نحوه مصرف و بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس

3.8/5 - (18 امتیاز)
زینک پلاس مکملی است که ترکیب اصلی آن را ماده معدنی روی (زینک) تشکیل می‌دهد. معمولا از ویتامین‌هایی همچون ویتامین‌های گروه ب و همچنین ویتامین سی نیز در قرص زینک پلاس استفاده می‌شود.
در این ویدیو می‌توانید توضیحات جناب آقای دکتر مسعود جعفری را در رابطه با زینک پلاس تماشا کنید:
پخش ویدیو

زینک یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن است که کمبود آن عوارض ناخوشایندی را چه در کودکان و چه در بزرگسالان به بار می‌آورد. بسیاری از افراد زینک را تنها یک ماده مغذی برای پوست، مو و ناخن می‌دانند اما این ماده معدنی خواص بی‌نظیر دیگری نیز دارد. گاهی می‌توان زینک را در یک مکمل غذایی همراه با دیگر ویتامین‌ها مورد استفاده قرار داد. زینک پلاس یکی از بهترین مکمل‌های غذایی حاوی “روی” است که فواید بی‌نظیری داشته و به تامین ویتامین‌ها نیز کمک می‌کند. نحوه مصرف زینک پلاس و بهترین زمان استفاده از آن را در این مقاله مورد بررسی قرار می‌دهیم.

قرص زینک پلاس چیست؟

زینک پلاس چیست؟ قرص زینک پلاس نوعی مکمل غذایی است که “روی” مهم‌ترین ترکیب موجود در آن به شمار می‌آید اما به جز روی، حاوی ویتامین‌های گروه B (B1,B2,B3,B5,B6,B7,B9) و ویتامین C نیز هست و حتی دیگر مواد معدنی نیز ممکن است به آن افزوده شود. از  زینک پلاس یا شربت آن در موارد زیر می‌توان استفاده کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • حفظ سلامت پوست، مو و ناخن
  • تقویت مو و جلوگیری از ریزش آن
  • افزایش رشد جسمی و ذهنی در کودکان در حال رشد
  • کمک به کلاژن سازی در پوست

نحوه مصرف زینک پلاس را پزشک باید تعیین کند اما ما در اینجا توضیحات مفیدی را به شما ارائه خواهیم کرد.

نقش زینک در بدن

روی (زینک) یک ماده معدنی کمیاب است. به این معنا که بدن انسان به مقدار کمی از آن نیاز دارد. اما همین مقدار اندک نقش بسیار مهمی در بسیاری از عملکردها بدن ایفا می‌کند. زینک در بیش از 100 واکنش شیمیایی در بدن نقش دارد. مهم‌ترین فواید زینک برای بدن به شرح زیر است:

  • موثر در ایجاد DNA و تقسیم سلولی
  • کمک به رشد سلول‌ها و ساخت پروتئین‌ها
  • بهبود بافت‌های آسیب دیده
  • کمک به ترمیم زخم‌ها
  • موثر در عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • جلوگیری از ریزش مو
  • کمک به رشد و تکامل کودکان و نوجوانان
  • موثر در تکامل اندام تناسلی و بلوغ جنسی

در قسمت بعدی مقاله به نحوه مصرف زینک پلاس خواهیم پرداخت.

  قرص زینک پلاس برای ریزش مو

نحوه مصرف قرص زینک پلاس

زینک پلاس به صورت قرص، شربت و قرص جوشان در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. مقدار مصرف قرص زینک پلاس برای مردان و زنان اگر به صورت قرص باشد، معمولا روزانه یک عدد است اما اگر به صورت شربت باشد، در سنین مختلف در دوزهای متفاوتی باید مورد مصرف قرار گیرد. پس در نحوه مصرف زینک پلاس بدون شک سن افراد نیز اهمیت دارد.

نحوه مصرف شربت زینک پلاس برای کودکان

برای کودکان معمولا مقادیر زیر توصیه می‌شود:

  • 2 تا 4 سال: روزانه 2.5 میلی لیتر
  • 4 تا 8 سال: روزانه 5 میلی لیتر
  • 8 تا 12 سال: روزانه 10 میلی لیتر

پس از سن 12 سال معمولا از زینک پلاس به صورت قرص استفاده می‌شود و مقدار مصرف نیز روزانه 1 عدد است. اما در برخی موارد می‌توان با دستور پزشک این مقدار را کم یا زیاد کرد و نحوه مصرف قرص زینک پلاس را تغییر داد.

  توضیحات دکتر جعفری در مورد زینک پلاس

بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس

بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس برای خانم ها و آقایان به طور کلی حداقل 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا مورد استفاده قرار گیرند. اما از آنجایی که زینک پلاس ممکن است در برخی از افراد درد معده ایجاد کند، توصیه می‌شود که نحوه مصرف زینک پلاس به گونه‌ای باشد که در کنار وعده غذایی و همراه با آب فراوان مورد استفاده قرار گیرد.

نکته: بهتر است قرص زینک پلاس را همزمان با مکمل‌های کلسیم و آهن و یا همراه با شیر یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف نکنید زیرا ممکن است جذب روی را در بدن کاهش دهند.

همچنین توصیه می‌شود که در مورد نحوه مصرف زینک پلاس و اینکه چند دوره آن را مورد مصرف قرار دهید حتما با پزشک مشورت کنید. زینک پلاس اگر به مدت طولانی و در دوزهای بالا استفاده شود، گاهی ممکن است جذب آهن و مس را دچار اختلال کند بنابراین پیش از مصرف نظر پزشک را جویا شوید.

  بهترین زمان مصرف زینک پلاس

علائم کمبود زینک در بدن

به منظور استفاده از زینک پلاس باید مطمئن شوید که بدن شما به تامین این ماده معدنی از طریق مکمل نیاز دارد. برخی از علائم کمبود روی در بدن به شرح زیر است:

  • بروز عفونت‌های متعدد
  • ریزش مو
  • کاهش اشتها
  • تاخیر در بهبود زخم‌های پوستی
  • اسهال شدید
  • تاری دید
  • اختلال در حس چشایی و بویایی

در صورت مشاهده علائم فوق حتما با مشورت پزشک مصرف مکمل‌های حاوی روی از جمله زینک پلاس را آغاز نمایید. نحوه مصرف زینک پلاس را برایتان شرح خواهیم داد.

مقدار توصیه شده مصرف زینک در هر روز

نحوه مصرف زینک پلاس را شرح دادیم. به جدول زیر دقت کنید:

سن مردان (میلی گرم) زنان (میلی گرم) دوران بارداری (میلی گرم) دوران شیردهی (میلی گرم)
بدو تولد تا 6 ماهگی 2 2 * *
7 تا 12 ماهگی 3 3 * *
1 تا 3 سالگی 3 3 * *
4 تا 8 سالگی 5 5 * *
9 تا 13 سالگی 8 8 * *
14 تا 18 سالگی 11 9 12 13
19 سالگی به بعد 11 8 11 12

 

نحوه مصرف زینک پلاس برای چاق شدن یا نشدن

آیا قرص زینک پلاس باعث چاقی می‌شود؟ این سوال یکی از متداول‌ترین پرسش‌ها در مورد قرص زینک پلاس است که بسیاری از افراد آن را می‌پرسند. طریقه مصرف قرص زینک پلاس برای چاقی در مطالعات متعددی مورد بررسی قرار گرفته است. به طور کلی می‌توان گفت که خیر؛ قرص زینک پلاس باعث افزایش وزن نمی‌شود. اما مواردی گزارش شده است که فرد در بدن خود نسبت به زینک و ویتامین‌های گروه ب کمبود زیادی داشته است. در این حالت مصرف زینک پلاس می‌تواند به افزایش اشتها و به دنبال آن چاقی منجر شود.

اگر مصرف زینک پلاس باعث افزایش اشتهای شما می‌شود و از این بابت نگران هستید، نحوه مصرف زینک پلاس را تغییر دهید. سعی کنید این مکمل را قبل از خواب یا بعد از غذا مورد استفاده قرار دهید. در این صورت زینک پلاس تاثیری در چاق شدن شما بر جای نخواهد گذاشت.

اما اگر بسیار لاغر هستید و میخواهید طریقه مصرف قرص زینک پلاس برای چاقی را بدانید، بهتر است آن را همراه با غذا میل نمایید. همان‌طور که می‌بینید در نحوه مصرف زینک پلاس هدف شما نیز تاثیرگذار است.

دوره مصرف مکمل زینک پلاس

نحوه مصرف زینک پلاس باید به نحوی باشد که فواید آن به طور کامل عاید شما شود. بیشتر مکمل‌های زینک پلاس برای مدت یک یا دو ماه در نظر گرفته می‌شوند. اما دوره مصرف زینک پلاس با توجه به نظر پزشک از 1 تا 6 ماه می‌تواند متغیر باشد. به طور کلی گفته می‌شود که مکمل‌های غذایی برای تاثیر مطلوب حداقل 3 ماه باید مورد استفاده قرار گیرند. اگر شما مثلا برای کمک به درمان ریزش مو از زینک پلاس استفاده می‌کنید، بسته به کمبود بدن خود نسبت به ترکیبات این مکمل، دوره مصرف توسط پزشک باید برای شما تعیین شود.

زینک پلاس ایرانی بهتر است یا خارجی؟

یکی دیگر از رایج‌ترین سوالات در مورد زینک پلاس این است که قرص زینک پلاس ایرانی بهتر است یا خارجی؟ بیشتر افراد تصور می‌کنند که حتما زینک پلاس خارجی باید بهتر از ایرانی بوده و اثر بهتری در رفع مشکلاتی مثل ریزش مو داشته باشد. اما نتیجه بررسی‌ها نشان داده است که ترکیبات زینک پلاس ایرانی و خارجی کاملا یکسان بوده و میزان اثربخشی آنها نیز تقریبا در یک رده است.

بنابراین خیلی در بند این نباشید که زینک پلاس خارجی مصرف کنید یا ایرانی؟ مهم این است که از یک برند اصل و یک فروشگاه معتبر خرید خود را انجام دهید و نحوه مصرف زینک پلاس را هم بدانید. قیمت زینک پلاس بستگی به برند و کیفیت آن دارد.

کلام پایانی

در این مقاله نحوه مصرف زینک پلاس را برای شما شرح دادیم. به ویژه اگر با مشکلات گوارشی مواجه هستید سعی کنید زینک پلاس را همراه با غذا مورد استفاده قرار دهید. بیش از هر چیز برای کمک به جلوگیری از ریزش مو از قرص زینک پلاس استفاده می‌کنند. اما این مکمل می‌تواند فواید فراوانی داشته باشد. مثلا به تقویت سیستم ایمنی کمک کند، در ایجاد دی ان ای نقش داشته باشد و در رشد و تکامل کودکان و نوجوانان موثر واقع شود. آیا شما تاکنون از قرص زینک پلاس استفاده کرده‌اید؟ کدام مارک یا برند آن رضایت شما را جلب کرده است؟ نظرات خود را با خوانندگان این مجله به اشتراک بگذارید.

جناب آقای دکتر مسعود جعفری (متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر)                                                                                آدرس: زعفرانیه – خیابان آصف (اعجازی) – جنب بانک ملت – طبقه ۲ پلاک ۳۷                                                            شماره‌های تماس: ۲۲۴۳۹۰۹۴ ۰۲۱۲۲۴۳۹۰۹۵ – ۰۲۱
جناب آقای دکتر مسعود جعفری در رابطه با کلیه امور مربوط به زیبایی و پوست و مو و ناخن در خدمت شما هستند.
ادامه مطلب…..
مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

353 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فافا
فافا

سلام من روزانه ۱ عدد زینک پلاس میخورم و هفته ای ۱بار بیوتین و بپانتین تزریق میکنم.ایا مشکلی ایجاد میکنه؟

دکتر اکرم کرامتی
دکتر اکرم کرامتی
پاسخ به  فافا

سلام کاربر گرامی
مشکلی ندارد دوره ی آمپول های بیوتین بپانتین 6 عدد برای 6 هفته می باشد
سپاس از همراهی شما

مهدی
مهدی

سلام
دکتر ب زینک رو برا ویتامین هاشو بهبود پوست و مو به من داده
ولی نمیخوام غذا بیشتر بخورم ک چاق شم چیکار کنم میگن اشتها آوره

کارشناس تغذیه
کارشناس تغذیه
پاسخ به  مهدی

سلام همراه گرامی، در صورتی که شما به کمبود این ریزمغذی‌ها مبتلا باشید، ممکن است مصرف آن‌ها در بهبود اشتها موثر باشد. توصیه می‌شود برای خنثی کردن این اثر، مکمل زینک را بعد از وعده غذایی و با معده پر مصرف کنید.

روشا
روشا

سلام من ریزش مو شدید داشتم و موهام خیلی کم پشت شده بود دکتر رفتم و قرص ویتاهیر دانا تجویز کرد یک ماه خوردم و یک ماه هم باید بخورم . ریزش مو کم شده ولی بازم میریزه
بنظرتون باید چیکار کنم زینک پلاس هم بخورم یا قرص آهن؟ اگه بخوام بخورم موقع مناسب زینک پلاس و قرص آهن (فریرون ایرانی )چه زمانی؟

کارشناس تغذیه
کارشناس تغذیه
پاسخ به  روشا

سلام همراه گرامی، از آنجایی که دوز زینک ویتاهیر کافی نیست، شما می‌توانید در کنار آن از قرص زینک پلاس استفاده کنید. توصیه می‌کنیم زینک پلاس را با معده خالی مصرف کنید.

آروشا
آروشا

سلام وقت تون بخیر زینک پلاس دانا ۵mg برای خوهر ۸ سالم گرفتم یکم ریزش مو داره و اشتهاش یکم کمه . چه زمانی بخوره ؟ و اینکه مشکلی بوجود نمیاد این قرص بخوره ؟ تغدیه خوبی هم نداره بعضی چیزا نمیخوره از غذا جدا میکنه …

کارشناس تغذیه
کارشناس تغذیه
پاسخ به  آروشا

سلام همراه گرامی، مصرف زینک 5 میلی گرمی دانا برای کودکان 8 ساله بلامانع است و می‌تواند به تامین زینک مورد نیاز روزانه کمک کند. در صورت امکان زینک پلاس، با معده خالی و در صورت بروز عوارض گوارشی بعد از غذا و با معده پر مصرف شود.

Mir shah bakhsh
Mir shah bakhsh

سلام من برای چاقی میخوام استفاده کنم چ مقدار بخورم تا چند مدت ؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  Mir shah bakhsh

سلام دوست عزیز
دوره مصرف قرص زینک 3 ماه است .
برای افزایش وزن پیشنها میکنم از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کنید.

سوگند
سوگند

سلام خسته نباشید میخوام چاق شم میتونم قرص زینک استفاده کنم قبل از غذا؟

کارشناس ارشد تغذیه
کارشناس ارشد تغذیه
پاسخ به  سوگند

با سلام همراه گرامی،
زینک چاق کننده نیست و بهتر است از مکمل های تخصصی نظیر گین آپ استفاده کنیدح

...
...

سلام خسته نباشید من برای اضافه وزن میخواستم بخورم ، بهم گفتن هفته ای یه قرص زینک ، آیا درسته ؟ یا باید روزانه بخورم؟

مریی بدنسازی
مریی بدنسازی
پاسخ به  ...

سلام دوست عزیز
شما میتوانید روزی یک عدد زینک هم مصرف کنید
اما برای پیشرفت بیشتر در این زمینه میتوانید با کارشناس مجموعه در تماس باشید تا به صورت کامل راهنمایی شوید
ممنون از همراهی شما

زی زی
زی زی

ناخونام بسیار ضعیفند، بسیار شکننده اند حتی باکوچیکترین برخورد حتی به لباس موقع پیرهن پوشیدن و درآوردن و… هم میشکنند ، منظور اینک خیلی خیلی ضعیف هستند از بچگی، و الان که 26سالمه و میخوام ناخنای بدون شکستگی و مستحکم و خوش فرم داشته باشم قرص زینک پلاس خریدم ولی نمیدونم روزی چندتا باید استفاده کنم تا نتیجه بخش باشه و تاچه مدت باید استفاده کنم؟ میشه راهنماییم کنید 🙏

کارشناس ارشد تغذیه
کارشناس ارشد تغذیه
پاسخ به  زی زی

با سلام همراه گرامی،
روزی یک عدد به مدت حداقل سه ماه استفاده کنید.

زهرا
زهرا

سلام من ۲۰ سالمه و علائم کمبود زینک پلاس رو دارم..میتونم استفاده کنم یا باید حتما ب پزشک مراجعه کنم؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  زهرا

سلام کاربر گرامی
زینک پلاس اسم یک مکمل می باشد.
اگر کمبود زینک دارید لطفا علائم را ذکر نمایید.
سپاس از همراهی شما

زهرا
زهرا

ریزش مو.کم اشتهایی.عفوتت مخصوصا دوران پریودی.تاری دید.

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
در انتظار تایید
پاسخ به  زهرا

این علائم “می تواند” ناشی از کمبود زینک باشد عفونت دوران پریودی هم ممکن است به علت پایین بودن زینک و سیستم ایمنی شما باشد.
بهتر است آزمایش بدهید تا به صورت دقیق مشخص شود.
سپاس از همراهی شما

زهرا
زهرا

وزن کم .

زهرا
زهرا

ریزش مو.کم اشتها.عفونت مخصوصا دوران پریودی.تاری دید.

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  زهرا

این علائم “می تواند” ناشی از کمبود زینک باشد عفونت دوران پریودی هم ممکن است به علت پایین بودن زینک و سیستم ایمنی شما باشد.
بهتر است آزمایش بدهید تا به صورت دقیق مشخص شود.
سپاس از همراهی شما

زهرا
زهرا

سلام وقتتون بخیر من رژیم کاهش وزن میگرم زینک مکس ۱۵میلی گرم روزی ۱عدد مشکلی ایجاد میکنه؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  زهرا

سلام دوست عزیز
خیر مانعی نخواهد داشت .

f.kh
f.kh

سلام وقت بخیر. ببخشید من ازمایش دادم و زینکم روی مرز بود (70)، دخترم و 25 سالمه
یک بسته 60 عددی یونی زینک رو مصرف کردم..تا کی باید ادامه بدم مصرف یونی زینک رو؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  f.kh

سلام کاربر گرامی
باید آزمایش دهید تا متوجه تغییرات سطح زینک شویم اما به طور کلی بهتر است 3 ماه استفاده شود چون یونی زینک 15 میلی گرم زینک دارد.
سپاس از همراهی شما

هلیا
هلیا

سلام خسته نباشید . من 16 سالمه و علائم کمبود زینک رو دارم. چند وقته تاری دید و کمبود اشتها گرفتم و تقریبا زود هم مریض میشم… قرص آهن هم صبحا میخورم حالم بد میشه.. زینک رو میتونم مصرف کنم؟ میشه نحوه مصرفش رو بفرمایید ممنون

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  هلیا

سلام کاربر گرامی
اگر آزمایش دادید و در آزمایش شما کمبود زینک مشخص گردیده می تواند روزانه از زینک استفاده نمایید.(1 ساعت بعد از صبحانه)
دوز مصرفی هم باید توسط پزشک با توجه به کمبود زینک شما تعیین شود.
اما اگر آزمایش ندادید سر از خود استفاده نکنید زیرا علائم ذکر شده می تواند علل دیگری داشته باشد.
سپاس از همراهی شما

1 9 10 11