آیا عوارض شربت فروگلوبین برای کودکان جدی است؟

5/5 - (1 امتیاز)

والدین مسئولیت‌پذیر یک کودک همواره در تلاش برای بالا بردن سطح آگاهی خود دراین‌باره هستند. می‌دانیم که کودک در سنین رشد خود به میزان بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی نیازمند است. اما بسیاری از موارد مانع دریافت و یا حتی جذب این عناصر حیاتی در بدن می‌شوند. در این میان مصرف یک مکمل […]

آیا عوارض شربت فروگلوبین برای کودکان جدی است؟

والدین مسئولیت‌پذیر یک کودک همواره در تلاش برای بالا بردن سطح آگاهی خود دراین‌باره هستند. می‌دانیم که کودک در سنین رشد خود به میزان بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی نیازمند است. اما بسیاری از موارد مانع دریافت و یا حتی جذب این عناصر حیاتی در بدن می‌شوند. در این میان مصرف یک مکمل برای کودک ضروری خواهد بود. چراکه کمبود این عناصر روند رشد طبیعی کودک را مختل می‌کند. شربت فروگلوبین که درواقع شربت مکمل آهن است، با دارا بودن طیف وسیعی از عناصر حیاتی دیگر کمک بزرگی در تأمین مواد ضروری بدن کودک در سنین رشد محسوب می‌شود. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم موارد مرتبط در مورد شربت فروگلوبین، ازجمله عوارض شربت فروگلوبین برای کودکان را بررسی کنیم. با ما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

اهمیت مصرف مواد غذایی مفید

بسیاری از مواقع کودکانمان به دلایل مختلف اشتهای کمی دارند و یا به‌اصطلاح بدغذا هستند و هر غذایی را نمی‌خورند. در این مورد کودک حتما دچار کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شود. لازم است بدانید که این موضوع برای یک کودک که در سن رشد قرار دارد، بسیار آسیب‌زا است. مسلما به‌عنوان یک مادر و یا پدر نمی‌خواهید که کودکتان در کلاس درس تمرکز نداشته باشد، خوب درس را نفهمد و یا همیشه احساس خستگی داشته باشد. بهتر است بدانید که کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی نه‌تنها درروند رشد جسم کودکتان اختلال ایجاد می‌کند بلکه به رشد ذهنی او نیز آسیب می‌زند.

بهترین و مؤثرترین راه برای رساندن هر چه بیشتر این عناصر حیاتی به بدن کودک، ایجاد انگیزه در کودک برای خوردن مواد غذایی سالم است. چراکه بدن ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در مواد غذایی را بسیار بهتر از عناصر مصنوعی جذب می‌کند. اما در شرایط خاص که کودک در معرض کمبود این عناصر قرار دارد، حتما بهترین کار مصرف مکمل‌هاست.

ما در این مقاله به معرفی شربت فروگلوبین می‌پردازیم اشاره می‌کنیم که عوارض شربت فروگلوبین برای کودکان خیلی جدی نیست ولی باید مواردی در این زمینه رعایت شود.

آیا عوارض شربت فروگلوبین برای کودکان جدی است؟

علائم کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در کودکان

بدن انسان برای سالم ماندن به مقادیر مختلفی از هر ماده معدنی و ویتامین نیاز دارد. اما کودک در سنین رشد خود اگر این کمبودها را در بدن خود داشته باشد متأسفانه رشد نرمالی نخواهد داشت. با توجه به اینکه کودک با کمبود کدام گروه از ویتامین‌ها و یا مواد معدنی روبروست، علائم متفاوتی را نشان می‌دهد.

اما به‌طورکلی کودکی که با کمبود عناصر حیاتی روبروست معمولا ضعیف‌تر از هم‌سالان خود، رنگ‌پریده، بی‌حال و بی‌حوصله، عملکرد ضعیف سیستم ایمنی بدن، دچار مشکلات استخوانی، دارای تمرکز پایین و در مواردی قدکوتاه می‌شود. در مورد مصرف مکمل‌هایی مانند فروگلوبین هم باید اشاره‌کنیم که در صورت مصرف باید عوارض شربت فروگلوبین برای کودکان را هم بدانیم که در ادامه در یک بخش مجزا به آن می‌پردازیم.

شربت فروگلوبین برای کودکان

شربت فروگلوبین یک در دسته مکمل‌های غذایی قرار می‌گیرد، دارای انواع مختلفی از این مواد معدنی  و ویتامین‌ها است. این شربت باهدف رفع کم‌خونی وارد بازار شد. شاید باور عموم مردم این است که ما بدن ما برای خونسازی تنها به آهن نیاز دارد، اما با توجه به توضیحاتی که در عوارض کمبود عناصر حیاتی بدن دادیم، دانستیم که بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز در خونسازی نقش حیاتی دارند.

دلیل اینکه این شربت برای کودکان توصیه‌شده خاصیت اشتهاآور بودن آن است. البته در ادامه علاوه بر معرفی مواد تشکیل‌دهنده این شربت به معرفی فواید و عوارض شربت فروگلوبین برای کودکان نیز اشاره می‌شود.

مواد تشکیل‌دهنده شربت فروگلوبین

شربت فروگلوبین که با طعم شیرین تولیدشده، برخلاف شربت‌های آهن معمولی مصرف راحت‌تری در کودکان دارد. عناصر موجود در شربت  فروگلوبین عبارت‌اند از: آهن، مس، کلسیم، منگنز، زینک، تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، پیریدوکسین (B6)، فولیک اسید (B9)، سیانوکوبالامین (B12) و ویتامین C. اگر کمی دقت کنید خواهید فهمید که دلیل خونساز بودن این شربت تنها وجود آهن نیست بلکه ویتامین‌هایی مانند B6 و B9 و B12 نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند.

فواید و عوارض شربت فروگلوبین در کودکان

بهتر است بدانید که کمبود آهن در بین کودکان بسیار شایع است. قبل از پرداختن به عوارض شربت فروگلوبین باید اشاره‌کنیم این شربت با دارا بودن میزان قابل‌توجهی از آهن، از کم‌خونی ناشی از فقر آهن در کودکان در سنین رشد جلوگیری می‌کند.

ما در این مقاله عوارض کمبود انواع ویتامین‌ها و عناصر را بیان کرده‌ایم. شربت فروگلوبین با دارا بودن بسیاری از آن عناصر حیاتی به روند رشد جسمی و ذهنی کودک کمک زیادی می‌کند و تمامی آن عوارض را در بدن کودک از بین می‌برد.

 حالا با مصرف شربت فروگلوبین کودکان نه‌تنها دچار عوارض شربت فروگلوبین برای کودکان می‌شود، بلکه با تأمین مواد حیاتی بدن خستگی و بی‌حالی را از بین خواهد رفت و افزایش تمرکز نیز دیگر فایده‌اش خواهد بود. به‌علاوه مصرف این محصول باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شده و کودکان را در برابر ابتلا به انواع بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

پس اگر کودکتان کم‌اشتهاست و از کمبود وزن رنج می برد، با مصرف شربت فروگلوبین کمبود وزنش جبران خواهد شد. شربت فروگلوبین طوری طراحی‌شده است که میزان دقیق مواد معدنی و ویتامین‌های روزانه بدن را برطرف می‌کند.

در پاسخ به این سؤال که آیا عوارض شربت فروگلوبین برای کودکان جدی است؟ به‌طورکلی خیر اما خوب است بدانید، هر دارویی ممکن است در بدن هر فرد با عوارضی همراه باشد.

شربت فروگلوبین که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است می‌تواند در بدن ناراحتی معده، سردرد و طعم تلخ دردهان ایجاد کند. درست است که این شربت را بدون نسخه می‌توانید تهیه کنید، اما بهتر است برای دور ماندن از عوارض شربت فروگلوبین برای کودکان قبل از آغاز مصرف این دارو برای کودک خود با پزشک متخصص مشورت کنید.

این شربت با برخی از داروها تداخل دارد، پس حتما پزشک کودکتان را در جریان بگذارید. میزان مصرف دارو را بهتر است پزشک معین کند تا با دوز بالای مصرف روبرو نشود.

آیا عوارض شربت فروگلوبین برای کودکان جدی است؟

نحوه مصرف شربت فروگلوبین در کودکان

برای اینکه از عوارض شربت فروگلوبین برای کودکان جلوگیری کنیم باید نکاتی رعایت شود. با توجه به ساختار خاص این شربت و ساده هضم بودن آن این شربت بیشتر به کودکان تجویز می‌شود. البته بزرگسالان نیز می‌توانند آن را مصرف کنند. این دارو را بهتر است با معده خالی مصرف کنید تا جذب بهتری داشته باشد. قبل و بعد از مصرف شربت فروگلوبین از دادن چای و یا لبنیات به کودک خود جدا خودداری کنید، چراکه در جذب آهن اختلال ایجاد می‌کنند.

همچنین برای دور ماندن از عوارض شربت فروگلوبین در کودکان و حتی در بزرگ‌سالان نیز بهتر است میزان استفاده از هر دارو را پزشک با توجه به شرایط بدنی خاص کودک تشخیص دهد. اما به‌طورکلی میزان مصرف در کودکان به این صورت است:

  • کودکان یک تا سه سال : نصف قاشق مرباخوری در روز
  • کودکان هفت تا دوازده سال : یک قاشق مرباخوری یک بار در روز
  • برای سنین بالاتر: یک قاشق مرباخوری دو بار در روز

خرید شربت فروگلوبین ب ۱۲ ویتابیوتیکس

تأثیر تغذیه در پیشگیری از کم‌خونی و عوارض شربت فروگلوبین برای کودکان

همیشه این جمله را شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. اگر کودکتان بی‌اشتها و یا بدغذا نیست، بهتر است باهنر خود غذاهایی مانند لبنیات، انواع حبوبات، جو دوسر، گوشت قرمز، انواع ماهی، دانه‌های روغنی، تخم‌مرغ و سبزیجات را در لیست غذایی روزانه‌اش بگنجانید.

سخن پایانی

شربت فروگلوبین با داشتن اکثر مواد ضروری موردنیاز بدن کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی را از بین می‌برد. این شربت به‌عنوان یک مکمل آهن از کم‌خونی در کودکان جلوگیری می‌کند. اگر نگران عوارض شربت فروگلوبین برای کودکان هستید، باید بدانید که این دارو عوارض خاصی ندارد، اما بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک کودکتان جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی مشورت کنید.

در پایان لازم است تکرار کنیم اگرچه این مکمل‌ها در بسیاری از مواقع به کمکمان می‌آیند، اما هیچ‌چیزی جای رژیم غذایی سالم و مواد غذایی طبیعی را نخواهد گرفت.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها