصول مؤثر خواهد بود. پس از تاریخ انقضا، محتویات محصول به نقطه‌ای می‌رسد که ممکن است دیگر حاوی سطوح نشان داده شده در برچسب محصول نباشد.
  • اطلاعات تماس: برای کمک باید یک خط تلفن و نشانی یک وب سایت بر روی محصول وجود داشته باشد. مکمل‌های غذایی که شماره تلفن رایگان و وب سایت را تبلیغ می‌کنند، شاخص‌هایی هستند که سازنده علاقه مند به اشتراک گذاری اطلاعات با عموم است و برای پاسخ به سؤالات مصرف کننده در دسترس است.
  • هشدار: هشدار مصرف به مصرف کنندگان در مورد نکات ایمنی لازمی که باید در حین مصرف به آنها توجه شود، نکاتی را گوشزد می‌کند و آنها را از عواقب جانبی احتمالی مصرف مکمل، مطلع می‌سازد. افراد مبتلا به داروهای تجویزی، مادران باردار یا شیرده، یا افراد مبتلا به آلرژی، باید هشدارهایی که بر روی برچسب‌های بسته نوشته شده است را جدی بگیرند.

چگونه می‌توانم مطمئن شوم که فرمول مولتی‌ویتامین روزانه برای من مناسب است؟

مکمل‌های مولتی‌ویتامین روزانه در اشکال مختلف در بازار موجود است و هر کدام بر اساس نیازهای تغذیه‌ای، جنسیت و سن مصرف کننده متفاوت است. با تغییر سن، به ویژه برای زنان، تغییرات در تغذیه با تغییرات مختلف در چرخه زندگی، نیازها بر اساس قاعدگی، بارداری و شیردهی و یائسگی تغییر می‌کنند.

در مولتی ویتامین‌های روزانه چه موادی غالبا وجود دارند؟

یک مولتی ویتامین روزانه می‌تواند به شما کمک کند که پایه خوبی برای سلامتی خود تأمین کنید، همچنین می‌تواند از شما در برابر انواع بیماری‌ها و استرس‌ها محافظت کند؛ همچنین مولتی ویتامین‌های روزانه به شما در مواقعی که کمبود خواب دارید و یا ورزش سنگین می‌کنید، به حفظ تعادل سلامت کمک زیادی می‌کنند.

از این روی در مولتی ویتامین‌های روزانه برخی مواد در اکثر مواقع حضور دارند که به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

ویتامین D

ویتامین دی به بدن ما در جذب کلسیم کمک می‌کند، که برای سلامت استخوان‌ها مهم است. البته مقدار نیاز به این ویتامین در شرایط زیر افزایش می‌یابد:

  • داشتن بیماری
  • بالا رفتن سن
  • دور بودن از نور خورشید
  • تیره بودن رنگ پوست و…

در حالی که شما باید قادر به دریافت روزانه ویتامین D از طریق قرار گرفتن به مدت ۱۵ دقیقه در برابر نور خورشید باشید، واقعیت این است که بیش از ۴۰ درصد مردم موفق به دریافت ویتامین دی لازم از نور خورشید نمی‌شوند. زندگی در مکان‌های زمستانی با نور خورشید کم، داشتن زندگی کارمندی و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب (که بلوک ویتامین D را متوقف می‌کند) باعث کمبود ویتامین D می‌شوند. این ویتامین نیز در غذا تقریبا کمیاب بوده و به همین دلیل هم یکی از محتویات ثابت مولتی ویتامین روزانه این ویتامین است.

منیزیم

منیزیم ماده مغذی ضروری است، به این معنی که ما باید آن را از غذا یا مکمل‌ها دریافت کنیم؛ منیزیم برای سلامتی استخوان و تولید انرژی بسیار مهم است.

انتخاب مولتی ویتامین روزانه دیگر فواید منیزیم

  • آرام بخش سیستم اعصاب بوده و پس از مصرف ۹۰ روزه، استرس را کاهش می‌دهد.
  • پروتئین، استخوان و حتی DNA را ایجاد کنید
  • مشکلات خواب را تسکین می‌دهد
  • تنظیم عملکرد ماهیچه و عصب
  • تعادل قند خون

کلسیم

بیش از ۴۰ درصد از جمعیت ایالات متحده، کلسیم را به میزان کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. این بدان معنی است که مردم از مواد معدنی که برای استخوان‌ها و دندان‌های قوی نیاز دارند استفاده نمی‌کنند. زنان به طور خاص زودتر شروع به از دست دادن تراکم استخوان‌هایشان می‌کنند و دریافت کلسیم بهترین محافظ تغذیه در برابر این ضرر است.

روی

روی (زینک) سیستم ایمنی بدن ما را پشتیبانی می کند و باعث می شود تا بدن از کربوهیدرات، پروتئین و چربی برای انرژی استفاده کند، همچنین در درمان زخم کمک می کند.

رژیم غذایی اکثر افراد غنی از غذاهای حاوی روی نیست و بدن نمی‌تواند روی را ذخیره کند، به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم در مولتی ویتامین‌های روزانه این ماده را جای دهید.

انتخاب مولتی ویتامین روزانه آهن

اکثر متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که آهن باید در مولتی ویتامین روزانه باشد، اما همه نیاز به یک مقدار ثابت آهن ندارند.

برخی از مزایای آهن عبارت‌اند از

  • افزایش انرژی
  • بهبود عملکرد مغز
  • داشتن گلبول‌های قرمز سالم

کسانی که گوشت قرمز می‌خورند، به اندازه کافی آهن دریافت می‌کنند، اما شرایط خاص مانند چرخه قاعدگی، بلوغ و حاملگی می‌تواند میزان آهن مورد نیاز شما را افزایش دهد.

کلام آخر

برای بعضی از افراد مصرف یک مکمل غذایی ممکن است سودمند باشد. اما اگر شما در رعایت بهداشت عمومی و داشتن یک رژیم غذایی خوب هستید، شواهد تحقیقاتی محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی شما را سالم‌تر می‌کند. در واقع، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌های خاص می‌توانند مضر هم باشند.

بنابراین قبل از اضافه کردن یک مکمل مولتی ویتامین به روال زندگی خود همیشه با پزشک خود مشورت کنید. اگر به جای خوردن میوه‌ها، سبزیجات و سایر غذاهای غنی از مواد مغذی از مکمل‌ها استفاده کرده باشید، وقت آن است که استراتژی خود را بازنگری کنید. به یاد داشته باشید که مصرف مکمل‌ها هیچ گاه جایگزین یک رژیم سالم نیست.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مکمل غذایی
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها