راه های طبیعی برای تسکین درد میگرن

3/5 - (2 امتیاز)

میگرن یک سردرد معمولی نیست، اونایی که این بیماری رو تجربه کردن می دونن که این درد با هیچ کدوم از سردردهای معمول زندگی شهری، تناسب و شباهت نداره و توی تجربه این درد، حساسیت به نور، سردرد، تهوع و دیگر علائم وجود داره. به همین دلیل بهتره با راه های طبیعی برای تسکین درد […]

راه های طبیعی برای تسکین درد میگرن

میگرن یک سردرد معمولی نیست، اونایی که این بیماری رو تجربه کردن می دونن که این درد با هیچ کدوم از سردردهای معمول زندگی شهری، تناسب و شباهت نداره و توی تجربه این درد، حساسیت به نور، سردرد، تهوع و دیگر علائم وجود داره. به همین دلیل بهتره با راه های طبیعی برای تسکین درد میگرن در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز آشنا بشیم…

آنچه در این مقاله می خوانیم

نگاهی به علل ایجاد میگرن

سردردهای میگرنی می تونه به دلیل عطرها یا بوهای شدید، تغییر در الگوی خواب یا سطح هورمون ها، توقف ناگهانی مصرف کافئین، استرس بدنی، مصرف الکل، اضطراب و سروصداهای بلند ایجاد بشه، همچنین برخی اقلام غذایی مثل شیرینی جات، شکلات، محصولات لبنی، مونوسدیم گلوتامات، بادام زمینی و… هم به عنوان تحریک کننده های سردرد میگرنی شناخته میشن.

میگرن عموما ارثی است و نظرسنجی ها نشون میدن که اگه یک یا هر دوی والدین یک کودک دچار میگرن باشن، به احتمال 70 درصد کودک هم ممکنه به این بیماری مبتلا بشه.
بایدبگیم که سردرد های میگرنی ممکنه آزاردهنده باشه، ولی در اغلب موارد بی خطر هستن. این سردردها رو میشه با برخی اره های طبیعی هم تسکین داد.

راه های طبیعی برای تسکین درد میگرن بسیار مفید هستن. این درمان های خانگی می تونن به پیشگیری از میگرن یا حداقل به کاهش شدت و طول مدت اون کمک کنن.

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان
کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت اصلی: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف: 253.000 تومان

نکته مهم

میگرن های شدید ممكنه نیاز به درمان با داروهای تجویزی یا داروهای بدون نسخه داشته باشه که باید در این موارد حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

اجتناب از برخی مواد غذایی

رژیم غذایی نقش مهمی در تسکین درد میگرن داره، بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها باعث میگرن میشن که شامل موارد زیر میشه:

  • غذاهایی با نیترات از جمله هات داگ، گوشت گوساله، گوشت گاو و سوسیس
  • انواع شکلات ها
  • پنیر
  • الکل، به ویژه شراب قرمز
  • غذاهایی که حاوی مونونوسیدیم گلوتامات (MSG) هستن
  • غذاهایی که بسیار سرد هستند مثل بستنی یا نوشیدنی های سرخ شده
  • غذاهای فراوری شده
  • مواد غذایی ترشی شده
  • لوبیا
  • میوه های خشک شده
  • محصولات لبنی مانند خامه ترش و ماست

مقدار کمی از کافئین ممکنه باعث کاهش درد میگرن در برخی افراد بشه. کافئین همچنین در برخی از داروهای میگرنی موجوده اما، کافئین بیش از حد می تونه باعث ایجاد میگرن شه.

برای تسکین درد میگرن روغن اسطوخودوس استفاده کنید

اسانس اسطوخودوس می تونه موجب کاهش درد میگرن بشه. با توجه به تحقیقات سال 2012، افرادی که روغن اسطوخودوس رو در طی یک حمله میگرنی به مدت 15 دقیقه در بر روی پیشونی یا دست ماساژ دادن، زودتر علائمشون کاهش پیدا کرده.

روغن معطر اسطوخودوس حاوی لینالیل استات و لینانول هست که به راحتی جذب بدن میشه و علائم میگرن رو کاهش میده. استفاده از این روغن برای زنان باردار و هم‌چنین کودکان خردسال بدون خطره زیرا دارای طبیعت ملایمی است.

راه های طبیعی برای تسکین درد میگرن

طب فشاری رو برای تسکین درد میگرن امتحان کنید

طب فشاری عمل فشار دادن با انگشتان دست بر روی نقاط خاص بدن برای از بین بردن درد و سایر علائمه. طبق بررسی سیستماتیک 2014، طب فشاری یک درمان جایگزین معتبر برای افراد مبتلا به سردرد مزمن و سایر شرایطه. در مطالعه ای جداگانه، مشخص شد که طب فشاری می تونه به کاهش تهوع وابسته به میگرن هم کمک زیادی کنه.

کمپرس آب گرم یا سرد

برای درمان سردردهای شدید پارچه ای رو داخل آب گرم قرار بدید و سپس بر روی پیشانی یا پشت گردنتان قرار بدید تا ماهیچه ها آروم بشن. برای سردردهای میگرنی هم می تونید پارچه ای رو در آب سرد گذاشته و اون رو بر روی پیشانی قرار بدید که باعث میشه رگ‌های خونی منقبض شده و جریان خون کاهش یافته و در نهایت سردرد تسکین پیدا کنه.

ویتامین B2

مصرف حداقل 400 میلی گرم ویتامین B2 به طور قابل توجهی به کاهش علائم میگرن کمک می کنه. بهترین منابع ویتامین B2 شامل: مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، لبنیات، آجیل و سبزیجات و غلات غنی شده است.

چای ریحان

ریحان دارای بوی بسیار قوی است که در درمان سردرد های میگرنی موثره. یکی از روش های استفاده از ریحان برای بهبود سردرد های میگرنی استفاده موضعی از اونه. روغن ریحان یک شل کننده عضلانیه و در رفع دردهای عضلانی و ریلکس شدن عضلات موثره.

نوشیدن چای ریحان هم می تونه در کاهش سردرد های میگرنی موثر باشه. چند برگ ریحان رو در آب جوش به مدت ده دقیقه بجوشانید و بعد اون رو صاف کنید و بنوشید.

چای بابونه

خواص ضد اسپاسم و ضد التهابی بابونه به تسکین درد و سردرد های میگرنی کمک می کنه. 2 قاشق چایخوری از گل بابونه خشک شده رو در یک فنجان آب داغ ریخته و اجازه بدید کمی بمونه. پس از آماده شدن، کمی آب لیمو و عسل به اون اضافه کنید؛ این چای گیاهی رو سه بار در روز برای تسکین سردرد های میگرنی بنوشید!

چای زنجبیل و تسکین درد میگرن

مصرف زنجبیل برای درمان سردردهای میگرنی به شدت توصیه میشه، مقداری آب و زنجبیل تازه رو با هم مخلوط کنید و اجازه  بدید چهار تا پنج دقیقه خیس بخوره سپس اون رو صاف کنید و بنوشید.

چای بذر کتان

دانه کتان دارای خواص ضدالتهابی است، بذر کتان یک انتخاب عالی برای کاهش التهاب در بدن و کنترل سردرد های میگرنی به شمار میاد؛ یک چای با اضافه کردن یک قاشق چایخوری تخم کتان در یک فنجان آبجوش تهیه کنید و روزی 2 فنجان بنوشید.

مصرف منیزیم موثر در تسکین درد میگرن

استفاده از منابع غذایی غنی از منیزیم چون تخم کدو تنبل، لوبیا، سبزیجات برگ سبز، کلم بروکلی و مکمل منیزیم می تونن در کمک به کنترل سردرد های میگرنی، بخصوص در افرادی که دچار کمبود منیزیم هستن، کمک کننده باشه.

کم کردن نور

بسیاری از سردردهای میگرنی در اثر محرک های حسی مثل نورهای خیره کننده و زیاد ایجاد میشن. برای درمان سریع میگرن می تونید نور اتاق رو کم کنید یا به یک اتاق یا محل تاریک برید و مدتی در اونجا بمونید. تا زمانی که سردرد شما به طور کامل برطرف شه در همون مکان تاریک بمونید.

استراحت کردن

استرس و کمبود خواب از عوامل تشدیدکننده سردردهای میگرنی هستن. چند دقیقه روی کمر دراز بکشید، چشمانتون رو ببندید و استراحت کنید. برای درمان سریع سردرد میگرنی خود سعی کنید حداقل بین 5 تا 30 دقیق استراحت کنید.

دیگر راه ها

سردرد های میگرنی رو همچنین با روش های درمانی چون تزریق بوتاکس، ماساژ، طب سوزنی، بیوفیدبک هم کنترل می کنن که در برخی افراد موثر واقع میشه.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها