مجله مثبت سبز

سوال های متداول در مورد ریزش مو

امتیاز دهید

ریزش مو بخصوص موی سر که منجر به کاهش اعتماد به نفس می‌شود، از جمله معضلاتی است که باعث می‌شود افراد به متخصصان پوست و موی زیادی نیز مراجعه کنند و نتیجه قابل انتظاری نبینند. ریزش مو علل گوناگونی داشته که هر دلیل بنا به شرایط بهداشتی، تغذیه، ژنتیک و… حادث می‌گردد. در این مطلب […]

در مورد ریزش مو

ریزش مو بخصوص موی سر که منجر به کاهش اعتماد به نفس می‌شود، از جمله معضلاتی است که باعث می‌شود افراد به متخصصان پوست و موی زیادی نیز مراجعه کنند و نتیجه قابل انتظاری نبینند. ریزش مو علل گوناگونی داشته که هر دلیل بنا به شرایط بهداشتی، تغذیه، ژنتیک و… حادث می‌گردد. در این مطلب از داروخانه آنلاین مثبت سبز سعی داریم به متداول‌ترین سؤال و جواب‌هایی بپردازیم که افراد درگیر ریزش مو مطرح کرده‌اند.

اولین سوال علل اصلی ریزش مو چیست؟

وراثت، مشکلات تیروئید، بارداری، تغییرات هورمونی، مصرف دارویی خاص، تغییر سبک زندگی به لحاظ آب و هوا، استرس و ناراحتی‌های روحی، کمبودهای تغذیه‌ای و ویتامین‌ها، عفونت، نحوه رفتار با مو و… از عمده دلایل این اتفاق هستند که به تناسب هر فرد این علت‌ها تغییر می‌کنند.

شایع‌ترین علت ریزش برای هر دو مردان و زنان، وراثت است. هر دو یا یکی از والدین می‌توانند ژن را که باعث ریزش مو می‌شود، منتقل کند. به طور معمول، مردان به علت تستوسترون بیشتر حساس به از دست دادن ارثی مو هستند. هنگامی که دی هیدروتستوسترون شکسته می‌شود، آن به عنوان یک کاتالیزور برای فعال کردن ژن موی مو عمل می‌کند. هم مردان و زنان به این شرایط حساس هستند که به عنوان آلوپسی آندروژنیک نامگذاری شده‌اند. این بدان معنی است که از دست دادن مو به آندروژن (دی هیدروتستوسترون) مؤثر است.

سایر دلایل ریزش مو ممکن است مشکلات پزشکی یا هورمونی، داروها، کاهش وزن بیش از حد، شیمی درمانی یا اشعه باشد.
همچنین آسیب های پوست سر، شرایط اسکار پوست و یا سوختگی پوست سر می‌تواند باعث ریزش  دائمی شود.

چند نوع ریزش مو داریم؟

ریزش مو به دو نوع ریزش دائمی و ریزش برگشت پذیر تقسیم می‌شود.

عمده دلایل ریزش موی برگشت پذیر چیست؟

گاهی بروز تغییراتی در سیستم داخلی بدن باعث ریزش مو می‌شود. در نتیجه تعداد موی بیشتری وارد فاز استراحت خواهد شد. از این عوامل می‌توان به رژیم‌های سخت تغذیه‌ای، کم کاری تیروئید، کم خونی، بیماری‌های تب دار شدید، اعمال جراحی وسیع یا زایمان اشاره کرد. در این موارد باید علل زمینه‌ای را اصلاح کرد.

آیا ریزش موی سر و صورت ارثی است؟

تا حدودی بلی!
در ریزش ارثی، موها از ناحیه پیشانی تا فرق یا تاج سر شروع به کم شدن می‌کنند. این حالت در آقایان به شکل طاسی و در خانم‌ها با کم پشتی موها جلوه می‌کند، به طوری که کف سر و لابه‌لای موها دیده می‌شود.

آیا ماساژ پوست سر، از ریزش موی سر جلوگیری می کند؟

بلی! ماساژ پوست سر، بخصوص اگر با روغنی مانند رازیانه و… همراه باشد باعث افزایش سرعت جریان خون شده و به رشد و مقاومت مو کمک می‌کند.

الگوی طاسی مردانه چیست؟

طاسی الگوی مردانه یک الگوی پنهانی ارثی است که به طور کلی در دهه بیستم با رکود مو در قله‌های زمانی و یا نازک شدن در تاج شروع می‌شود. اگر بدون درمان باقی بماند، میزان طاسی ممکن است از قسمت بالای بالای سر به تاج برسد، حاشیه‌ای از مو در اطراف دو طرف و پشت پوست سر می‌گذارد.

آیا الگوی ریزش موی مردانه و زنانه تفاوت دارند؟

بله، الگوها به طور کلی بسیار متفاوت هستند اما شباهت‌هایی هم دارند. در الگوی طاسی زنانه، مو در اغلب موارد در بالای سر از بین می‌رود. در زنان، تنها ۱۲٪ از هر گونه ناهنجاری به صورت مقطعی بروز می‌کند، در حالی که در مردان این عدد بیش از ۸۰٪ است. مردان در جلوی سر بیشتر مو از دست می‌دهند.

آیا رنگ کردن مو سبب ریزش مو می شود؟

بلی! رنگ‌های شیمیایی سبب از بین رفتن کوتیکول یا لایه محافظ مو می‌شوند و مو دفاع کمتری در برابر عوامل خارجی از خود نشان می‌دهد و زودتر می‌ریزد.

آیا ریزش مو فصلی است؟

برای برخی افراد بلی! برخی از افراد در پاییز و زمستان با ریزش موی بیشتری رو به رو هستند و برخی دیگر در هوای گرم تابستان دچار این مشکل می‌شوند که با تغییر آب‌وهوا مشکل حل می‌گردد.

کوتاه کردن مو می تواند جلوی ریزش مو را بگیرد؟

ابدا! کوتاه کردن مو بدون آنکه از مو مراقبت خاصی صورت بگیرد، هیچ کمکی به کم شدن ریزش موی سر نمی‌کند. همچنین رشد مو هم خللی به رشد افراد بخصوص کودکان وارد نمی‌آورد. تنها نکته مثبت کوتاه شدن مو بخصوص در بانوان این است که شست و شو راحت‌تر شده و ممکن است فرد راحت‌تر به موهایش رسیدگی کند!

سیگار کشیدن می‌تواند باعث ریزش مو شود؟

بله، استعمال دخانیات باعث تنگ شدن عروق شده و خونرسانی به بافت‌ها را دچار مشکل می کند. در نتیجه ریزش موها افزایش می‏ یابد اما ترک ناگهانی سیگار هم فرد را عصبی می‌کند که این موضوع هم ممکن است ریزش موها را بیشتر کند؛ بنابراین ترک سیگار باید حساب‌شده باشد.

آیا ریزش مو می تواند علامت فشار خون بالا باشد؟

خیر، فشارخون بالا ربطی به ریزش موی شما ندارد، اما مصرف داروی پروپرانولول که برای کاهش فشارخون مصرف می‌شود، می‌تواند ریزش مو در پی داشته باشد.

کمبودهای تغذيه‌ای می توانند باعث ريزش مو شوند؟

بله، کمبود بسیاری از مواد غذایی در بدن از جمله روی، آهن، پروتئین‌ها و … می‌تواند باعث ریزش موهایتان شود اما این کمبودها باید به اثبات برسند و کسی که رژیم غذایی عادی دارد و علامت بیماری خاصی ندارد، نمی‌تواند در این حوزه قلمداد شود. در خیلی از مواقع مصرف برخی مکمل‌های مناسب پوست و مو توصیه می‌شود.

آیا اختلال‌های هورمونی ریزش مو را تشدید می‌کنند؟

بله، وجود هورمون مردانه یکی از علت‌های اصلی در ریزش مو است که در مردان طبیعی بوده، اما اگر خانمی به دلیل افزایش هورمون مردانه دچار ریزش مو شود، باید تحت درمان قرار بگیرد. این خانم‌ها معمولا علاوه بر ریزش مو از جوش صورت، موی زائد و اختلال‌های قاعدگی هم رنج می‌برند و گاها با مشکل در بارداری هم روبه رو هستند.

شانه‌ زدن به مو آیا موجب ریزش مو می شود؟

خیر، شانه کردن صحیح موها باعث بهبود خون‌رسانی به پوست و مو می‌شود اما شانه کردن موی رنگ‌شده یا موهای بسیار خشک، باعث کنده شدن آنها می‌شود بنابراین باید این موها را با شانه‌های با دندانه‌های گشاد شانه کرد.

پنج تا از بهترین ویتامین ها برای رشد مو + سه ماده مغذی دیگر

مانند هر بخش دیگری از بدن شما، موها نیاز به مواد مغذی مختلف دارند تا سالم باشند و رشد کنند. در واقع، بسیاری از کمبودهای تغذیه‌ای با ریزش مو مرتبط است. گرچه عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون‌ها هم بر رشد مو اثر می‌گذارند، مصرف برخی مواد غذایی مطلوب در این مورد کلیدی هستند.

در زیر پنج ویتامین و سه ماده غذایی دیگر وجود دارد که ممکن است برای رشد مو مهم باشد:

ویتامین A

تمام سلول‌ها برای رشد نیاز به ویتامین A دارند. ویتامین A همچنین به غدد لنفاوی کمک می‌کند که چربی طبیعی پوست را تولید کند. رژیم‌های کم ویتامین A ممکن است منجر به مشکلات متعددی از جمله ریزش مو می‌شود.

ویتامین های گروه B

یکی از بهترین ویتامین‌های شناخته شده برای رشد مو، ویتامین B یا همان بیوتین است. مطالعات نشان می‌دهد کمبود بیوتین با ریزش مو در انسان ارتباط مستقیم دارد.

ویتامین C

آسیب‌های رادیکال آزاد می‌توانند رشد مو را متوقف کنند. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

ویتامین D

سطح پایین ویتامین D به آلوپسی که یک اصطلاح فنی برای ریزش موست، مرتبط است. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که ویتامین D ممکن است به ایجاد فولیکول‌های جدید کمک کند (منافذ کوچکی در پوست سر که در آن موهای جدید رشد می‌کنند)

بدن شما ویتامین D را از طریق تماس مستقیم با اشعه خورشید تولید می‌کند. منابع تغذیه خوب ویتامین D عبارت‌اند از ماهی چرب، روغن ماهی کبد، برخی از قارچ‌ها و غذاهای غنی شده.

ویتامین E

ویتامین E مانند آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند. دانه‌های آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو همه منابع خوبی از ویتامین E هستند.

در مورد ریزش موآهن

آهن کمک می‌کند که گلبول‌های قرمز اکسیژن را به سلول‌های شما منتقل کنند. این باعث می‌شود که این ماده معدنی برای بسیاری از توابع بدن، از جمله رشد مو مفید واقع شود.

کمبود آهن، که باعث کم خونی می‌شود، یکی از دلایل اصلی ریزش مو است.

فلز روی

روی نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد. همچنین کمک می‌کند که غدد لنفاوی اطراف فولیکول‌ها به درستی کار کنند. ریزش مو یکی از علائم شایع کمبود روی است.

مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌های روی باعث کاهش ریزش مو ناشی از کمبود روی می‌شوند.

پروتئین

مو تقریبا به طور کامل از پروتئین ساخته شده است. مصرف کافی آن نیز برای رشد مو مهم است. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که کمبود پروتئین می‌تواند باعث کاهش رشد مو شود و حتی منجر به ریزش مو می‌شود.

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت مو
بحث و تبادل نظر
guest

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یاسر
یاسر

سلام خسته نباشید من پسرم ۱۹سالمه شقیقه سمت چپ سرم یه کم خالی شده موهام تقریبن ۵سانته ووقتی شونه میکنم بیشتر موهایی که تقریبن ۱سانت هستن می‌ریزند میشه دلیلش روبگین‌ممنون میشم

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  یاسر

سلام کاربر گرامی
علت ریزش مو نیاز به بررسی و آزمایش دارد لطفا به پزشک مراجعه نمایید.
سپاس از همراهی شما

باران
باران

سلام وقت بخیر
موهای من بلنده ولی کم پشته که خیلی افسردم کرده
توروخدا یه راه حل واسه پرپشت کردن مو بدین ????

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  باران

سلام کاربر گرامی
می توانید از مکمل های تقویت مو مثل: پرفکتیل ویتابیوتیکس و شامپوهای حجم دهنده مثل: شامپو حجم دهنده فولیکا استفاده نمایید.
سپاس از همراهی شما