چگونه قرص فارماتون اصل را تشخیص دهیم؟

2.2/5 - (4 امتیاز)

در حالی‌که میانگین جهانی داروهای تقلبی 13% است اما گفته می‌شود که کشورهای در حال توسعه بیشترین سهم از داروهای تقلبی را به خود اختصاص می‌دهند. تشخیص داروها و مکمل‌های تقلبی در بسیاری از موارد کار ساده‌ای نیست و در صورت استفاده از داروهای تقلبی نیز گاه عواقب خطرناکی حاصل خواهد شد. در میان مکمل‌های […]

عکس قرص فارماتون - نحوه تشخیص فارماتون اصل از تقلبی

در حالی‌که میانگین جهانی داروهای تقلبی 13% است اما گفته می‌شود که کشورهای در حال توسعه بیشترین سهم از داروهای تقلبی را به خود اختصاص می‌دهند. تشخیص داروها و مکمل‌های تقلبی در بسیاری از موارد کار ساده‌ای نیست و در صورت استفاده از داروهای تقلبی نیز گاه عواقب خطرناکی حاصل خواهد شد. در میان مکمل‌های غذایی قرص فارماتون یکی از پرمصرف‌ترین‌ها و پرفروش‌ترین‌ها به شمار می‌آید. این کپسول سوئیسی است اما شاید نمونه‌هایی تقلبی از آن در بازار مشاهده شود. برای تشخیص قرص فارماتون اصل از تقلبی باید بسته بندی محصول، هولوگرام، کد IRC و قیمت مکمل را خوب بررسی کنید.

قرص فارماتون خارجی و فارماتون ایرانی

کپسول فارماتون خارجی نوعی مکمل غذایی است که در کشور سوئیس تولید شده و در آن 20 نوع ویتامین، ماده معدنی و عناصر کمیاب یافت می‌شود که نیاز روزانه بدن را به خوبی تامین می‌کند. از جمله فواید مصرف فارماتون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به بازیابی توان بدن در طول رژیم‌های مختلف
  • کمک به بازیابی بدن پس از دوران نقاهت
  • کمک به بهبود علایم عمومی ناشی از افزایش سن
  • کمک به بهبود شرایط روحی و روانی در افراد
  • جلوگیری از فقر ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • پیشگیری از خستگی سریع
  • افزایش کارایی بدن به هنگام تمرینات ورزشی
  • جلوگیری از تحلیل استخوان‌ها و مفاصل

اما کپسول فارماتون ایرانی همان کپسول فارماژلیتان دانا است که توسط داروسازی دانا در کشور خودمان به تولید رسیده و ترکیباتی مشابه با قرص فارماتون اصل دارد. تنها تفاوت این دو محصول با یکدیگر آن است که در نوع ایرانی مقدار بعضی ویتامین‌ها و همچنین عنصر آهن بیشتر از نوع خارجی است که البته این مورد یک مزیت به حساب می‌آید.

  فارماتون

این فرآورده به کاهش چربی خون کمک می‌کند و از آنجایی که در آن از شکر استفاده نشده، برای افراد دیابتی نیز مناسب است. ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، D، E و کلسیم، آهن، منیزیم، زینک، پتاسیم و مس از جمله مهم‌ترین ترکیبات موجود در این محصول به شمار می‌آیند. عصاره جینسینگ و دی متیل آمینو اتانول بی تارتارات فارماتون نیز از دیگر ترکیبات فعال در این مکمل هستند.

این مقاله را از دست ندهید: بهترین جایگزین مکمل های کمیاب

تشخیص قرص فارماتون اصل از تقلبی

به منظور تشخیص قرص فارماتون اصل از تقلبی به موارد زیر توجه نمایید:

بررسی بسته بندی محصول

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تشخیص قرص فارماتون اصل از جعلی بررسی بسته بندی محصول است. دقت کنید که بسته‌بندی محصول دقیقا شبیه به همان محصولی باشد که قبلا آن را دیده‌اید. به فونت‌های غیر معمول، رنگ چاپ و خطاهای املایی نیز دقت کنید. اگر روی بسته‌بندی شکاف یا شکستگی مشاهده کردید، از تهیه آن بپرهیزید. همچنین اگر پس از خرید قرص فارماتون اصل متوجه تغییر رنگ در قرص‌ها، ترک در قرص‌ها یا نرم و سفت شدن آنها شدید، هرگز آن را مورد مصرف قرار ندهید.

  عکس قرص فارماتون اصل

هولوگرام و مجوز وزارت بهداشت

به طور کلی باید از خرید همه داروهایی که فاقد هولوگرام و مجوز وزارت بهداشت هستند، خودداری نمایید. در بازار قرص ژریاتریک فارماتون بدون هولوگرام مشاهده شده است که با قیمت بسیار کمتری نیز به فروش می‌رسد، بنابراین به هنگام خرید حتما محصول مورد نظر را از لحاظ هولوگرام و مجوز وزارت بهداشت بررسی نمایید.

کد IRC

irc کد اختصاصی است که وزارت بهداشت روی کلیه داروهای وارداتی نصب می‌کند. یکی از راه‌های تشخیص قرص فارماتون اصل که سوئیسی است، بررسی این کد روی فرآورده است. اخذ کد IRC  برای ترخیص کالا از گمرک ضروری بوده و به همین دلیل در تمام اجناس وارداتی باید وجود داشته باشد.

قیمت کالا

معمولا تمام اجناس تقلبی قیمتی کمتر از نوع اصل آن دارند. پس اگر در بازار با کپسول فارماتون با قیمت بسیار پایین مواجه شدید، احتمال جعلی بودن آن بسیار است و باید از خرید آن منصرف شوید.

سعی کنید کلیه داروها، مکمل‌های غذایی و مکمل‌های بدنسازی را از مراکز معتبر تهیه نمایید. داروخانه بهترین مکانی است که با خرید از آن می‌توانید از اصالت کالا اطمینان حاصل کنید. خرید از فروشندگان غیرمتخصص خیابانی را متوقف نموده و هرگز با خرید از آنها سلامتی خود را به خطر نیندازید.

کپسول فارماتون ایرانی

کپسول ژریاتریک فارماتون اصل سوئیس از جمله مکمل‌های غذایی است که شاید اخیرا پیدا کردن آن در ایران خیلی ساده نباشد. همچنین فارماتون آلمانی را هم شاید دیگر اصلا نتوانید در داروخانه‌ها بیابید. اما خبر خوب این است که شرکت داروسازی دانا کپسول فارماژلیتان دانا را روانه بازار کرده است که دقیقا همان ترکیبات فارماتون اصل را در خود جای داده است و مصرف کنندگان به راحتی می‌توانند آن را جایگزین فارماتون سوئیسی و آلمانی نمایند. میان فارماتون ایرانی و خارجی تنها یک فرق وجود دارد.

  فارماژلیتان دانا

تفاوت کپسول فارماتون ایرانی و خارجی

ترکیبات یک مولتی ویتامین مینرال باید بر اساس نیازهای یک کشور یا جامعه فرموله شوند. بنابراین با توجه به اینکه کمبود آهن در کشور ایران در میان مردم زیاد به چشم می‌خورد، در فارماتون ایرانی دانا نسبت به فارماتون خارجی از مقادیر بیشتری آهن استفاده شده است. ویتامین‌های گروه B در سوخت و سوز یا متابولیسم سلولی نقشی حیاتی دارند و در فارماژلیتان دانا مقادیر کافی از این گروه ویتامین را نیز می‌توان یافت. تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، بهبود ضعف، خستگی و تمرکز و افزایش قوای جسمی و ذهنی از مهم‌ترین مزایای بهره‌گیری از این محصول فوق‌العاده ایرانی است.

متاسفانه باوری غلط در مورد مصرف مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های ایرانی وجود دارد و بسیاری از مردم تصور می‌کنند که قیمت بالای محصولات خارجی نشان از کیفیت برتر آنها دارد. در حالی‌که این باور صحیح نیست و در بسیاری از موارد قیمت بالاتر فرآورده‌های خارجی به دلیل هزینه واردات آنها به کشور است. مکمل‌های غذایی ایرانی از جمله فارماژلیتان دانا بر اساس نیاز هموطنان تهیه شده و از نوع خارجی خود چیزی کم ندارد.

تفاوت قرص فارماتون سوئیسی و آلمانی

بسیاری از افراد در بازار به دنبال قرص فارماتون آلمانی می‌گردند. باید بدانید که قرص فارماتون اصل تنها سوئیسی است اما امتیاز تولید فارماتون سوئیسی پس از مدتی به یک شرکت داروسازی در آلمان داده شد و آن شرکت پس از آن تحت لیسانس سوئیس اقدام به تولید و عرضه این قرص به بازار نمود. بنابراین قرص فارماتون سوئیسی و آلمانی از لحاظ ترکیبات هیچ فرقی با هم ندارند و برای تشخیص قرص فارماتون اصل از تقلبی باید به نکات دیگری توجه کنید.

قیمت فارماتون اصل

قیمت قرص فارماتون اصل در حال حاضر یعنی فروردین 1402 در حدود یک میلیون و هفتصد تا دو میلیون و سیصد برآورد می‌شود. این قیمت مربوط به قرص فارماتون ویتالیتی است که بسته 100 عددی دارد. البته این قرص به طور کلی کمیاب است و قیمت آن هم روز به روز تغییر می‌کند. در زمان خرید حتما قیمت را دقیق چک کنید زیرا قیمت در تشخیص قرص فارماتون اصل بسیار مهم است.

کلام آخر

به دلیل کمبود و در واقع نایاب بودن قرص فارماتون سوئیسی افراد سودجو در سال‌های اخیر دست به تولید و عرضه نوع تقلبی آن در بازار کردند. از این رو بر آن شدیم تا در این مقاله چگونگی تشخیص قرص فارماتون اصل از تقلبی را به طور کامل برای شما عزیزان تشریح نماییم. به این نکته نیز توجه داشته باشید که هم اکنون نوع ایرانی این کپسول نیز در بازار وجود دارد که با مجوز وزارت بهداشت عرضه شده و از کیفیتی مطلوب برخوردار است.

پس به جای اینکه از دست‌فروشان به دنبال فارماتون سوئیسی و آلمانی باشید، نوع ایرانی این محصول را با خیال آسوده از داروخانه‌های معتبر تهیه نموده و از مزایای بی‌نظیر آن برخوردار شوید. آیا شما تجربه مصرف قرص فارماتون خارجی یا ایرانی را داشته‌اید؟ نظرات گرانبهای خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

69 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مسعود
مسعود

با سلام.من چندین سال از کپسولهای فارماتون استفاده کرده ام. از حدود ۲ سال قبل ، مکمل های وارداتی سویسی در کشور نایاب شد و ما مجبور به استفاده از نمونه های ایرانی شدیم. بدترین اثر اولیه نمونه های ایرانی ، بد مزه و بدطعم بودن اونها و برگشت مزه تلخ دارو از معده به دهان هست که کلا هر اثر خوب و بدی هم که داشته باشه رو بی اثر می کنه. برعکس. فارماتون اصلی به هیچ وجه. همچین حالتی رو ایجاد نمی کند. واقعا جای تعجب داره که چرا داروسازان ایرانی این نکته رو در نظر نمی گیرند؟؟! مثلا اثر خوبی که طعم خوب پودرهای ویتامینه ( سویت ) روی آدم می گذارد رو واقعا پودر های بد طعم مشابه ایرانی که بعضی از آنها حالت تهوع ایجاد می کنند، نمی تونه داشته باشند. /. اما یک سوال دارم. آیا اگر کپسولهای مکمل فارماتون رو توی همون بسته بندی های وارداتی سوئیسی قدیمی رو جایی می فروختند که کارتون و جعبه و بروشور با کیفیت مشابه قبل داشتند، شیشه و برچسب شیشه مشابه قبل و روی کپسولها هم فارماتون نوشته باشه و بد مزه هم نباشه، آیا میشه فکر کرد که این دارو همون اصلی و فیک نیست؟ با قیمت حدود ۷۰۰ تا ۱ ؟ آیا میشه فکر کرد که این داروها باقیمانده همون واردات قدیمی بوده که جایی ذخیره شده بوده؟؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  مسعود

سلام کاربر گرامی
در حال حاضر فارماتون سوییسی در داروخانه ها موجود نمی باشد و محصولی که در جایی غیر از داروخانه توزیع شود هیچ ضمانتی مبنی بر اصالت کالا ندارد.
سپاس از همراهی شما

مجید
مجید

سلام ممکنه کشور در بعضی از موضوعات ضعیف باشه اما در تولید دارو و علم پزشکی جزو اولین هاست ، کشورتون رو دست کم نگیرید