16 راه طبیعی برای افزایش احتمال بارداری

3.5/5 - (4 امتیاز)

بارداری یکی از اون مسائلی است که تقریبا 15 درصد زوجین را تحت تاثیر خود قرار می ده و به نحوی با یک مشکل در این رابطه درگیر هستند. خوشبختانه روش های طبیعی متعددی برای افزایش احتمال بارداری وجود داره که از طریق اونها زوجین قدری سریعتر به این مهم دسترسی پیدا می کنند. در […]

16 راه طبیعی برای افزایش احتمال بارداری

بارداری یکی از اون مسائلی است که تقریبا 15 درصد زوجین را تحت تاثیر خود قرار می ده و به نحوی با یک مشکل در این رابطه درگیر هستند. خوشبختانه روش های طبیعی متعددی برای افزایش احتمال بارداری وجود داره که از طریق اونها زوجین قدری سریعتر به این مهم دسترسی پیدا می کنند. در بین روش های طبیعی می توان به تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی نیز اشاره نمود که تا 69 درصد شانس باروری را افزایش می دن، در ادامه این مطلب از داروخانه آنلاین مثبت سبز 16 راه طبیعی برای افزایش احتمال بارداری را شرح خواهیم داد تا با استفاده از اونها خیلی سریعتر صاحب فرزند شوید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان بخورید

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان به دلیل داشتن مقادیر بالایی از زینک و روی هم بر میزان باروری مردان و هم زنان تاثیر گذارند و شانس بارداری را بسیار افزایش می دهند، دلیل این اتفاق مبارزه آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد می باشد، که می دونیم رادیکال های آزاد موجب آسیب دیدگی تخمک های زنان و همینطور اسپرم مردان می شوند.

مطالعات بی شماری صحت این گفته ها رو تایید کرده اند از جمله؛ یک تحقیق بر روی مردان جوان و بزرگسال نشون داد خوردن روزانه 75 گرم گردو که حاوی آنتی اکسیدان است موجب بهبود کیفیت اسپرم در مردان می شود.

مطالعه دیگری هم بر روی 60 زوج که قصد بارداری از طریق روش های آزمایشگاهی را داشتند اثبات کرد مصرف این گونه مواد غذایی تا 23 درصد شانس بارداری در این زوجین را افزایش می ده، بنابراین اگر قصد دارید هر چه سریعتر باردار شوید از مواد خوراکی نظیر میوه جات، سبزیجات، انواع آجیل، و ویتامین های C و E، فولات، بتاکاروتن و لوتئین نیز غافل نشید.

وعده غذایی صبحانه رو بیشتر جدی بگیرید

ابتدا شاید خوردن صبحانه و تاثیر آن بر باروری براتون کم اهمیت به نظر بیاد اما باید بدونید که خوردن یک صبحانه کامل با حجم بزرگتر کمک های بسیاری در رفع مشکلات باروری خانم ها می کنه بعنوان مثال؛ خوردن یک صبحانه با حجم بیشتر اثرات مثبتی بر روی هورمون های زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک می زاره که این خود یکی از دلایل اصلی ناباروریه!

در دیگر تحقیقات نیز مشخص گردیده، زنانی که وزن نرمالی دارند اگر یک صبحانه با حجم بیشتر کربوهیدرات مصرف کنند، میزان هورمون انسولین و هورمون تستوسترون در اونها به ترتیب 8 درصد و 50 درصد نیز کاهش پیدا می کنه که اینها همگی عوامل موثر در نازایی هستند.

در نهایت لازم به ذکر است زنانی که صبحانه کاملتری نسبت به سایرین مصرف می کنند 30 درصد تخمک گذاری اونها دارای کیفیت بهتری خواهد بود.

اما دقت داشته باشید که اگر صبحانه رو در حجم بزرگتری میل می کنید در عوض حجم وعده شام خود را بدون اینکه حذف کنید فقط کمی کوچکتر کنید تا دچار  اضافه وزن نشید.

از چربی های ترانس اجتناب کنید

تاثیر چربی های ترانس در میزان بارداری به جدیت بررسی شده و تحقیقات نتایج متحیر کننده ای را رائه داده اند به نحوی که، انتخاب چربی های ترانس به جای چربی های غیر اشباع می تواند خطر ناباروری و مشکلات تخمک گذاری را تا 31 درصد افزایش دهد و همینطور مصرف چربی های ترانس به جای کربوهیدرات ها ممکنه خطر ناباروری را تا 73 درصد افزایش دهد.  این چربی ها معمولا به وفور در روغن های گیاهی هیدروژنه یافت می شه.

مصرف کربوهیدرات رو کاهش بدید

توصیه بر مصرف هرچه کمتر کربودهیدرات ها دارای چندین مزایای بیشمار از جمله موارد زیر می باشد؛

مفیده برای زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک، به حفظ وزن بدن کمک می کنه، کمک به کاهش میزان انسولین و همینطور چربی در بدن می کنه و در نهایت موجب بهبود نظم قاعدگی در بدن می شه.

یک مطالعه به وضوح نشون داد مصرف بیش از حد کربوهیدرات ها مستقیما در میزان ناباروری تاثیرگذاره!

پس با مصرف کمتر کربوهیدرات ها موجب ترشح کمتر هورمون های انسولین و تستوسترون می شید که این دو از عوامل اصلی نازایی محسوب می شن.

تا می تونید کمتر کربوهیدارت های تصفیه شده بخورید

اینکه شما چه مقدار کربوهیدارت میل کنید اصلا مهم نیست، نکته مهم اینه که شما چه نوع کربوهیدرات می خورید، کربوهیدرات های تصفیه شده مانند برنج، پاستا سفید و انواع نان همگی سرشار ار شیرینی و فرایند فراوری هستند که ارزش غذایی چندانی ندارند. این قبیل کربوهیدرات ها خیلی سریع جذب شده و موجب افزایش سطوح قند خون و انسولین در بدن می شوند. با توجه به تحقیقات صورت گرفته به وضوح عیان شده کربوهیدرات های تصفیه شده شاخص گلیسمی و همینطور شانس ابتلا به بیماری پلی کیستیک تخمدان را افزایش می دهند که این دو بیماری از عوامل اصلی نازایی به شمار می رن.

فیبر بیشتر بخورید تا افزایش احتمال بارداری بیشتر شود

حتما می دونید که غذاهای حاوی فیبر همون سبزیجات، میوه جات، لوبیا و دانه های کامل هستند که مصرف اونها در بدن موجب از بین بردن هورمون های اضافی بدن شده و همینطور میزان قند خون را در بدن به سطح تعادل می رسونه. انواع خاصی از فیبرها هستند که مشخصا مقادیر اضافی هورمون استروژن را از روده ها حذف می کنن.

در تحقیقی مشخص شد اگر روزانه 10 گرم اضافه تر از فیبر غلات استفاده کنید در حدود 44 درصد کمتر مبتلا به اختلالات تخمک گذاری در زیر سن 32 سال می شوید.

درسته که پروتئین حیوانی از منابع غنی تغذیه ای به شمار می ره، اما اوندسته از عزیزانی که در سنین باروری و در شرف بارداری هستند، مناسبه که پروتئین های گیاهی مثل حبوبات، لوبیا، دانه ها و انواع آجیل را جایگرین پروتئین حیوانی مانند ماهی، گوشت و مرغ کنند. مطالعات اذعان دارند مصرف بیشتر از پروتئین های حیوانی تا 3.2 درصد شانس ابتلا به اختلالات تخمک گذاری را افزایش می ده که از طرف دیگر مصرف هر چه بیشتر پروتئین گیاهی از شما در برابر نازایی محافظت می کنه.

شگفت زده می شید وقتی بدونید تنها با اختصاص دادن 5 درصد کالری های دریافتی بدنتون به پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی تا 50 درصد شانس نازایی را کاهش می دید.

کمتر لبنیات چرب را انتخاب کنید

شانس ناباروری با مصرف لبنیات پرچرب بالا رفته و در مقابل با مصرف لبنیات کم چرب تا حدی بسیار زیادی کاهش پیدا می کنه. یک تحقیق در همین راستا صورت پذیرفت که مصرف لبنیات پرچرب را بیشتر از یک بار در روز و همینطور کمتر از یکبار در هفته تحت بررسی قرار داد، که نتایج نشون داد افرادیکه میزان کمتری لبنیات پرچرب مصرف کرده بودند 27 درصد کمتر از سایرین شانس ابتلا به نازایی داشتند.

افزایش احتمال بارداری با مولتی ویتامین ها

یکی از توصیه های پزشکان برای باردار شدن مصرف روزانه مقادیری از مولتی ویتامین ها می باشد که اینها می تونن گروهی از مکمل های غذایی از جمله چای سبز، ویتامین E، ویتامین B6 و غیره نیز باشه. این توصیه ها مبتنی بر تحقیقات بیشماری است که در این زمینه صورت گرفته. جالبه بدونید زنانی که در شرف بارداری هستند تنها با مصرف ویتامینهای حاوی فولات 41 درصد شانس نازایی را در خود کاهش می دهند. تحقیقات اثبات کرده اگر زنان سه ماه از مکمل های مولتی ویتامین مصرف کنند 26 درصد اونها در مقابل 10 درصدی که مصرف نکرده اند به طور قطع باردار می شوند.

برای مادر شدن فعال تر از گذشته باشید

یک ارتباط مستقیم بین شیوه زندگی زنان و بی تحرکی با بارداری وجود داره به طوریکه اگر در طول هفته یکساعت ورزش کنید 5 درصد شانس نازایی در شما کاهش پیدا می کنه.

زنانی که چاق هستن باید بیشتر تحرک داشته باشند چرا که هر چه لاغرتر شوند شانس بارداری در اونها دو چندان می شه. اما حفظ تعادل کیلد موفقیت است، زیرا تحرک بیش از حد هم با کاهش باروری در برخی از زنان مرتبط می باشد. دقت داشته باشید که انجام تمرینات سنگین خودش دلیل بر برهم زدن تعادل سیستم تولید مثل بدن می باشد.

با این تفاسیر پزشکان توصیه می کنند در طول هفته به طور متوسط و متعادل ورزش کنید زیرا زنانی که تمرینات سنگین انجام می دهند 26 درصد بیشتر از زنان غیر فعال شانس ناباروری دارند.

زمانی برای ریلکس شدن در نظر بگیرید

اگر قصد مادر شدن دارید، شک نکنید که یکی از اقدامات اولیه برای افزایش احتمال بارداری حفظ آرامش و دور بودن از اضطراب و استرس ها روزمرس، در حقیقت افرادیکه مشاغل استرس زا دارند و یا در محیطی پر از تنش به سر می برند 30 درصد بیشتر در کلینیک های ناباروری دیده می شوند.

مصرف کافئین را قطع کنید

زنانی که تمایل به مصرف کافئین دارند بسیار دیرتر از سایر زنان باردار می شوند و جالبه بدونید که اگر روزانه بیش از 500 میلی گرم کافئین مصرف کنید 9 ماه دیرتر از سایر زنان باردار می شوید و همچنین مصرف بیش از حد این مدل نوشیدنی ها به طور مستقیم با سقط جنین در ارتباط است.

دستیابی به وزن متعادل و سالم

حفظ تعادل وزن بدن از اصلی ترین عوامل افزایش احتمال بارداری است، به عبارتی زنانی که کمبود وزن دارن و یا اضافه وزن دارن شانس بیشتری برای نازایی دارن. در همین رابطه باید بدونید که زنان بسیار لاغر 12 درصد شانس ناباروری و زنان بیش از حد چاق هم 25 درصد شانس بیشتری برای ناباروری دارند.

تمامی اینها به دلیل ذخیره چربی در بدن است که به طور مستقیم بر عملکرد چرخه قاعدگی تاثیرگذاره! زیرا چرخه قاعدگی در اونها طولانی تر از سایر زنان با وزن نرمال است پس اگر چاق هستید وزن کم کنید و اگر زیادی لاغر هستید حتما کمی وزن اضافه کنید تا سیکل عادت ماهانه مرتبی داشته باشید.

بیشتر آهن مصرف کنید

مصرف هر چه بیشتر مکمل های آهن و همینطور آهن دریافتی از غذاهای گیاهی خطر ناباروری را کاهش می ده. این ادعاها بواسطه تحقیقات علمی به اثبات رسیده اند به طوریکه مطلاعه بر روی 438 زن نشون داد زنانی که بیشتر مکمل آهن مصرف کرده بوند 40 درصد ناباروری در اونها کمتر دیده می شه. بنابراین برای افزایش هر چه بیشتر جذب آهن در بدن سعی کنید بیشتر از مکمل های آهن همراه با ویتامین C استفاده کنید.

ضمنا آهنی که از مواد خوراکی گیاهی گرفته شده باشه تاثیر بیشتری در کاهش ریسک ناباروری داره و در مقابل آهنی که از منابع حیوانی گرفته شده تاثیر چندانی در باروری نداره.

از سویای فراوری نشده اجتناب کنید

برخی از منابع معتقدند فیتواستروژن های موجود در سویا مداخله در سطوح هورمون های بدن کرده و موجب مشکلاتی در باروری می شوند.

مطالعات متعددی بر روی حیوانات نشون می ده سویا موجب پایین اومدن کیفیت اسپرم موش های نر و همینطور کاهش باروری در موش های ماده می شه و همچنین در رفتار جنسی پسران نیز تاثیر گذار است. در این شرایط تنها، سویای فراوری شده برای خوردن توصیه می شود.

مصرف برخی از مکمل های طبیعی

برخی از مکمل های طبیعی از قبیل ژل رویال و یا گرده زنبور عسل به منظور افزایش احتمال بارداری دارای خواص فراوانی هستند و به دلیل غنی بودن از موادی همچون اسید آمینه، چربی ها، قندها، ویتامین ها، اسیدهای چرب، آهن و کلسیم نیز کمک به تولید مثل می کنند.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها