آیا شربت زینک سولفات چاق کننده است؟

امتیاز دهید

سلامت بشر در گرو داشتن رژیم غذایی سالم و زندگی پرتحرک است. با رعایت نکات تغذیه‌ای تمام گروه‌های ویتامین‌ها، مواد معدنی و غیره را به بدن خود می‌رسانیم. اما گاهی ممکن است به دلایل مختلف تمام گروه‌های مواد مغذی را به‌طور روزانه دریافت نکنیم. در این زمان بدن با کمبود روبرو می‌شود. زینک یا همان […]

آیا شربت زینک سولفات چاق کننده است؟

سلامت بشر در گرو داشتن رژیم غذایی سالم و زندگی پرتحرک است. با رعایت نکات تغذیه‌ای تمام گروه‌های ویتامین‌ها، مواد معدنی و غیره را به بدن خود می‌رسانیم. اما گاهی ممکن است به دلایل مختلف تمام گروه‌های مواد مغذی را به‌طور روزانه دریافت نکنیم. در این زمان بدن با کمبود روبرو می‌شود. زینک یا همان روی یکی از این مواد معدنی ضروری بدن است که نقش‌های بسیار حیاتی در بدن ایفا می‌کند. کمبود زینک بدن را با مشکلات زیادی روبرو خواهد کرد. شربت زینک سولفات، یک مکمل غذایی برای جبران کمبود زینک در بدن است. گاهی دیده می‌شود که مصرف مکمل‌های غذایی با جبران کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث چاقی فرد می‌شود. اما آیا شربت زینک سولفات چاق کننده است؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال تا پایان این مقاله با ما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

اهمیت رژیم غذایی سالم

منظور از داشتن رژیم غذایی سالم این است که تمام گروه مواد غذایی را مطابق اندازه‌های هرم غذایی، به‌طور روزانه مصرف کنیم. البته ناگفته نماند که اگر روش پخت ناصحیح باشد، تمام مواد مغذی غذا از بین می‌رود. فراوری مواد غذایی نیز یکی از کارهای دست بشر است که باعث از بین رفتن ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شود. اگر بدن با کمبود هرکدام از این‌ها روبرو شود فرد با علائم خاصی روبرو می‌شود که حتما باید این کمبودها جبران شود.

خوشبختانه مکمل‌های غذایی موجود در داروخانه‌ها به‌راحتی این کمبود مواد مغذی را برای بدنمان جبران می‌کنند. زینک یا همان روی به‌عنوان یکی از مواد معدنی ضروری بدن در عملکرد اکثر آنزیم‌های بدن نقش حیاتی ایفا می‌کند. متأسفانه بدن ما توانایی ذخیره‌سازی زینک را ندارد . به همین دلیل باید به‌طور روزانه از طریق رژیم غذایی دریافت شود. درواقع زینک یا همان روی یکی از مواد معدنی ضروری بدن محسوب می‌شود. ضروری به این معناست که بدن قادر به تولید و یا ذخیره‌سازی آن نیست. زینک پس از آهن دومین ماده معدنی فراوان در سلول‌های بدن محسوب می‌شود. روی به‌طور طبیعی در غذاهای گیاهی و حیوانی بسیار زیادی وجود دارد. بعضی از غذاها مانند غلات صبحانه و یا برخی از آردها با اشکال مصنوعی زینک غنی می‌شوند.

 شاید کمی عجیب باشد تا بدانید طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۳۱ درصد از مردم در سراسر جهان دچار کمبود زینک هستند. این موضوع نشان‌دهنده داشتن رژیم غذایی نامناسب است. هرچند شربت زینک سولفات می‌تواند کمبود یادشده را جبران کند اما سؤالی که ایجاد می‌شود این است که آیا شربت زینک سولفات چاق کننده است؟ یا خیر که ما در ادامه این مقاله علاوه بر پرداختن به اهمیت زینک و معرفی این شربت، به آن پاسخ خواهیم داد.

آیا شربت زینک سولفات چاق کننده است؟

علائم کمبود زینک در بدن

علاوه بر مواردی که اشاره کردیم، زینک برای پیشرفت و عملکرد سلول‌های ایمنی بدن، برای سلامت پوست و مو، برای حس چشایی و بو، سنتز DNA و تولید پروتئین از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین روی خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با کهولت سن، مانند ذات‌الریه و انواع عفونت را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

علائم کمبود شدید روی شامل اختلال در رشد و نمو، تأخیر در بلوغ جنسی، بثورات پوستی، اسهال مزمن، اختلال در بهبود زخم‌ها و مشکلات رفتاری است. ازآنجاکه زینک برای عملکرد سلول‌های ایمنی و سیگنالینگ سلولی ضروری است، کمبود آن می‌تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی شود.ازآنجاکه یکی از آنزیم‌های بسیار مهم برای طعم و بوی مناسب وابسته به این ماده مغذی است، کمبود روی می‌تواند توانایی طعم و بوی شما را کاهش دهد. شربت زینک سولفات یک راه برای جبران کمبود زینک است. در ادامه علاوه بر معرفی این شربت بیان خواهیم کرد که آیا شربت زینک سولفات چاق کننده است؟ یا خیر.

شربت زینک سولفات چیست؟

دانستیم که زینک عملکردهای بسیار مهمی در بدن دارد و کمبود آن در بدن حتما باید جبران شود. شربت زینک سولفات درواقع نوعی مکمل غذایی حاوی زینک محسوب می‌شود. همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، این نوع زینک به‌طور مصنوعی در محیط آزمایشگاهی تولید می‌شود تا کمبود روی در بدن را جبران کند.

معمولا سوالی که مطرح می شود این است که آیا شربت زینک سولفات چاق کننده است؟ ما در بخش بعدی مفصل پاسخ آن را بیان می‌کنیم اما بدانید شربت زینک سولفات برای تمام سنین مناسب بوده و پس از یک دوره مصرف آن علائمی بهبودی کاملا مشهود می‌شود. مصرف این شربت برای کودکان بسیار مفید خواهد بود. چراکه روند رشد آن‌ها را تسریع می‌کند. همچنین این شربت با بو و طعم بسیار خوب و دلپذیر عرضه‌شده، هیچ‌گونه احساس ناخوشایندی در كودکان ایجاد نخواهد کرد. دوز مصرف این دارو باید مطابق سن و جنسیت شما توسط پزشک تعیین شود.

خرید شربت زینک سولفات

آیا شربت زینک سولفات چاق کننده است؟

شاید تاکنون تجربه مصرف انواع مکمل‌های مختلف موجود در بازار را داشته‌اید. بسیاری از این مکمل‌ها مانند مکمل‌های ویتامین موجود در داروخانه‌ها با تأمین بخش اعظم ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن ممکن است کمبود وزن ناشی از کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی را جبران کرده و وزن فرد را افزایش دهند. اما آیا شربت زینک سولفات چاق کننده است؟ برای پاسخ به این سؤال کمی باید به عوارض کمبود زینک در بدن دقت کنیم.

 یکی از عوارض کمبود زینک در بدن بی‌اشتهایی و کاهش بی‌دلیل وزن است. با مصرف شربت زینک سولفات این کمبود زینک در بدن جبران می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود بی‌اشتهایی فرد نیز درمان شود. اگر بخواهید به دنبال افزایش اشتها خود، از غذاهای پرچرب و پرکالری مصرف کنید، حتما با افزایش وزن روبرو می‌شوید. اما می‌توانید از افزایش اشتها خود ناشی از جبران روی موردنیاز بدن به نفع سلامت بیشتر خود استفاده کنید. یعنی سبد غذایی روزانه خود را سرشار از مواد غذایی مفید کنید تا دچار اضافه‌وزن نشوید.

عوارض شربت زینک سولفات چیست؟

مصرف شربت زینک سولفات ممکن است در بعضی از افراد عوارض خاصی ایجاد کند. برخی از عوارض احتمالی ایجادشده در افراد عبارت‌اند از: حالت تهوع، ناراحتی معده، سوزش قلب، . تب، لرز، گلودرد، زخم در دهان، خستگی غیرمعمول و ضعف. شربت زینک سولفات ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد، که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. بهتر است قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را با پزشک خود در میان بگذارید. همان‌طور که کمبود روی می‌تواند عوارض جدی برای سلامتمان ایجاد کند، مصرف بیش‌ازحد آن نیز می‌تواند منجر به عوارض جانبی منفی شود.

در بخش قبلی ما به این سؤال که آیا شربت زینک سولفات چاق کننده است؟ پاسخ دادیم. خوب است اینجا اضافه کنیم، مصرف بیش‌ازاندازه مکمل‌های روی می‌تواند باعث مسمومیت و ایجاد علائم حاد و مزمن شود. همچنین مصرف زیاد روی می‌تواند باعث کمبود سایر مواد مغذی شود. برای مثال مصرف زیادی روی ممكن است جذب مس از طریق روده را مختل کند. بنابراین درصورتی‌که بیمار دچار كمبود مس باشد، مصرف روی ممكن است كمبود مس را تشدید کند. شربت زینک سولفات با برخی از داروها تداخل دارد، بنابراین حتما قبل از شروع مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

فواید مصرف شربت زینک سولفات

تاکنون با عملکرد و نقش‌های مهم روی در بدن آشنا شدید. همچنین دانستید که کمبود روی در بدن منجر به چه مشکلاتی می‌شود. شربت زینک سولفات با تأمین میزان ضروری زینک موردنیاز بدن، پس از یک دوره مصرف عوارض کمبود زینک در بدن را از بین می‌برد. این شربت به‌عنوان یک مکمل روی، سلول‌های ایمنی خاصی را تحریک کرده و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد.

آیا شربت زینک سولفات چاق کننده است؟

از این گذشته، به میزان قابل‌توجهی خطر ابتلا به عفونت‌ها را کاهش داده و واکنش ایمنی را در افراد مسن‌تر افزایش می‌دهد. ازآنجاکه این ماده معدنی نقش مهمی در سنتز کلاژن، عملکرد سیستم ایمنی و پاسخ التهابی دارد، نقش بسیار مهمی در بهبود مشکلات پوستی دارد. بزرگسالان مسنی که از شربت زینک سولفات استفاده می‌کنند، به واکسیناسیون آنفلوانزا پاسخ بهتری می‌دهند. در حقیقت بر اساس مطالعات گسترده میزان عفونت در افراد مسن را نزدیک به 66٪ کاهش می‌دهد. مصرف شربت زینک سولفات خطر ابتلا به ذات‌الریه را کاهش داده و عملکرد ذهنی را تقویت می‌کند.

علاوه بر این‌ها با توجه به پاسخ سؤال آیا شربت زینک سولفات چاق کننده است؟ و موضوع عوارض شربت زینک سولفات لازم است با برخی از فواید آن نیز آشنا شوید. اما بر اساس توضیح شرکت‌های تولیدکننده فواید مصرف شربت زینک سولفات به این صورت بیان‌شده است:

  • کاهش ریزش مو
  • افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود شرایط پوستی
  • درمان اسهال
  • افزایش رشد استخوانی کودکان
  • درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن

سخن پایانی

در بسیاری از مواقع افراد با داشتن رژیم غذایی نامناسب با کمبود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی روبرو هستند. مکمل‌های غذایی موجود در داروخانه‌ها این کمبودها را جبران می‌کنند. زینک که یکی از مهم‌ترین مواد معدنی بدن محسوب می‌شود، عملکردهای مهمی را در بدن کنترل می‌کند. شربت زینک سولفات به‌عنوان مکمل زینک یا روی در جبران کمبود روی در بدن نقش بسزایی دارد. اگر می‌خواهید بدانید که آیا شربت زینک سولفات چاق کننده است؟ باید بگوییم که این موضوع کاملا به روش تغذیه‌ای خودتان بستگی دارد. با مصرف شربت زینک سولفات کمی افزایش اشتها را تجربه خواهید کرد. اما اگر از مواد غذایی مفید استفاده کنید چاق نخواهید شد.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رومینا
رومینا

سلام من 14 سالمه قدم 153. کوتاهی قد دارم و می‌خوام مصرف زینک و مواد مغذی رو بالا ببرم برای رشد قد . روزانه چقدر باید شربت زینک بخورم ؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  رومینا

سلام کاربر گرامی
می توانید از آرژی زینک پلاس یوروویتال استفاده نمایید که علاوه بر زینک حاوی آرژنین نیز می باشد و در افزایش قد تاثیر خوبی دارد.
سپاس از همراهی شما

Waheed
Waheed

سلام خسته نباشی و ممنون از زحمات شما
سوالم ربطی به موضوع ندارم ولی می‌خوام یه راهی یا داروی برای چاق شدن معرفی کنید
بازم ممنون

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  Waheed

سلام دوست عزیز
می توانید همراه با تمرینات ورزشی از گین آپ کارن استفاده کنید.

خانم رحمانی
خانم رحمانی

سلام ..من لاغر هستم ومیخوام که بااستفاده از این شربت یکم چاق بشم ..ایا بااستفاده از این شربت میتونم یکم اضافه وزن داشته باشم؟؟واگر به نتیجه رسیدم وشربت راباز استفاده نکردم ایا اثراز بین میره وبه حالت قبل خود باز میگردم.لطفا پاسخ بدید ومنو راهنمایی کنید..

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  خانم رحمانی

سلام کاربر عزیز
این دارو باعث افزایش وزن نمی شود.