مجله مثبت سبز

با روش های درمان پوست پرتقالی آشنا شوید

امتیاز دهید

پوست بزرگ‌ ترین عضو بدن با میلیون‌ها منافذ است. شاید این منافذ به چشم انسان قابل رویت نباشند، اما همه این منافذ باز هستند و به پوست اجازه می‌دهند تا نفس بکشد. البته وظیفه اصلی آن‌ها خارج کردن سموم از بدن، تنظیم چربی و دمای پوست و همچنین مرطوب نگه‌ داشتن پوست محسوب می‌شود. اما […]

با روش های درمان پوست پرتقالی آشنا شوید

پوست بزرگ‌ ترین عضو بدن با میلیون‌ها منافذ است. شاید این منافذ به چشم انسان قابل رویت نباشند، اما همه این منافذ باز هستند و به پوست اجازه می‌دهند تا نفس بکشد. البته وظیفه اصلی آن‌ها خارج کردن سموم از بدن، تنظیم چربی و دمای پوست و همچنین مرطوب نگه‌ داشتن پوست محسوب می‌شود. اما گاهی اوقات این منافذ بیش ‌از حد باز می‌شوند. باز شدن بیش ‌از حد منافذ پوست نه ‌تنها از لحاظ زیبایی ممکن است شما را ناراحت کنند، بلکه باعث بروز برخی مشکلات پوستی دیگر نیز می‌شود. به باز شدن بیش ‌از حد منافذ پوست، به ‌اصطلاح پوست پرتقالی می‌گویند. شما می‌توانید با راهکارهای ساده در خانه منافذ باز پوست خود را به حالت عادی برگردانید. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا شما را با درمان پوست پرتقالی به روش‌های مختلف آشنا کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

پوست پرتقالی چیست ؟

پوست به‌ طور طبیعی دارای میلیون‌ها منافذ است. هر منافذ یک فولیکول مو و غدد چربی دارد. این غدد چربی روغنی به نام سبوم ایجاد می‌کنند. غدد سباسه در منافذ صورت، پشت، قفسه سینه و کشاله ران شما به ‌وفور دیده می‌شوند. چنانچه به هر دلیل ترشحات غدد سباسه کنار تار موها زیادتر شود، می‌تواند منجر به بازتر شدن و قابل ‌مشاهده‌ تر شدن این منافذ شود.

به ‌طورکلی منافذ موجود در صورت، به‌ ویژه در بینی، پیشانی و گونه‌ها، بزرگ‌ تر از سایر مناطق بدن هستند. هر نوع پوستی، چه چرب، طبیعی و چه خشک، می‌تواند منافذ بزرگ و بازداشته باشد. به این مشکل در اصطلاح پوست پرتقالی گفته می‌شود. منافذ باز ممکن است گرفتگی پیدا کرده و به آکنه و جوش‌های سرسیاه یا سرسفید تبدیل شود که این مشکل در افراد جوان و با پوست چرب یا مختلط شایع تر است و معمولا در این حالت افراد به دنبال درمان پوست پرتقالی خواهند بود.

قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف:97.600 تومان
قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت اصلی: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف: 97.600 تومان

پوست پرتقالی چیست

دلایل بروز مشکل پوست پرتقالی

اگر چه پوست پرتقالی به‌ عنوان یک مشکل جدی محسوب نمی‌شود، اما در زیبایی ظاهر فرد تاثیر زیادی دارد. این اختلال به دلایل بسیار زیادی بروز می‌کند. بسته شدن مجرا ترشحات چربی منافذ پوست، منجر به گشاد شدن منافذ و در نتیجه ایجاد انواع جوش‌های سرسیاه می‌شود. رنگ سیاه روی منافذ باز، گاه به دلیل رنگ موهای کرکی خارج شده و گاه به دلیل اکسید شدن چربی محتویات منافذ است. اما به ‌طورکلی دلایل بروز پوست پرتقالی عبارت ‌اند از:

  • سطح بالای تولید روغن (سبوم)
  • کاهش کشش در اطراف منافذ
  • فولیکول‌های مو ضخیم
  • ژنتیک یا وراثت
  • کاهش تولید کلاژن در پوست، ناشی از پیری
  • آسیب بیش ‌از حد نور خورشید

اگر دلیل بروز آن مربوط به وراثت باشد، درمان پوست پرتقالی دشوار و ناممکن می‌شود.

Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف:1.100.000 تومان
Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت اصلی: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف: 1.100.000 تومان

درمان پوست پرتقالی

این حقیقت وجود دارد که شما نمی‌توانید از منافذ باز خلاص شوید، چرا که آن‌ها به‌ طور طبیعی برای عملکرد صحیح پوست در همه وجود دارند. با این‌ وجود می‌توانید این منافذ را کوچک‌تر کنید و ظاهر پوست خود را بهبود بخشید. برای بهبود وضعیت پوست پرتقالی راهکارهای بسیار متفاوتی توصیه می‌شود. هر فرد با توجه به شرایط پوستی خود و البته با مشورت پزشک می‌تواند از این راهکارها در راستای کوچک کردن منافذ پوست خود استفاده کند. در ادامه شما را با بیشتر این راه‌های درمانی آشنا خواهیم کرد.

درمان با لیزر

درمان با لیزر

انواع درمان‌های حرفه‌ای و غیرتهاجمی مانند لیزر در مطب‌های پزشکان متخصص انجام می‌شود. این روش‌ها اصولا با تجدید تولید کلاژن، تحریک سلول‌های بنیادی پوست و وادار کردن آن به تکثیر و  تحریک بدن برای پر کردن کانال‌های پوستی، به ‌مرور باعث درمان پوست پرتقالی می‌شوند. لیزر معمولا لایه‌ برداری انجام می‌دهد. 4 تا 7 روز پس از لیزر پوست صورتتان ملتهب یا حتی کبود است. جای نگرانی نیست. البته بهتر است بدانید که پس از لیزر مراقبت‌ها باید ادامه پیدا کند.

مزوتراپی منافذ باز پوست

درمان پوست پرتقالی با مزوتراپی، با تزریق مواد معدنی، ویتامین و داروهای خاص به لایه‌های بالایی پوست، انجام می‌شود. مزوتراپی با استفاده از تزریق داروها باعث تحریک تولید کلاژن و الاستین در پوست می‌شود. بنابراین به‌ مرور منافذ پوست کوچک می‌شوند تا دیگر به ‌راحتی قابل‌ دیدن نباشند. ترکیب دارویی خاص برای تزریق توسط پزشک متخصص با دقت به شرایط پوستی فرد تهیه می‌شود.

درمان پوست پرتقالی با ماسک های صورت

ماسک‌هایی که روی پوست خشک می‌شوند، در از بین بردن جوش‌های سرسیاه بسیار موثر هستند و همچنین به کوچک شدن منافذ باز کمک زیادی می‌کنند. به ‌طور کلی ماسک صورت به بیرون کشیدن ناخالصی‌های منافذ کمک می‌کند و باعث کوچک‌تر شدن آن‌ها می‌شود. ماسک‌های زغالی که در داروخانه‌ها در دسترس هستند، در درمان پوست پرتقالی بسیار خوب عمل می‌کنند. البته برای اطمینان خوب است، شما چندین ماسک مختلف را آزمایش کنید تا به بهترین آن‌ها که با پوست شما سازگار است برسید.

خرید انواع ماسک صورت

درمان با ماسک های صورت

ماسک آلوئه ورا

از آلوئه ورا تازه می‌توان در درمان پوست پرتقالی استفاده کرد؛ چرا که به آب‌ رسانی پوست و سفت شدن آن کمک می‌کند. آلوئه ورا پوست را تمیز، تغذیه و هیدراته کرده و منافذ آن را کوچک می‌کند. برای این کار ژل آلوئه ورا را روی منافذ باز بمالید و به مدت چند دقیقه به ‌آرامی ماساژ دهید. بگذارید ژل تقریباً 10 دقیقه روی پوست شما بماند و سپس با آب بشویید. تکرار این روش هر روز به کاهش چشمگیر منافذ شما کمک می‌کند.

سرکه سیب

سرکه سیب یکی از شناخته ‌شده ‌ترین تونرهای پوستی در دسترس محسوب می‌شود. در صورت استفاده مناسب می‌تواند تاثیر چشمگیری در درمان پوست پرتقالی داشته باشد.  سرکه سیب را با آب و به نسبت مساوی رقیق کنید. با پنبه این محلول را به پوست خود بمالید و بگذارید خشک شود. بعد از شستن صورت در شب، از این تونر پوست استفاده کنید.

ماسک سفیده تخم مرغ

ماسک ساخته ‌شده از سفیده تخم‌مرغ می‌تواند به سفت شدن پوست و بهبود خاصیت ارتجاعی آن کمک کند. برای تهیه ماسک سفیده تخم‌مرغ شما به این مواد نیاز دارید:

  • سفیده تخم‌مرغ: 1 عدد
  • پودر جو دوسر: 2 قاشق غذاخوری
  • آب‌لیمو: 2 قاشق غذاخوری

همه مواد را با هم خوب مخلوط‌ کنید. این خمیر را روی صورت خود بمالید و به ‌طور مساوی پخش‌کنید. بگذارید حدود 30 دقیقه روی صورت شما بنشیند. سپس با آب ولرم بشویید. برای درمان پوست پرتقالی 2 بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

روغن آرگان

روغن آرگان یک داروی درمانی بوده که برای پوست و مو بسیار مناسب بوده و در درمان پوست پرتقالی تاثیر بسزایی دارد. روغن آرگان سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب است که پوست را آب‌ رسانی می‌کند و به آن درخشش می‌بخشد و ظاهر منافذ بزرگ را کاهش می‌دهد.2 برای این کار 2 تا 3 قطره روغن آرگان را بین انگشتان خود گرم کنید و به ‌آرامی صورت خود را ماساژ دهید. بعد از حدود 30 دقیقه صورت خود را با استفاده از آب گرم بشویید. این کار را هر شب قبل از خواب تکرار کنید.

ماسک خیار

خیار یک مرطوب‌کننده طبیعی پوست است. مقدار زیاد آب خیار به آب ‌رسانی پوست و سفت شدن آن کمک می‌کند. در حقیقت خیار درمان پوست پرتقالی برای افرادی محسوب می‌شود که پوست چرب دارند. خیار به دلیل داشتن آب زیاد می‌تواند روند پیری پوست را به تاخیر بیندازد و منافذ پوست را کوچک کند. برای درست کردن ماسک خیار چند تکه خیار را با 2 قاشق غذاخوری آب ‌لیمو تازه مخلوط و له کنید. این خمیر را روی صورت خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. سپس با آب ولرم بشویید. هر هفته دو بار این خمیر خیار و لیمو را روی صورت خود بمالید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

ماسک جوش شیرین

این‌ یک روش ساده دیگر برای تمیز کردن صورت و کوچک کردن منافذ باز است. جوش‌ شیرین باعث کاهش pH پوست با کاهش میزان اسید می‌شود. سلول‌های مرده را از پوست پاک ‌کرده و به ‌عنوان یک ماده ضد باکتری و ضدالتهاب عمل می‌کند. مصرف ماسک جوش‌شیرین در حالی‌ که حساسیت نداشته باشید در درمان پوست پرتقالی اثر چشمگیری دارد. برای این کار 2 قاشق غذاخوری جوش‌ شیرین و 2 قاشق غذاخوری آب گرم را با هم مخلوط کرده و به ‌صورت خود بمالید. پس از 30 ثانیه ماساژ، با استفاده از آب معمولی آن را به ‌درستی بشویید. می‌توانید از این ترکیب یک ‌بار در روز تا سه روز استفاده کنید.

ماسک عسل

عسل یکی از بهترین مرطوب‌کننده‌های طبیعی و پاک‌کننده‌ها است که باعث بهبود کیفیت پوست می‌شود. عسل یک قابض طبیعی بوده که می‌تواند پوست را محکم کرده و منافذ آن را کوچک کند. این ‌یکی از ساده‌ترین راه‌ حل‌های خانگی برای بهبود پوست پرتقالی محسوب می‌شود. برای این کار کافی است 1 قاشق چای‌خوری عسل را به ‌آرامی با حرکات دایره‌ای روی منافذ به‌ویژه نزدیک ‌بینی و گونه‌ها ماساژ دهید. بگذارید 15 دقیقه روی صورت شما بنشیند. سپس آن را با آب ولرم بشویید. می‌توانید این کار را به ‌طور روزانه یا سه بار در هفته انجام دهید.

سخن پایانی

منافذ پوست، روی پوست همه وجود دارند. برخی از مشکلات باعث بیش ‌از حد باز شدن منافذ پوست می‌شوند. به این مشکل به ‌اصطلاح پوست پرتقالی می‌گویند. تمیز نگه ‌داشتن پوست و پرهیز از مواجهه با اشعه‌های خورشید، بهترین راه برای کاهش منافذ باز هستند. اگر این مشکل وراثتی نباشد، به ‌راحتی می‌توانید در خانه با روش‌های ساده آن را درمان کنید. بهتر است بدانید که تنها در صورتی نتیجه خوبی می‌گیرید که در این راه صبور باشید و همواره استفاده از ماسک‌ها را ادامه دهید. مراقبت از پوست تنها برای یک مدت کوتاه نبوده و همیشگی است. شما برای درمان پوست پرتقالی چه تجربه‌هایی دارید؟ خوشحال می‌شویم تا تجربه‌های خود را با ما و خوانندگان مجله مثبت سبز به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت پوست
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
باستانی
باستانی

ماسک ذغالی را از کجا میشه تهیه کرد؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  باستانی

برای تهیه ماسک ذغالی بر روی کلمه کلیک کنید