مجله مثبت سبز

عوارض آرژنین در بدنسازی چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

بدن انسان تمام ال آرژنین مورد نیاز خود را به تنهایی می‌سازد. ال آرژنین نوع اسید آمینه است که در ساخت پروتئین به بدن کمک کرده و در نتیجه موجب داشتن عضلاتی حجیم و قوی می‌شود. L-arginine را همچنین در بعضی از غذاهای غنی از پروتئین نیز می‌توان یافت. به دلیل مزایایی که این آمینو […]

عوارض آرژنین در بدنسازی

بدن انسان تمام ال آرژنین مورد نیاز خود را به تنهایی می‌سازد. ال آرژنین نوع اسید آمینه است که در ساخت پروتئین به بدن کمک کرده و در نتیجه موجب داشتن عضلاتی حجیم و قوی می‌شود. L-arginine را همچنین در بعضی از غذاهای غنی از پروتئین نیز می‌توان یافت. به دلیل مزایایی که این آمینو اسید برای سلامتی و همچنین بدنسازی دارد، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از مکمل ال آرژنین استفاده نمایند. اما آیا این مکمل کاملا ایمن و بی‌خطر است؟ با ما همراه باشید تا عوارض آرژنین در بدنسازی را برایتان شرح دهیم.

برای خرید و آگاهی از قیمت قرص آرژنین با یک کلیک وارد داروخانه آنلاین مثبت سبز شوید.

ال آرژنین چه فوایدی دارد ؟

بدن همه افراد در شرایط عادی و به طور طبیعی قابلیت تولید ال آرژنین را دارد. اما گاهی نیاز یک فرد به ال آرژنین از توانایی بدن وی برای تولید این اسید آمینه بیشتر می‌شود. در این حالت یا باید مصرف مواد غذایی حاوی ال آرژنین را بیشتر کرد یا به سراغ مصرف مکمل‌ها رفت. فواید ال آرژنین در بدنسازی شامل موارد زیر است:

  • کمک به افزایش حجم عضلات
  • افزایش سوخت و ساز بدن و تاثیر در کاهش وزن
  • افزایش استقامت عضلات

  قرص ال آرژنین

مکمل ال آرژنین همچنین سبب افزایش انرژی در ورزشکاران می‌شود. بر اساس تحقیقات می‌توان گفت که ال آرژنین در موارد زیر نیز کاربرد دارد:

  • افزایش هورمون رشد در بدن و تاثیر مثبت در قد اطفال
  • کاهش فشار خون بالا با افزایش تولید اکسید نیتریک
  • کمک به دفع آمونیاک از بدن
  • موثر در درمان اختلال نعوظ
  • کاهش التهاب در دستگاه گوارش
  • کنترل قند خون در افراد دیابتی

همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اسید آمینه ال آرژنین ممکن است در بهبود جریان خون، تسریع بهبود زخم‌ها، کاهش اضطراب، درمان سوختگی، بهبود عملکرد کلیه و پیشرفت عملکرد ورزشی مناسب باشد.

عوارض آرژنین در بدنسازی

به طور کلی استفاده از ال آرژنین کاملا ایمن و بی‌خطر است اما همچون هر مکمل دیگری ممکن است با عوارضی همراه باشد که مهم‌ترین آنها موارد زیر هستند:

عوارض گوارشی ناشی از مصرف زیاد ال آرژنین

اگر بیش از دوز توصیه شده از قرص ال آرژنین استفاده کنید، ممکن است حالت تهوع، درد معده، اسهال یا نفخ شکم برای شما بوجود آید.

به طور کلی توصیه می‌شود برای جلوگیری از عوارض جانبی بیش از 9 گرم ال آرژنین در روز مورد استفاده قرار نگیرد.

ال آرژنین و نقرس

نقرس نوعی بیماری است که در آن مفاصل دچار التهاب و درد می‌شوند. این بیماری معمولا از مفصل بزرگ انگشت شست پا آغاز شده و کم‌کم سایر مفاصل را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. رژیم غذایی در بروز بیماری نقرس نقش قابل توجهی دارد. طی مراحل متابولیسم بدن انسان ال آرژنین را به اوره تبدیل می‌کند. اوره پیش‌ساز اسید اوریک بوده و احتمال بروز نقرس را به این شکل افزایش می‌دهد.

  منابع غذایی ال آرژنین

واکنش های آلرژیک با مصرف L-arginine

در موارد نادر ممکن است برخی از افراد با خوردن مکمل ال آرژنین دچار واکنش‌های آلرژیک شده و به این اسید آمینه حساسیت داشته باشند. در این حالت ممکن است فرد عوارض گوارشی داشته باشد یا دچار علائمی نظیر آسم شود یا التهاب گلو راه تنفس وی را ببندد.

از دیگر عوارض آرژنین در بدنسازی می‌توان به سردرد نیز اشاره کرد. کلیه این موارد در اکثر مواقع تنها زمانی رخ می‌دهند که بیش از نیاز بدن از ال آرژنین استفاده شود.

در این موارد با احتیاط از ال آرژنین استفاده کنید

به طور کلی توصیه نمی‌شود که از ال آرژنین در مواقع زیر استفاده شود:

  • افرادی که اخیرا دچار حمله قلبی شده‌اند
  • اشخاص مبتلا به آلرژی یا آسم
  • داشتن تبخال یا زگیل تناسلی

با این حال اکثر تحقیقات نشان می‌دهند که دوزهای پایین ال آرژنین برای همه افراد معمولا کاملا بی‌خطر است.

تداخل دارویی ال آرژنین

برخی از عوارض آرژنین در بدنسازی ممکن است به دلیل تداخل دارویی رخ دهند. مکمل ال آرژنین با داروهای زیر احتمال تداخل دارد:

  • داروهای ضد انعقاد خون و ضد پلاکت
  • گیاهان دارویی و مکمل‌های گیاهی
  • داروهای کاهنده فشار خون
  • داروهای کنترل دیابت
  • ایزوپروترنول (ایسوپرل) به دلیل کاهش فشار خون
  • نیترات‌ها (که ضد درد قفسه سینه هستند)
  • قرص‌ها یا داروهای مدر (ادرار آور)
  • سیلدنافیل (ویاگرا)

لیست داروهای خود را پیش از مصرف ال آرژنین در اختیار پزشک بگذارید تا از نظر تداخل دارویی مورد بررسی قرار گیرند.

  عضله سازی

عوارض قرص ال آرژنین برای نوجوانان

از آنجایی‌که ال آرژنین به تحریک هورمون رشد کمک می‌کند، به منظور افزایش قد کودکان و نوجوانان نیز ممکن است توسط برخی پزشکان تجویز شود. باید دقت داشته باشید که هیچ عاملی همچون ژنتیک در تعیین قد افراد تاثیرگذار نیست؛ با این حال مصرف ال آرژنین تا قبل از بسته شدن صفحات رشد قطعا بی‌تاثیر نخواهد بود. برای کودکان و نوجوانان بدون تجویز پزشک از ال آرژنین استفاده نکنید زیرا حتما پزشک باید تعیین کند که آیا استفاده از این آمینو اسید ضرورت دارد یا خیر. عوارض قرص ال آرژنین برای نوجوانان در صورت مصرف بیش از حد دقیقا شبیه همان عوارض آرژنین در بدنسازی است که در قسمت‌های پیشین به آن پرداختیم. مقدار مصرف روزانه ال آرژنین در مقادیر زیر برای کودکان و نوجوانان ایمن است:

  • کودکان 1 تا 3 سال: 3 میلی‌گرم
  • 3 تا 6 سال: 6 میلی‌گرم
  • 8 تا 12 سال: 11 میلی‌گرم
  • 13 تا 18 سال: 17 میلی‌گرم

باز هم متذکر می‌شویم که مقدار دقیق را بهتر است پزشک تعیین نماید.

بهترین زمان مصرف قرص یا شربت ال آرژنین برای کودکان و نوجوانان 30 دقیقه قبل از خواب است زیرا ترشح هورمون رشد بیشتر در خواب انجام می‌شود.

بهترین زمان مصرف ال آرژنین در بدنسازی

برای جلوگیری از بروز عوارض آرژنین در بدنسازی لازم است تا با بهترین زمان مصرف این مکمل آشنا شوید. با هدف بدنسازی اغلب توصیه می‌شود که 3 بار در روز از ال آرژنین استفاده کنید تا اثرات بهتری را ببینید. صبح، قبل از تمرین و بعد از تمرین بهترین زمان‌ها برای رساندن ال آرژنین به بدن است. دوز توصیه شده برای ورزشکاران روزانه بین 2 تا 6 گرم است که البته این مقدار را با نظر پزشک می‌توان افزایش داد. فراموش نکنید که مصرف ال آرژنین قبل از تمرینات ورزشی موجب بهبود جریان خون در رگ‌ها شده و به این ترتیب انرژی نیز افزایش خواهد یافت.

سخن پایانی

در این مطلب عوارض آرژنین در بدنسازی را برای شما شرح دادیم. عوارض ذکر شده معمولا تنها زمانی رخ می‌دهند که بیش از نیاز بدن از ال آرژنین استفاده شود. همچنین برخی از عوارض این مکمل نیز در تداخل با دیگر داروها بوجود خواهند آمد. در یک کلام می‌توان گفت که به جز در موارد خاص مصرف قرص ال آرژنین کاملا ایمن و بی‌خطر است.

مطالب مرتبط
برچسب: عضله سازی
دسته بندی: مکمل ال آرژنین
بحث و تبادل نظر
guest

16 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد

سلام
استفاده همزمان مکمل کراتین و ارژنین ایا باعث عارضه خاصی میشود یا تداخلی با هم ندارند ؟؟
مصرف همزمان این دو مکمل برای رشد همزمان حجم و قدرت عضله و کاهش چربی اضافه مفید تر است یا تاثر خاصی ندارد ؟
در کل مصرف همزمان را توصیه میکنید یا خیر ؟؟؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  محمد

سلام! استفاده همزمان از مکمل کراتین و آرژینین به طور کلی به اندازه‌ای ایمن است که معمولاً تداخلات جدی و عوارض خاصی را ایجاد نمی‌کند. هر دو مکمل عمدتاً برای افزایش عملکرد و قدرت عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرند و ممکن است بهبود رشد عضلانی و کاهش چربی اضافه را تسهیل کنند. با این حال، نتایج واقعی و تأثیرات آنها بر هر فرد ممکن است متفاوت باشد.

آرژینین یک اسید آمینه است که در فرایند تولید اکسید نیتریک در بدن نقش دارد و می‌تواند بر جریان خون و عملکرد عروق تأثیر بگذارد. کراتین نیز در تولید انرژی برای عضلات نقش دارد و می‌تواند توان و تحمل ورزشی را بهبود بخشید. با استفاده همزمان از این دو مکمل، ممکن است تأثیرات مثبت متقابلی بر روی رشد و قدرت عضله داشته باشند، اما هر فرد باید با توجه به وضعیت فیزیکی و سلامتی خود و توصیه‌های پزشک یا متخصص تغذیه خود، تصمیم نهایی را بگیرد.

به طور کلی، قبل از استفاده همزمان از هر دو مکمل، توصیه می‌شود که با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. آنها می‌توانند شرایط شما را بررسی کنند و به شما راهنمایی کنند که آیا استفاده همزمان از این دو مکمل برای شما مناسب است یا خیر، و همچنین دوز و زمانبندی مناسب را توصیه کنند.

امیر حسین محمدی
امیر حسین محمدی

سلام من ۳ ماه مونده به ۱۷ سالگیم قدم ۱۷۴ وزنم ۶۰ تا ۶۵ است من برای افزایش قد می‌خوام مصرف کنم چه زمانی در روز مصرف کنم و دوز چند

مشاور مکمل‌های ورزشی
مشاور مکمل‌های ورزشی

سلام دوست عزیز
شما می توانید از دوز1000 میلی گرم روزانه دو عدد (صبح و قبل خواب) استفاده کنید،البته بهتر است برای نتیجه گیری بهتر با پزشک متخصص هم صحبت کنید.

ناشناس
ناشناس

سلام آیا ال آرژنین باعث اختلال در سیکل قاعدگی می شود ؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  ناشناس

سلام دوست عزیز
خیر تا کنون این مورد گزارش نشده است .

حسن
حسن

سلام آیا باعث زیاد شدن حجم عالت تناسلی مردان میشود

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  حسن

همراه گرامی مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز

مکمل‌هایی مانند ال آرژنین یا ال سیترولین باعث افزایش سطح اکسید نیتریک در خون شده و گردش خون را در آلت تناسلی افزایش می‌دهند. هیچ مدرکی دال بر اینکه این آمینو اسید می‌تواند سایز آلت تناسلی را بیشتر کند وجود ندارد. اما چنانچه گفتیم ال آرژنین در مقادیر مناسب برای درمان اختلال نعوظ آن هم اگر خفیف یا متوسط باشد، می‌تواند مفید واقع شود. بنابراین؛ این محصول در افزایش حجم عضلات بدن بیشتر موثر بوده و تاثیری در افزایش سایز آلت تناسلی شما نخواهد داشت؛ برای این مورد می توانید از ژل مشکی حجم دهنده ایموشن کمک بگیرید. ژل مشکی حجم دهنده ایموشن با اسانس فلفل و لیمو، یکی از محصولات برند ایموشن بوده که با مجوز و گواهینامه های لازم تولید و به بازار عرضه می شود. این محصول مناسب آقایان و با خاصیت حجم دهندگی آلت تناسلی مردانه است.

با تشکر از همراهی شما.

شیخی
شیخی

سلام
ال آرمین باعث ایجاد جوش در بدن میشود؟

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  شیخی

سلام کاربر عزیز
این دارو ممنکن است با احتمال کمی راش هایی در پوست ایجاد کند که در اینصورت باید مصرف آن قطع شود.

امیر حسین
امیر حسین

آیا قرص ال آرژنین در نوجوانان باعث سردرد شدید میشود

دکتر علیپور
دکتر علیپور
پاسخ به  امیر حسین

بله

امیر حسین
امیر حسین
پاسخ به  دکتر علیپور

ببخشید آقای دکتر، برای عوارض مصرف قرص ال آرژنین (سردرد شدید) پیشنهادتون چی هست؟

مربی بدنسازی
مربی بدنسازی
پاسخ به  امیر حسین

سلام
ال ارژنین باعث سردرد نخواهد شد مگر اینکه مشکل زمینه ای مثل پرفشاری خون و یا عوامل قلبی دیگه داشته باشین. باید زیر نظر یک پزشک متخصص باشید

قربانی
قربانی

قرص ال آرژنین روی اشتها تاثیر گذاره یا اصلا ربطی نداره؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  قربانی

سلام دوست عزیز
خیر تاثیری ندارد