مجله مثبت سبز

بهترین مولتی ویتامین برای افراد دیابتی

2.8/5 - (6 امتیاز)

انتخاب بهترین مولتی ویتامین برای افراد دیابتی کار چندان ساده‌ای نیست چراکه در تهیه و انتخاب آن به مقدار دقیق ویتامین‌ها و مواد مغذی باید دقت شود. اگرچه هیچ مکملی نمی‌تواند جایگزین رژیم غذایی شود اما سبک زندگی غلط و رژیم غذایی نامناسب موجب شده تا امروزه بسیاری از مردم برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز […]

از آنجایی که برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند به کنترل سطح قند خون و انسولین در بدن کمک کنند، بهتر است در صورت ابتلا به بیماری قند از مولتی ویتامین برای افراد دیابتی بهره گرفت. در این راستا خانم دکتر آیلین خبیری به معرفی بهترین مولتی ویتامین برای افراد دیابتی می‌پردازد.
پخش ویدیو

انتخاب بهترین مولتی ویتامین برای افراد دیابتی کار چندان ساده‌ای نیست چراکه در تهیه و انتخاب آن به مقدار دقیق ویتامین‌ها و مواد مغذی باید دقت شود. اگرچه هیچ مکملی نمی‌تواند جایگزین رژیم غذایی شود اما سبک زندگی غلط و رژیم غذایی نامناسب موجب شده تا امروزه بسیاری از مردم برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود به مصرف مکمل‌های غذایی روی بیاورند و افراد دیابتی نیز از این قضیه مستثنی نیستند. در این مقاله بهترین مولتی ویتامین برای افراد دیابتی به همراهان مثبت سبز معرفی خواهد شد.

بیماری دیابت

طی چهار دهه گذشته آمار مبتلایان به کرونا از 108 میلیون نفر در سراسر جهان به 422 میلیون افزایش یافته است. این آمار تکان دهنده حکایت از افزایش بی‌رویه این بیماری دارد. دیابت اگر درمان نشود می‌تواند به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و نابینایی منجر شود.

دیابت بیماری است که در آن بدن نمی‌تواند گلوکز (نوعی قند) را به خوبی مورد استفاده قرار داده و یا ذخیره کند و در نتیجه قند خون بالا می‌رود. به طور کلی دو نوع دیابت داریم:

دیابت نوع یک: این نوع دیابت بیشتر در کودکان و نوجوانان بروز می‌یابد و در آن بدن به طور کامل تولید انسولین را متوقف می‌کند. اشخاص مبتلا به این نوع دیابت برای زنده ماندن باید به صورت روزانه انسولین تزریق کنند.

دیابت نوع دو: این بیماری بیشتر پس از سن 40 سالگی و در افرادی که اضافه وزن یا سابقه ژنتیکی دارند، بروز می‌یابد. در دیابت نوع 2 انسولین در بدن به حد کافی تولید نمی‌شود و یا بدن نمی‌تواند از آن به خوبی استفاده نماید.

  دیابت

البته یک نوع دیابت به نام دیابت بارداری نیز داریم که در دوره حاملگی ظاهر می‌شود و بر رشد جنین تاثیر منفی دارد. دیابت بارداری در صورت عدم درمان در آینده به دیابت نوع 2 تبدیل خواهد شد.

مولتی ویتامین برای افراد دیابتی

با تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی می‌توان به کنترل دیابت در بدن کمک کرد. مصرف قند، نمک و چربی باید در رژیم غذایی افراد دیابتی محدود شود و تعداد وعده‌های غذایی افزایش یابد اما هر بار مقدار کمتری غذا مورد استفاده قرار بگیرد. بر اساس برخی تحقیقات، دیابت ممکن است خطر کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی را در بدن افزایش دهد بنابراین ممکن است لازم شود تا افراد دیابتی از مکمل‌های غذایی کمک بگیرند.

  مولتی ویتامین مخصوص افراد دیابتی

برخی از مولتی ویتامین‌ها به طور اختصاصی برای افرد دیابتی فرموله می‌شوند که نمونه‌هایی از آنها را به راحتی در برندهای مختلف می‌توانید در بازار پیدا کنید.

لیست مکمل های غذایی مخصوص افراد دیابتی

همچنین به طور جداگانه نیز می‌توانید از ویتامین‌های مختلف و املاح معدنی در رژیم غذایی خود کمک بگیرید. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در مولتی ویتامین افراد دیابتی باید شامل موارد زیر باشد که هم در دیابت نوع یک و هم در دیابت نوع دو قابل استفاده هستند:

ویتامین D

ویتامین دی به تولید انسولین در بدن کمک می‌کند. کمبود ویتامین D در بدن ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد. بر اساس برخی مطالعات مصرف مکمل ویتامین D در کاهش قند خون ناشتا نیز موثر است بنابراین توصیه می‌شود که به سطح مناسب این ویتامین در بدن افراد دیابتی توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

  خرید مولتی ویتامین مینرال

ویتامین های گروه B

کلیه ویتامین‌ های گروه B از جمله B1، B6، بیوتین و اسید فولیک به کنترل سطح قند خون کمک می‌کنند. این ویتامین‌ها با افزایش سطح گلبول سفید در خون سرعت گسترش بیماری را کند می‌نمایند. همچنین ویتامین‌های B سطح هموسیستئین (نوعی اسید آمینه) را در بدن کاهش داده و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز کمتر می‌کنند.

  ویتامین ب

ویتامین C

مطالعات نشان داده است که مصرف 500 میلی گرم ویتامین C دو بار در روز می‌تواند با کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو همراه باشد. همچنین ویتامین ث به ترمیم بافت‌های بدن که ممکن است بر اثر بیماری دیابت آسیب دیده باشند، کمک کند و مانع از بروز حملات قلبی نیز شود.

ویتامین E

مولتی ویتامین برای افراد دیابتی بهتر است حتما حاوی ویتامین E باشد زیرا این ویتامین کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت را بهبود می‌بخشد. این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و با افزایش گلبول‌های قرمز مانع از آزاد شدن رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود و به حفظ قند خون در سطوح مناسب کمک می‌کند.

کروم

مصرف کروم بر متابولیسم گلوکز و حساسیت به انسولین تاثیرات مثبتی دارد. پژوهش‌ها نشان داده است که سطح کروم در افراد مبتلا به دیابت 20 تا 40 درصد کمتر از سایر افراد است بنابراین استفاده از مکملی که حاوی کروم است در تنظیم قند خون می‌تواند بسیار موثر باشد. کمبود کروم در بدن به قند خون بالا، تری گلیسیرید بالا و آسیب‌های عصبی منجر خواهد شد.

منیزیم

این ماده معدنی عملکرد انسولین و سطح قند خون را تنظیم می‌کند. چربی خون و قند بالا موجب کاهش سطح منیزیم در بدن می‌شوند زیرا جذب منیزیم در بدن را با اختلال مواجه می‌سازند. مصرف مکمل منیزیم همچنین می‌تواند دردهای عصبی ناشی از افزایش قند در بدن را کاهش دهد.

زینک

خرید زینک به اشخاص مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند تا سطح قند خون در بدن خود را بهبود بخشند. روی نیز از جمله مواد معدنی به شمار می‌آید که ممکن است افراد دیابتی با کمبود آن مواجه شوند. مصرف روی به تولید و ترشح انسولین کمک می‌کند. همان‌طور که حتما می‌دانید زینک در حفظ سلامت پوست موثر است. از طرفی افراد دیابتی به علت قند بالا مستعد بروز زخم در بدن خود و یا حتی قطع عضو هستند. زینک با کمک به سلامت پوست و افزایش سلول‌های ایمنی روند درمان زخم‌ها را تسریع می‌کند. زینک را به وفور در بسیاری از مواد غذایی نیز می‌توان یافت.

  روی

مس

عنصر مس خواص ضد التهابی داشته و به بهبود زخم، عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن، رشد گلبول‌های قرمز و سلول‌های پوستی کمک می‌کند. افراد دیابتی اغلب مشکلات پوستی دارند و زخم‌های آنها دیر بهبود می‌یابد که به کمک مس می‌توان به رفع این مشکلات کمک کرد.

مکمل های حاوی روغن ماهی

محققان می‌گویند مصرف روغن ماهی باعث کاهش التهاب مزمن و مقاومت انسولینی شده و برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. با استفاده از قرص امگا 3 می‌توان عوارض عصبی ناشی از افزایش قند خون (مثل گزگز سر انگشتان دست و پا) را بهبود بخشید.

با توجه به مطالب فوق می‌توان نتیجه گرفت که مولتی ویتامین برای افراد دیابتی باید حتما حاوی ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E، روی، منیزیم، کروم و مس باشد.

آلفا لیپوئیک اسید و ال کارنیتین نیز از جمله ترکیباتی هستند که در مولتی ویتامین‌های مخصوص افراد دیابتی معمولا وجود دارند و در کنترل قند خون موثر عمل می‌کنند.

به مقدار مصرف ویتامین ها و مواد معدنی دقت کنید

اگرچه دیابتی‌ها با کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن خود مواجه هستند اما این مسئله به این معنا نیست که باید در مصرف ویتامین‌ها و مواد مغذی زیاده‌روی کرد. مثلا مصرف بیش از حد ویتامین D در جذب کلسیم اختلال ایجاد کرده و ممکن است منجر به سنگ کلیه شود.

  اندازه گیری قند خون

همچنین برخی از ویتامین‌ها نباید در ترکیب با بعضی از داروها و یا همزمان با آنها مورد استفاده قرار بگیرند. مثلا ویتامین E را نباید همزمان با داروهای ضد انعقاد خون و داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی مصرف کرد. مصرف ویتامین C نیز در دوز بالا منجر به مشکلات گوارشی خواهد شد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید برای انتخاب مولتی ویتامین برای افراد دیابتی فاکتورهای بسیاری باید مد نظر قرار گیرند بنابراین توصیه می‌شود که پیش از شروع مصرف هر نوع مکمل با پزشک مشورت کرده و در صورت لزوم آزمایش خون داده شود تا مقدار مصرف ویتامین و املاح معدنی را پزشک به طور دقیق مشخص نماید.

گفتار پایانی

از آنجایی که برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند به کنترل سطح قند خون و انسولین در بدن کمک کنند، بهتر است در صورت ابتلا به بیماری قند از مولتی ویتامین برای افراد دیابتی بهره گرفت. برخی از مولتی ویتامین‌ها در بازار به طور ویژه برای اشخاصی که دیابتی هستند، فرموله شده‌اند اما به طور جداگانه نیز می‌توان از ویتامین‌ها و مواد معدنی به منظور کنترل قند خون استفاده کرد. دقت کنید که هرگز بدون مشورت پزشک مصرف هیچ نوع مولتی ویتامینی را آغاز ننمایید چون ممکن است حاوی موادی باشند که با داروهای دیگر شما ایجاد تداخل کنند.

مطالب مرتبط
برچسب: قند خون
بحث و تبادل نظر
guest

17 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سید محمد رضا حسینی
سید محمد رضا حسینی

سلام من دیابت نوع ۲ دارم اما انسولین یا قرص مصرف نمیکنم در عوض کمی ورزش میکنم. آیا قرص ول من باعث افزایش قند خون میشه؟ممنون

کارشناس ارشد تغذیه
کارشناس ارشد تغذیه

با سلام کاربر گرامی،
خیر، این مکمل تاثیری روی قند خون ندارد.

پگاه
پگاه

سلام.مامان من ۶۴سالشه… لطف میکنید یه کپسول یا قرص ویتامین کامل که برای سیستم بدنیش مناسب باشه و برای مو و پوست هم جوابگو باشه معرفی کنید. البته دیابت در خانواده اش ارثی هست و ایشون قرص مصرف میکنن

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  پگاه

همراه گرامی داروخانه اینترنتی مثبت سبز

شما می توانید برای ایشان قرص مولتی ویتامین افراد دیابتی را تهیه نمایید , جهت مشاهده لیست خرید انواع قرص مولتی ویتامین افراد دیابتی لطفا اینجا کلیک نمایید.

مریم
مریم

با سلام ..من ۴ ساله انسولین مصرف میکنم بشدت کاهش وزن دارم و هرروز لاغرتر میشم حتی مواقعی که قندم هم کنترل میشه بازم لاغر میشم…۴۰ ساله هستم…ممنون میشم راهنماییم کنین چ مکملی رو استفاده کنم برای افزایش وزن

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  مریم

همراه گرامی مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز
لطفا به سایت داروخانه آنلاین مثبت سبز دسته بندی قرص دیابت و کاهش قند خون مراجعه نمایید.
با تشکر از همراهی شما.

ارسام
ارسام

با سلام ..من ۴ ساله انسولین مصرف میکنم بشدت کاهش وزن دارم و هرروز لاغرتر میشم حتی مواقعی که قندم هم کنترل میشه بازم لاغر میشم…۴۰ ساله هستم…ممنون میشم راهنماییم کنین چ مکملی رو استفاده کنم برای افزایش وزن

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  ارسام

همراه گرامی مجله داروخانه انلاین مثبت سبز
با توجه به اینکه مبتلا به دیابت هستیند توصیه می‌شود با مشورت پزشک خود از مولتی ویتامین‌های مخصوص افراد دیابتی همانند قرص دیابتون ویتابیوتیکس ، قرص روکشدار دورالایف دیابت فاران شیمی ، قرص دیابگلد شهاب درمان ، کپسول دیافیت یوروویتال و قرص دیابتون ویتابیوتیکس استفاده نمایید.
با تشکر از همراهی شما.

S
S

ببخشید برای من 18 سال سن دارم دیابت نوع 1 دارم و می‌خوام وزن رو افزایش بدم چه مکمل بدون قند رو معرفی می‌کنید چون 7 ساله از انسولین قلمی استفاده می‌کنم

مربی بدنسازی
مربی بدنسازی
پاسخ به  S

سلام
مصرف پروتئین وی صد در صد یا ایزوله بهترین مکمل برای شما میباشد. قبل و بعد از تمرین و صبح ها ناشتا ترجیحا با شیر بدون لاکتوز یا کم چرب.

ساناز
ساناز

سلام برای یک آقای52 ساله که قند دارن البته قندشون کمه اما قرص هم میخورن لطفا یه مولتی ویتامین خیلی خوب معرفی کنین پاهاشون دردمیگیره وبدنشون زود خسته میشه دردمیکنه

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  ساناز

سلام کاربر عززی
مکمل هایی جهت مصرف افراد مبتلا به دیابت در بازار دارویی موجود می باشد مانند دیابتون و دیافیت…. اما در مورد علائمی که اشاره کردید در صورت ادامه با پزشک خود مشورت نمایید.

نادر علی پور
نادر علی پور

آیا مولتی ویتامین خانم ها با آقایان فرق داره؟ برای مردها چه مولتی ویتامینی را پیشنهاد می دید؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  نادر علی پور

سلام دوست عزیز
بله با هم متفاوت هستند به طور کلی مردان در سن ۱۹ تا ۷۰ سالگی به طور ویژه به ویتامین‌های زیر نیاز دارند:

ویتامین A ،ویتامین C ،ویتامین‌های گروه B ،ویتامین E ،ویتامین D ،ویتامین K از آنجایی که آقایان مانند خانم‌ها دچار خونریزی عادت ماهیانه نمی‌شوند، در معرض ابتلا به کم‌خونی نیستند به همین علت میزان آهن مولتی ویتامین آقایان نسبت به خانم ها کمتر است.
برای انتخاب یک مولتی ویتامین مناسب برای آقایان پیشنهاد می کنم حتما مقاله معرفی بهترین مولتی ویتامین مخصوص آقایان مطالعه کنید.

نائبی
نائبی

ببخشید شما چه مولتی ویتامینی رو برای یک فرد دیابتی در سن ۵۲ سالگی پیشنهاد می دید؟

Hossein rezaei
Hossein rezaei
پاسخ به  نائبی

سلام خسته نباشید. من آقای۲۹ سالمه (دیابت نوع یک ۱۹ سال دارم).من در شب ها خوابم نمیبره و دیر میخوابم و در روزها هم طاقت ندارم یعنی تو خونه هر میام و میرم بعضی موقع ها عصبانی میشم شما چه ویتامینی توصیه میکنی با تشکر

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  نائبی

دوست عزیز بهترین مولتی ویتامنی که می تونم پیشنهاد بدم قرص شوگر متا بالانس گرین نیچر است.