مجله مثبت سبز

یائسگی و پوکی استخوان

4.7/5 - (3 امتیاز)

یائسگی و پوکی استخوان اتفاقی است که به طور طبیعی، همزمان با یکدیگر بعد از سن 50 سالگی و قطع پریود و در دوران یائسگی برای اکثر خانم ها پدیدار می گردد. ابتدا لازم است بدانیم پوکی استخوان چیست؟ از حدود سن 40 سالگی به بعد توده استخوانی کاهش می باید، اما این اتفاق در […]

یائسگی و پوکی استخوان

یائسگی و پوکی استخوان اتفاقی است که به طور طبیعی، همزمان با یکدیگر بعد از سن 50 سالگی و قطع پریود و در دوران یائسگی برای اکثر خانم ها پدیدار می گردد. ابتدا لازم است بدانیم پوکی استخوان چیست؟

از حدود سن 40 سالگی به بعد توده استخوانی کاهش می باید، اما این اتفاق در دوران قاعدگی به دلیل قطع تولید هورمون زنانه از تخمدان ها با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت و استخوان های لگن، ستون مهره و مچ دست مستعد شکستگی های خود به خودی و میکروسکوپیک که منجر به تغییر شکل استخوان ها می گردد، هستند. البته در امر پوکی استخوان دلایل دیگری نظیر سن، نژاد آسیایی و سفید، سابقه فامیلی، یائسگی زودرس، کوچکی جثه بدن و سابقه برداشتن تخمدان ها نیز دخیل هستند که در این مجال به بررسی یائسگی و پوکی استخوان می پردازیم.

همانطور که می دانید در دوران منوپوز احتمال از دست دادن تراکم استخوانی وجود دارد، اما راه کارهایی هم در غالب یک سری بایدها و نبایدها به منظور کاهش این صدمات وجود دارد که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف:129.000 تومان
Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت اصلی: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف: 129.000 تومان

یائسگی و پوکی استخوان

رژیم غذایی غنی

سعی کنید اگر تا سن یائسگی از تغذیه خوبی برخوردار نبوده اید، از این سن به بعد از برنامه غذایی صحیحی که شامل میوه جات، سبزیجات، غلات سبوس دار و تصفیه شده است مصرف نمایید و از گوشت های چرب و شیرینی جات پرهیز نمایید. همچنین برای جذب کلسیم به اندازه کافی ویتامین D دریافت کنید و از ویتامین K غافل نباشید.

حفظ و تعادل هورمون

با تغییرات هورمونی در دوران یائسگی پوکی استخوان تشدید می یابد. اما با هورمون درمانی و تزریق هورمون استروژن، ترکیبات بی فسفانات و هورمون پاراتیروئید این روند به تعویق افتاده و ضمن پیشگیری، درمان نیز صورت می پذیرد.

روش صحیح کاهش وزن

دقت داشت باشید زنان در سنین یائسگی همزمان با کاهش وزن، توده استخوانی خود را نیز از دست می دهند، پس با یک برنامه غذایی صحیح، ورزش و استفاده از انواع مکمل های کلسیم ساز می توانید کاهش وزن بدون ضرری را تجربه کنید.

استراحت و آرامش

بدن به هنگام استرس و عدم آرامش، هورمون کورتیزول ترشح می کند که سبب ضعیف شدن استخوان و به مرور زمان مشکلات دیگر می گردد. اما با انجام تمرینات یوگا و مدیتیشن می توانید آرامش خود را حفظ کرده و مانع از پیشرفت پوکی استخوان شوید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: بیماری زنان
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها