راه های جلوگیری از ریزش موی چرب را بشناسید

4/5 - (1 امتیاز)
افرادی که موی چرب دارند و زود به زود موهای خود را با شامپو می‌شویند، ممکن است با ریزش مو نیز مواجه باشند. اگر علت ریزش مو به چرب شدن بیش از حد کف سر مرتبط باشد، می‌تواند به سهولت با آن مقابله کنید.
راه های جلوگیری از ریزش موی چرب را بشناسید

موی سر یکی از عناصر زیبایی چهره است که می‌تواند در داشتن اعتماد به نفس نیز کمک زیادی به افراد کند. به همین دلیل توجه به این نعمت و نیز نگهداری درست از آن در طول زندگی و بالا رفتن سن اهمیت بسیار زیادی دارد. ریزش مو یکی از مشکلاتی است که در دوره‌های مختلف زندگی به سراغ افراد می‌آید. به خصوص که زندگی در عصر جدید با استرس و مشغله‌های بیشتری همراه بوده و این معضل را در جامعه به شکل چشمگیری افزایش داده است. راه‌های زیادی برای جلوگیری از ریزش موی سر وجود دارد. اما مشکل آنجا پیچیده‌تر می‌شود که کار به جلوگیری از ریزش موی چرب می‌رسد.

موی چرب یا بهتر است بگوییم پوست سر چرب یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو در جوامع امروزی است که بر اثر اختلالات هورمونی و آلودگی‌های محیطی به وجود می‌آید. از این رو بسیاری از افرادی که با این مشکل روبرو هستند، به دنبال راهی برای جلوگیری از ریزش موی چرب خود هستند. با توجه به اهمیت این موضوع و نیز همه گیر شدن آن در جامعه ما نیز قصد داریم در ادامه این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به دلایل چرب شدن مو و پوست سر و نیز معرفی راه‌های جلوگیری از ریزش موی چرب بپردازیم.

موی چرب به چه مویی گفته می شود؟

در ابتدا برای پیدا کردن دلایل و راه‌های جلوگیری از ریزش موی چرب باید بدانید که در واقع منظور از موی چرب، پوست سر چرب است. بسیاری از ما بدون توجه به پوست سر خود، تنها به ساقه‌های مو توجه می‌کنیم و سعی داریم با مواد شیمیایی مختلف از جمله نرم کننده و سرم های مو مشکلات موی سر را برطرف کنیم. اما بهتر است بدانید که پوست سر شما در درجه اول برای سلامت مو اهمیت دارد. زیرا نوع پوست سر شما مشخص می‌کند که فولیکول‌های مو و غدد چربی اطراف آن چقدر فعال هستند. پس از تشخیص میزان فعالیت این دو عامل می‌توان راهی درست برای جلوگیری از ریزش موی چرب پیدا کرد.

همه ما زیر پوست سر خود تعدادی غده چربی در اطراف فولیکول‌های مو داریم که مو را تا حدودی نرم می‌کند و راه فولیکول را برای خروج مو از زیر پوست سر به خارج باز می‌کند. فعالیت طبیعی غدد چربی برای پوست و موی سر بسیار مفید است. اما در برخی شرایط خاص، مانند شرایط بد روحی، استرس و یا وراثت، مشکلات هورمونی به وجود آمده در بدن باعث فعالیت بیش از حد این غدد شده و چربی (sebum) بیش از حد ترشح می‌شود. تا جایی که با دست زدن به پوست سر خود می‌توانید چربی و خارش را بر روی آن حس کنید. این موضوع می‌تواند به ناگاه ریزش موهای سر را چند برابر کرده و فرم سابق موهای سر را به هم بریزد. در این مرحله شما باید به فکر راهی برای جلوگیری از ریزش موهای چرب باشید.

  جلوگیری از ریزش موی چرب

دلایل به وجود آمدن موی چرب چیست؟

همانطور که در بخش قبل اشاره شد، دلیل اصلی چرب شدن موی سر در واقع چرب شدن پوست سر است. جایی که غدد و فولیکول‌های مو محصولات خود را بر روی آن ترشح می‌کنند و میزان ضخامت و نرمی مو را تعیین می‌کنند. اما چه عواملی در چرب شدن پوست سر نقش اساسی دارند؟ در ادامه معرفی “راه‌های جلوگیری از ریزش موی چرب” برخی از این عوامل را معرفی می‌کنیم.

شوره چرب و ریزش مو

درماتیت سبورئیک نوعی عارضه یا بیماری است که در آن پوست شما تحریک و متهلب می‌شود. این تحریک و التهاب در نواحی که غدد چربی زیادی دارند، مانند پوست سر، شدیدتر بوده و باعث پوسته پوسته شدن و صورتی شدن پوست سر می‌شود. در واقع دلیل اصلی به وجود آمدن شوره سر (dandruff) غیر طبیعی نیز وجود همین عارضه است. راه‌های جلوگیری از ریزش موهای چرب می‌تواند در از بین بردن شوره چرب سر نیز مؤثر باشد.

این عارضه ممکن است بر اثر پاسخ به یک آلرژی و یا پاسخ دستگاه ایمنی به وجود آید که خیلی جدی نیست و معمولاً با درمان خانگی نیز برطرف می‌شود. اما بهتر است تاثیرات آن بر روی پوست سر را جدی بگیرید. زیرا فعالیت بیش از حد و ناگهانی غدد چربی راه فولیکول‌های موی سر را سد کرده و ریزش را افزایش می‌دهد.

برای جلوگیری از ریزش مو می‌توانید از بهترین قرص تقویت مو در داروخانه آنلاین مثبت سبز استفاده کنید.

مشکلات پوستی

حساسیت‌های پوستی مانند اگزما و یا بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس نیز بر روی فعالیت غدد چربی تأثیر گذاشته و آن‌ها را متهلب می‌کند. اگزما معضل شایع‌تری است که افراد زیادی را با خود درگیر کرده است. اگر شما هم یکی از این افراد هستید، بهتر است علاوه بر پوست دست و پا، به پوست سر خود نیز اهمیت دهید و با مشورت پزشک به دنبال راه‌های جلوگیری از ریزش موی چرب خود باشید.

جوش های پیشانی

جوش روی پیشانی اغلب خود نشان دهنده فعالیت غیر عادی غدد چربی زیر پوست است. اما در برخی موارد این جوش‌ها دلایل ژنتیکی و یا فیزیکی دیگری دارند که بر روی غدد چربی ناحیه پوست سر نیز تأثیر می‌گذارد. به خصوص در دوران بلوغ که تعداد این جوش‌ها بیشتر و فعالیت غدد چربی شدیدتر می‌شود، پیدا کردن راهی برای جلوگیری از ریزش موهای چرب بسیار ضروری است.

ژنتیک

گاهی اوقات تنها ژنتیک و وراثت است که تعیین می‌کند غدد چربی شما چه میزان چربی تولید کنند و همین موضوع نیز باعث می‌شود شما از همان ابتدای تولد پوست سر چرب داشته باشید. در چنین مواردی می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص راه‌های درمان خاص برای کنترل چربی پوست سر و جلوگیری از ریزش موی چرب را دریافت کنید.

  موی چرب

راه های جلوگیری از ریزش موی چرب چیست؟

حال که به طور کامل با عارضه ” موی چرب” آشنا شدید، بهتر است به سراغ معرفی راه‌هایی ساده برای برطرف کردن آن برویم. روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم تنها درمان‌های خانگی است، که در وبسایت healthline و بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده بر روی این عارضه انجام شده، پیشنهاد شده است. لازم به ذکر است که این راه‌ها تنها برای جلوگیری از ریزش موی چرب در مراحل ابتدایی قابل انجام است و جایگزینی برای مراجعه به پزشک متخصص نیست.

روغن ماهی

بسیاری از ما قرص و یا شربت روغن ماهی را به عنوان مکمل‌های غذایی مفید برای سیستم ایمنی و قلب مصرف می‌کنیم. جالب است بدانید این روغن جادویی برای کنترل شوره چرب روی موها و افزایش ناگهانی چربی پوست سر بسیار موثر است. اگر به دنبال راهی ایمن و مفید برای جلوگیری از ریزش موی چرب خود هستید، مصرف قرص روغن ماهی و یا پخش کردن آن روی پوست سر بهترین راه است.

آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا خواص بیشماری برای ریشه و ساقه مو دارد. این بار این گیاه پر خاصیت نقش از بین برنده التهاب پوست سر و از بین بردن شوره سر را دارد که می‌تواند در جلوگیری از ریزش موی چرب تأثیر شگفت انگیزی داشته باشد. تماس مستقیم مایع آلوئه ورا با پوست سر دو یا سه بار در هفته نتیجه بسیار خوبی برای پوست سر چرب در پی خواهد داشت.

روغن درخت چای

چرب شدن پوست سر و التهاب آن در بسیاری موارد به دلیل حضور و تجمع باکتری‌ها و قارچ‌های موجود در محیط به وجود آید. روغن درخت چای ضدعفونی بسیار خوبی است که می‌تواند میزان حضور باکتری‌ها و قارچ‌ها بر روی پوست سر را کنترل کند. برای استفاده از این روغن بهتر است ابتدا آن را با یک روغن دیگر مانند روغن نارگیل یا زیتون رقیق کنید و سپس دو یا سه قطره از آن را بر روی نقاط ملتهب و آسیب دیده پوست سر خود قرار دهید.

سرکه سیب

برخی از مطالعات نشان داده است که سرکه سیب برای از بین بردن التهاب پوست و کاهش تعادل pH موهای سر مؤثر است. هر دو این عوامل می‌تواند میزان چربی تولید شده روی سر را کنترل کند و راه خوبی برای جلوگیری از ریزش موهای چرب باشد. برای استفاده از این روش پس از شستن موها تنها چند قطره از سرکه سیب را با آب رقیق کرده و روی پوست سر خود قرار دهید. پس از 5 دقیقه آن را بشویید.

لازم به ذکر است که سرکه سیب به افرادی که دچار اگزما هستند اصلا توصیه نمی‌شود. زیرا ماهیت اسیدی این ماده التهاب را بر روی پوست‌های حساس شدیدتر می‌کند.

  خرید شامپو برای موی چرب

خرید شامپو برای موی چرب را از داروخانه آنلاین مثبت سبز امتحان کنید.

چه شامپوهایی برای جلوگیری از ریزش موی چرب موثر هستند؟

شامپوها موادی هستند که موی و پوست سر شما همواره با آن‌ها تماس دارند. بنابراین اگر پوست سر چربی دارید، بهتر است به دنبال شامپوهای مناسب برای جلوگیری از ریزش موی چرب خود باشید. تنها وجود عبارت ” مناسب برای موهای چرب” برای انتخاب شامپو مناسب کفایت نمی‌کند. بلکه حضور برخی مواد معدنی در این شامپوها برای جلوگیری از ریزش موهای چرب ضروری است که در ادامه برخی از آن‌ها را نام برده‌ایم:

  • آب ( شامپوهای بر پایه آب برای موهای چرب بسیار مفید هستند.)
  • بنزیل پراکسید
  • سلنیوم سولفید
  • سدیوم سولفاستامید
  • کتوکونازول

معرفی شامپوهای مناسب برای موی چرب

در اینجا چند مورد از بهترین شامپوها برای موی چرب را به شما معرفی می‌کنیم که در جلوگیری از ریزش مو و به تعادل رساندن چربی کف سر موثر هستند:

شامپو متعادل کننده چربی مو و پوست کف سر درموسیس

به منظور کمک به تعادل چربی کف سر می‌توانید از شامپو متعادل کننده چربی مو و پوست کف سر درموسیس استفاده نمایید. این شامپو قدرت پاک کنندگی بالایی داشته و ترشح سبوم کف سر را تنظیم می‌کند. هنگام استفاده 2 تا 3 دقیقه این شامپو را روی موها ماساژ داده و بعد آبکشی نمایید. مصرف این شامپو می‌تواند از ریزش موی ناشی از چربی کف سر جلوگیری کرده و شوره‌های چرب را نیز کاهش دهد.

  شامپو درموسیس

خرید شامپو درموسیس

شامپو مخصوص موهای چرب هلس دراپ

اگر به دنبال یک شامپوی تخصصی برای موهای چرب هستید، شامپو هلس دراپ را انتخاب کنید. این شامپو به پاکسازی پوست سر چرب کمک کرده و شوره را نیز کاهش می‌دهد. استفاده از این شامپو کمک می‌کند تا موهای شما به مدت طولانی تمیز باقی بماند. در صورت نیاز می‌توانید دو بار پشت سر هم از این محصول استفاده کنید.

  شامپو هلس دراپ - جلوگیری از ریزش موی چرب

شامپو هلس دراپ

شامپو موهای چرب دیپ سنس سی گل

برای جلوگیری از چرب شدن زود هنگام پوست سر می‌توانید از شامپو موهای چرب دیپ سنس سی گل استفاده کنید. این شامپو قدرت پاک‌کنندگی ملایمی داشته و تسکین دهنده خارش پوست است. روغن آملا که سرشار از ویتامین سی است یکی از ترکیبات این شامپو به حساب می‌آید. این ترکیب باعث رطوبت‌رسانی مناسب به موها نیز شده و شادابی و طراوت خاصی به آنها می‌بخشد. شامپو موهای چرب دیپ سنس سی گل 200 میلی لیتر بوده و تقویت سلامت موها نیز از مزایای آن است.

  شامپو دیپ سنس

خرید شامپو دیپ سنس

چه موقع برای جلوگیری از ریزش موهای چرب به پزشک مراجعه کنیم؟

در بسیاری موارد مشکل موهای چرب با درمان‌های خانگی برطرف می‌شود. اما در مواقعی نیز مشکلات دیگری در اندام‌ها و دستگاه‌های دیگر بدن وجود دارد که از آن مطلع نیستیم و بر روی ریزش موها تأثیر می‌گذارند. اگر از امتحان کردن یک یا دو روش درمان خانگی پس از مدت معلوم نتیجه‌ای نگرفتید و یا نشانه‌های شدیدتری دریافت کردید، بهتر است برای جلوگیری از ریزش موی چرب خود به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت موزیبایی
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها