علت و راه های درمان لک ملاسما

1/5 - (1 امتیاز)

ملاسما یک مشکل پوستی رایجه که باعث ایجاد تارهای رنگی و تیره رنگ بر روی پوست شما می شه. این مشکل رو زمانی که در زنان باردار اتفاق میفته، ماسک بارداری می نامن. این وضعیت در زنان نسبت به مردان بسیار رایج تره، هرچند مردان هم می تونن این بیماری رو داشته باشن. طبق آمار […]

علت و راه های درمان لک ملاسما

ملاسما یک مشکل پوستی رایجه که باعث ایجاد تارهای رنگی و تیره رنگ بر روی پوست شما می شه. این مشکل رو زمانی که در زنان باردار اتفاق میفته، ماسک بارداری می نامن. این وضعیت در زنان نسبت به مردان بسیار رایج تره، هرچند مردان هم می تونن این بیماری رو داشته باشن.

طبق آمار آکادمی آمریکایی پوست، 90 درصد از افرادی که مولاسما دارن، زنان هستن. اين عارضه به صورت لکه های قهوه ای تا خاکستری تيره بر روی گونه ها، پيشانی و چانه ديده ميشه. شايعترين سنين بروز اون هم 20 تا 30 سالگیه و در خانم ها از آقايان بيشتر دیده میشه.

لک ملاسما معمولا پس از زایمان ناپدید می شه، اما ممکنه برای ماه ها یا سال ها باقی بمونه. این نوع لک صورت ممکنه بدون علت مشخص یا به صورت خانوادگی، مخصوصا در افرادی که حتی در تماس با نور آفتاب خفیف تیره می شن، دیده بشه. برخی خانم ها متوجه می شن که درست قبل از قاعدگی، لک ها واضح تر می شه. ملاسما یا لک حاملگی به طور شایع در خانم هایی که قرص ضد بارداری مصرف می کنن، دیده می شه که در تماس با نور آشکارتر هم می شه.

قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف:97.600 تومان
قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت اصلی: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف: 97.600 تومان

یکی از رایج ترین روش ها برای درمان لک صورت و ملاسما، محافظت از پوست در برابر نور آفتابه. برای این منظور باید شخص مبتلا به ملاسما هر روز کرم ضد آفتاب بزنه و هر دو ساعت یک بار هم اون رو تجدید کنه، همچنین متخصصین پوست توصیه می کنن که افراد مبتلا به ملاسما همیشه در زمانی که در محیط بیرون هستن، کلاه نقاب دار با نقاب بزرگ بر سر داشته باشن.

آنچه در این مقاله می خوانیم

علائم لک ملاسما

علت های زيادی در ايجاد این لک نقش دارن، ولی مهم ترن علت رو اشعـه ماورابنفش خورشيد میشه دونست. يعنی هميشه اين علت در کنار علل ديگر رو در ايجاد لک سهيم می دونیم.

Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف:1.100.000 تومان
Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت اصلی: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف: 1.100.000 تومان

مصرف دارو مخصوصا داروهای هورمونی و بخصوص داروهای پيشگيری از حاملگی که بصورت قرص، تزریق و… هستن و داروهای ديگه هم در بروز این لک نقش دارن، مثل داروهای اعصاب!

ملاسما چگونه تشخیص داده می شه؟

یک آزمایش بصری از منطقه آسیب دیده اغلب برای تشخیص ملاسما کافیه. برای رد کردن دلایل خاص، متخصصین مراقبت های بهداشتی ممکنه برخی از آزمایشات رو برای شما تجویز کنه.

علل و عوامل خطر لک ملاسما

این کاملا روشن نیست که چه چیزی ملاسما رو ایجاد می کنه. افراد تیره پوست بیشتر در معرض خطر هستن نسبت به افرادی که دارای پوست معمولی هستن. حساسیت استروژن و پروژسترون هم با این وضعیت همراهه. این به این معنی هست که قرص های کنترل قاعدگی، بارداری و هورمون درمانی می توانن باعث ملاسما بشن، همچنین به نظر میرسه استرس و بیماری تیروئید هم از علل ملاسما هستن.

علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تونه باعث ایجاد ملاسما بشه، چراکه اشعه ماوراء بنفش بر سلول های رنگدانه (ملانوسیت ها) تاثیر میذاره.

  • تاثیرگذاری عامل استرس

به نظر می رسه که بین لک ها ملاسما و استرس رابطه ای وجود داره. استرس می تونه ثبات سیستم رنگدانه پوست رو بر هم بزنه و باعث شه تا ملاسونیت ها، رنگدانه ملانین زیادی تولید کنن.

  • تاثیرگذاری انواع داروها

داروهای حساس به نور مثل آنتی بیوتیک ها و تتروسایکلین مشخص شده که در مواردی باعث ایجاد لک های ملاسما میشن. همچنین این قضیه در شیمی درمانی یا پرتو درمانی ها هم صادق هست. اما به طور طبیعی، بعد از درمان، تقریبا در طی یک دوره شش ماهه این لک ها از بین میرن.

  • مسمومیت زیاد سلولی

مسمومیت سلولی هم می تونه بر اثر استفاده از یک نوع عطر مصنوعی و قرار گرفتن در معرض آفتاب بعد از آن موجب بشه. چنین شرایطی می تونه منجر به ایجاد لک های ملاسما شه. برخی از روغن های اسانسی هم می تونن باعث این اتفاق بشن. لایه بردار های AHA با ph خیلی پایین با غلضت بالا il همچنین در صورتی که برای یک مدت طولانی و مرتب استفاده بشه، ممکنه باعث مسمومیت زیاد سلولی شه.

  • عدم جذب درست ویتامین

افرادی که دارای بیماری های عصبی هستن و دیواره روده اونها مشکل جذب ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز برای تولید رنگدانه ملانین داره، مخصوصا ویتامین ب کمپلکس، ممکنه به این لک ها دچار بشن.

  • استعداد ژنتیکی

پوست بعضی از افراد، به طور ژنتیکی، بیشتر مستعد تولید رنگدانه و یا لک ملاسما هست.

  • درمان های لیزر

بعضی از انواع خاص لیزر، مخصوصا لیزر الکساندریت، ممکنه باعث ایجاد لک ملاسما شه، مخصوصا در افرادی که پوست های تیره تری دارن.

آیا ملاسما قابل درمان است؟

برای برخی از زنان، ملاسما به تنهایی از بین میره، این معمولا زمانی اتفاق میفته که این لک ها به علت حاملگی یا قرص های کنترل قاعدگی باشه.

کرم هایی وجود داره که متخصصان مراقبت های بهداشتی می تونن اونها رو تجویز ک

نن که می تونه پوست رو روشن کنه، پزشکان همچنین ممکنه استروئیدهای موضعی رو برای کمک به روشن شدن مناطق آسیب دیده تجویز کنن.

البته باید بگیم که این روش ها تضمین نمی کنن که ملاسما دوباره برنگرده و برخی از موارد هم به درمان کلی این لک ها منجر نمیشن. به طور کلی بهتره قرار گرفتن در معرض نور خورشید رو به حداقل رسونده و استفاده  از کرم های ضد آفتاب روزانه رو در دستور کار روزانه خودتون قرار بدید.

 

 

علت و راه های درمان لک ملاسما

 

از اونجایی که هيچکدام از روش های درمانی لک صورت دائمی نيست و در يک جلسه هم انجام نمی گیره و نياز به تجديد و ادامه درمان داره، زيرا استعداد افراد برای ايجاد لک که با اين روش های درمانی برطرف نمیشه.

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت پوست
بحث و تبادل نظر
guest

7 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پونه
پونه

سلام وقتتون بخیر . ببخشید من از وقتی که صورتم رو وکس کردم لکه های روی گونه هام اومده که شبیه لکه های ملاسما هست ‌. آیا راهکاری دارین؟ ممنون از پاسخگویتون

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  پونه

با سلام
همراه گرامی
بهتره روتین پوستی مناسبی داشته باشید و در کنارش برای درمان لک پوستی بهتره از کرم ضد لک ملایم استفاده کنید با توجه به فصل بهار و تابش مستقیم نور افتاب به هیچ عنوان استفاده از ضد افتاب فراموش نشود

ملیکا
ملیکا

من چند ساله از بچگی صورتم لک داره الانم ک بزرگ شدم لکا پخش شده رو صورتم.جوشم که میزنم جاش میمونه رو صورتم باید چیکار کنم؟

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  ملیکا

با سلام شما
همراه همیشگی مثبت سبز
جهت درمان لک بهتر است از کپسول پیگمنتا درمکس 30 عددی https://mosbatesabz.com/product/dermax-pigmenta-skin-lightener/
و کرم های ضد لک. مثل کرم ضد لک قوی سیسپرسا حاوی سیستئامین 50 گرم https://mosbatesabz.com/product/cyspersa-liposomal-cysteamine-pigment-corrector-cream/
استفاده کنید

Somi
Somi

من تقریبا یکسال دچار لک های ملاسما شدم و خیلی داده آزار میده منو دکترهای زیادی رفتم وخیلی سال هست از بارداری من میگذره و تو این دوران اصلا لک نداشتم لک های من داره هر روز بیشتر میشه و نمیدونم چکار کنم

مرسده
مرسده
پاسخ به  Somi

من چندین ساله صورتم ملاسما داره؛ با اینکه همیشه ضد آفتاب میزدم؛ اول کوچیک تر بود و بعد بزرگ تر شد؛ هزارتا دکتر رفتم و کلی پول دارو؛ کمرنگ و پررنگ میشه و این آخری هم یه درمانی به اسم پکینگ آپ انجام دادم که بدترش کرد با کلی هزینه؛ 😞😞 واقعا عذاب شده برام؛ دیگه نمیدونم چه راهی رو برم؛

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  Somi

سلام کاربر گرامی
حتما استفاده از ضدآفتاب بی رنگ ضدلک مثل ضدآفتاب لافارر یا سیسپرسا به صورت مرتب فراموش نشود.
از شوینده های ضدلک مثل:ژل شستشوی صورت ضد لک سیسپرسا و کرم ضدلک سیسپرسا استفاده نمایید معمولا روی لک های ناشی از بارداری موثر هستند اما در نهایت برای درمان درست باید پوست شما از نزدیک مشاهده شود.
سپاس از همراهی شما