مجله مثبت سبز

سندروم پیش از قاعدگی(PMS) چیست و چگونه بهبود میابد؟

امتیاز دهید

یک یا دو هفته پیش از شروع دوره ماهیانه یا همون قاعدگی ممکنه خانم ها متوجه نفخ، سردرد، نوسانات خلقی و یا دیگر تغییرات جسمی و روحی بشن؛ این علائم به صورت ماهیانه به عنوان سندروم پیش از قاعدگی یا PMS نامیده می شه که حدود 85٪ از زنان درجه ای از سندرم قبل از […]

سندروم پیش از قاعدگی(PMS) چیست و چگونه بهبود میابد؟

یک یا دو هفته پیش از شروع دوره ماهیانه یا همون قاعدگی ممکنه خانم ها متوجه نفخ، سردرد، نوسانات خلقی و یا دیگر تغییرات جسمی و روحی بشن؛ این علائم به صورت ماهیانه به عنوان سندروم پیش از قاعدگی یا PMS نامیده می شه که حدود 85٪ از زنان درجه ای از سندرم قبل از قاعدگی رو تقریبا هر ماه تجربه می کنن. برای دانستن راه های درمان این بیماری با این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

علائم این سندروم کدام است؟

پزشكان بيش از 150 علامت رو به اين سندروم پیش از قاعدگی (PMS) منسوب كردن. علايم اون توی هر خانمی متفاوته و همين مسئله تشخيص رو ممکنه دشوار کنه. نکته گیج کننده تر اینکه الگوی اين بيماری ممكنه بر حسب ماه های مختلف سال و سن بيمار هم به کل یا جزئی تغییر کنه.

سندروم پیش از قاعدگی(PMS) چیست و چگونه بهبود میابد؟

زودرنجی، نفخ، دل درد، پادرد و کمردرد، افزایش اشتها، سرگیجه و سردرد، ورم دست و پا، تورم و حساسیت پستان ها، افسردگی، بیخوابی، جوش زدن، یبوست یا اسهال، ضعف اعصاب، افزایش وزن، تنش عصبی و… در کنار علائمی مثل افزایش شدید میل جنسی، میل به خودکشی و ضرب و جرح و… همه و همه از علائم شایع و غیر شایع سندروم پیش از قاعدگیه که توی اکثر خانم ها یکی از اونها، دو و یا چند عامل هر ماه یا توی برخی ماه ها به وجود میاد.

Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف:129.000 تومان
Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت اصلی: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف: 129.000 تومان

علت ایجاد

علت دقیقی برای سندروم پیش از قاعدگی مشخص نیستیم اما می دونیم که سطح استروژن و پروژسترون در طول هفته قبل از دوره پایین میاد و خیلی از پزشکان بر این باورن که کاهش در سطح هورمون ها باعث علائم PMS می شه.

تغییرات در مواد شیمیایی مغز و یا کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی هم ممکنه نقش داشته باشه و خیلی از غذاهای شور، الکل یا کافئین ممکنه این علایم رو شدت ببخشه!

یه اشتباه

اکثرا سندورم پیش از قاعدگی با علائم بیماری هایی مثل یائسگی، افسردگی و اضطراب، سندرم خستگی مزمن، بیماری های تیروئید، بیماری روده تحریک پذیر و… اشتباه گرفته می شه!

درمان و راه های تسکین و حتی پیش گیری

30دقیقه ورزش با شدت متوسط توی بیشتر روزهای هفته انجام بدین؛ ورزش های شدید رو توی تعداد روزهای کمتری انجام بدین. در این راستا خوندن مقاله “تنظیم قاعدگی با ورزش” رو به شما عزیزان پیشنهاد می دیم.

رژیم غذایی

  • بهتره از منابع غذايی حاوی ويتامين B6 مثل جگر، سيب زمينی، موز، عدس و اسفناج بيشتر استفاده شه چرا که اين ويتامين از بروز افسردگی جلوگيری می کنه و ميزان سرتونين مغز رو افزايش می ده!
  • همچنین مصرف غذاهای غنی از کلسيم و منيزيم رو زیاد کنید، چرا که اين عناصر برای عملکرد طبيعی هورمون ها، کنترل و تقويت عضلات و انقباضات اون مورد نیازه و کمبود اون ها انقباضات عضلانی و درد ناحيه عضلات رو زیاد می کنه!

دو نکته که باید در رژیم غذایی تون از اونها دوری کنید

  1. در مصرف فرآورده های گوشتی، لبنیات پرچرب که دارای چربی اشباع شده هستن، اعتدال رو رعايت کنيد، چرا که دخالت توی متابوليسم امگا 3 باعث افزايش وزن می شه.
  2. از مصرف بيش از اندازه چای، قهوه، نوشابه و… که حاوی کافئين هستن و موجب تحريک سيستم عصبی می شن هم دوری کنید!
مطالب مرتبط
دسته بندی: بیماری زنان
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها