مجله مثبت سبز

آیا امگا 3 همان روغن ماهی است ؟

امتیاز دهید

در سال‌های اخیر، در جریان مبارزه با بیماری‌هایی مانند نارسایی‌های قلبی و انواع سرطان، نام اسیدهای چرب امگا 3 را بسیار زیاد شنیده‌ایم. خوب است بدانید که بدن قادر به تولید این اسیدهای چرب مفید نیست و باید به ‌طور منظم در رژیم غذایی خود آن را دریافت کنیم. اسیدهای چرب امگا 3 در بسیاری […]

همه چیز در مورد امگا 3 و روغن ماهی

در سال‌های اخیر، در جریان مبارزه با بیماری‌هایی مانند نارسایی‌های قلبی و انواع سرطان، نام اسیدهای چرب امگا 3 را بسیار زیاد شنیده‌ایم. خوب است بدانید که بدن قادر به تولید این اسیدهای چرب مفید نیست و باید به ‌طور منظم در رژیم غذایی خود آن را دریافت کنیم. اسیدهای چرب امگا 3 در بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن نقش پررنگی ایفا می‌کنند. از آنجایی‌ که منبع اصلی امگا 3 اکثر ماهی‌های چرب هستند، برای جبران این کمبود، مکمل‌های روغن ماهی تجویز می‌شود. روغن ماهی علاوه بر دارا بودن مقدار بسیار زیادی از اسیدهای چرب امگا 3، حاوی ویتامین A و D نیز است. نام روغن ماهی و امگا 3 را بسیار زیاد در کنار هم شنیده‌ایم. اما آیا امگا 3 همان روغن ماهی است؟ ما در این مقاله از مجله مثبت سبز سعی کرده‌ایم تا همه‌ چیز در مورد امگا 3 و روغن ماهی را بیان کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

امگا 3 چیست ؟

امگا 3 در حقیقت یک اسید چرب اشباع ‌نشده است که بدن قادر به تولید آن نیست. در حقیقت امگا ۳ از سه اسید چرب تشکیل ‌شده که عبارت ‌اند از: آلفالینولنیک اسید (ALA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA). این اسیدهای چرب امگا ۳ به دلیل حضور در غشای سلولی در فعالیت‌های حیاتی بدن از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این اسیدهای چرب را می‌توان از بسیاری از منابع طبیعی در رژیم غذایی به ‌طور روزانه دریافت کرد. برخی از منابع مهم امگا 3 عبارت ‌اند از: ماهی سالمون، ماهی قزل‌آلا، شاه ‌ماهی، ماهی خال‌ مخالی، ماهی کولی، ساردین روغنی، روغن ماهی، مغز گردو، بذر کتان و روغن دانه‌های چیا. در مورد پخت ماهی باید بدانید که سرخ کردن بیش ‌از حد آن باعث از بین رفتن امگا 3 موجود در آن خواهد شد. بهتر است تا ماهی را کبابی کنید یا در فر بپزید. امگا 3 و روغن ماهی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. برای خرید و اطلاع از قیمت قرص امگا 3 به داروخانه آنلاین مثبت سبز مراجعه کنید.

فواید امگا 3

فواید امگا 3

همان‌ طور که گفتیم امگا 3 در بسیاری از فعالیت‌های حیاتی بدن نقش دارد. تمامی اسیدهای چرب آن برای سوخت‌ و ساز معمولی بدن انسان مهم و اساسی هستند. نبود این اسیدهای چرب در رژیم غذایی باعث بروز اختلالات زیادی در بدن خواهد شد. برخی از مهم‌ ترین فواید آن عبارت ‌اند از:

تقویت قلب

از آنجایی‌ که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش فشارخون و چربی‌های بد خون می‌شود، این موضوع سلامت قلب را نیز به همراه خواهد داشت.

کاهش بروز سرطان

مصرف مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، باعث کاهش 50 درصدی بروز انواع سرطان‌ها خواهد شد. کاهش خطر سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در زنان ثابت ‌شده است.

تقویت سلامت مغز

با افزایش سن شاهد بروز اختلالاتی در حافظه و عملکرد طبیعی مغز خواهیم بود. اما با مصرف مداوم غذاهای سرشار از این اسیدهای چرب حتی می‌توان از بروز بیماری آلزایمر نیز جلوگیری کرد.

کاهش بیماری‌های خود ایمنی

طبق تحقیقات گسترده، مصرف منظم این اسیدهای چرب باعث می‌شود تا در سنین بزرگسالی دچار بیماری‌های مربوط به نقص ایمنی نشویم. برخی از این بیماری‌ها عبارت‌اند از: دیابت، لوپوس، آرتریت روماتوئید، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و پسوریازیس.

کاهش افسردگی

مصرف تمام منابع امگا 3 و روغن ماهی باعث افزایش انرژی فرد و کاهش چشمگیر افسردگی خواهد شد. یکی از اسیدهای چرب امگا سه به نام EPA نسبت به بقیه آن‌ها در مبارزه با افسردگی بهترین عمل می‌کند. البته درمان اضطراب و بسیاری از اختلالات روانی نیز تاکنون با مصرف آن‌ها اثبات ‌شده‌اند.

تضمین سلامت چشم

یکی از اسیدهای چرب امگا 3 به نام DHA، یکی از اجزای اصلی ساختاری مغز و شبکیه چشم محسوب می‌شود. کمبود این اسید چرب در نابینایی و بیماری‌های چشم نقش پررنگی دارد.

آیا امگا 3 همان روغن ماهی است ؟

شاید تاکنون نام امگا 3 و روغن ماهی را همواره در کنار هم شنیده باشید. اما آیا امگا 3 همان روغن ماهی است؟ باید بگوییم که روغن ماهی یک منبع مهم برای امگا 3 به شمار می‌رود. در حقیقت روغن ماهی از کبد ماهی تهیه می‌شود. این روغن معمولا از ماهی‌های چرب مانند تونا، شاه ‌ماهی، آنچوی و ماهی خال ‌مخالی گرفته می‌شود. این روغن بسیار مفید، در سال‌های اخیر به‌ عنوان مکمل در بازار نیز عرضه ‌شده است. روغن ماهی سرشار از ویتامین‌های A و D و همچنین اسیدهای چرب امگا سه است. برای جبران کمبود امگا 3 در بدن معمولا این مکمل تجویز می‌شود، این دو با هم اشتباه گرفته می‌شوند. ما در ادامه شما را با فواید روغن ماهی آشنا خواهیم کرد.

فواید روغن ماهی

فواید روغن ماهی

همان‌ طور که گفتیم امگا 3 و روغن ماهی در ارتباط مستقیم با هم هستند؛ چرا که روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا سه بوده و در بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن نقش حیاتی دارد. امروزه بسیاری از پزشکان زنان این مکمل را در دوران بارداری به ‌عنوان یک مکمل حیاتی برای مادر و نوزاد تجویز می‌کنند. ما در اینجا سعی کرده‌ایم تا برخی از فواید روغن ماهی را بیان کنیم.

  • کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و با این کار باعث حفظ سلامت قلب خواهد شد.
  • در درمان چاقی موضعی بسیار مفید است.
  • باعث درمان بیماری فشارخون بالا خواهد شد.
  • با بهبود عملکرد مغز، در جلوگیری از افسردگی، مشکل دو قطبی و بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر نقش حیاتی دارد.
  • با افزایش کلاژن سازی در پوست، باعث کاهش لکه‌های پوستی و چین ‌و چروک ناشی از پیری پوست خواهد شد. همچنین مصرف روغن ماهی رطوبت پوست را تامین کرده و باعث شادابی پوست می‌شود.
  • در درمان بیماری‌های تنفسی مانند آسم موثر است.
  • روند درمان در سرطان‌های پروستات و سینه را سرعت می‌بخشد.
  • در درمان اختلالات و بیماری‌های چشم موثر است.
  • روغن ماهی از بروز التهاب در سلول‌های چربی جلوگیری کرده و مانع از ابتلا به بیماری دیابت نوع دو می‌شود.

چگونه امگا 3 و روغن ماهی را مصرف کنیم ؟

اکنون ‌که با خواص بیشمار امگا 3 و روغن ماهی آشنا شدید، شاید بخواهید بدانید که چطور می‌توانید آن‌ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید. برای دریافت امگا 3 می‌توانید به‌ طور روزانه یکی از منابع طبیعی آن‌ که در بالا ذکر کردیم، را در رژیم غذایی خود قرار دهید. اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از ماهی‌های چرب و یا منابع گیاهی آن استفاده کنید، می‌توانید از مکمل روغن ماهی به‌ عنوان منبع اصلی امگا 3 استفاده کنید. به این موضوع دقت کنید که مصرف این مکمل حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود. خوب است بدانید که میزان مصرف مکمل روغن ماهی در هر فرد با توجه به میزان نیاز او متفاوت است و تنها پزشک متخصص می‌تواند در این کار به شما کمک کند.

میزان مصرف امگا 3 و روغن ماهی

طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت مصرف یک یا دو وعده ماهی‌های چرب مانند سالمون می‌تواند نیاز بدن شما را به امگا 3 برطرف کند. اما اگر به هر دلیلی با کمبود آن روبرو هستید می‌توانید از مکمل روغن ماهی استفاده کنید. اما مقدار دریافت امگا 3  سطح استاندارد خود را دارد که باید به آن توجه کنید. خوب است بدانید که مکمل روغن ماهی در شکل‌های مختلفی حاوی اتیل استر‌ها، تری گلیسرید‌ها، تری گلیسیریدهای اصلاح ‌شده، اسیدهای بدون چربی و فسفولیپیدها، در بازار موجود هستند. بیشتر این مکمل‌ها حاوی ۱۰۰۰ میلی‌گرم روغن ماهی و حداقل حدود ۳۰۰ میلی‌گرم EPA و DHA هستند. میزان مصرف مکمل روغن ماهی با توجه به دوز مکمل و همچنین شرایط سنی و جسمی فرد توسط پزشک تعیین می‌شود.

مضرات مصرف روغن ماهی

خوب است بدانید که هر ماده مغذی مفیدی اگر به ‌اندازه و درست مصرف نشود، می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. تاکنون با فواید مصرف امگا 3 آشنا شدید؛ اما همین مکمل روغن ماهی که به‌ عنوان منبعی اصلی جبران امگا 3 تجویز می‌شود، می‌تواند در برخی موارد خطرساز باشد. اگر سابقه بيماري قلبی داريد، قبل از مصرف روغن ماهی با پزشک خود مشورت كنيد. چرا که در برخی از موارد دیده‌ شده که مصرف روغن ماهی باعث تشدید مشکل قلبی شده است. دقت کنید که مصرف مقدار بیش‌ از اندازه اسيدهای چرب امگا سه می‌تواند عملكرد سيستم ايمنی را دچار اختلال کند. حتی زمانی که در حال مصرف مکمل روغن ماهی هستید، مصرف برخی مواد غذایی حاوی امگا 3 مانند: تخم‌ مرغ، نان، كره، روغن و آب ‌پرتقال سطح اين ماده را در بدن بیش ‌از پیش افزايش می‌دهد و فرد را دچار مشکل می‌کند.

این مطلب ممکن است برایتان جالب باشد: آزمایش تاثیر امگا ۳ بر روی لیوان یکبار مصرف فومی

سخن پایانی

برای بالا بردن کیفیت زندگی باید به سلامت جسمی خود بیشتر دقت کنید. یکی از ریزمغذی‌هایی که امروزه به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تضمین سلامت نام ‌برده می‌شود، امگا است. امگا 3 در بیشتر فعالیت‌های حیاتی بدن نقش داشته و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر منابع گیاهی، شما می‌توانید با مصرف مداوم ماهی‌های چرب، نیاز بدن خود را به امگا 3 برطرف کنید. نام امگا 3 و روغن ماهی در اکثر موارد در کنار یکدیگر می‌آید. این موضوع به این دلیل است که روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا سه است. مکمل روغن ماهی که از کبد ماهی‌های چرب گرفته می‌شود، در بازار در دسترس عموم قرار دارد. میزان مصرف این مکمل حتما باید توسط پزشک و با توجه به شرایط جسمی فرد تعیین شود.

مطالب مرتبط
برچسب: امگا 3
دسته بندی: قلب و عروق
بحث و تبادل نظر
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهار برومند
بهار برومند

روغن ماهی اصل را از کجا میشه تهیه کرد؟