مجله مثبت سبز

مزایای دستگاه بخور برای نوزادان چیست؟

4/5 - (1 امتیاز)
حتما شنیده‌اید که به والدینی که تازه کودکشان به دنیا می‌آید توصیه می‌کنند که در منزل خود یک دستگاه بخور داشته باشند. چرا؟ دستگاه بخور برای نوزاد چه مزایایی دارد؟ دستگاه بخور سرد برای نوزاد خوب است یا گرم؟
دستگاه بخور برای نوزادان

بعد از تولد یک نوزاد، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها برای والدین شب‌هایی است که به دلیل بی‌قراری و گریه‌های مکرر نوزاد باید بیدار بمانند. تحمل این شب‌بیداری‌ها حتی ممکن است گاه ماه‌ها ادامه داشته باشد. دستگاهی وجود دارد که به کمک آن می‌توان به بهبود خواب کودک کمک کرد. ضمنا مزایای بسیار دیگری هم دارد. این دستگاه چه دستگاهی است؟ دستگاه بخور که باعث افزایش رطوبت در محیط شده و به خصوص در فصول سرد سال کاربرد دارد. در این مقاله در مورد فواید دستگاه بخور برای نوزادان با شما صحبت خواهیم کرد.

دستگاه بخور چیست؟

بخور دستگاهی است که بخار آب را در هوا آزاد می‌کند تا سطح رطوبت را افزایش دهد. وقتی به دلیل آب و هوای نامناسب یا قرار گرفتن در فصول پاییز و زمستان رطوبت هوا کاهش می‌یابد، به کمک دستگاه بخور می‌توان رطوبت را به سطح نرمال رساند. میزان رطوبت بسته به دما، ماه‌های سال و موقعیت جغرافیایی در هر مکان متفاوت است. به طور کلی مثلا در کشور ما ماه‌های تابستان نسبت به دیگر ماه‌ها رطوبت بیشتری دارند. در ماه‌های زمستان هوا خشک شده و رطوبت کاهش می‌یابد. به همین دلیل خرید دستگاه بخور به عموم افراد به خصوص آنهایی که در منزل کودک دارند، پیشنهاد می‌شود.

فواید دستگاه بخور برای نوزادان

سطح رطوبت فضای منزل خود را با استفاده از دستگاه بخور می‌توانید در حد مطلوب نگه دارید. دستگاه بخور برای نوزادان به خواب بهتر کمک می‌کند، علائم سرماخوردگی را بهبود می‌بخشد، از اگزما جلوگیری می‌کند و بسیاری مزایای دیگر دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

  دستگاه بخور برای کودک

کاهش علائم سرماخوردگی

سیستم ایمنی نوزاد یا کودکی که در حال رشد است، هنوز خیلی قوی نیست. به همین دلیل است که اطفال معمولا بیشتر از بزرگسالان سرما می‌خورند و دچار عفونت می‌شوند. در طول 2 سال اول زندگی نوزاد، مصرف بسیاری از داروها از جمله شربت سرماخوردگی ممنوع است. پس بهتر است از طرق دیگری برای کنترل سرماخوردگی فرزند خود وارد شوید. افزایش سطح رطوبت با استفاده از یک دستگاه بخور می‌تواند سرفه‌های خشک را کاهش دهد، گلودرد را تسکین بخشد، احتقان را کم کند و در نتیجه کودک و والدین بتوانند خواب بهتری را تجربه کنند. روند بهبودی در بیماری‌های تنفسی و سرماخوردگی با استفاده از دستگاه بخور سرعت پیدا خواهد کرد.

درمان گرفتگی بینی در نوزادان با دستگاه بخور

تغییر در آب و هوا در عملکرد سینوس‌ها تاثیر مستقیم دارد. فرقی نمی‌کند که کودک باشید یا بزرگسال. تغییر در سطح رطوبت و دما می‌تواند باعث تورم در مجاری بینی شده و گرفتگی و آبریزش بینی را به دنبال داشته باشد. هنگامی که با استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز یا بخور در طول ماه‌های زمستان سطح رطوبت را بین 25 تا 40 درصد حفظ کنید، از احتقان بینی پیشگیری می‌شود و بی‌قراری‌های کودک کاهش می‌یابد.

بهبود پوست خشک

در فرایند تنظیم رطوبت طبیعی پوست، از دست دادن آب از طریق پوست امری طبیعی است. در محیط‌های خشک یا کم رطوبت، آب با سرعت بیشتری از پوست تبخیر شده و باعث خشکی پوست و علائمی همچون خارش، سوزش و قرمزی می‌شود. یکی از مزایای دستگاه بخور برای نوزادان اگر اگزما داشته باشند این است که از تشدید اگزما جلوگیری می‌شود و تحریک پوستی کمتر اتفاق می‌افتد. خشکی پوست، نوزادان را در معرض ابتلا به اگزما قرار می‌دهد اما به راحتی با استفاده از دستگاه بخور می‌توان مانع از این عارضه شد.

کمک به خواب بهتر نوزاد

برای اینکه فرزند شما بتواند خواب باکیفیت و لذت‌بخشی را تجربه کند، باید محیط زندگی را برای وی آرامش‌بخش کنید. دستگاه بخور به چند طریق می‌تواند روی کیفیت خواب نوزاد یا کودک تاثیر مثبت داشته باشد:

  • اول آنکه زمزمه مداوم صدای دستگاه بخور به کاهش دیگر صداهای موجود در محیط کمک کرده و همچون یک لالایی ممکن است برای نوزاد کارکرد داشته باشد.
  • دوم آنکه دستگاه بخور با رطوبتی که به محیط می‌دهد، مجاری تنفس را مرطوب نگه داشته و با تسکین علائم احتمالی سرماخوردگی، باعث خواب بهتر می‌شود.
  • سوم آنکه روشن شدن دستگاه بخور می‌تواند نشانه‌ای برای زمان خواب برای کودک به حساب آید. صدای دستگاه بخور به فرزند شما می‌گوید که زمان خواب فرا رسیده است. به نوعی می‌توان گفت که کودک نسبت به دستگاه بخور شرطی می‌شود و شنیدن صدای آن را مساوی با زمان خواب می‌داند.

  فواید دستگاه بخور

ویژگی‌های بهترین دستگاه بخور برای نوزادان

هنگامی که به دنبال دستگاه بخور برای نوزادان و کودکان هستید، باید نکات زیر را در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب عاید شما شود:

برای کودک دستگاه بخور سرد بخرید

اگر هدف شما از خرید دستگاه بخور کمک به وضعیت بهتر فرزندتان از جوانب مختلف است، بهتر است دستگاه بخور سرد بخرید. استفاده از دستگاه بخور گرم در محیطی که کودک وجود دارد ممکن است از لحاظ ایمنی خطرناک باشد. اگر کودک آن را لمس کند، خطر سوختگی وجود دارد. چنانچه می‌خواهید از دستگاه بخور گرم استفاده کنید باید آن را در مکانی قرار دهید که به هیچ وجه امکان دسترسی به آن برای کودک وجود نداشته باشد.

دستگاه بخور با صدای کم

بسیاری از کودکان در سال اول زندگی خود با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می‌کنند و روال منظمی برای خواب ندارند. بعضی از کودکان به هر صدایی واکنش نشان می‌دهند و زود از خواب می‌پرند. بنابراین هرچه صدای دستگاه بخور کمتر باشد، شانس بهتری برای اینکه کودک خوب بخوابد وجود خواهد داشت. دستگاه بخور برای نوزادان باید کم‌صدا یا حتی بی‌صدا باشد.

قابلیت تمیز کردن دستگاه بخور

دستگاه بخور نیاز به مراقبت صحیح دارد. بر اثر تجمع مواد معدنی موجود در آب ممکن است در دستگاه بخور کپک ایجاد شود یا باکتری به وجود آید. توصیه می‌شود که دستگاه بخور را هر 2 تا 3 روز یکبار تمیز کنید تا عاملی برای تجمع میکروب‌ها نباشد. مدلی از دستگاه بخور را انتخاب کنید که به اجزای آن به راحتی از هم جدا شوند و خودتان بتوانید به سهولت برای تمیز کردن آن اقدام نمایید. مخلوط آب داغ و سرکه سفید به نسبت 3 به 1 برای تمیز کردن دستگاه بخور ایده‌آل است.

توجه به سایز دستگاه بخور

برای محیط‌های نسبتا کوچکی همچون اتاق خواب نوزاد، بهتر است از دستگاه بخور با مخزن متوسط استفاده کنید. همچنین بهتر است دستگاه بخور قابلیت خاموش شدن خودکار داشته باشد. مخزن دستگاه بخور باید طوری باشد که به مدت 8 تا 12 ساعت پر بماند و نیاز نباشد که شما نیمه شب بیدار شوید و دوباره آن را از آب پر کنید. در این صورت زمانی آب دستگاه تمام می‌شود که دیگر شما و فرزندتان هم از خواب بیدار شده‌اید.

کلام آخر

در این مقاله به فواید دستگاه بخور برای نوزادان و کودکان پرداختیم. البته این دستگاه برای بزرگسالان و به طور کلی همه افراد کارایی دارد. به کمک دستگاه بخور می‌توانید علائم سرماخوردگی مثل احتقان بینی را کاهش دهید، خواب بهتری را تجربه کنید و از خشکی پوست و مشکلاتی نظیر اگزما پیشگیری به عمل آورید. خیلی فرقی نمی‌کند که بخور شما سرد باشد یا گرم. اما برای نوزادان توصیه می‌شود که از دستگاه بخور سرد استفاده کنید تا خطری از لحاظ ایمنی برای آنها به وجود نیاید. انواع دستگاه بخور را می‌توانید از داروخانه آنلاین مثبت سبز تهیه کنید. اگر همچنان سوالی برایتان وجود دارد، در بخش کامنت‌ها درج کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مادر و کودک
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها