ضرورت مصرف مولتی ویتامین مینرال قبل از بارداری

امتیاز دهید

شاید هرکدام از ما در طول زندگی بارها این سؤال را از خود پرسیده باشیم که آیا غذایی که می‌خوریم تمام مواد ضروری موردنیاز بدنمان را تأمین می‌کند یا خیر؟ امروزه با پیشرفت علم، بالا رفتن سطح آگاهی مردم و در دسترس بودن اطلاعات، مردم تا حد بسیار زیادی از نیازهای روزانه بدن خودآگاهی دارند. […]

ضرورت مصرف مولتی ویتامین مینرال قبل از بارداری

شاید هرکدام از ما در طول زندگی بارها این سؤال را از خود پرسیده باشیم که آیا غذایی که می‌خوریم تمام مواد ضروری موردنیاز بدنمان را تأمین می‌کند یا خیر؟ امروزه با پیشرفت علم، بالا رفتن سطح آگاهی مردم و در دسترس بودن اطلاعات، مردم تا حد بسیار زیادی از نیازهای روزانه بدن خودآگاهی دارند. در بعضی موارد خاص حتی در صورت توجه به تغذیه، نیاز به مصرف مکمل‌های غذایی وجود دارد. یکی از این شرایط خاص بارداری محسوب می‌شود. می‌دانیم که تغذیه خوب پایه و اساس یک حاملگی سالم محسوب می‌شود. اگر مادر یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی نداشته باشد، حتماً دچار عوارض مربوط به کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی خواهد شد. خوشبختانه زنان از قبل از بارداری به دلیل شروع مصرف مکمل‌های غذایی مانع ایجاد بیماری‌ها و کمبودها در بدن خود و جنین خواهند شد. ما در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز مصرف مولتی ویتامین مینرال قبل از بارداری را موردبررسی قرار داده‌ایم. تا پایان همراهمان باشید.

دوران بارداری و نیاز بدن به ویتامین

دوران بارداری یکی از زیباترین تجربه‌های هر زن است. هر مادر باردار تمام تلاش خود را می‌کند تا فرزند سالمی به دنیا بیاورد. می‌دانیم که در دوران بارداری نیاز به ویتامین‌ها و املاح معدنی افزایش می‌یابد، بنابراین برای اجتناب از عوارض احتمالی ناشی از این کمبودها، باید اطمینان حاصل شود که برنامه غذایی روزانه، مواد مغذی موردنیاز خانم باردار را تا حد زیادی تأمین کند. خصوصاً در شرایط که خانم باردار به دلیل ویار در این دوران قادر به مصرف غذاهای متنوع نباشد و یا به علت حاملگی‌های مکرر و به‌ویژه بافاصله کم، ذخایر بدنی کافی ندارد، باید مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین را آغاز کند.

لازم است بدانید که به گفته وزارت بهداشت، در کشور ما بر اساس دستورالعمل کشوری، کلیه خانم‌های باردار از پايان ماه چهارم تا سه ماه بعد از زایمان باید روزانه یک عدد کپسول مولتی ویتامین ساده یا مولتي ويتامين مینرال مصرف نمایند. درصد بسیار بالایی از زنان با شروع بارداری مصرف مکمل‌ها را طبق نظر پزشک متخصص خود آغاز می‌کنند. اما اگر بارداری‌تان با برنامه باشد می‌توانید از قبل از شروع حاملگی با آغاز برخی از این مکمل‌ها جلوی هرگونه کمبود احتمالی در بدن و آثار بد آن‌ها را بگیرید. در میان تمام این مکمل‌ها مولتی ویتامین مینرال با دارا بودن بسیاری از مواد ضروری بدن برای یک زن باردار بهترین انتخاب است. این امر برای کاهش خطر بروز مشکلات در رشد کودک در هفته‌های اولیه بارداری است.

Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف:129.000 تومان
Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت اصلی: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف: 129.000 تومان

ضرورت مصرف مولتی ویتامین مینرال قبل از بارداری

مولتی ویتامین مینرال چیست؟

جالب است بدانید که هیچ تعریف علمی استانداردی برای مولتی ویتامین وجود ندارد. مولتی ویتامین مینرال به ویتامین‌ها و مواد معدنی گفته می‌شود که با یک رژیم غذایی اصولی می‌توانید تمام آن‌ها را دریافت کنید. درواقع مولتی ویتامین مینرال جزء مکمل‌های دارویی هستند. عمدتاً آن‌ها به شکل قرص، کپسول، پاستیل، پودر، مایعات یا فرمولاسیون تزریقی در دسترس هستند. البته شکل تزریقی مولتی ویتامین فقط تحت نظارت پزشک تجویز می‌شود.

مواد تشکیل‌دهنده کپسول مولتی ویتامین مینرال

به‌طورکلی بسیاری از فرمول‌های مولتی ویتامین حاوی ویتامین C ، B1 ، B2 ، B3 ، B5 ، B6 ، B7 ، B9 ، B12 ، A ، E ، D2 (یا D3) ، K ، پتاسیم، ید، سلنیوم، بورات، روی ، کلسیم، منیزیم و منگنز هستند. مولتی‌ویتامین‌ها به‌طورمعمول در فرمول‌های متنوعی با توجه به سن و جنس، یا (مانند ویتامین‌های قبل از تولد) بر اساس نیازهای غذایی خاص‌تر در دسترس هستند. مولتی ویتامین برای آقایان ممکن است آهن کمتری داشته باشد، درحالی‌که یک مولتی ویتامین برای افراد سالخورده ممکن است حاوی ویتامین دی اضافی باشد. یا بعضی از فرمول‌ها شامل آنتی‌اکسیدان‌های اضافی هستند.

فواید مصرف مولتی ویتامین مینرال

 مصرف روزانه‌ مولتی ویتامین می‌تواند به بهبود حافظه کوتاه‌مدتتان کمک کند. مصرف مولتی ویتامین روزانه به زدودن سموم از بدنتان کمک می‌کند و همچنین کبد و سایر ارگان‌های بدن را سالم نگه می‌دارد. کم شدن توده‌ی عضلانی مربوط به کهولت سن با آسیب رادیکال‌های آزاد مرتبط است. مولتی ویتامین روزانه‌ سرشار از آنت اکسیدان به تحت کنترل گرفتن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. ویتامین D نیز نیروی عضلانی را در افراد مسن تقویت می‌کند. مصرف یک عدد مولتی ویتامین در روز اثرات مثبتی بر اخلاق و خلق‌وخوی آدم‌ها می‌گذارد. عملکرد جنسی با مصرف روزانه مولتی‌ویتامین‌ها بهبود می‌یابد.

خرید انواع مکمل پیش از بارداری

مصرف مولتی ویتامین مینرال قبل از بارداری

بدن یک زن باردار به دلیل وجود جنین در بطن او، در شرایط خاص قرار دارد. یعنی برای تغذیه درست مادر و جنین باید به‌دقت تمام گروه‌های مواد مغذی در رژیم غذایی روزانه یک زن باردار قرار گیرد. اما متأسفانه در برخی مواقع به دلیل وضعیت نامطلوب اقتصادی و یا فرهنگی ممکن است خانم باردار دریافت کافی مواد مغذی از رژیم غذایی روزانه نداشته باشد که در این شرایط مصرف روزانه مکمل مولتی ویتامین از علائم مربوط به کمبود ویتامین‌ها جلوگیری می‌کند.

جالب است بدانید که احتمال زایمان پیش از موعد در زنان بارداری که در دوره بارداری مکمل مولتی ویتامین مصرف می‌کنند، کاهش می‌یابد. مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری به‌طور آشکاری از خطر کم‌وزنی هنگام تولد و کوچک بودن نوزاد به نسبت سن بارداری را کاهش می‌دهد. همچنین احتمال ابتلا به مسمومیت حاملگی در زنانی که مصرف مولتی ویتامین مینرال قبل از بارداری را در برنامه خود قرار داده‌اند ، کمتر از زنانی است که مکمل مولتی ویتامین مصرف نمی‌کنند.

ضرورت مصرف مولتی ویتامین مینرال قبل از بارداری

عوارض کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در دوران بارداری

با توجه به تغذیه جنین از بدن مادر، در این دوران مادر نیاز زیادی به دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی پیدا می‌کند. اگر به هر دلیلی بدن یک زن باردار در شرایط کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد، خطرات زیادی را برای مادر و جنین به دنبال دارد. برای مثال کمبود ویتامین D در زمان بارداری مشکلاتی مانند اختلال رشد، مشکلات اسکلتی دیابت تیپ 1، آسم و اسکیزوفرنی در جنین ایجاد می‌کند. کمبود ید در دوره بارداری تأثیر منفی بر تکامل جنین دارد. کمبود شدید ید می‌تواند منجر به مرگ جنین شود (سقط یا مرده زایی) و یا باعث عقب‌ماندگی شدید رشد ذهنی و فیزیکی شود.

کمبود کلسیم در دوره بارداری خطر پوکی استخوان مادر در سال‌های آینده را و البته خطر مسمومیت بارداری را نیز افزایش می‌دهد. کمبود ویتامین‌ها ازجمله ویتامین‌های گروه B ، در سیر تکامل جنین اختلال ایجاد کرده و در موارد شدیدتر سقط‌جنین و یا زایمان زودرس را به دنبال دارد.

عوارض مصرف مولتی ویتامین مینرال قبل از بارداری و در دوران بارداری

در حال حاضر هیچ مطالعه‌ای صورت نگرفته است که نشان دهد مصرف مولتی ویتامین مینرال قبل از بارداری و همچنین در دوران بارداری برای مادر و نوزاد مضر باشد. اما به‌طورکلی احساس ناراحتی و مشکل در معده به دلیل مصرف بد موقع این دارو وجود دارد. سوزن شدن لب، دست‌ها و زبان (از چند دقیقه تا چند ساعت) پس از مصرف مولتی ویتامین مینرال دیده‌شده است.

دوز مصرف مولتی ویتامین مینرال در زنان باردار

مادران باردار می‌توانند روزانه یک عدد کپسول مولتی ویتامین ساده یا مولتي ويتامين مینرال مصرف نمایند. البته بعضی افراد مصرف مولتی ویتامین را مانند قرص فولیک اسید از قبل از بارداری آغاز می‌کنند که در آن صورت نیز روزانه یک عدد مصرف شود. باید بدانید که این مکمل غذایی تقریباً با هیچ دارویی تداخل ندارد. اما به دلیل وضعیت خاص و مهم دوران بارداری، قبل از مصرف هرگونه مکمل حتماً با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

ضرورت مصرف مولتی ویتامین مینرال قبل از بارداری

مواد غذایی مفید

شاید اولین چیزی که بعد از شنیدن نام ویتامین به ذهنتان بیاید میوه‌ها و سبزی‌ها باشند. همان‌گونه که ذکر کردیم، این مکمل طیف وسیعی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را در برمی‌گیرد که هرکدام فایده خاص خود را دارند و می‌توانند جایگزین خوبی برای جلوگیری از مصرف مولتی ویتامین مینرال قبل از بارداری باشند. ما در اینجا به‌اختصار برخی مواد غذایی سرشار از این ویتامین‌ها را نام‌برده‌ایم.

  • منابع ویتامین C: مرکبات، توت‌فرنگی، فلفل سبز و قرمز،کلم بروکلی، کلم پیچ و اسفناج
  • منابع ویتامین A: هویج، اسفناج، فلفل دلمه‌ای قرمز، سبزی کلارد، سیب‌زمینی شیرین، شلغم، خردل، بروکلی و کدوحلوایی.
  • منابع ویتامین‌های گروه B: موز، تخمه آفتابگردان، گوشت،مرغ، ماهی، غلات سبوس‌دار، آجیل‌ها و جوانه گندم.
  • منابع ویتامین E: آووکادو، جوانه گندم، بادام، تخمه آفتابگردان.
  • منابع ویتامین K: کلم بروکلی، سبزیجات برگ سبز، زیتون، کانولا و روغن سویا.
  • منبع ویتامینD: ماهی‌های چرب مانند سالمون و ماهی تن، شیر و غلات.
  • منابع پتاسیم: سیب‌زمینی، گوجه، انگور، چغندر، حبوبات.
  • منابع کلسیم: لبنیات، حبوبات.
  • منابع روی: گوشت، میگو، لوبیا قرمز، تخم کتان، سیر، بادام‌زمینی، زرده تخم‌مرغ.
  • منابع منگنز: تخم کتان، کنجد و کره‌ی کنجد، تخمه‌ی کدو، پودر کاکائو و شکلات سیاه، جوانه‌ی گندم و سبوس.
  • منابع منیزیم: موز، چغندر، بادام، لوبیا سفید، آووکادو، انجیر، شکلات تلخ.

سخن پایانی

خوردن یک رژیم غذایی متنوع و سالم در دوران بارداری به شما کمک می‌کند تا بیشتر ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز خود را دریافت کنید. اما برای اطمینان از دریافت تمام مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری، مصرف مولتی ویتامین مینرال قبل از بارداری ، برای سلامت جنین و مادر بسیار مفید خواهد بود. همیشه یک بارداری برنامه‌ریزی‌شده به دلیل آزمایش‌های قبل از بارداری مادر، به‌سلامت جنین و البته خود مادر در دوران بارداری بسیار کمک می‌کند. بهتر است بدانید که به دلیل اهمیت بالای دوران بارداری قبل از مصرف هرگونه قرص یا مکمل می‌بایست با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها