مصاحبه تخصصی با دکتر حجت ابراهیمی نیک فوق تخصص رادیولوژی مداخله ای

امتیاز دهید

آقای دکتر حجت ابراهیمی نیک یکی از بهترین متخصصین رادیولوژی در کشور هستند که در حوزه درمان های غیر تهاجمی توده های تیروئید از پیشگامان می‌باشند و سمینارهای گوناگونی در زمینه تصویربرداری تیروئید و چالش ها و همینطور نقش رادیوفرکونسی و ماکروویو در درمان ندول های تیروئید برگزار کرده اند. اون دسته از عزیزانی که […]

در این ویدئو به بررسی بیماری تیروئید می پردازیم:
پخش ویدیو

آقای دکتر حجت ابراهیمی نیک یکی از بهترین متخصصین رادیولوژی در کشور هستند که در حوزه درمان های غیر تهاجمی توده های تیروئید از پیشگامان می‌باشند و سمینارهای گوناگونی در زمینه تصویربرداری تیروئید و چالش ها و همینطور نقش رادیوفرکونسی و ماکروویو در درمان ندول های تیروئید برگزار کرده اند.

اون دسته از عزیزانی که در این زمینه دچار مشکلاتی هستند، می توانند با مراجعه به بیمارستان تریتا و همینطور کلینیک تیراد از علم و تخصص بی نظیر ایشان بهره ببرند و تمامی مشکلات خود را در زمینه های گوناگون از جمله نئوپلاسم های متاستاتیک کبد، اسکلروتراپی واریس های پا، اوزون تراپی دیسک کمر و گردن، استفاده از امواج فراصوتی برای تشخیص سرطان سینه، نمونه برداری یا بیوبسی، دیسکوژل و غیره نیز با ایشان در میان بگذارند.

آنچه در این مقاله می خوانیم

توده های تیروئید یا گره های تیروئیدی

قبل از پرداختن به توده های تیروئید که امروزه افراد بیشتری را مبتلا می‌کند، ابتدا کمی بیشتر درباره تیروئید بدانیم، تیروئید یک غده شبیه به بال پروانه است که درست در جلوی گردن و بالای استخوان جناغ گرفته است و ساخت دو هورمون تیروکسین T4 و تری یدوتیرونینT3 از وظایف مهم غده تیروئید به شمار می‌رود. غده تیروئید از ید موجود در غذاها؛ هورمون تیروئید را تولید می‌کند که سرعت متابولیسم را در بدن کنترل می‌نماید. عملکرد این غده توسط هیپوفیز که در مغز جای دارد، تنظیم‌ شده و میزان تولید هورمون تیروئید توسط غده هیپوفیز کنترل می‌گردد.

همان‌طور که گفته شد هورمون‌های T4 و T3 به‌واسطه رساندن انرژی به سلول‌های مختلف بدن بسیار بااهمیت هستند و به دنبال بروز اختلال در کارکرد غده تیروئید و کاهش میزان تولید T4 در بدن تغییراتی از قبیل تغییراتی در وزن، اشتها، الگوی خواب، دمای بدن نیز به وجود خواهد آمد.

شایع‌ترین مشکلات تهدید کننده غده تیروئید کدام است؟

کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید، بزرگی غده‌های تیروئید یا همان گواتر، توده های تیروئید، سرطان تیروئید و التهاب تیروئید را می‌توان نام برد.

ندول یا توده های تیروئید چیست؟

ندول ها یا توده های تیروئید، گرهک هایی هستند که از یک غده تیروئید سالم به وجود می‌آیند و آنها نشان‌دهنده یک نئوپلاسم تیروئید می‌باشند که درصد بسیار کمی از آنها نیز سرطانی می‌شوند.
توده تیروئید یک برآمدگی جامد یا مایع است که در غده تیروئید تشکیل می‌شود. درسته که توده های تیروئید در موارد کمی دچار سرطان می‌شوند، اما همین درصد کم را نمی‌توان بهراحتی تشخیص داد و غالباً هیچ علایمی ندارند و مشکل خاصی را برای فرد به وجود نخواهد آورد.
نکته: محتوی مایع داخل غده تیروئید گاهی اوقات به نام کیست تیروئید هم شناخته می‌شود و معمولاً از انحطاط ادنوم تیروئید که خوش‌خیم هست، ایجاد می‌شود.
اما محتوی جامد غده تیروئید اگر از اجزای جامد باشد، امکان بدخیم بودن آن نیز وجود دارد.

علل ایجاد گره‌های تیروئید چیست؟

علت قطعی این عارضه هنوز مشخص نیست، اما افرادی که در معرض تابش اشعه قرار می گیرند بیشتر از سایرین دچار آن می شوند.
برخی از سایر دلایل بروز توده های تیروئید…
کمبود ید: کمبود ید خود دلیلی است بر بروز توده تیروئید.
رشد بیش از حد بافت تیروئید که همچنان علت آن مشخص نیست و به آدنوم تیروئید نیز معروف است و خوش خیم می ‌باشد که برخی از این آدنوم های تیروئید موجب پرکاری تیروئید می شوند.
کیست های تیروئید اغلب به دنبال آدنوم تیروئید بوجود می آیند.
التهاب تیروئیدیت که گاها همراه با کم‌کاری تیروئید همراه هستند.
گواتر مولتی ندولر یا از چند توده در تیروئید به دلیل کمبود ید ایجاد می شود یا بیماری تیروئید است.
سرطان تیروئید با وجود اینکه بسیار نادر است، به دلیل فاکتورهایی از قبیل موارد زیر احتمال وقوع آن وجود دارد:

  • سابقه خانوادگی
  • سابقه تابش اشعه به سر و گردن
  • سن کمتر از ۳۰ سال یا بیشتر از ۶۰ سال و جنس مرد

در نظر داشته باشید توده های بزرگ و سفتی که بیشتر باعث درد می شوند به نظر سرطانی می آیند.
البته فراموش نکنید که این ندول ها زمینه خانوادگی دارند و اگر یکی از وابستگان نزدیک شما دچار آن باشند به احتمال زیاد شما هم دچار خواهید شد.

آیا می دانید توده های تیروئید چیست؟

علائم توده های تیروئید چیست؟

اکثر این ندول ها بسیار کوچک هستند و گاها افراد متوجه اونها نمی‌شوند ولی اگر ندول بزرگ باشد، شما براحتی می توانید آن را حس کنید یا متوجه ورم گردن خواهید شد.

سایر علائم گره های تیروئید عبارت است از

  • قورت دادن غذا به سختی
    احساس درد در ناحیه گلو یا حس گرفتگی در گلو
    نفس کشیدن سخت و مشکل

را های تشخیص گره های تیروئید کدام هستند؟

گره های تیروئید در اکثر مواقع توسط خود فرد قابل تشخیص نیستند و هیچ گونه علامت خاصی هم ندارند، اما با مراجعه به پزشک به بهانه سایر امراض، ممکن است این توده ها شناسایی شوند. بعنوان مثال پس از انجام سی تی اسکن یا سونوگرافی از نواحی گردن این ندول ها شناسایی می شوند.

روش های سنتی درمان

روش های سنتی درمان به صورت تهاجمی صورت می پذیرفته است به نحوی که یک برش در این ناحیه در بیهوشی کامل صورت می گرفت و به دنبال آن درمان ادامه می یافت.

روش های مدرن درمان توده های تیروئید

در روش جدید مفتخر هستیم جناب آقای دکتر حجت ابراهیمی نیک را بعنوان اولین شخصی که در ایران اقدام به درمان بواسطه این روش نموده اند را معرفی نماییم، در این متد بدون نیاز به بیهوشی درمان صورت می پذیرد و تلاش بر تهاجم بسیار کم می‌باشد. در این روش با استفاده از دستگاه RF بدون هیچ گونه تغییری در کیفیت صدای بیمار با تاباندن امواج رادیویی دستگاه RF به داخل توده موجب کوچک شدن این توده در کمترین زمان می شود و جالب توجه است که در عرض شش ماه آینده دیگر اثر و آثاری از توده تیروئید نخواهد بود.
از مزایای منحصر به فرد RF می توان عدم نیاز به بیهوشی و برش بر روی پوست را ذکر کرد. دکتر ابراهیمی اذعان دارند این روش در تمامی توده های خوش خیم تیروئید یا گره های تیروئیدی، کیست ها و گواتر نیز کابرد دارد.

آیا می دانید توده های تیروئید چیست؟

توصیه مجله مثبت سبز

با توجه به شیوع ۲۰ درصدی توده های تیروئید به خصوص در خانم ها که چهار برابر بیشتر می باشد، توصیه می‌شود با مراجعه به کلینیک تیراد از مزایای روش RF با تهاجم کمتر بهره مند شوید.

داروخانه آنلاین مثبت سبز به منظور ارتقاء سطح دانش عمومی اقدام به تهیه یک مصاحبه با پزشک متخصص جناب آقای دکتر حجت ابراهی نیک متخصص رادیولوژی و فوق تخصص رادیولوژی مداخله ای نموده تا شما عزیزان بتوانید اطلاعات به روز و کاملا علمی را در اختیار داشته باشید.

مخاطبین محترم در صورت ابتلا به هر گونه امراض در حوزه تیروئید می توانند به کلینیک تیراد مراجعه نمایند و از کادر مجرب و متخصصین این مجموعه و همچنین جناب آقای دکتر حجت ابراهیمی نیک کمال بهره را ببرند.

اطلاعات تماس

۸۸۷۲۴۵۵۸-۰۲۱

۸۸۷۱۶۵۱۱-۰۲۱

۸۸۱۷۴۴۴-۰۹۱۰

آدرس کلینیک تیراد

تهران- خیابان قائم مقام فراهانی- پایین تر از بیمارستان تهران کلینیک- نبش کوچه عرفان- پلاک ۱۶۸- واحد ۲

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها