علائم و نشانه های کمبود پتاسیم

3/5 - (1 امتیاز)

در بین اکثر مردم علائم و راه های درمان کمبود خیلی از مواد معدنی و ویتامین ها شناخته شده است، اما متاسفانه اطلاع رسانی درباره خیلی از مواد به صورت دقیق مشخص نشده؛ شاید بخاطر همینه که علائم و نشانه های کمبود پتاسیم یا همون هیپوکالمی هنوز در بین مردم به روشنی مشخص نشده. جالبه […]

علائم و نشانه های کمبود پتاسیم (هیپوکالمی)

در بین اکثر مردم علائم و راه های درمان کمبود خیلی از مواد معدنی و ویتامین ها شناخته شده است، اما متاسفانه اطلاع رسانی درباره خیلی از مواد به صورت دقیق مشخص نشده؛ شاید بخاطر همینه که علائم و نشانه های کمبود پتاسیم یا همون هیپوکالمی هنوز در بین مردم به روشنی مشخص نشده. جالبه بدونید که پتاسیم کمک میکنه تا سیگنال های الکتریکی بین سلول های بدن رد و بدل بشه. پس اگه پتاسیم کافی در بدن موجود نباشه، عملکرد سلول ها مختل میشه. یکی از این علائم می تونه احساس مورمور شدن دست و پا باشه.

علائم و نشانه های کمبود پتاسیم

آنچه در این مقاله می خوانیم

پتاسیم

پتاسیم یه ماده معدنی ضروریه که نقش زیادی در بدن ایفا میکنه. این ماده کمک می کنه تا تنظیم انقباض عضلانی، حفظ عملکرد عصبی سالم و تنظیم تعادل مایعات صورت بگیره.

با این حال، یک نظرسنجی نشون میده که تقریبا 98 درصد از آمریکایی ها مصرف پتاسیم رو در برنامه غذایی خودشون دارن.

به گفته محققان به ندرت کمبود پتاسیم یا هیپوکالمی رو شاهد هستیم و کمبود اون رو با سطح پتاسیم کمتر از 3.5 mmol در لیتر دیده ایم.

در عوض، هنگامی کمبود پتاسیم رخ میده که بدن شما به طور ناگهانی مایع زیادی رو از دست میده. علل رایج عبارتند از استفراغ مزمن، اسهال، عرق بیش از حد و خونریزی.

تردیدی وجود نداره که پتاسیم یه بخش ضروری از یک رژیم غذایی سالمه. پتاسیم نه فقط یک ماده معدنی حیاتیه، بلکه یک الکترولیته، به دلیل همین هویت دو گانه پتاسیم، با مصرف زیاد اون، فواید زیادی نصیب شما میکنه. بنابراین عکس این موضوع هم صحت داره؛ یعنی کمبود پتاسیم در رژیم معمول غذایی باعث میشه خودتون رو در معرض علائم ناخواسته بسیار زیاد ناشی از کمبود پتاسیم قرار بدید.

نشانه های کمبود پتاسیم

توی این مطلب نشونه های کمبود پتاسیم رو با هم مرور میکنیم:

ضعف و خستگی

ضعف و خستگی اغلب اولین نشونه های کمبود پتاسیمه.چندین راه وجود داره که این کمبود مواد معدنی می تونه موجب ضعف و خستگی بشه. اول اینکه پتاسیم به تنظیم انقباض عضلات کمک می کن، پس هنگامی که سطح پتاسیم خون پایینه، عضلات شما انقباض ضعیفی دارن.

کمبود این ماده معدنی ممکنه بر میزان چربی بدن شما از مواد مغذی تاثیر بذاره و باعث خستگی بشه. به عنوان مثال، برخی شواهد نشون میده که کمبود پتاسیم می تونه با تولید انسولین، منجر به افزایش سطح قند خون بشه.

گرفتگی عضلات و اسپاسم

گرفتگی عضلات ناشی از انقباضات غیرقابل کنترل عضلاته که زمانی اتفاق میفته که سطح پتاسیم در خون پایین باشه.

پتاسیم در داخل سلول های عضلانی سیگنال هایی از مغز رو تحریک می کنه که باعث انقباض می شه. این اتفاق با خارج شدن از سلول های عضلانی خاتمه پیدا میکنه.

وقتی که سطح پتاسیم خون پایین باشه، مغز شما نمی تونه این سیگنال ها رو به طور موثر بگذرونه و این منجر به انقباض طولانی مدت مثل گرفتگی عضلات یا اسپاسم میشه.

اسپاسم عضلات به علت کمبود پتاسیم مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی علت های زیادی می تونه داشته باشه، یکی از اونها میتونه کمبود پتاسیم باشه.

پتاسیم سیگنال های لازم رو از مغز به عضلات واقع در سیستم گوارش می رسونه. این سیگنال باعث تحریک انقباضاتی می شه که به سیستم گوارشی کمک می کنه تا غذا رو حرکت بده تا بتونه هضمش کنه. هنگامی که سطح پتاسیم خون کمه، مغز قادر به انتقال سیگنال به طور موثر نیست. بنابراین ممکنه مشکلات گوارشی مثل نفخ و یبوست ایجاد بشه.

تپش قلب

تند شدن ضربان قلب معمولا با استرس یا اضطراب مرتبطه. با این حال، ضربان تند قلب می تونه نشونه ای از کمبود پتاسیم باشه.این به این دلیله که جریان پتاسیم در داخل و خارج از سلول های قلب، تنظیم کننده ضربان قلب شماست. سطح پایین پتاسیم خون می تونه جریان خون رو تغییر بده و باعث تندی ضربان بشه.

درد و گرفتگی عضلات

این مشکل می تونه نشونه ای از کمبود پتاسیم شدید باشه. کاهش سطح پتاسیم خون باعث تنظیم جریان خون به عضلات شما می شه. هنگامی که این سطح به شدت پایین باشه، رگ های خونی شما می تونن جریان خونتون رو به عضلات محدود کنن. این به این معنیه که سلول های عضلانی اکسیژن کمتری دریافت می کنن که ممکنه موجب پارگی و نشت هم بشه.

سوزش پوست

افراد مبتلا به کمبود پتاسیم ممکنه دچار خارش و سوزش پوست بشن، این به عنوان پارستزی شناخته می شه و معمولا در دست، بازوها و پاها رخ میده.

وجود پتاسیم برای عملکرد عصبی سالم مهمه. سطح پایین پتاسیم می تونه سیگنال های عصبی رو ضعیف کنه، که ممکنه باعث سوزش و بی حسی بشه. در حالی که گاهی اوقات این علائم بی ضرر هستن، تیرگی و بی حسی مداوم ممکنه نشونه ای از یک بیماری زمینه ای باشه.

مشکلات تنفسی

کمبود پتاسیم شدید می تونه مشکلات تنفسی ایجاد کنه. این به این دلیل هست که پتاسیم به سیگنال های مغز برای فعالیت های ریه کمک رسانی میکنه. وقتی که سطح پتاسیم خون به شدت پایینه، ریه ها ممکنه گسترش پیدا نکنن و به درستی نتونن فعالیت داشته و این امر باعث تنگی نفس میشه. همچنین، مقدار کم پتاسیم در خون می تونه تعداد نفس های شما رو کم هم بکنه، این به این معنیه که خون کمتر از قلب شما به بقیه بدنتون منتقل می شه.

خون اکسیژن رو به بدن منتقل می کنه، بنابراین جریان خون تغییر یافته، ممکنه باعث تنگی نفس بشه. همچنین کمبود پتاسیم شدید ممکنه از کارکرد ریه جلوگیری کنه و کشنده باشه.

تغییرات خلق و خوی

کمبود پتاسیم به تغییرات خلقی و خستگی ذهنی هم مرتبط هست. سطح پایین پتاسیم در خون ممکنه سیگنال هایی رو که به حفظ عملکرد مغز مطلوب کمک می کنه رو مختل کنه. به عنوان مثال، یک مطالعه نشون داده که 20 درصد از بیماران مبتلا به اختلالات روانی دارای کمبود پتاسیم بودن.

منابع پتاسیم

بهترین راه افزایش مصرف پتاسیم این هست که غذاهای غنی از پتاسیم مثل میوه ها، سبزیجات، لوبیا و آجیل مصرف کنید.

در اینجا لیستی از غذاهایی که منابع عالی پتاسیم هستن همراه با درصد RDI موجود در 100 گرم از اونها ذکر شده:

  • چغندر قند پخته شده 26٪ RDI
  • لوبیای سفید پخته شده 18٪ RDI
  • کلم پخته شده 18٪ RDI
  • سیب زمینی سفید پخته شده 16٪ RDI
  • سیب زمینی شیرین پخته شده 14٪ RDI
  • آووکادو 14٪ از RDI
  • لوبیا پخته شده 12٪ RDI
  • موز 10٪ از RDI
مطالب مرتبط
دسته بندی: مکمل غذایی
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها