مجله مثبت سبز

علائم اولیه سرماخوردگی و بهترین روش برای جلوگیری از پیشرفت آن

3/5 - (2 امتیاز)

بیشتر افراد بزرگسال در طول سال اغلب دو یا سه بار سرما می‌خورند و طی یک هفته تا 10 روز بهبود می‌یابند. کودکان زیر 6 سال بیش از بزرگسالان در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند. سرماخوردگی با علائمی همچون گلودرد شروع می‌شود و اگر جلوی پیشرفت آن را در همان مراحل اولیه نگیریم، با علائم […]

جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی

بیشتر افراد بزرگسال در طول سال اغلب دو یا سه بار سرما می‌خورند و طی یک هفته تا 10 روز بهبود می‌یابند. کودکان زیر 6 سال بیش از بزرگسالان در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند. سرماخوردگی با علائمی همچون گلودرد شروع می‌شود و اگر جلوی پیشرفت آن را در همان مراحل اولیه نگیریم، با علائم بیشتری خود را نشان خواهد داد و دوره بیماری طولانی‌تر خواهد شد. اما چگونه می‌توان به جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی کمک کرد؟

علائم اولیه سرماخوردگی

اولین نشانه‌های سرماخوردگی معمولا پس از یک تا سه روز که از قرار گرفتن در معرض ویروس سرماخوردگی گذشت، خود را نشان می‌دهند. این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • گلودرد
  • آبریزش بینی (شفاف و آبکی)
  • عطسه
  • سرفه
  • ضعف و خستگی
تب از علائم اولیه سرماخوردگی محسوب نمی‌شود و اگر شما در همان ابتدای سرماخوردگی تب داشته باشید، ممکن است نشانه آنفلوانزا یا وجود عفونت در بدن باشد.

در سه روز اول ابتلا به بیماری سرماخوردگی بیشترین احتمال واگیردار بودن آن وجود دارد و اطرافیان فرد بیمار بیش از مواقع دیگر در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند و باید بیشترین مراقبت‌های بهداشتی را از خود به عمل آورند. پس از سه روز نیز احتمال ابتلا به سرماخوردگی همچنان وجود دارد ( تا یک هفته) اما کمتر می‌شود.

  علائم سرماخوردگی

بهترین روش جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی

روش جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی شامل موارد زیر است:

استراحت کنید و استرس را از خود دور نمایید

اگر احساس خستگی، ناراحتی یا استرس داشته باشید، در این حالت احتمال ابتلای شما به سرماخوردگی بیشتر می‌شود زیرا سیستم ایمنی بر اثر خستگی و اضطراب ضعیف‌تر خواهد شد. حال اگر شما سرما خورده باشید نیز قضیه به همین منوال است یعنی اگر استرس و اضطراب همراهتان باشد، سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند به خوبی عمل کند و در نتیجه سرماخوردگی بیشتر طول خواهد کشید. برای اینکه سیستم ایمنی بدن خود را به منظور مقابله با سرماخوردگی تقویت کنید، مهم‌ترین مسئله این است که به حد کافی استراحت داشته باشید و آرامش خود را حفظ کنید. گوش دادن به موسیقی، تمرینات ورزشی و مدیتیشن برای پیشگیری از استرس روش‌های موثری به شمار می‌آیند.

به مقدار کافی مایعات بنوشید

نوشیدن آب به هنگام سرماخوردگی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا هر چه بیشتر آب مصرف کنید، سموم و مواد زاید زودتر از بدن دفع خواهند شد. حداقل 6 لیوان آب در طی روز مصرف کنید. نوشیدنی‌های دیگری همچون آب‌میوه نیز مفید هستند اما سعی کنید از نوشیدنی‌های کافئین‌دار به هنگام سرماخوردگی اجتناب نمایید زیرا موجب می‌شوند تا آب بدن کمتر شود. به خصوص اگر تب دارید، سعی کنید مقدار آب بیشتری را به بدن خود برسانید.

نوشیدن مایعات گرم همچون دمنوش‌ها نیز در جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی بسیار مفید است. دمنوش آویشین یکی از بهترین نوشیدنی‌ها جهت تسکین سرفه و تنگی نفس محسوب می‌شود. از دمنوش آویشن روزی 2 الی 3 بار استفاده کنید تا بهبود سرماخوردگی شما سریع‌تر صورت گیرد.

  دمنوش آویشن

با آب نمک غرغره کنید

مقداری نمک در آب ولرم ریخته و با آن غرغره کنید. آب نمک التهاب و درد گلو را کاهش داده و مخاط را تمیز می‌کند. شستشوی دهان و بینی با آب نمک موجب از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شود.

از اسپری بینی استفاده کنید

برای جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی می‌توان از اسپری بینی که حاوی نمک است استفاده کرد. مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از این اسپری درست پس از ظهور اولین علائم سرماخوردگی می‌تواند مانع از پیشرفت آن شود.

از مسکن استفاده کنید

اگر احساس درد می‌کنید می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه مثل استامینوفن استفاده کنید. البته به مقدار مصرف خود دقت داشته باشید و در فواصل زمانی اندک و بیش از حد مجاز از آنها کمک نگیرید.

از قرص ویتامین C استفاده نمایید

پژوهش‌ها نشانگر آن هستند که مصرف ویتامین C در دوره سرماخوردگی می‌تواند از شدت علائم سرماخوردگی کاسته و طول دوره بیماری را نیز کاهش دهد. بنابراین با اولین علائم سرماخوردگی می‌توانید از قرص ویتامین C کمک بگیرید.

چه وقت به پزشک مراجعه نماییم ؟

زمان مراجعه به پزشک در کودکان و بزرگسالان اندکی با یکدیگر متفاوت است. اگر بزرگسال هستید و به هر دلیل موفق به جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی نشدید، در موارد زیر حتما باید به پزشک مراجعه نمایید:

  • تب بیش از 38.5 درجه
  • تبی که بیش از 5 روز طول بکشد
  • در صورتی که تب قطع شده و پس از مدتی دوباره ظاهر شود
  • تنگی نفس
  • خس خس سینه
  • گلودرد شدید
  • سردرد شدید

  علائم در کودکان

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر در کودکان، باید حتما به پزشک مراجعه کرد:

  • تب بالای 38 درجه سانتیگراد
  • تب بیش از 2 روز
  • شدت یافتن علائم سرماخوردگی
  • علائم شدید سرماخوردگی مثل سردرد یا سرفه
  • خس خس سینه
  • گوش درد
  • گریه و بی‌قراری زیاد در نوزادان
  • بیش از حد بهانه گیر شدن کودک
  • خواب آلودگی غیر معمولی
  • عدم اشتها

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند ؟

با روش‌هایی که به آنها اشاره شد، جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی مقدور است اما همان‌طور که گفتیم اگر علائم شدت یابند باید حتما به پزشک مراجعه کرد. برخی از افراد بیش از سایرین در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند. عوامل تاثیرگذار در ابتلا به سرماخوردگی شامل موارد زیر است:

سن: کودکان زیر 6 سال بیش از همه افراد در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند به خصوص اگر به مهد کودک یا کلاس‌هایی می‌روند که در آنجا با دیگر بچه‌ها مدام در تماس هستند.

سیستم ایمنی ضعیف: داشتن یک بیماری مزمن زمینه‌ای و همچنین ضعف سیستم ایمنی احتمال ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می‌دهد.

فصول سرد سال: چه کودکان و چه بزرگسالان در فصل‌های سرد سال یعنی پاییز و زمستان بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار می‌گیرند.

سیگار کشیدن: قرار گرفتن در معرض دود سیگار و همچنین سیگارکشیدن ریسک ابتلا به سرماخوردگی را بیشتر کرده و همچنین طول دوره درمان را نیز افزایش می‌دهد.

محیط: اگر در محیطی به سر می‌برید که در آنجا با افراد زیادی سر و کار دارید، احتمال اینکه به سرماخوردگی و سایر بیماری‌های واگیردار مبتلا شوید، بیشتر می‌شود.

  ترک سیگار جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی

گفتار پایانی

با مشاهده اولین علائم ابتلا به سرماخوردگی عاقلانه‌ترین اقدام این است که جلوی پیشرفت آن را بگیریم. به منظور جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی راهکارهایی وجود دارد که در این مقاله به آنها پرداختیم. شما می‌توانید با استفاده از این راهکارها کاری کنید که در همان مراحل اولیه سرماخوردگی، روند پیشرفت بیماری متوقف شود. اما در برخی موارد نیز ممکن است با وجود پیروی از راهکارهای قید شده بهبودی آن طور که باید حاصل نشود. در صورت شدت یافتن علائم حتما به پزشک مراجعه کرده و از هر گونه اقدام خودسرانه بپرهیزید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
امیر

نوشیدن مایعات و اینکه باعث میشن سموم زودتر دفع بشن توسط کلیه واقعا حرف علمیه، ممنون که اشاره کردین تو مقاله لایک بهتون

رضا برخورداری
رضا برخورداری

من معمولا هر وقت استرس زیادی دارم سرماخوردگی میاد سراغم. جالب بود که در این مقاله هم این نکته اشاره شده بود. ممنون