مجله مثبت سبز

برای تقویت اسپرم چه باید بکنیم؟

امتیاز دهید

به طور کلی در جهان از هر 6 زوج، یک زوج مشکل ناباروری را تجربه می‌کنند و 2 مورد از این مشکلات به ناباروری شریک مرد مرتبط می‌شود. کاهش تعداد اسپرم‌ها و قدرت حرکت و کیفیت آنها یکی از علل ناباروری در مردان است. اگرچه مشکل ناباروری همیشه به سهولت قابل درمان نیست اما برای […]

تقویت اسپرم

به طور کلی در جهان از هر 6 زوج، یک زوج مشکل ناباروری را تجربه می‌کنند و 2 مورد از این مشکلات به ناباروری شریک مرد مرتبط می‌شود. کاهش تعداد اسپرم‌ها و قدرت حرکت و کیفیت آنها یکی از علل ناباروری در مردان است. اگرچه مشکل ناباروری همیشه به سهولت قابل درمان نیست اما برای تقویت اسپرم راهکارهایی وجود دارد که در بهبود قدرت باروری آقایان به طور حتم تاثیرگذار هستند.

ناباروری در مردان

هنگامی که مرد قدرت بارور کردن همسر خود را ندارد، با اختلال ناباروری مواجه است. کیفیت سلول‌های اسپرم در قدرت باروری آقایان نقش مهمی دارد. برخی از مشکلات ناباروری در مردان به شرح زیر است:

  • عدم داشتن میل جنسی
  • اختلال نعوظ
  • تعداد اندک اسپرم
  • تحرک اندک اسپرم
  • سطح پایین هورمون تستوسترون
چنانچه اشاره شد، تعداد معین و مشخصی از اسپرم در مایع منی مرد باید وجود داشته باشد تا امکان بارور کردن سلول تخم ممکن شود. همچنین قدرت تحرک اسپرم‌ها نیز یک فاکتور بسیار مهم برای توانایی بارور کردن به شمار می‌آید.

اختلالات اسپرم در مردان ممکن است بر اثر عوامل ژنتیکی، بروز برخی از بیماری‌ها و سبک ناسالم زندگی بروز یابد. با به کارگیری از برخی از راهکارها می‌توان به تقویت اسپرم و در نتیجه ارتقاء قدرت باروری کمک کرد. از قرص تقویت قوای جنسی نیز می‌توان استفاده کرد.

 مشکلات ناباروری

راهکارهای تقویت اسپرم

برای وقوع بارداری تنها به یک تخمک و یک اسپرم نیاز است. پس چرا می‌گوییم تعداد اسپرم‌ها برای قدرت باروری موثر است؟ به طور خلاصه در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت که احتمال بارداری موفقیت‌آمیز در صورت تعداد زیاد اسپرم‌ها و قدرت مناسب تحرک آنها افزایش می‌یابد. هرچه تعداد اسپرم‌ها در مایع منی مرد بیشتر باشند، بنابراین احتمال بارور کردن تخمک بیشتر می‌شود و به همین دلیل است که تعداد اسپرم‌ها بسیار مهم در نظر گرفته می‌شود.

مایع منی طبیعی یک مرد معمولا حاوی 40 میلیون تا 300 میلیون اسپرم در هر میلی متر است. زمانی که تعداد اسپرم‌ها بین 10 تا 20 میلیون در هر میلی متر باشد، در این صورت احتمال عدم توانایی در بارور کردن افزایش می‌یابد زیرا این تعداد مناسب نیست. به منظور تقویت اسپرم راهکارهای زیر را امتحان کنید:

X-Ade
قرص تقویت قوای جنسی آقایان
قیمت: 861.000 تومان
قیمت با تخفیف:439.000 تومان
X-Ade
قرص تقویت قوای جنسی آقایان
قیمت اصلی: 861.000 تومان
قیمت با تخفیف: 439.000 تومان

رژیم غذایی سالم

استفاده از منابع غذایی مفید و سالم برای همه گروه‌های سنی پیشنهاد می‌شود. افرادی که با مشکلات اسپرم از قبیل تعداد اندک و یا تحرک کم آنها مواجه هستند، بهتر است از غذاهای فرآوری شده در رژیم غذایی خود کمتر استفاده کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که آقایانی که در رژیم غذایی خود از ماهی، غلات، میوه و سبزیجات استفاده می‌کنند، کمتر با مشکلات سلامت اسپرم روبرو هستند.

سویا حاوی استروژن گیاهی بوده و می‌تواند با اختلال در هورمون تستوسترون و کاهش تولید اسپرم، در قدرت باروری مردان تاثیر منفی داشته باشد. بهتر است از مصرف کنسروهایی که حاوی فرم مصنوعی استروژن هستند، پرهیز شود.

 تغذیه سالم

تناسب اندام

در صورتی که یک مرد با اضافه وزن مواجه باشد، کاهش وزن و لاغر شدن یکی از موثرترین کارهایی است که برای افزایش تعداد اسپرم‌ها می‌توان انجام داد. کاهش وزن، حجم مایع منی، غلظت و تحرک اسپرم‌ها را بهبود می‌بخشد. اگر اضافه وزن شما زیاد است، حتی اندکی کاهش وزن نیز در این زمینه می‌تواند موثر باشد. به منظور کاهش وزن بهترین راهکار این است که ابتدا به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا با ارائه یک رژیم غذایی سالم و تمرینات ورزشی بتواند در این زمینه به شکل کاملا اصولی به شما کمک کند.

ورزش

حتی اگر نیازی نباشد که لاغر شوید، باز هم به تحرک بدنی و داشتن یک سبک صحیح زندگی برای کمک به افزایش تعداد اسپرم‌ها نیاز دارید. نتایج یک مطالعه از منبعی معتبر نشان داد که وزنه برداری و ورزش در فضای باز بیش از سایر ورزش‌ها در سلامت و تقویت اسپرم می‌توانند مفید واقع شوند.

فعالیت‌های شدید بدنی مثل دوچرخه سواری و کوهنوردی ممکن است سبب کاهش تعداد اسپرم‌ها شوند و کیفیت مایع منی را کاهش دهند بنابراین از انجام ورزش‌هایی که بیش از حد به شما فشار می‌آورند، بپرهیزید.

قرص تقویت اسپرم

در کنار رژیم غذایی سالم و انجام منظم تمرینات ورزشی، مصرف قرص تقویت اسپرم نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. برخی از قرص‌های موجود در داروخانه‌ها حاوی ترکیبات کاملا گیاهی بوده و سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی موثر در بهبود قدرت باروری هستند و به خوبی می‌توان از آنها بهره گرفت.

داروهایی همچون متادون، داروهای ضد افسردگی، برخی از آنتی بیوتیک‌ها و مکمل‎‌های حاوی تستوسترون می‌توانند به طور موقت تولید و تعداد اسپرم‌ها را کاهش دهند. بدون مشورت پزشک از این داروها هرگز استفاده نکنید.

مولتی ویتامین ها

بهترین راه برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن، مصرف منابع غذایی سالم و مفید است. اما اگر به هر دلیل با کمبود ویتامین مواجه باشید، بهتر است این کمبود را با مصرف مکمل‌های غذایی جبران نمایید. جهت خرید مولتی ویتامین مخصوص آقایان می‌توانید با مراجعه حضوری به داروخانه یا خرید آنلاین از داروخانه‌های اینترنتی اقدام نمایید.

 مولتی ویتامین

برخی از ویتامین‌ها از جمله ویتامین C، E و D و همچنین کوآنزیم کیوتن و امگا 3 برای سلامت اسپرم بسیار مهم هستند. مصرف روزانه 1000 میلی گرم ویتامین ث می‌تواند غلظت و تحرک اسپرم را تا حدود چشمگیری بهبود بخشد اما روی افزایش تعداد آن تاثیری ندارد. هنگامی که اسپرم‌ها بتوانند با قدرت بهتری حرکت داشته باشند، شانس بارور کردن افزایش می‌یابد. مطالعات نشان داده است که مشکلات ناباروری در مردانی که مقدار مناسبی ویتامین D در بدن خود دارند، کمتر از سایرین است. با این حال هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است تا صحت این موضوع تائید شود.

ترک سیگار و الکل

تعداد اندک اسپرم‌ها و عدم توانایی در قدرت مناسب تحرک آنها با مصرف سیگار، مواد مخدر و مصرف نوشیدنی‌های الکلی مرتبط است. اگر فکر می‌کنید که کنار گذاشتن سیگار یا الکل برای شما خیلی سخت و یا حتی ناممکن است، در این زمینه از پزشک کمک بگیرید تا راهکارهای کاربردی و مناسبی را به شما پیشنهاد دهد.

اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی با کاهش تعداد اسپرم‌ها و سلامت آنها مرتبط است. برخی از این مواد شیمیایی به شرح زیر هستند:

  • سرب
  • بخار جیوه
  • آفت کش‌ها
  • اسپری رنگ
  • استایرن و استون

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که زندگی در مناطقی که صنعتی هستند و آلودگی هوای سنگین دارند، احتمال ناباروری مرتبط با مشکلات اسپرم را افزایش می‌دهد. برای تقویت اسپرم بهتر است تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی که به آنها اشاره شد و حضور در مناطقی که آلودگی هوا در آنجا زیاد است، پرهیز نمود.

لباس زیر مناسب

نتایج برخی از مطالعات حاکی از آن هستند که پوشیدن لباس زیر مناسب در پرورش اسپرم سالم بسیار مهم است. نگه داشتن اسپرم‌ها در دمای مناسب و رسیدن جریان هوا به بیضه‌ها ممکن است در افزایش تعداد اسپرم‌ها موثر باشد. اگرچه این تحقیقات کامل نیست و نیازمند بررسی‌های بیشتری است اما به طور کلی پیشنهاد می‌شود که آقایان به جای پوشیدن لباس زیر تنگ از شورت‌های پادار که آزاد و گشاد هستند، استفاده کنند.

 لباس زیر مناسب تقویت اسپرم

سلامت باروری مردان از نظر اسپرم از 3 جهت قابل بررسی است: سلامت اسپرم، مقدار یا غلظت اسپرم و حجم (تعداد) اسپرم. نتایج برخی از یافته‌ها از منابع معتبر نشان می‌دهند که به طور کلی کیفیت اسپرم در مردان در حال کاهش است. علت این مسئله هنوز کاملا مشخص نیست اما شیوه غلط زندگی و تغذیه ناسالم از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در کاهش کیفیت اسپرم هستند.

پزشکان توصیه می‌کنند که اگر یک زوج پس از داشتن یک سال رابطه جنسی محافظت نشده، موفق به بارداری نشوند، باید هر دوی آنها برای بررسی به پزشک مراجعه کنند اما قبل از این زمان لازم به مراجعه به پزشک نیست. افرادی که مشاغل حساس دارند و در معرض عواملی هستند که سلامت اسپرم را به خطر می‌اندازد، باید قبل از اقدام به بارداری با پزشک مشورت داشته باشند.

کلام پایانی

تعداد اندک اسپرم‌ها و قدرت کم آنها در تحرک از عوامل ناباروری هستند. راهکارهای تقویت اسپرم را در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. اگر قصد بارداری و بچه‌دار شدن دارید، باید بدانید که سلامت اسپرم در این زمینه بسیار مهم است تا جایی که حتی اگر با روش IVF نیز بخواهید برای بارداری اقدام کنید، باز هم تعداد اسپرم‌های شما مهم تلقی می‌شوند. ممکن است لازم باشد تا تغییراتی اساسی در زندگی خود اعمال کنید تا بتوانید به هدف نهایی خود دست یابید. توصیه می‌کنیم که در این زمینه نظر پزشک را نیز حتما جویا شوید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بینام
بینام

طرز استفاده از ویتامین E چگونه است؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  بینام

سلام دوست عزیز
روزانه یک عدد کپسول ویتامین ای مصرف شود.