آیا ویتامین E برای زن باردار خطر دارد؟

2/5 - (2 امتیاز)

ویتامین E از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است و در بسیاری از مواد غذایی به سهولت یافت می‌شود. بیماری کمبود ویتامین ای نادر است اما با این حال این ویتامین یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های لازم برای بدن به شمار می‌آید که نقش‌های مهمی را در بدن ایفا می‌کند. در این مقاله به بررسی مصرف […]

در این ویدئو دکتر آیلین خبیری به بررسی اهمیت ویتامین E در دوران بارداری می‌پردازند. همراه ما باشید:
پخش ویدیو

ویتامین E از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است و در بسیاری از مواد غذایی به سهولت یافت می‌شود. بیماری کمبود ویتامین ای نادر است اما با این حال این ویتامین یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های لازم برای بدن به شمار می‌آید که نقش‌های مهمی را در بدن ایفا می‌کند. در این مقاله به بررسی مصرف ویتامین E در بارداری و تاثیر آن روی مادر و جنین پرداخته و منابع حاوی ویتامین E را به شما معرفی می‌کنیم.

مصرف ویتامین E در بارداری

در زمینه استفاده از ویتامین E در بارداری تاکنون تحقیقات بسیاری صورت گرفته است. نتیجه یک مطالعه که روی 21 هزار زن باردار انجام شد، نشان داد که مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین ای چه به صورت تنها و چه به صورت ترکیب با دیگر ویتامین‌ها و املاح معدنی تاثیر خاصی روی مادر باردار و جنین وی ندارد. البته در برخی موارد مشاهده شد که تعداد زایمان‌های زودرس کاهش یافته است اما با این حال مشخص نیست که این مسئله دقیقا مربوط به مصرف ویتامین ای باشد و هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است تا صحت آن تائید شود.

در این مطالعه همچنین مشخص شد که ممکن است مصرف مکمل‌های ویتامین ای در دوران بارداری خطراتی همچون افزایش درد شکمی و جدا شدن غشا سلولی جنین را به همراه داشته باشد.

انواع مکمل های بارداری و شیردهی در داروخانه مثبت سبز

آیا در دوران بارداری نباید از مکمل ویتامین E استفاده کرد ؟

با توجه به تحقیقات گسترده‌ای که در رابطه با مصرف مکمل‌های ویتامین E در دوران بارداری صورت گرفته است، شواهد بسیاری حاکی از آن هستند که مصرف این مکمل از ضرورت خاصی برخوردار نیست زیرا در پیشگیری از مشکلات دوران بارداری مانند تولد زودهنگام، مرگ نوزاد، زایمان زودرس، پره اکلامپسی و نوزادان کم وزن تاثیر چشمگیری ندارد. این احتمال وجود دارد که با مصرف مکمل‌های ویتامین E درد زنان باردار در ناحیه شکم و همچنین پارگی غشا افزایش یابد.

اما به هر حال اگر پزشک تشخیص دهد که یک خانم باردار با کمبود ویتامین E در بدن خود مواجه است، باید در کنار مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین، از مکمل‌ های ویتامین E نیز استفاده نمود.

vitamin e

ویتامین E و مشکلات قلبی در نوزادان

بر اساس برخی مطالعات، مصرف زیاد ویتامین ای می‌تواند خطر ابتلا به نقص‌های قلبی نوزادان را افزایش دهد. در یک تحقیق رژیم غذایی مادرانی که نوزادان سالم به دنیا آورده بودند با رژیم غذایی زنانی که کودکشان با مشکلات قلبی متولد شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه تحقیق مشخص کرد که نوزادانی که نقص قلبی داشتند، مادرانشان در دوران بارداری از ویتامین ای در مقادیر زیاد استفاده کرده بودند. البته در این مورد نیز هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است و به قطعیت نمی‌توان گفت که مادرانی که در دوران بارداری خود از مکمل ویتامین E استفاده کرده‌اند، نوزادانی با مشکلات قلبی به دنیا خواهند آورد.

مشکلات قلبی در نوزادان

از آنجایی که بسیاری از افراد و همچنین مادران باردار ممکن است کمبود ویتامین ای داشته باشند، در درجه اول توصیه می‌شود که از طریق خوردن منابع غذایی حاوی ویتامین ای کمبود آن را در بدن خود جبران کنند و تنها در صورت صلاحدید پزشک به سراغ مکمل‌های حاوی این ویتامین بروند.

مقدار ویتامین E مورد نیاز در دوران بارداری

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که در دوران بارداری از چه مقدار ویتامین ای باید استفاده کرد؟ معمولا برای خانم‌های باردار مصرف روزانه 15 میلی گرم ویتامین ای توصیه می‌شود. مصرف این ویتامین خارج از حد مجاز می‌تواند احتمال نقص‌های زایمان را بالا ببرد. استفاده از ویتامین ای در دوزهای بالا با علائم زیر همراه است:

  • تهوع و اسهال
  • دردهای شکمی
  • ضعف و خستگی
  • سردرد و تاری دید
  • کبودی و خونریزی

منابع غذایی حاوی ویتامین E

در ارتباط با تامین ویتامین E در بارداری نباید نگران باشید زیرا بسیاری از مواد غذایی حاوی این ویتامین هستند. به طور کلی می‌توان از 5 گروه غذایی ویتامین ای را برای بدن تامین نمود:

  • منابع حیوانی
  • آجیل و دانه‌ها
  • میوه‌ها
  • سبزیجات
  • روغن‌های گیاهی

روغن جوانه گندم، ماهی سالمون، تخم آفتاب‌گردان، آووکادو و فلفل دلمه‌ای قرمز از مهم‌ترین خوراکی‌های سرشار از ویتامین E محسوب می‌شوند. شما می‌توانید به راحتی با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم یا روغن آفتاب‌گردان به سالاد خود به تامین این ویتامین برای بدن خود کمک کنید.

vitamin e food

از کجا بفهمیم کمبود ویتامین E داریم ؟

اگر در دوران بارداری به سر می‌برید یا به طور کلی می‌خواهید بدانید که کمبود ویتامین ای دارید یا خیر باید با علائم کمبود این ویتامین در بدن خود آشنا شوید. ضعف ماهیچه‌ها، اختلالات بینایی و ضعف سیستم ایمنی از عمده‌ترین نشانه‌های کمبود ویتامین E است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، حتما پزشک را در جریان قرار دهید تا راهنمایی‌های لازم را به شما بکند. با یک آزمایش خون ساده می‌توان سطح ویتامین E در بدن را اندازه گرفت و برای رفع کمبود آن اقدامات لازم را انجام داد. ویتامین E خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی را ایفا می‌کند بنابراین نباید نسبت به کمبود آن بی‌تفاوت بود.

کلام پایانی

در مقدار مصرف ویتامین E در بارداری باید هشیار عمل کرد. این ویتامین یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های محلول در چربی برای بدن است. اگرچه کمبود ویتامین E بیماری چندان شایعی نیست اما به خصوص در دوران بارداری باید به سطوح مناسب آن در بدن توجه داشت تا بارداری به سلامت پایان پذیرد. مصرف زیاد ویتامین E به ویژه در قالب مکمل می‌تواند مادر و جنین را در دوران بارداری با خطراتی مواجه کند و حتی ممکن است ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را در نوزاد تازه متولد شده بالا ببرد بنابراین بهتر است سعی شود تا در بارداری نیاز بدن به ویتامین ای را از طریق خوردن منابع غذایی حاوی این ویتامین تامین نمود.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شهریاری
شهریاری

کمبود ویتامین دی خیلی شایع تره. بهتره به اون هم بپردازید. ممنون

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  شهریاری

دوست عزیز مقاله های علمی و به روز در خصوص ویتامین D در مجله ثبت شده است. به عنوان مثال:
فواید ویتامین دی
بهترین زمان مصرف ویتامین دی
علایم کمبود ویتامین دی
موانع جذب ویتامین دی
تفاوت ویتامین D و D3
و….
کلمه ویتامین D را در بخش جستجو مجله وارد کنید و تمام مقالات نوشته شده در این خصوص برای شما لیست شود.