مجله مثبت سبز

خواص بره موم چیست؟ بررسی ۵ عوارض جانبی بره موم

امتیاز دهید

بره موم که در بین زنبورداران با نام پروپولیس یا صمغ زنبور عسل نیز شناخته می شود ، محصولی است که زنبورها برای محافظت از کندو در برابر حشرات ، قارچ ها و باکتری ها از خارج ، ترمیم و تقویت لانه های عسل استفاده می کنند. بیوشیمیایی زنبورها با ترشحات خود تغییر می کند و از ساقه […]

خواص بره موم

بره موم که در بین زنبورداران با نام پروپولیس یا صمغ زنبور عسل نیز شناخته می شود ، محصولی است که زنبورها برای محافظت از کندو در برابر حشرات ، قارچ ها و باکتری ها از خارج ، ترمیم و تقویت لانه های عسل استفاده می کنند. بیوشیمیایی زنبورها با ترشحات خود تغییر می کند و از ساقه ها ، برگ ها ، جوانه ها و شهد بسیاری از گیاهان ، به ویژه درختان مخروطی ، بره موم تولید می کند. از آن همچنین به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتری برای حفظ بهداشت کندو و تقویت خاصیت دفاع از کندو با خاصیت رزینی آن استفاده می شود.

ویژگی های بره موم

رنگ بره موم که عمدتا قهوه ای تیره است اما بسته به منطقه ای که در آن جمع می شود می تواند شفاف ، قرمز ، زرد و سبز باشد. از بره موم که از محتوای غنی تشکیل شده است، در طول تاریخ توسط مردم به عنوان دارو استفاده می شده است. امروزه برخی مطالعات علمی نشان می دهد که استفاده از آن تأثیر مثبتی بر سلامتی دارد. تقریباً 300 ترکیب مختلف در محتوای آن از نوع صنوبر یافت شده است که غالباً مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیبات بره موم

مشخص شده است که 50٪ رزین ، 30٪ موم ، 10٪ روغنهای اساسی و معطر ، 5٪ گرده و 5٪ ماده معدنی و از بقایای آلی تشکیل شده است، تأثیرات مثبت بسیاری بر سلامت انسان دارند.

بره موم حاوی ویتامین های B1 ، B2 ، C ، E همچنین سرشار از مواد معدنی مانند روی ، مس ، آهن ، کلسیم ، منیزیم ، سدیم و پتاسیم است که به عنوان کمکی به از بین بردن ویروس ها و باکتری های مضر در هنگام استفاده توسط انسان شناخته می شود، یک محصول طبیعی است که می تواند توسط بزرگسالان و کودکان برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده شود.

بره موم چیست

از بره موم که به عنوان درمانی موثر در برابر قارچ ها شناخته می شود، می شود برای رفع نیاز به آنتی اکسیدان ها نیز استفاده شود. با این وجود ، این محصول فرآوری نشده با ماده ای که هضم آن دشوار است، شبیه موم مخلوط می شود. مهم است که ماده مومی مانند که تقریباً نیمی از آن موجود در طبیعت را تشکیل می دهد، از قسمت مغذی آن مانند رزین جدا شود.

 تاکنون اجزای زیادی از ترکیبات شیمیایی آن شناسایی شده‌ اند. ترکیب شیمیایی بره موم در بلغارستان، ترکیه، یونان و الجزایر مورد بررسی قرار گرفت که همه آن ها نشان می‌ داد بره موم حاوی ترکیباتی نظیر فلاونوئیدها و استرهای اسیدهای کافئیک و فرولیک می باشد. ماده ترشح شده از شکوفه گونه‌ های مختلف سپیدار، منبع اصلی بره موم در نواحی معتدل، از جمله اروپا، آسیا و آمریکای شمالی است.

ترکیبات بره موم‌ های مختلف کاملاً متغیر است که استفاده پزشکی از آن و استانداردسازی را دچار مشکل می‌ کند. یکی از محققان گزارش داده است که ترکیب شیمیایی متفاوت آن بدست آمده از منشأهای مختلف، ممکن است باعث فعالیت‌ های بیولوژیکی متفاوت آن‌ ها شود. هر چند، نمونه‌ های مختلف می‌ توانند نوعی خاصی از فعالیت را مشترکاً از خود نشان دهند. استاندارد سازی جهانی بره موم می‌ تواند دشوار و پیچیده باشد، بطوری که بررسی دقیق ترکیبات بره موم و منشأ گیاهی آن، ضروری است، زیرا ترکیب آن بوسیله ترکیبات منبع گیاهی آن مشخص می‌ شود. روش بررسی خواص بره موم و انجام تحقیقات مقایسه‌ ای، استفاده از نمونه‌ های مشخص شده شیمیایی برای آزمایشات بیولوژیک می‌ باشد که راهنمایی‌ هایی برای استاندارد سازی و کنترل کیفیت یک نمونه مشخص را ارائه می‌ دهد.

جداسازی مناسب بره موم از موم برای قابلیت هضم محصول بسیار مهم است. این فرآیند همچنین از بقایای گیاه و لارو جدا می کند. بنابراین، مصرف فرآورده های فرآوری نشده جمع آوری شده توسط تراشیدن از طبیعت توصیه نمی شود.

خواص بره موم

این محصول از نظر فوایدش محصولی بسیار غنی است. علاوه بر محتوای ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد التهابی، خاصیت پیشگیری و درمانی برای بسیاری از بیماری های مختلف شناخته شده است. عصاره اتانول (فرآیند جدا سازی مواد مفید و آماده سازی آنها برای مصرف) به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

عصاره اتانول همچنین دارای خواص ضد التهابی ، ضد باکتریایی ، ضد ویروسی ، ضد قارچی ، آنتی اکسیدانی و بی حسی موضعی است. همچنین تصور می شود که کافئین اسید فنیل استر و کلرودان دیترپنوئید ، که وجود دارد، از توسعه سلول های سرطانی جلوگیری کرده و احتمال تبدیل سلول های سالم به سلول های سرطانی را کاهش می دهد و همچنین در درمان سرطان پستان، پوست، حنجره، کبد، روده بزرگ، مثانه و تخمدان نقش دارد.

همچنین در مطالعات محدود نشان داده شده است که این ماده از کبد در برابر مواد مضر محافظت می کند. بیوفلاونوئیدهای موجود در بره موم محافظت موثری در برابر ویروس ها ایجاد می کند. برخی مطالعات نشان می دهد که بره موم به بهبود بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند.

تصور می شود که این محصول با افزودن به خمیر دندان استفاده می شود، رشد باکتری ها را در دهان کاهش می دهد و به بهبود برخی از بیماری های لثه کمک می کند. فواید بره موم در پوست بیشتر به بهبود زخم و سوختگی محدود می شود.

مطالعات محدودی وجود دارد که در بهبود سریع سوختگی های پوستی موثر است، زیرا رشد سلول را تسریع می کند، محافظت در برابر کولیت اولسراتیو، زخم، سرطان معده و روده و همچنین سایر اختلالات دستگاه گوارش را فراهم می کند و به درمان این بیماری ها کمک می کند. در همان مطالعه، همچنین نشان داده شده است که این ماده به طور موثری عوامل بیماری زایی را که اثرات منفی بر سلامتی دارند ، مانند هلیکوباکتر پیلوری از بین می برد.

خواص بره موم

نحوه مصرف بره موم

شناخته شده است که بره موم، که زنبورهای عسل در نتیجه قرار دادن مواد جمع آوری شده از درختان و گیاهان در تعامل بیوشیمیایی با ترشحات خود شکل می گیرند ، تأثیرات مثبتی بر سلامت انسان دارد. تصور می شود این محصول در تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن بیماری های دهان و گلو موثر است، در قطره های محلول در آب، قرص ها، کپسول ها، کرم ها، اسپری ها، شربت ها و اشکال پودر یافت می شود.

به دلیل تنوع اشکال، می توان گفت که از بره موم معمولاً به صورت خوراکی یا با مالیدن آن روی پوست استفاده می شود. قطره بره موم را می توان با انداختن در غذاهای مایع و جامد برای زخم های دهان و عفونت های گلو مصرف کرد یا می توان با غرغره از آن استفاده کرد. قرص ها و کپسول ها را می توان با آب بلعید تا سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مشکلات خواب را برطرف کند.

کرم بره موم با مالیدن آن بر روی پوست برای درمان سوختگی و زخم های جزئی استفاده می شود. به صورت اسپری ، بره موم به داخل گلو پاشیده می شود تا به درمان عفونت گلو کمک کند و از شربت برای سرفه و زخم های دهان استفاده می شود. شناخته شده است که بره موم به صورت پودر هنگام مصرف با عسل موثرتر است. برخی از عرضه کنندگان بره موم آن را به این صورت عرضه میگنند که میتوانید برای خرید پودر بره موم به آهوتا مراجعه کنید. مزیت پودر این است که براحتی میتوان آن را به نوشیدنی ها و ماست اضافه کرد. قبل از مصرف بره موم برای درمان بیماری ها ، بهتر است با پزشک مشورت شود و در دوز و زمان تعیین شده توسط پزشک استفاده شود.

عوارض جانبی بره موم

قبل از استفاده از بره موم ، دستورالعمل های استفاده از محصول باید به دقت خوانده شود و در صورت وجود یک وضعیت مشکوک باید با پزشک مشورت شود. علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری های مزمن قبل از استفاده از بره موم باید با پزشک خود مشورت کنند. برخی از مواردی که قبل از استفاده باید در نظر گرفته شود:

به افرادی که به عسل و زنبور عسل حساسیت دارند توصیه می شود از بره موم استفاده نکنند.

برای مادران باردار و شیرده بسیار مهم است که قبل از استفاده از بره موم با پزشک خود مشورت کنند.

از بره موم نباید با الکل استفاده شود.

کسانی که دارای اختلالات تنفسی مانند آسم هستند باید قبل از استفاده از بره موم به دنبال مشاوره پزشکی باشند.

هیچ محصول طبیعی یا گیاهی، از جمله بره موم، نباید در مقادیر زیاد مصرف شود.

منابع :

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-390/propolis

https://www.healthline.com/health/propolis-an-ancient-healer

مطالب مرتبط
دسته بندی: رپورتاژ
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها