آیا سیستم ایمنی در زمان پریود ضعیف می‌ شود؟

5/5 - (2 امتیاز)

برای بسیاری از خانم‌ها، چرخه پریود می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. از گرفتگی‌های دردناک و نفخ گرفته تا هوس‌های غذایی عجیب، حالت تهوع، تحریک‌پذیری و گریه. به نظر می‌رسد که دوره پریود تنها یک هفته بدن شما را درگیر خود می‌کند؛ اما حقیقت بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید […]

سیستم ایمنی در زمان پریود

برای بسیاری از خانم‌ها، چرخه پریود می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. از گرفتگی‌های دردناک و نفخ گرفته تا هوس‌های غذایی عجیب، حالت تهوع، تحریک‌پذیری و گریه. به نظر می‌رسد که دوره پریود تنها یک هفته بدن شما را درگیر خود می‌کند؛ اما حقیقت بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا در طول دوره پریود خود احساس بیماری می‌کنید. بهتر است بدانید که تغییرات هورمون‌های جنسی بدن یک زن در دوره پریود در سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن تاثیر می‌گذارند. بنابراین چرخه پریود در ایمنی و حساسیت شما به بیماری‌ها نقشی مهم خواهد داشت. اما چگونه سیستم ایمنی در زمان پریود ضعیف می‌شود؟ برای دانستن پاسخ این سوال تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تغییرات بدن در دوره پریود

در ابتدا در این قسمت تعریف ساده‌ای از تغییرات بدن و نحوه ایجاد پریود را بیان می‌کنیم. قاعدگی یا عادت ماهیانه که به آن پریود نیز می‌گویند، در حقیقت یک سیکل طبیعی در بدن بانوان محسوب می‌شود که به‌طور نرمال هر 28 تا 30 روز اتفاق می‌افتد. یکی از اتفاقاتی که در دوره پریود تجربه می‌شود، حال جسمی و حتی روحی بد است. همه این موضوع به دلیل تغییرات هورمونی و حتی تغییر در سیستم ایمنی بدن در زمان پریود خواهد بود.

در حقیقت در بدن هر زن به‌طور طبیعی هرماهه تخمک‌گذاری صورت می‌گیرد. اگر تخمک توسط اسپرم بارور نشود، تخمک بعد از مدتی از بین خواهد رفت. در این زمان لایه ضخیم رحم ریزش کرده و خونریزی عادت ماهیانه یا پریود آغاز می‌شود. این خونریزی به‌طورمعمول تا 7 روز ادامه دارد. در این شرایط هورمون‌های استروژن و پروژسترون کاهش پیدا می‌کنند که روی سیستم ایمنی در زمان پریود اثرگذار است.

Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف:129.000 تومان
Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت اصلی: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف: 129.000 تومان

علاوه بر هورمون‌های استروژن و پروژسترون، نقش هورمون‌های FSH و LH که در هیپوفیز ساخته می‌شوند را نمی‌توان نادیده گرفت. پس در دوره پریود بخش‌هایی از بدن مانند مغز، غده هیپوفیز، رحم و گردن رحم، تخمدان‌ها ولوله‌های فالوپ و واژن درگیر می‌شوند. حالا ببینیم آیا سیستم ایمنی در این دوران ضعیف می‌شود یا خیر و هم اینکه ببینیم چه شرایطی را از سر می‌گذراند.

خرید مکمل های مخصوص دوران قاعدگی

آیا سیستم ایمنی در زمان پریود ضعیف می شود ؟

سیستم ایمنی بدن در حقیقت سربازهای نگهبان بدنمان محسوب می‌شوند که از ما را در برابر سلول‌های بیگانه مثل میکروب‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کنند. بهتر است بدانید که سیستم ایمنی بدن به‌طور هوشمندانه‌ای در برابر هر تغییری یک راه دفاعی را به کار می‌گیرد و هرگونه نقص در این سیستم یا مشکل در عملکرد طبیعی آن ما را با مشکلات بسیار زیادی روبرو خواهد کرد.

پریود بر روی عملکرد سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارد و حتما برایتان تعجب‌انگیز است که بدانید ممکن است سیستم ایمنی در دوره پریود به‌خوبی قبل عمل نکند. تحقیقات نشان می‌دهند که چرخه پریود بر تعداد سلول‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارند و فعالیت آن‌ها را در طی چرخه 4 هفته‌ای تعدیل می‌کنند.

علاوه بر این، قاعدگی یک رویداد التهابی محسوب می‌شود. این امر به این دلیل است که کاهش تدریجی پروژسترون باعث هجوم سیتوکین‌های التهابی و لکوسیت‌ها به محیط رحم خواهد شد. این افزایش التهاب، سیستم ایمنی بدن را وادار به فعالیت می‌کند. همچنین در دوره‌ای که پریود هستید، امکان بارداری وجود ندارد. به همین دلیل سیستم ایمنی بدنتان برای اینکه سالم بمانید تا بتوانید باردار شوید، سخت مشغول کار است. پس دور از انتظار نیست که سیستم ایمنی در زمان پریود همزمان نتواند با عوامل بیماری‌زا به خوبی برخورد کند.

خرید مکمل های تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی در زمان پریود2

سیستم ایمنی بدن در چرخه قاعدگی چگونه کار می کند؟

حالا که دانستیم سیستم ایمنی تحت تاثیر پریود قرار می‌گیرد، خوب است با نحوه کار آن در این دوران نیز آشنا شویم. به‌طورکلی طی چرخه 28 روزه پریود عملکرد سیستم ایمنی از قوی به ضعیف تغییر می‌کند. اما چرا و چگونه سیستم ایمنی در دوره پریود ضعیف می‌شود؟

مرحله اول چرخه پریود یعنی مرحله فولیکولی، از روز اول پریود شما شروع می‌شود و تا زمان تخمک‌گذاری ادامه دارد. (در حدود روز 13-14 برای اکثر زنان با چرخه منظم). در این مدت، میزان استروژن در آماده‌سازی برای تخمک‌گذاری افزایش پیدا می‌کند. افزایش استروژن باعث ایجاد یک واکنش التهابی می‌شود که به‌طورمعمول آنتی‌بادی‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین احتمالا در این مرحله کمتر مستعد ابتلا به عفونت هستید.

تغییرات هورمونی

سمت بعدی چرخه قاعدگی دوره بعد از تخمک‌گذاری و قبل از شروع پریود است. (تقریبا روزهای 15 تا 28). در طی این مرحله، سطح پروژسترون بالا می‌رود. این امر باعث کاهش پاسخ التهابی سیستم ایمنی بدن می‌شود. بهتر است بدانید که پاسخ التهابی سرکوب‌شده درواقع خطر عفونت را نیز افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل بسیاری از خانم‌ها در این مرحله بیشتر بیمار می‌شوند. همچنین کسانی که از بیماری‌های سیستمیک مانند بیماری‌های خود ایمنی، آسم، دیابت و اسکیزوفرنی رنج می‌برند، شرایط وخیم‌تر بیماری را نیز در آن دوره تجربه خواهند کرد که این موضوع می‌تواند ناشی از ضعف سیستم ایمنی و اثرات فیزیولوژیکی روی بدن به‌واسطه نوسانات پروژسترون و استروژن باشد.

قطعه دیگر از پازل داستان سیستم ایمنی در زمان پریود به استرس و حالت روحی مربوط می‌شود. با توجه روزهای پایانی در مرحله قبل، سطح کورتیزول خون یا همان هورمون استرس افزایش پیدا می‌کند. افزایش سطح کورتیزول در این دوره نیز می‌تواند به‌نوبه خود منجر به ضعف سیستم ایمنی نیز شود.

اقداماتی برای تقویت سیستم ایمنی در دوره پریود

اکنون‌که با عملکرد سیستم ایمنی طی سیکل پریود خود آشنا شدید و دلایل ضعیف شدن آن را فهمیدید، بهتر است تا کمی بیشتر به بدن خود در این دوره دقت داشته باشید. شما می توانید با رسیدگی به خود ضعف سیستم ایمنی را حس نکنید. ما در اینجا نکاتی را ذکر می‌کنیم که به شما کمک می‌کند در طول دوره پریود به دلیل ضعف سیستم ایمنی کمتر بیمار شوید و یا علائم ضعیف‌تری را حس کنید.

غذاهای مفید

سالم غذا بخورید

اطمینان حاصل کنید که به درستی غذا می خورید. بهترین انتخاب برای شما غذاهای سرشار از فیبر و پروتئین است. میوه ها و سبزی‌ها سرشار از فیبر هستند. همچنین ناگفته نماند خوردن میوه‌ها و سبزی‌های سرشار از آنتی اکسیدان در این دوران به حفظ عملکرد سیستم ایمنی در زمان پریود کمک می‌کنند. البته برای کامل کردن روند غذا خوردن سالم می‌بایست از خوردن شیرینی‌جات و فست فودها بپرهیزید.

ورزش ملایم انجام دهید

برای حفظ عملکرد طبیعی سیستم لنفاوی، مقداری ورزش ملایم انجام دهید. معمولا انجام منظم ورزش‌هایی مانند یوگا در بهتر گذراندن دوران پریود تاثیرگذار است. همچنین به یاد داشته باشید زمانی که در دوران پریود هستید، آب زیادی بنوشید.

بیشتر استراحت کنید

استراحت و خواب کافی را از یاد نبرد. درواقع این موضوع نیز به بهتر شدن عملکرد سیستم ایمنی کمک زیادی می‌کند و باعث می‌‎شود از نظر روحی عملکرد بهتری داشته باشید.

زمان دقیق چرخه پریود خود را بدانید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌تواند به شما کمک کند، یادداشت کردن چرخه قاعدگی است. چراکه با این کار شما تقریبا زمان تخمک‌گذاری خود را نیز می توانید حدس بزنید و اقدامات حمایتی لازم را انجام دهید. به این ترتیب شما می دانید چه زمانی باید انتخاب های سالم‌تری در جهت حفظ سلامت جسمی و روحی خود داشته باشید.

سیستم ایمنی در زمان پریود3

از استرس دوری کنید

همانطور که دانستید، در روزهای ابتدایی پریود سطح کورتیزول افزایش پیدا کرده و روی خلق و خوی شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. بنابراین هرگز اقداماتی که باعث آرامشتان می‌شود را فراموش نکنید. انجام مدیتیشن و سایر کارهای مراقبتی می‌تواند باعث کاهش استرس و در نتیجه عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدنتان شود.

سخن پایانی

سیستم ایمنی بدنمان دیوار دفاعی محکم بدن در برابر عوامل بیماری زا محسوب می‌شود. در برخی از مواقع به دلایل مختلف سیستم ایمنی در بدن ضعیف خواهد شد که این موضوع ما را مستعد بیماری می‌کند. البته گاهی بدن مثلا در دوران بارداری به‌طور هوشمندانه قدرت سیستم ایمنی را کم می‌کند. اما آیا سیستم ایمنی در زمان پریود هم ضعیف می‌شود؟

هرچند که تحقیقات بیشتری لازم داریم تا بتوانیم به‌طور قطع پاسخ بگوییم اما مطالعات نشان از کم و زیاد شدن قدرت سیستم ایمنی در چرخه پریود دارد. به‌طور خلاصه، سیستم ایمنی بدن در مرحله اول چرخه از زمان شروع دوره تا تخمک‌گذاری بعدی قوی‌تر است. پس از تخمک‌گذاری ایمنی بدن کاهش پیدا می‌کند. اما جای نگرانی نیست و می‌توانید با مراقبت‌های دوران پریود و داشتن سبک زندگی سالم این دوره را به سلامت بگذارنید. حالا شما برایمان بگویید که چه مراقبت‌هایی در این دوران از خود به عمل می‌آورید. خوشحال خواهم شد، تجربه‌های خود را با ما و سایر خوانندگان مجله در میان بگذارید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سروناز
سروناز

سلام
من دو هفته پیش سرماخورده بودم
از دیروز که پریود شدم مجدد سرماخوردگی بشکلی سنگین‌تر برگشت. جالب اینکه دوبار کرونا گرفتم که هردو همزمان با شروع پریودم بود… الان ارتباطش رو فهمیدم. ممنونم بابت مقاله خوبتون.

مينا
مينا

يعنى هربار كه پريود شدم كرونا گرفتم😭 تازه ويتامين دى هم ميخورم😭😭 هرماه همزمان با پ مريض ميشم بكنم بندازم جلو سگ اصن

سارا
سارا

من هم در دوره قاعدگی بدنم به شدت ضعیف میشه مثلا یهو پاهام شل میشه سرگیجه میگیرم و ..

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  سارا

سلام کاربر گرامی
بهتر است آزمایش خون بدهید “شاید” مشکل کم خونی داشته باشید.
سپاس از همراهی شما

ماری
ماری

سلام سایت عالی مطللب عالی بود بله قطعا من سیستم ایمنی بدنم بشدت ضعیف میشه در حد سرماخوردگی میرسه یعنی بارها شده که همزمان پریود و سرما خورده باشم خلاصه تجربه بدیه????

بامداد
بامداد

سلام. منکه کاملا حس می کنم سیستم ایمنیم ضعیف میشه در زمان پریود. مقاله خوبی بود ممنون