مجله مثبت سبز

با علائم کمبود کلسیم در کودکان آشنا شوید

1/5 - (1 امتیاز)

کودکان آینده سازان هر جامعه‌ای هستند و توجه به تغذیه سالم آنها وظیفه مسلم هر پدر و مادری محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با علائم کمبود کلسیم در کودکان آشنا نماییم تا بدین وسیله بتوانیم گامی موثر در راه ارتقاء فرهنگ و دانش تغذیه‌ای فردای جامعه خود برداریم. بهتر است ابتدا […]

علائم کمبود کلسیم در کودکان

کودکان آینده سازان هر جامعه‌ای هستند و توجه به تغذیه سالم آنها وظیفه مسلم هر پدر و مادری محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با علائم کمبود کلسیم در کودکان آشنا نماییم تا بدین وسیله بتوانیم گامی موثر در راه ارتقاء فرهنگ و دانش تغذیه‌ای فردای جامعه خود برداریم. بهتر است ابتدا به این مسئله بپردازیم که اصلا چرا کمبود کلسیم در کودکان به وجود می‌آید؟

علل کمبود کلسیم در کودکان

همه ما برای داشتن استخوان‌ها، دندان‌ها و عضلات سالم به کلسیم به میزان کافی نیاز داریم. اگر کلسیم در دوران کودکی به حد کافی در بدن وجود نداشته باشد، آثاری خطرناک و جبران‌ناپذیر در بدن بر جای خواهد گذاشت. از علل بروز کمبود کلسیم در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم مصرف خوراکی‌های حاوی کلسیم به حد کافی
  • کمبود کلسیم یا ویتامین D مادر در زمان بارداری
  • استفاده از شیرخشک در زمان نوزادی
  • مشکل جذب کلسیم در بدن
  • مصرف برخی از داروها
  • اختلالات هورمونی
  • کمبود ویتامین D
  • بیماری دیابت

اگر در کودکی مشکل کمبود کلسیم در بدن کودک را برطرف نماییم، از بروز بسیاری از بیماری‌ها در بزرگسالی نیز پیشگیری به عمل آورده‌ایم.

خرید مکمل های مولتی ویتامین مینرال برای کودکان

Osteocare
قرص استئوکر ویتابیوتیکس اورجینال
قیمت: 75.000 تومان
قیمت با تخفیف:59.000 تومان
Osteocare
قرص استئوکر ویتابیوتیکس اورجینال
قیمت اصلی: 75.000 تومان
قیمت با تخفیف: 59.000 تومان

علائم کمبود کلسیم در کودکان چیست ؟

موارد زیر از مهم‌ترین علائم کمبود کلسیم در کودکان محسوب می‌شوند که به محض مشاهده هر یک از آنها وظیفه والدین است که با مراجعه به پزشک اقدامات لازم برای درمان کودک خود را انجام دهند:

گرفتگی عضلات

در حقیقت می‌توان گفت که گرفتگی عضلات اولین زنگ هشدار است که می‌تواند از نشانه‌های کمبود کلسیم در اطفال باشد. اگر کودک به هنگام حرکت یا پیاده‌روی از درد عضلات خود به خصوص در ناحیه ران و بازو شکایت می‌کند، این مسئله را جدی بگیرید و با مراجعه به پزشک و دادن آزمایش خون آن را پیگیری نمایید.

گرفتگی عضلات

بی خوابی

اگر کودک شما به طور مکرر در خواب خود دچار اختلال است، شاید به کمبود کلسیم دچار باشد. در برخی کودکانی که با مشکل کمبود کلسیم مواجه هستند، خواب عمیق و رضایت‌بخش وجود ندارد و در طول شب، کودک چندین بار از خواب بیدار می‌شود. این نشانه را نیز جدی بگیرید.

مشکلات دندان

کمبود کلسیم در کودکان موجب خرابی و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. اگر کودک خود را با فاصله‌های اندک به دندان‌پزشکی می‌برید، شاید با کمبود کلسیم مواجه باشد. کمبود کلسیم به مینای دندان نیز آسیب می‌زند.

مشکلات دندان

ناخن های شکننده و ضعیف

برای داشتن ناخن‌‎های مستحکم و قوی، عنصر کلسیم باید به مقدار کافی در بدن وجود داشته باشد. بنابراین می‌توان ناخن‌های ضعیف و شکننده را نیز از علائم کمبود کلسیم در کودکان دانست.

بلوغ دیرهنگام

تاخیر در زمان بلوغ می‌تواند یکی از نشانه‌های کمبود کلسیم در دوران کودکی باشد. این مشکل ممکن است بیشتر برای دختران اتفاق بیفتد. کلسیم اگر در بدن کافی نباشد، می‌تواند در قاعدگی نیز اختلال ایجاد نماید.

تشنج

بروز تشنج در کودکان نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های بیماری کمبود کلسیم یا هیپوکلسمی به شمار آید. هنگامی که نورون‌های مغز کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند، ممکن است تشنج اتفاق بیفتد. زمانی که بدن کودک با کمبود شدید کلسیم مواجه است، در عملکرد مغز نیز اختلالاتی به وجود می‌آید که تشنج یکی از آنها است.

چگونه از کمبود کلسیم در کودکان جلوگیری کنیم ؟

به منظور جلوگیری از بروز کمبود کلسیم در کودکان، مادران باید در دوران بارداری خود تحت نظر پزشک بوده و مقادیر کافی از کلسیم و ویتامین D را دریافت کنند. شیر مادر یکی از بهترین منابع تامین‌کننده کلسیم برای نوزادان است. آمارها نشان داده‌اند که اطفالی که در نوزادی به مقدار کافی شیر مادر خورده‌اند در بزرگسالی کمتر دچار پوکی استخوان خواهند شد. نوزاد پس از تولد باید تحت نظر پزشک متخصص اطفال باشد تا از همان ابتدا از بروز کمبود کلسیم پیشگیری به عمل آید. ویتامین D نقش بسیار مهمی در جذب کلسیم دارد. بنابراین کودک باید از طریق نور خورشید یا مواد غذایی، این ویتامین را به میزان کافی در بدن خود ذخیره کند تا در جذب کلسیم دچار مشکل نشود.
کمبود ویتامین دی

عوارض کمبود کلسیم در کودکان

کمبود کلسیم عوارضی همچون نرمی و پوکی استخوان را در پی خواهد داشت. نرمی استخوان یا راشیتیسم در کودکان می‌تواند سبب خارج شدن اسکلت بدن از فرم طبیعی خود شود و به عمل جراحی نیاز داشته باشد.

پیشنهاد می‌شود برای آشنایی بیشتر با راشیتیستم، این مقاله را مطالعه فرمایید: راشیتیسم یا نرمی استخوان چیست ؟

عوارض کلسیم

پوکی استخوان در بزرگسالی اغلب به سراغ افرادی می‌آید که در دوران طفولیت با کمبود کلسیم مواجه بوده‌ و به درمان آن نپرداخته‌اند. استخوان‌های قفسه سینه هم می‌تواند بر اثر کمبود کلسیم نرم شوند و در سیستم تنفسی اختلال ایجاد نمایند. عدم وجود کلسیم در خون به مقدار کافی می‌تواند در بروز مشکلات قلبی نیز تاثیرگذار باشد.

درمان کمبود کلسیم در کودکان

به منظور درمان کمبود کلسیم باید از منابع غذایی سرشار از کلسیم در رژیم غذایی کودک استفاده کرد. لبنیات، بادام و میوه‌هایی مثل انجیر از مهم‌ترین منابع حاوی کلسیم هستند. کودک به منظور جذب بهتر کلسیم باید به مقدار کافی در زیر نور آفتاب قرار بگیرد تا ویتامین دی مورد نیاز بدن وی تامین شود. ویتامین D را می‌توان از طریق خوردن برخی مواد غذایی مثل ماهی سالمون و ساردین نیز برای بدن تامین کرد. در صورتی که نیاز بدن به کلسیم و ویتامین D به طور طبیعی و با مصرف مواد غذایی باز هم تامین نشود، باید با مشورت پزشک به سراغ مصرف مکمل‌های غذایی رفت.

مقدار مصرف کلسیم

کودک به چه مقدار کلسیم در روز نیاز دارد ؟

کودکان هر چه بزرگ‌تر می‌شوند، به مقدار کلسیم بیشتری نیاز دارند تا از استخوان‌های آنها محافظت شود. به طور کلی نیاز اطفال به کلسیم را می‌توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • کودکان 1 تا 3 سال: 700 میلی گرم کلسیم در روز
  • کودکان 4 تا 8 سال: 1000 میلی گرم کلسیم در روز
  • کودکان و نوجوانان 9 تا 14 سال: 1300 میلی گرم کلسیم در روز

کلام پایانی

کمبود کلسیم در اطفال عوارض نامطلوبی را از خود بر جای می‌گذارد بنابراین والدین باید این مشکل را جدی بگیرند و در صورت مشاهده علائم کمبود کلسیم در کودکان در اسرع وقت اقدامات لازم برای درمان را انجام دهند. از آنجایی که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، توصیه می‌شود که مادر در دوران بارداری، رژیم غذایی سالمی داشته باشد و پس از تولد کودک خود نیز برای تغذیه وی از شیر مادر استفاده کند.

مطالب مرتبط
دسته بندی: استخوان و مفاصل
بحث و تبادل نظر
guest

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شکیبا
شکیبا

سلام. آیا برای درمان کمبود کلسیم در کودکان درمان قطعی وجود داره یا همیشه باید تا آخر عمر قرص بخورن؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  شکیبا

با مصرف مکمل های حاوی کلسیم و ویتامین دی و همچنین استفاده از رژیم غذایی حاوی کلیم این بیماری قابل کنترل و درمان است

افشین
افشین

من در کودکی کمبود کلسیم داشتم و هیچ کس هم متوجه نشد. کاش اون موقع هم اینترنت بود و همه می تونستن این جور مقاله ها را بخونن

مامان الیزا
مامان الیزا

دختر من شیر و ماست زیاد می خوره اما دکتر گفته مشکل کمبود کلسیم داره، بهش مکمل هم میدم ولی انگار بدنش دفع می کنه. میشه بگید چه مکملی بخوره تا کلسیم جذب بدنش بشه؟