مولتی ویتامین مینرال بهتر است یا پریناتال ؟

3/5 - (1 امتیاز)

بدن تنها باوجود عناصر حیاتی می‌تواند به روند طبیعی خود ادامه دهد. بسیاری از این عناصر حیاتی قابل ذخیره شدن در بدن نیستند و باید به‌طور روزانه مصرف شوند. برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم است که میوه‌ها، سبزیجات، گوشت، حبوبات و لبنیات را روزانه در رژیم غذایی خود جای دهید. اما واقعیت این […]

مولتی ویتامین مینرال بهتر است یا پریناتال ؟

بدن تنها باوجود عناصر حیاتی می‌تواند به روند طبیعی خود ادامه دهد. بسیاری از این عناصر حیاتی قابل ذخیره شدن در بدن نیستند و باید به‌طور روزانه مصرف شوند. برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم است که میوه‌ها، سبزیجات، گوشت، حبوبات و لبنیات را روزانه در رژیم غذایی خود جای دهید. اما واقعیت این است که این امکان در بسیاری از شرایط مانند بارداری گاهی این امکان وجود ندارد. اینجاست که تنها راه مقابله با کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی و البته مقابله با آسیب به مادر و جنین، مصرف یک مکمل بهترین راه‌حل است. مولتی ویتامین مینرال و پریناتال از بهترین انتخاب‌ها محسوب می‌شوند. اگر می‌خواهید بدانید که مولتی ویتامین مینرال بهتر است یا پریناتال تا پایان با ما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

اهمیت تغذیه در دوران بارداری

دوره بارداری و شیردهی یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی یک زن محسوب می‌شود. دلیل حساس بودن این دوره، هم سلامت جنین است و هم سلامت مادر.

در بسیاری از مواقع مادر باردار به دلایلی مانند ویارهای بارداری، با کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها روبرو می‌شود. اگر این کمبود برطرف نشود آسیب‌های جدی به جنین و خود مادر خواهد رسید. بهتر است بدانید که یک خانم باردار در هنگام زایمان حجم زیادی از خون خود را از دست می‌دهد.

همچنین در زمان شیردهی با شیر دادن به کودک نیاز بدنی بالاتری نسبت به دوران عادی زندگی خود دارد. اولین و بهترین راه برای مقابله با کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی داشتن یک رژیم غذایی سرشار از مواد طبیعی است. البته مکمل مولتی ویتامین و پریناتال که امروزه بسیار رایج شده است، کمک خوبی برای رفع نیاز مادر و کودک محسوب می‌شود. در ادامه به این موضوع که مولتی ویتامین مینرال بهتر است یا پریناتال می‌پردازیم.

مولتی ویتامین مینرال بهتر است یا پریناتال ؟

مولتی ویتامین مینرال و مواد تشکیل دهنده آن

شاید جالب باشد که بدانید تعریف استانداردی برای مولتی ویتامین در جهان وجود ندارد. اما به‌طورکلی به قرص، شربت و کپسولی می‌گویند که حاوی چندین نوع ویتامین و مواد معدنی در کنار هم است. مولتی ویتامین مینرال درواقع در گروه مکمل‌های غذایی قرار می‌گیرد، اما به دلیل کنترل بسیاری از بیماری‌ها به‌نوعی دارو نیز محسوب می‌شود.

ممکن است مولتی ویتامین مینرال شرکت‌ها و یا کشورهای مختلف فرمولاسیون متفاوتی داشته باشند، اما اگر بخواهیم به یک فرمول واحد برسیم باید بگوییم که اکثر مولتی ویتامین‌های مینرال حاوی ویتامین C ، B1 ، B2 ، B3 ، B5 ، B6 ، B7 ، B9 ، B12 ، A ، E ، D2 ، K، پتاسیم، ید، سلنیوم، بورات، روی ، کلسیم، آهن، منیزیم و منگنز هستند. مولتی ویتامین‌ها به‌طورمعمول در فرمول‌های متنوعی با توجه به سن و جنس، یا (مانند ویتامین‌های قبل از تولد) بر اساس نیازهای غذایی خاص‌تر در دسترس هستند.

به‌عنوان‌مثال مولتی ویتامین برای آقایان ممکن است آهن کمتری داشته باشد، درحالی‌که یک مولتی ویتامین برای افراد سالخورده ممکن است حاوی ویتامین دی اضافی باشد. یا بعضی از فرمول‌ها شامل آنتی‌اکسیدان‌های اضافی هستند. حالا که مولتی ویتامین مینرال را شناختید، پیش از پرداختن به مولتی ویتامین پریناتال و اینکه مولتی ویتامین مینرال بهتر است یا پریناتال ابتدا فواید مولتی ویتامین مینرال را بررسی می‌کنیم.

فواید مصرف مولتی ویتامین مینرال

از مولتی ویتامین مینرال برای درمان کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی ناشی از بیماری، بارداری، تغذیه نامناسب، اختلالات گوارشی و بسیاری شرایط دیگر استفاده می‌شود. افراد و گروه‌های حساس تقریبا به این مکمل نیاز دارند. مثلا یک کودک در سن رشد، کهنسالان، ورزشکاران، زنان باردار و بیماران خاص باید با توجه به نظر پزشک خود یک مکمل مولتی ویتامین را مصرف کند. اما اگر بخواهیم به‌طورکلی فواید مصرف مولتی ویتامین مینرال را بگوییم، می‌توان این موارد را نام برد:

  1. تمرکز و حافظه افراد را تقویت می‌کند.
  2. با تقویت سیستم ایمنی بدن، از عفونت‌ها جلوگیری می‌کند.
  3. رشد مو را به همراه دارد و سلامت پوست را تضمین می‌کند.
  4. کم‌خونی ناشی از فقر آهن را از بین می‌برد.
  5. باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود.
  6. اشتها را افزایش می‌دهد.
  7. در افزایش رشد کودکان در سنین رشد تأثیر بسزایی دارد.
  8. سلامت قلب را به همراه دارد.

پریناتال و مواد تشکیل دهنده آن

حالا که با مولتی ویتامین مینرال و فواید آن آشنا شدید، برای اینکه بدانید مولتی ویتامین مینرال بهتر است یا پریناتال باید با مولتی ویتامین پریناتال آشنا شوید. پریناتال درواقع نوعی مولتی ویتامین تخصصی برای خانم‌های باردار و شیرده محسوب می‌شود. وجود این مکمل تخصصی برای بارداری اهمیت مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی را در این دوره نشان می‌دهد.

این مولتی ویتامین حاوی ۱۳ نوع از ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای دوران بارداری و شیردهی است و توصیه می‌شود از ماه چهارم بارداری تا پایان شیردهی از آن استفاده شود.

 قرص پریناتال مانند مولتی ویتامین ممکن است از شرکتی تا شرکت دیگر فرمولاسیون کمی متفاوت داشته باشد. اما به‌طورکلی قرص پریناتال حاوی ویتامین‌های A، C، D، E، B6 ،B12 ، تیامین، ریبوفلاوین، فولیک اسید، آهن، زینک، نیاسین و کلسیم است. دوز ویتامین‌ها و مواد معدنی تشکیل دهنده پریناتال تنها برای خانم‌های باردار و شیرده طراحی‌شده است. پس اگر باردار نیستید و یا قصد بارداری ندارید ممکن است این دوز از مواد معدنی و ویتامین‌ها برایتان ضرر داشته باشد.

فواید مصرف پریناتال

همان‌طور که گفتیم قرص پریناتال مکمل تخصصی بارداری و شیردهی محسوب می‌شود. همچنین در پاسخ به این سؤال که مولتی ویتامین مینرال بهتر است یا پریناتال باید بگوییم برای دوران بارداری پریناتال بهتر است. اگر بخواهیم در مورد فواید این مکمل صحبت کنیم، بهتر است برخی از مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده‌اش و فایده‌شان در دوران بارداری را بررسی کنیم.

اسیدفولیک به جلوگیری از نقص هنگام تولد لوله عصبی، که بر مغز و نخاع تأثیر می‌گذارد، کمک می‌کند. همچنین مصرف کلسیم در دوران بارداری به تراکم استخوان جنین و البته مادر کمک بسزایی می‌کند. ید برای عملکرد سالم تیروئید یک زن در دوران بارداری بسیار مهم است. کمبود ید می‌تواند باعث توقف رشد جسمی جنین، ناتوانی شدید ذهنی و ناشنوایی او شود. آهن به حمل اکسیژن در خون مادر و جنین کمک می‌کند. به دلیل از دست دادن حجم زیادی از خون در زمان زایمان این مقدار آهن بسیار به مادر کمک می‌کند.

مولتی ویتامین مینرال بهتر است یا پریناتال ؟

مولتی ویتامین مینرال بهتر است یا پریناتال

بهتر است بدانید که مولتی ویتامین مینرال نوعی مکمل است که انواع متفاوتی دارد. مولتی ویتامین پریناتال نیز نوعی از مولتی ویتامین است که با دوزهای متفاوت برای خانم‌های باردار طراحی‌شده است.

اگر بخواهیم بگوییم که مولتی ویتامین مینرال بهتر است یا پریناتال، باید بگوییم که این دو مکمل فرق زیادی با یکدیگر ندارند. اما همان‌طور که گفتیم به‌طورکلی مولتی ویتامین‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. این موضوع به این معنی است که میزان دوز هر ماده در مولتی ویتامین‌ها با یکدیگر فرق دارند.

برای مثال دوز فولیک اسید و یا مواد معدنی و ویتامین‌های دیگر در پریناتال که یک مولتی ویتامین تخصصی برای بارداری و شیردهی زنان است، مسلما با مولتی‌ویتامین‌هایی که برای کودکان و یا حتی کهنسالان طراحی می‌شود باهم متفاوت‌اند. پس نمی‌توان یکی را بر دیگری برتر دانست. اما می‌توان گفت مولتی ویتامین پریناتال برای خانم‌های باردار نسبت به باقی آن‌ها برتری دارد. تنها دقت کنید که قبل از شروع مصرف یکی از این مولتی ویتامین‌ها با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

عوارض مصرف مولتی ویتامین مینرال و پریناتال

بعد از اینکه به سؤال مولتی ویتامین مینرال بهتر است یا پریناتال پاسخ دادیم، خوب است نگاهی به عوارض مصرفی آن‌ها نیز داشته باشیم. مولتی ویتامین مینرال و پریناتال مکمل‌های تغذیه‌ای درمانی هستند که در زمان‌های خاص مصرف می‌شوند. به‌طورکلی عوارض خاصی برای این مکمل‌ها گزارش نشده است. اما در برخی مواقع ممکن است عوارض آلرژیکی در فرد به وجود آورد.

در صورت مشاهده هرگونه علائم آلرژیکی مانند تهوع، سردرد، طعم ناخوشایند دهان، مشکلات معده و مشکلات گوارشی به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است قرص پریناتال در خانم‌های باردار کمی تهوع ایجاد کند. دقت کنید که مصرف دوز بالای برخی از ویتامین‌ها در بدن ایجاد مسمومیت می‌کند. در صورت فراموش کردن یک نوبت، نوبت بعدی را دو برابر نکنید.

اگر می‌خواهید یک مکمل خارجی را مصرف کنید حتما از جای معتبر خریداری کنید تا از اصل بودن محصول خود مطمئن باشید. در مصرف نوع مکمل مولتی ویتامین خود دقت کنید تا مولتی ویتامین مناسب گروه سنی و جنس خود را بخرید تا دچار اووردوز ویتامین‌ها و مواد معدنی نشوید.

سخن پایانی

بهترین راه برای حفظ سلامت بدنتان مصرف تمام گروه‌های طبیعی مواد غذایی است. اما در مواقع حساس مانند بارداری و یا سنین رشد کودکان با توجه به نظر پزشک حتما باید از مکمل‌ها استفاده کنید. مولتی ویتامین مینرال یکی از بهترین انتخاب‌ها است. قرص پریناتال نیز یک مولتی ویتامین تخصصی خانم‌های باردار و شیرده محسوب می‌شود. البته نباید بگوییم که قرص مولتی ویتامین مینرال بهتر است یا پریناتال چراکه هر مولتی‌ویتامینی با دوز های متفاوت برای گروه‌های مختلف افراد طراحی‌شده است.

لازم است بدانید که مصرف پریناتال در دوران بارداری از نقص‌های جنین جلوگیری می‌کند و احتمالا در این دوران با نظر پزشک مفیدتر خواهد بود. هرچند این مکمل بدون تجویز پزشک در دسترس است، اما بهتر است زیر نظر پزشک متخصص از آن‌ها مصرف کنید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مکمل غذایی
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهزادی
بهزادی

در دوران بارداری مولتی ویتامین ایرانی بهتره یا خارجی

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  بهزادی

درود بر شما، در ترکیبات به کار برده شده تفاوتی با یکدیگر ندارند اما بسیاری از کاربران ما اذعان داشته اند که بعضی از پزشکان مصرف مولتی ویتامین خارجی را توصیه می کند. به همین منظور ما در این خصوص تحقیق انجام دادیم و پیشنهاد می کنیم که مقاله مولتی ویتامین ایرانی یا خارجی دوران بارداری را مطالعه کنید.