همه آنچه که باید از تاثیر ملاتونین در پوست و مو بدانید

امتیاز دهید

حفظ زیبایی پوست و مو این روزها برای همه افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر ازجمله افرادی باشید که به زیبایی پوست و مو خود اهمیت می‌دهید، حتما راهکارهای زیادی را تاکنون تجربه کرده‌اید. ملاتونین هورمونی است که به‌طور طبیعی در بدن توسط غده پینه آل ترشح می‌شود. در حقیقت این ماده در بدن […]

ملاتونین در پوست و مو

حفظ زیبایی پوست و مو این روزها برای همه افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر ازجمله افرادی باشید که به زیبایی پوست و مو خود اهمیت می‌دهید، حتما راهکارهای زیادی را تاکنون تجربه کرده‌اید. ملاتونین هورمونی است که به‌طور طبیعی در بدن توسط غده پینه آل ترشح می‌شود. در حقیقت این ماده در بدن ما در هنگام آماده‌سازی برای خواب، تولید و ترشح می‌شود، اما باید آن را به‌عنوان ماده‌ای برای حفظ زیبایی پوست و مو نیز در نظر گرفت. ملاتونین به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود به‌عنوان یک عنصر ضد پیری عمل می‌کند و باعث پرپشتی مو و جوانی پوست می‌شود. قرص ملاتونین و داروهای موضعی آن برای پوست و مو در بازار موجود است. البته برخی میوه‌ها و مواد پروتئینی نیز سرشار از ملاتونین هستند. اما اگر می‌خواهید بیشتر در مورد تاثیر ملاتونین در پوست و مو بدانید، تا پایان با ما همراه باشید.

ملاتونین چیست ؟

ملاتونین هورمونی است که به‌طور طبیعی توسط بدن برای تنظیم ریتم شبانه‌روزی خواب ترشح می‌شود. بسیاری از افراد مکمل‌های ملاتونین را به‌عنوان یک جایگزین طبیعی (و غیر اعتیادآور) برای قرص‌های خواب مصرف می‌کنند. مقدار بسیار کمی از ملاتونین در غذاهایی مانند گوشت‌ها، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد. جالب است بدانید که مقدار ترشح این هورمون در شب به حداکثر و در نزدیکی ظهر به حداقل می‌رسد. همچنین میزان طبیعی ملاتونین با افزایش سن به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند؛ تا جایی که در سن پیری در برخی از افراد این مقدار حتی به‌طور کامل از بین می‌رود، که این موضوع باعث بی‌خوابی‌های شبانه خواهد شد. نقش این ماده در پوست و مو به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان موثر در روند پیری است. مقدار کافی ملاتونین در بدن، تاثیرات مثبتی بر وضعیت روحی روانی داشته و همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. البته این موضوع در حال بررسی‌های بیشتر است.
تاثیر ملاتونین در پوست و مو

تاثیر شگفت آور ملاتونین روی پوست و مو

همان‌طور که به این موضوع اشاره کردیم، ملاتونین یک آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود که در زیبایی پوست و مو موثر است. طبق تحقیقات، ملاتونین در پوست و مو باعث کاهش روند پیری می‌شود. البته حتی اگر ملاتونین برای درمان بی‌خوابی برای فرد تجویز شود، تاثیر مثبت خود را بر پوست و مو می‌گذارد؛ چراکه بی‌خوابی به‌شدت باعث پیری پوست و ریزش مو می‌شود. امروزه قرص ملاتونین نیز در بازار موجود است که بدون نیاز به نسخه پزشک نیز می‌توان آن را تهیه کرد.

نقش ملاتونین در پوست

محققان همچنان در حال بررسی اثرهای ملاتونین در پوست و مو هستند. اما ابتدا بیایید تاثیر ملاتونین در پوست را بررسی کنیم. ملاتونین نه‌تنها در مغز شما، بلکه در برخی سلول‌های پوستی نیز ساخته‌شده است و پوست را به محلی برای تولید و فعالیت ملاتونین تبدیل می‌کند. جالب است بدانید که ملاتونین قادر است آسیب‌های ناشی از اشعه ماورابنفش روی سلول‌های پوستی را سرکوب کند و به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل نماید. این موضوع به این معنی است که ملاتونین در پوست از سلول در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. با توجه به اینکه آسیب ناشی از آفتاب مانند چین و چروک و خطوط ریز عامل اصلی علائم پیری است، به نظر می‌رسد که ملاتونین با عملکرد خوب خود به‌راحتی به جنگ چروک‌های پوستی می‌رود.

استفاده موضعی از ملاتونین در پوست

تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از ملاتونین در پوست و مو به‌صورت موضعی (مثلا در سرم یا کرم) بسیار موثر است. مطالعات حاکی از آن است که ملاتونین به لایه بیرونی پوست نفوذ کرده و باعث تقویت ظرفیت پوست برای ترمیم، تجدید و احیای مجدد در طول شب می‌شود. البته درحالی‌که فواید زیادی در استفاده از ملاتونین موضعی وجود دارد، اشکالاتی نیز با استفاده آن بروز می‌کند. ملاتونین، ملانوسیت‌های پوست شما که همان سلول‌های تولید رنگدانه هستند را فعال می‌کند. بنابراین استفاده از آن به‌طور موضعی بر روی پوست ممکن است باعث تیره شدن پوست شما یا خنثی کردن هرگونه محصول روشن‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید شود. با تمام این توصیف‌ها استفاده موضعی از ملاتونین هم خاصیت ضد آفتاب دارد و هم از آفتاب‌سوختگی جلوگیری می‌کند.

قرص ملاتونین برای سفیدی پوست

شاید شما نیز شنیده باشید که از قرص ملاتونین برای سفید کردن پوست نیز می‌توان استفاده کرد. برخی از مطالعات نشان داده است که مصرف ملاتونین می‌تواند در تغییر رنگ پوست حیوانات تاثیرگذار باشد. اما پژوهش‌ها در مورد تاثیر ملاتونین در پوست انسان این مسئله را تایید نمی‌کند و عملا در میان افرادی که در یک تحقیق به مدت 19 ماه از قرص ملاتونین استفاده کرده بودند، تغییر رنگی در پوست مشاهده نشد. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که ملاتونین نقشی در رنگدانه سازی پوست انسان ندارد اما به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی می‌تواند آسیب رادیکال‌های آزاد و همچنین تاثیر مخرب اشعه فرابنفش خورشید روی پوست را کاهش دهد.
ملاتونین در مو

نقش ملاتونین در سلامت مو

هورمون ملاتونین در پوست و مو تاثیرات بی‌نظیری دارد. این هورمون تنها یک تنظیم‌کننده خواب محسوب نمی‌شود، بلکه یکی از دلایل زیبایی و البته شادابی مو در افراد همین هورمون محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که ملاتونین در بدن باعث بهبود جریان خون مویرگی و تغذیه رسانی به پیاز مو می‌شود، شادابی و رشد مو را نیز به دنبال دارد. همچنین افزایش ضخامت تار مو و کاهش ریزش مو نیز به این هورمون بستگی دارد. یکی از دلایلی که در سنین بالاتر با ریزش مو و همچنین نازک شدن تارهای مو روبرو می‌شویم، کم شدن ملاتونین در بدن محسوب می‌شود.

استفاده موضعی ملاتونین در مو

ملاتونین در پوست و مو با خواص آنتی‌اکسیدانی خود تاثیر شگرفی داشته است. کرم‌های حاوی ملاتونین نه‌تنها می‌توانند باعث کاهش ریزش مو شوند، بلکه به افزایش رشد مو نیز کمک می‌کنند. مطالعات گسترده‌ای نشان داد که مصرف موضعی ملاتونین به‌صورت کرم‌ها باعث افزایش تعداد مو در 54.8 درصد از شرکت‌کنندگان شده است. جالب است بدانید که کرم‌های حاوی ملاتونین مخصوص پوست سر، باعث کاهش شوره سر نیز می‌شوند.

اگر با مشکلات پوستی و یا مو به پزشک مراجعه کنید، ممکن است در کنار تجویز سرم‌ها و کرم‌های موضعی حاوی ملاتونین در پوست و مو برای شما قرص ملاتونین نیز تجویز کند؛ به خصوص اگر مشکل اختلال در خواب نیز داشته باشید. پزشک با توجه به شرایط جسمی‌تان دوز مورد نیاز را برایتان تجویز می‌کند. مصرف قرص ملاتونین باعث شادابی پوست و مو می‌شود. همچنین اگر از ریزش مو رنج می‌برید، این قرص کمک می‌کند تا رویش مجدد مو را تجربه کنید. حتی این هورمون به‌صورت خوراکی نیز کمک به ضخامت مو و رشد طولی آن خواهد کرد. ازآنجایی‌که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد به‌عنوان یک داروی ضد پیری برای پوست نیز عمل می‌کند.

مصرف قرص ملاتونین

جالب است بدانید که مصرف یک گرم ملاتونین در روز سطح ترشح هورمون‌ها را در غده هیپوفیز افزایش می‌دهد. هیپوفیز در بدن با هیپوتالاموس که مرکز ترشح ملاتونین است، در ارتباط بوده و در سوخت‌وساز پروتئین‌ها و انتقال اسیدهای آمینه پروتئینی جوان‌کننده نقش مهمی را ایفا می‌کند. البته مکمل های ملاتونین تنها برای پوست و مو تولید نمی‌شوند؛ بلکه در اصل قرص ملاتونین در بیشتر مواقع برای تنظیم ریتم خواب شبانه مورد تجویز قرار گیرد. همچنین باعث تقویت عضله سازی و کاهش چربی‌های بدن خواهد شد. ملاتونین از بروز آب‌مروارید چشم جلوگیری می‌کند. برای درمان آسیب‌های مغزی ناشی از بیماری صرع، سکته مغزی و صدمات مغزی نیز ممکن است ملاتونین تجویز شود. این قرص را نباید در طول روز مصرف کرد و همچنین مصرف این مکمل برای خانم‌های باردار یا شیرده ممنوع است.
عوارض مصرف ملاتونین

عوارض مصرف ملاتونین

هر ماده مفیدی می‌تواند شما را دچار عارضه‌هایی ناخواسته کند. اگر در حال مصرف ملاتونین به دلایل مختلف هستید ممکن است به آن حساسیت داشته باشید. برخی از افراد نسبت به ملاتونین بسیار حساس هستند و برخی دیگر به دلیل مصرف بیش‌ازحد مجاز این مکمل در معرض خطر قرار می‌گیرند. یکی از عوارض مصرف قرص ملاتونین که گاهی افراد دچار آن می‌شوند، خواب‌آلودگی است. این موضوع کمی با افسردگی اشتباه گرفته می‌شود. به این معنی که افراد تصور می‌کنند چون با مصرف مکمل ملاتونین دچار خواب‌آلودگی و بی انرژی بودن می‌شوند، می‌تواند نشانه‌های افسردگی باشد. اگر احساس می‌کنید از لحاظ روانی تحت‌فشار قرار می‌گیرید، با مشورت پزشک مصرف آن را قطع کنید. مصرف ملاتونین در پوست و مو به‌صورت موضعی عوارض جانبی خاصی ندارد.

منابع ملاتونین

اگر به هر دلیلی قصد مصرف مکمل ملاتونین دارید اما از عوارض آن می‌ترسید و یا می‌خواهید از تاثیرات مثبت ملاتونین در پوست و مو بهره ببرید، می‌توانید مواد غذایی سرشار از ملاتونین را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. خوردن غذاهای سرشار از این هورمون می‌تواند باعث افزایش سطح ملاتونین در خون و ایجاد مزایای سلامتی آن شود. انواع آجیل به‌ویژه پسته حاوی بیشترین غلظت ملاتونین در بین این دسته است. تخم‌مرغ و ماهی نیز منابع خوبی از این هورمون به شمار می‌روند. همچنین سایر منابع طبیعی ملاتونین عبارت‌اند از: انگور، فلفل، قارچ، توت‌فرنگی، گیلاس و گوجه‌فرنگی.

سخن پایانی

زیبایی پوست و مو برای هر فردی از اهمیت بالایی برخوردار است. هورمون ملاتونین که در حقیقت به تنظیم‌کننده ریتم خواب شبانه‌روزی معروف است، در زیبایی پوست و مو تاثیر بی‌نظیری دارد. ترشح این هورمون در سنین بالا و در افراد مسن کم می‌شود، بنابراین فرد با چین‌وچروک و ریزش مو نیز روبرو خواهد شد. کم شدن ملاتونین در پوست و مو تاثیر منفی می‌گذارد و باعث تسریع روند پیری خواهد شد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی شما می‌توانید ملاتونین را در قالب قرص به‌طور خوراکی و یا حتی به‌صورت کرم‌ها و سرم‌ها به‌طور موضعی استفاده کنید. بهتر است قبل از مصرف خوراکی ملاتونین در مورد تداخل دارویی آن و یا عوارض خاص آن با پزشک خود مشورت کنید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

12 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محی
محی

سلام خسته نباشید . من می خواستم بدونم چرا بعد اینکه از خواب بیدار میشم تا مدت 1 ساعت پوستم سفید هست ؟ ربطی به ملاتونین داره؟

کارشناس تغذیه
کارشناس تغذیه
پاسخ به  محی

سلام همراه گرامی، همانطور که در مقاله گفته شد، برخی از مطالعات نشان داده است که مصرف ملاتونین می‌تواند در تغییر رنگ پوست حیوانات تاثیرگذار باشد. اما پژوهش‌ها در مورد تاثیر ملاتونین در پوست انسان این مسئله را تایید نمی‌کند و عملا در میان افرادی که در یک تحقیق به مدت ۱۹ ماه از قرص ملاتونین استفاده کرده بودند، تغییر رنگی در پوست مشاهده نشد. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که ملاتونین نقشی در رنگدانه سازی پوست انسان ندارد اما به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی می‌تواند آسیب رادیکال‌های آزاد و همچنین تاثیر مخرب اشعه فرابنفش خورشید روی پوست را کاهش دهد.

Saman
Saman

ملاتونین مصرف کنم موهای سفیدم تیره می شود

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  Saman

سلام دوست عزیز
خیر تاثیری نخواهد داشت .

Nina
Nina

از پاسخگویی شما متشکرم

Nina
Nina

سلام وقت بخیر، مصرف ملاتونین موجب تیرگی پوست میشه ؟!

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  Nina

اگر به صورت موضوعی استفاده بشه، یعنی ملاتونین رو روی پوستتون بمالید ممکن هست که بر روی رنگدانه های پوست تاثیر بزاره.

.....
.....

سلام بیش از ۱۵ سال‌است که از آفتاب سوختگی صورتم گذشته (درکودکی سفید بود )
برای سفید شدن چی کار کنم ؟
آیا درمان و سفید میشه؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  .....

سلام دوست عزیز
اگر جای لک باقی مانده می توانید از محصولات ضد لک و همچنین شوینده های ضد لک استفاده کنید .

.....
.....

ممنون

مهرداد کمالی
مهرداد کمالی

ملاتونین برای بهبود خواب باید چه مدت قبل از خواب مصرف بشه؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز

سلام دوست عزیز
بزرگسالان روزی 1 عدد، نیم تا یک ساعت قبل از خواب مصرف کنند.