داروی ممانتین چیست؟ عوارض و موارد مصرف داروی memantine

3.6/5 - (7 امتیاز)
ممانتین برای درمان زوال عقل متوسط ​​تا شدید مرتبط با بیماری آلزایمر استفاده می‌شود. این دارو بیماری آلزایمر را درمان نمی‌کند؛ اما ممکن است حافظه و توانایی انجام اعمال روزانه را بهبود بخشد. ممانتین با مسدود کردن عملکرد گلوتامات در مغز عمل می‌کند که با علائم بیماری آلزایمر مرتبط است…
ممانتین Memantine

آلزایمر، یکی از چالش‌های جدی در علم پزشکی و بهداشت عمومی محسوب می‌شود که به طور مستمر تأثیر خود را بر روی قابلیت‌های شناختی و حافظه افراد گذاشته و زندگی روزمره آنان داشته است. این بیماری نوروژنتیک و پیشرونده، باعث تغییرات ساختاری در مغز می‌شود که به تدریج به از دست دادن حافظه و توانایی‌های شناختی فرد منجر خواهد شد. هرچند تاکنون تحقیقات بسیاری در زمینه درمان آلزایمر انجام شده است، اما هیچ درمان کاملاً مؤثر و مناسبی برای این بیماری پیدا نشده است. در این سیاق، داروهای ممانتین memantine به عنوان یکی از گزینه‌های درمانی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

اشکال دارویی ممانتین

  1. قرص 5 میلی گرم و 10 میلی گرم
  2. کپسول طولانی رهش 7 میلی گرم، 14 میلی گرم، 21 میلی گرم، 28 میلی گرم
  3. محلول خوراکی 2 میلی گرم در میلی لیتر

موارد مصرف داروی ممانتین

ممانتین برای درمان گیجی متوسط ​​تا شدید (زوال عقل) مرتبط با بیماری آلزایمر استفاده می‌شود. این دارو بیماری آلزایمر را درمان نمی‌کند، اما ممکن است حافظه، آگاهی و توانایی انجام اعمال روزانه را بهبود بخشد. این دارو با مسدود کردن عملکرد یک ماده طبیعی خاص در مغز (گلوتامات) عمل می‌کند که اعتقاد بر این است که با علائم بیماری آلزایمر مرتبط است. برخی از موارد مصرف این دارو شامل دمانس نوع آلزایمر و دمانس عروقی خفیف تا متوسط ​​(خارج از برچسب) می‌باشد.

موارد مصرف داروی ممانتین

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر داروی memantine

مکانیسم عمل داروی ممانتین، آنتاگونیست گیرنده N-متیل-D-آسپارتات (NMDA) با میل ترکیبی کم تا متوسط ​​(NMDA) که ترجیحاً به کانال‌های کاتیونی تحت عمل NMDAR متصل می‌شود و گیرنده را فقط در شرایط تحریک بیش از حد مسدود می‌کند، بدون اینکه تأثیری بر انتقال عصبی طبیعی داشته باشد. جذب با حداکثر زمان پلاسما 3-7 ساعت (رهاسازی فوری) و 9-12 ساعت (نسخه تمدید شده) می‌باشد. حذف در نیمه عمر 60-80 ساعت و دفع از طریق ادرار (74%) صورت می‌گیرد.

مقدار مصرف داروی memantine

قبل از مصرف داروی ممانتین، اطلاعات دارویی موجود بر روی بسته بندی دارو را به دقت بررسی کنید. این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً دو بار در روز مصرف کنید. برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید. ممانتین را طبق دستور پزشک مصرف کنید، مصرف بیشتر از اندازه دارو می‌تواند عوارض جانبی دارو را افزایش دهد. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان‌های یکسانی مصرف کنید.

زمان مصرف ممانتین

  1. داروی ممانتین در جهت دمانس نوع آلزایمر در اشکال دارویی قرص ابتدا 5 میلی گرم روزانه به صورت خوراکی که هر هفته با افزایش 5 میلی گرم در روز افزایش می‌یابد. همچنین دوز هدف نگهدارنده (بیش از 5 هفته)، 20 میلی گرم در روز به صورت خوراکی هر 12 ساعت می‌باشد.
  2. این مقدار دوز در اشکال کپسول با رهش طولانی ابتدا 7 میلی گرم به صورت خوراکی در روز که ممکن است با افزایش 7 میلی گرم روزانه در هر هفته افزایش یابد. همچنین دوز نگهداری 28 میلی گرم روزانه به صورت خوراکی می‌باشد.
  3. دمانس عروقی خفیف تا متوسط ​​(خارج از برچسب)، 5 میلی گرم (انتشار فوری) روزانه به صورت خوراکی و 5 میلی گرم در هر 7 روز تا دوز هدف 10 میلی گرم دو بار در روز تیتر کنید.
  4. در صورت فراموشی یک دوز، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر دوز فراموش شده نزدیک به نوبت بعدی است، آن را فراموش کرده و نسخه را طبق دستور پزشک ادامه دهید.
  5. کپسول و قرص ممانتین را به صورت کامل همراه با یک لیوان آب مصرف کنید. قرص را نجویده یا خرد نکنید، انجام این کار سبب افزایش خطر عوارض جانبی خواهد شد.

موارد احتیاط

قبل از مصرف داروی ممانتین، اگر به آن یا سایر ترکیبات موجود در دارو حساسیت دارید، از مصرف خودداری کنید. این دارو ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. در صورت داشتن سوابق پزشکی از جمله مشکلات کلیوی، عفونت‌های شدید دستگاه ادراری، تغییرات اخیر رژیم غذایی (از رژیم غذایی پر پروتئین به رژیم گیاهخواری)، حساسیت یا آلرژی، مشکلات کبدی، اختلال کلیوی، مشکلات گوارشی (مانند زخم معده یا زخم مری) و… با احتیاط و مشورت پزشک این دارو را استفاده کنید.

SiderAL
قرص آهن با جذب بالا
قیمت: 260.000 تومان
قیمت با تخفیف:197.000 تومان
SiderAL
قرص آهن با جذب بالا
قیمت اصلی: 260.000 تومان
قیمت با تخفیف: 197.000 تومان
  1. مصرف داروی ممانتین در برخی بیماران سبب گیجی و خواب آلودگی شده است. در این راستا، بعد از مصرف دارو از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری بالایی دارند، خودداری کنید. تا حدامکان کار با ماشین‌آلات، رانندگی، فعالیت‌های روزمره و… را کاهش دهید تا عوارض جانبی دارو از بین برود.
  2. این دارو در افراد با سابقه تشنج یا اختلال تشنج ارزیابی نشده است. همچنین طبق برخی گزارشات مصرف این دارو در 2٪ از بیماران سبب تشنج شده است.
  3. شرایطی که باعث افزایش pH ادرار می‌شود ممکن است دفع ادراری را کاهش داده و سطح ممانتین پلاسما را افزایش دهد.
  4. در بیماری‌های قلبی عروقی، اختلال تشنج، بیماری‌های چشمی، نارسایی کبدی یا کلیوی احتیاط کنید.

موارد منع مصرف قرص ممانتین

  1. حساسیت به ممانتین یا اجزای فرمولاسیون

عوارض جانبی داروی ممانتین (memantine)

یبوست، سردرد و سردرگمی، سرفه، فشارخون بالا، استفراغ، درد، کمر درد، خستگی و تنگی نفس برخی از عوارض جانبی داروی ممانتین می‌باشد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. به خاطر داشته باشید که این دارو تجویز شده است زیرا پزشک شما تشخیص داده که فواید آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند. در صورت بروز واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش و تورم (به ویژه در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی و… فوراً به پزشک مراجعه کنید.

  1. سرگیجه و سردرد
  2. سردرگمی
  3. یبوست
  4. سرفه
  5. فشار خون بالا
  6. کمردرد
  7. درد
  8. خواب آلودگی
  9. سنکوپ
  10. استفراغ
  11. تنگی نفس
  12. خستگی

عوارض جانبی داروی ممانتین (memantine)

تداخل دارویی ممانتین

  1. تداخل دارویی خطرناک یا خاصی از این دارو گزارش نشده است. با این حال، برخی از تداخلات دارویی مهم ممانتین شامل موارد زیر می‌باشد.
  2. افزایش اثرات داروها توسط ممانتین: تری‌متوپریم
  3. افزایش اثرات ممانتین توسط داروها: عوامل قلیایی کننده، مهارکننده‌های کربنیک انهیدراز، اردافتینیب، آنتاگونیست های گیرنده NMDA، تافنوکین، تری‌متوپریم

مصرف قرص ممانتین (memantine) در دوران بارداری و شیردهی

هیچ اطلاعاتی در رابطه با خطرات استفاده از ممانتین در دوران بارداری وجود ندارد. اثرات نامطلوب رشدی (کاهش وزن بدن و استخوان سازی) در فرزندان موش صحرایی در دوران بارداری در دوزهای مرتبط با حداقل سمیت مادر مشاهده شد. دوزها بالاتر از حد مصرف شده در انسان و حداکثر دوز توصیه شده روزانه است. هیچ اطلاعاتی در مورد وجود دارو در شیر انسان، اثرات آن بر شیرخواران یا تولید شیر وجود ندارد. فواید رشدی و سلامتی تغذیه با شیر مادر باید همراه با نیاز بالینی مادر به درمان و هرگونه عوارض جانبی احتمالی بر روی نوزاد شیرخوار ناشی از دارو یا بیماری زمینه‌ای مادر در نظر گرفته شود.

مطالعات حیوانی مصرف ممانتین در بارداری

  1. تجویز خوراکی ممانتین به موش‌ها در طول دوره اندام‌زایی منجر به کاهش استخوان‌سازی اسکلتی در جنین در بالاترین دوز آزمایش شد. دوز بدون اثر بالاتر (6 میلی گرم بر کیلوگرم در روز) تقریباً 3 برابر MRHD بر اساس میلی گرم بر متر مربع بود.
  2. تجویز خوراکی ممانتین به خرگوش در طول دوره اندام‌زایی منجر به هیچ گونه عوارض رشدی نشد. بالاترین دوز آزمایش شده تقریباً 30 برابر MRHD بر اساس mg/m² بود
  3. تجویز خوراکی به موش‌ها از اواخر بارداری در طول شیردهی تا از شیر گرفتن، منجر به کاهش وزن توله در بالاترین دوز آزمایش شده شد. دوز بدون اثر بالاتر (6 میلی گرم بر کیلوگرم در روز) تقریباً 3 برابر MRHD بر اساس میلی گرم در متر مربع است.

شرایط نگهداری داروی memantine

داروی ممانتین باید در دمای اتاق و دور از نور نگهداری شود. همچنین مهم است که تمام داروها را از دید و دسترس کودکان دور نگه دارید، زیرا بسیاری از اشکال دارویی (مانند قرص‌های هفتگی و قطره‌های چشمی، کرم‌ها، چسب‌ها و استنشاق‌ها) در برابر کودک مقاوم نیستند و کودکان خردسال می‌توانند آن‌ها را به راحتی باز کنند. داروهای غیر ضروری باید به روش‌های خاصی دور ریخته شوند تا اطمینان حاصل شود که حیوانات خانگی، کودکان و سایر افراد نمی‌توانند آن‌ها را مصرف کنند.

کلام آخر داروی ممانتین

در این مقاله  از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز خواندیم که با گسترش روزافزون بیماری آلزایمر و نیاز مبرم به راهکارهای درمانی موثر، داروهایی مانند ممانتین به عنوان یک امید جدید در مقابله با این بیماری پیشرونده مورد توجه قرار گرفته‌اند. این دارو با مکانیسم عمل خاص خود، به نظر می‌رسد که می‌تواند در تسکین علائم آلزایمر، بهبود کیفیت زندگی بیماران و کاهش پیشرفت بیماری نقش بسزایی ایفا کند. تحقیقات بالینی نشان داده‌ است که ممانتین می‌تواند بهبودهای قابل توجهی در عملکرد شناختی و روانشناختی بیماران آلزایمر ایجاد کند و با کاهش نیاز به مراقبت و پشتیبانی مداوم، زندگی بیماران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

منبع سایت: Medscape

سوالات متداول درمورد ممانتین
قرص ممانتین برای درمان علائم زوال عقل متوسط تا شدید مربوط به بیماری آلزایمر به کار می‌رود. این دارو با جلوگیری از عملکرد یک ماده طبیعی خاص در مغز به نام گلوتامات که تصور می‌شود با علائم بیماری آلزایمر مرتبط است، عمل می‌کند. ممانتین در بهبود عملکرد شناختی از جمله حافظه، تفکر و توانایی انجام فعالیت‌های روزانه، در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر موثر است. این دارو همچنین می‌تواند به کاهش مشکلات رفتاری و خلقی در این افراد کمک کند.
خیر، داروی ممانتین برای تقویت حافظه مناسب نیست. این دارو برای درمان علائم زوال عقل متوسط تا شدید مربوط به بیماری آلزایمر استفاده می‌شود.
برخی داروها به محض قطع ناگهانی سبب عوارض قطع مصرف خواهند شد. برخی از عوارض قطع قرص ممانتین شامل اضطراب، ضعف، کابوس‌های شبانه، اختلال در خواب، تغییرات خلقی، حالت تهوع و استفراغ، مشکلات معده و… می‌باشد.
بله، قرص ممانتین برای درمان افسردگی موثر است. ممانتین یک داروی آنتی‌دپرسان است که برای درمان افسردگی مقاوم به درمان استفاده می‌شود. این دارو با افزایش سطح دوپامین و نوراپی نفرین در مغز، به بهبود علائم افسردگی کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که ممانتین در درمان افسردگی موثر است، برای مثال در یک مطالعه، ممانتین در بهبود علائم افسردگی در افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان، موثرتر از دارونما بود.
بله، قرص ممانتین می‌تواند باعث خواب‌آلودگی شود که یکی از عوارض جانبی شایع این دارو است. در واقع، در مطالعه‌ای که در سال 2017 انجام شد، خواب‌آلودگی شایع‌ترین عارضه جانبی ممانتین گزارش شد. البته این یکی از عوارض جانبی خفیف این دارو است و بعد از مدت زمان کوتاهی رفع خواهد شد.
مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها