افزایش شیر مادر – بهترین روش برای افزایش شیر مادر

1.7/5 - (3 امتیاز)

اولین و قوی‌ترین پیوند عاطفی که بین کودک و مادر اتفاق می‌افتد، از طریق شیردهی است. اگر به تازگی شیردهی به کودک خود را آغاز کرده‌اید و مشکلاتی گریبان‌گیر شما شده است، نگران نباشید؛ شما تنها نیستید. تولید ناکافی شیر، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که به خاطر آن مادران، شیردهی را متوقف کرده و […]

راهکارهایی برای افزایش شیر مادر

اولین و قوی‌ترین پیوند عاطفی که بین کودک و مادر اتفاق می‌افتد، از طریق شیردهی است. اگر به تازگی شیردهی به کودک خود را آغاز کرده‌اید و مشکلاتی گریبان‌گیر شما شده است، نگران نباشید؛ شما تنها نیستید. تولید ناکافی شیر، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که به خاطر آن مادران، شیردهی را متوقف کرده و به دادن شیر خشک روی می‌آورند. در این مقاله به سریعترین راه برای افزایش شیر مادر می‌پردازیم. آیا تجربه استفاده از محصولات شیرافزا را دارید؟

راهکارهایی برای کمک به افزایش شیر مادر

روش‌های زیر به افزایش شیر مادر کمک می‌کنند؛ اما اینکه چقدر طول می‌کشد تا از آنها نتیجه بگیرید، بستگی به عوامل مختلفی دارد. مثلا این موضوع که مقدار شیر شما در ابتدا چقدر بوده است و چه عاملی باعث کاهش تولید شیر در بدن شما شده است:

دفعات شیر دادن را افزایش دهید

به منظور افزایش شیر مادر سعی کنید تعداد دفعات شیردهی را بیشتر کرده و به کودک اجازه دهید تا خودش تصمیم بگیرد که چه زمانی از شیر خوردن دست بکشد. هنگامی که کودک سینه مادر را می‌مکد، هورمون‌هایی که برای تولید شیر لازم هستند، افزایش می‌یابند. هرچه بیشتر شیر بدهید، سینه‌های شما شیر بیشتری تولید خواهد کرد. به طور کلی 8 تا 12 بار شیر دادن در روز پیشنهاد می‌شود.

  افزایش تعداد دفعات شیردهی

شیر خود را بدوشید

بین زمان‌های شیردهی برای کمک به افزایش شیر مادر، شیر را بدوشید. برای اینکه راحت‌تر بتوانید شیر خود را بدوشید، سعی کنید قبل از شیردهی سینه‌های خود را گرم کنید. زمان‌هایی که کودک شیر خوردن را نیمه کاره رها می‌کند یا در یک وعده شیر خشک می‌خورد، بهترین زمان برای دوشیدن شیر است.

از هر دو سینه شیر بدهید

در هر نوبت از شیردهی سعی کنید از هر دو سینه خود به فرزندتان شیر بدهید. برای تحریک تولید شیر بیشتر در سینه‌های مادر این کار حتما لازم است.

استفاده از مکمل برای افزایش شیر مادر

کپسول‌ها، قطره‌ها یا پودرهایی را در داروخانه‌ها می‌توانید بیابید که به افزایش شیر مادر کمک می‌کنند. در این مکمل‌ها اغلب از عصاره رازیانه استفاده می‌شود. خوشبختانه حتی به صورت آنلاین هم می‌توانید این مکمل‌ها را تهیه نموده و از آنها بهره بگیرید.

گیاهان دارویی سریع ترین راه برای افزایش شیر مادر

برخی مواد غذایی و گیاهان وجود دارند که به افزایش شیر مادر کمک می‌کنند. مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • سیر
  • زنجبیل
  • رازیانه
  • مخمر آبجو
  • یونجه
  • اسپیرولینا

پیش از استفاده از مواد غذایی نامبرده شده حتما با پزشک خود باید مشورت نمایید.

سبک زندگی خود را تغییر دهید

بدون اینکه متوجه باشید ممکن است در طول روز اقداماتی انجام دهید که منجر به کاهش تولید شیر در پستان‌ها شود. مثل: سیگار کشیدن، استفاده از قرص‌های ضد بارداری، استرس و خستگی. برنامه زندگی خود را طوری تغییر دهید که این عوامل در کاهش شیر شما تاثیر نگذارند.

اصلاح تغذیه برای کمک به افزایش شیر مادر

ایده خوبی است که هنگام شیردهی کمی بیشتر غذا بخورید. تغذیه کودک با شیر مادر به انرژی بالایی نیاز دارد. بنابراین باید وعده‌های غذایی متعادل و میان‌وعده‌های سالم میل کنید. سعی کنید بلغور جو دوسر، سبزیجات سبز تیره و بادام را حتما در رژیم غذایی خود جای دهید تا به افزایش شیر مادر کمک شود. اگر لازم است از مولتی ویتامین مخصوص بانوان استفاده کنید تا کمبود مواد مغذی در بدن شما وجود نداشته باشد. مکمل بانوان را به راحتی از داروخانه‌ها به صورت آنلاین هم می‌توانید خریداری نمایید.

افزایش مصرف مایعات برای کمک به افزایش شیر

شیر مادر از حدود 90 درصد آب تشکیل شده است. بنابراین نوشیدن مایعات در طی روز نباید فراموش شود. نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در طی روز پیشنهاد می‌شود. همچنین از مایعات سالم دیگری مثل شیر یا آبمیوه‌های طبیعی برای کمک به افزایش شیر مادر می‌توان استفاده کرد تا بدن هیدراته باقی بماند. سرگیجه، سردرد یا خشکی دهان می‌توانند از علائم کم‌آبی در بدن باشند.

  نوشیدن مایعات برای افزایش شیر مادر

ماساژ سینه برای تولید بیشتر شیر مادر

ماساژ سینه می‌تواند به تحریک تولید شیر مادر کمک کند. قبل از شیردهی، با استفاده از حرکات ملایم و نرم سینه خود را ماساژ دهید تا جریان خون به آن افزایش یابد و شیر تولید شده بیشتر شود.

برنامه شیردهی به شکل منظم

برنامه شیردهی منظم می‌تواند به تنظیم تولید شیر کمک کند. خوب است که شیردهی را بر اساس نیاز نوزادتان برنامه ریزی کنید و سعی کنید همیشه برنامه شیردهی را منظم پیش ببرید؛ یعنی سر زمان‌های خاصی به فرزند خود شیر بدهید.

استراحت کافی برای کمک به افزایش شیر مادر

استراحت کافی و کاهش استرس می‌تواند نقش مهمی در تولید شیر داشته باشد. سعی کنید به خود وقت کافی برای استراحت و آرامش بدهید و فشارها و استرس را به حداقل برسانید. در این صورت شاهد افزایش شیر مادر خواهید بود.

مهم ترین دلایل کمبود شیر مادر چیست؟

عوامل متعددی در کاهش شیر مادر می‌توانند دخیل باشند که مهم‌ترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

عوامل عاطفی مثل اضطراب

عواملی مانند استرس و اضطراب به راحتی می‌توانند مانع از تولید شیر به مقدار کافی شوند. برای اینکه در تولید شیر اختلالی ایجاد نشود، همه مادران به یک محیط آرامش‌بخش نیاز دارند.

مشکلات سلامتی

برخی از مشکلات پزشکی می‌توانند از تولید شیر به مقدار کافی پیشگیری کنند. مثل:

  • فشار خون بالا ناشی از بارداری
  • دیابت
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک

مصرف برخی از داروها

داروهایی که حاوی پسودوافدرین هستند، مانند داروهای سینوس و آلرژی و انواع خاصی از داروهای هورمونی می‌توانند مانع از افزایش شیر مادر شده و حتی آن را کاهش دهند.

مصرف سیگار و الکل

سیگار کشیدن و نوشیدن الکل می‌تواند تولید شیر در بدن مادر را کاهش دهد. به هیچ عنوان در دوران شیردهی از سیگار و الکل استفاده نکنید.

انجام عمل جراحی روی سینه

گاهی به دلیل جراحی سینه به منظور کوچک کردن آن یا اهداف دیگر ممکن است غدد کافی برای تولید شیر در پستان‌ها وجود نداشته باشد. جراحی سینه و سوراخ کردن نوک پستان می‌تواند به اعصابی که با تولید شیر مادر مرتبط هستند آسیب برساند و در نتیجه تولید شیر با اختلال مواجه شود.

کدام غذاها باعث افزایش شیر مادر می‌شود؟

اگر به دنبال بهترین غذاها برای کمک به افزایش شیر مادر هستید، مواد غذایی زیر را امتحان کنید:

  • غلات کامل به خصوص جو
  • غذاهای غنی از پروتئین مثل ماهی، مرغ و گوشت قرمز
  • حبوبات مانند نخود، لوبیا و عدس
  • سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم پیچ
  • رازیانه
  • آجیل و خشکبار
  • دانه شنبلیله
  • دانه کنجد
  • سیر و زنجبیل

کدام غذاها باعث افزایش تولید شیر مادر می شود

شیر مادر تا چند سالگی به کودک باید داده شود؟

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی می‌توان گفت که همه کودکان تا پایان 6 ماهگی باید منحصرا با شیر مادر تغذیه شوند. سپس به تدریج دادن غذای کمکی باید شروع شود. شیردهی می‌تواند تا 2 سالگی ادامه یابد. با این حال در مورد این موضوع حتما سعی کنید با پزشک خود هم مشورت داشته باشید.

کلام آخر

راهکارهایی را برای کمک به افزایش شیر مادر در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به شما معرفی کردیم. به طور خلاصه باید گفت که تعداد دفعات شیردهی را باید افزایش دهید، برنامه منظمی برای شیردهی داشته باشید، سبک زندگی و تغذیه خود را باید اصلاح کنید، با استفاده از شیردوش، به تحریک تولید شیر در سینه‌ها کمک نمایید و از سیگار و الکل بپرهیزید.همچنین مصرف مایعات به مقدار کافی را هم نباید فراموش کنید. با این روش‌ها خواهید توانست مقدار شیر در بدن خود را به حداکثر برسانید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر