مجله مثبت سبز

چرا هنگام خواب تنگی نفس می گیریم ؟

2.4/5 - (9 امتیاز)

شب‌ها خسته و بی‌حال پس از گذراندن یک روز کاری پرمشغله به رختخواب می‌روید و پس از مدتی ناگهان تنگی نفس به سراغ شما آمده و آرامش خواب شیرین شما را بر هم می‌زند. دلیل این اتفاق چیست و چگونه می‌توان جلوی وقوع آن را گرفت؟ در این مقاله دلایل ایجاد تنگی نفس هنگام خواب […]

چرا هنگام خواب تنگی نفس می گیریم ؟

شب‌ها خسته و بی‌حال پس از گذراندن یک روز کاری پرمشغله به رختخواب می‌روید و پس از مدتی ناگهان تنگی نفس به سراغ شما آمده و آرامش خواب شیرین شما را بر هم می‌زند. دلیل این اتفاق چیست و چگونه می‌توان جلوی وقوع آن را گرفت؟ در این مقاله دلایل ایجاد تنگی نفس هنگام خواب و راه‌های درمان آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دلایل بروز تنگی نفس هنگام خواب

تنگی نفس هنگام خواب می‌تواند دلایل بسیاری را شامل شود. اگر این اتفاق بیش از یک بار در ماه برای شما بیفتد، شما به تنگی نفس مزمن مبتلا شده‌اید. بیش از 85 درصد از دلایل بروز تنگی نفس مزمن به عملکرد قلب، ریه و سلامت روانی شما بر می‌گردد. هنگامی که بدن نمی‌تواند به مقدار کافی اکسیژن را به خون برساند، تنگی نفس به وجود می‌آید که گاه می‌تواند بسیار نگران کننده باشد. در اینجا اصلی‌ترین دلایل بروز تنگی تنفس به هنگام خوابیدن را برای شما شرح می‌دهیم:

مشکلات ریوی

برخی از ناراحتی‌ها و مشکلات ریه می‌توانند از دلایل تنگی نفس باشند. برخی از ناراحتی‌های ریه مزمن بوده و سلامتی انسان را تهدید می‌کنند اما برخی دیگر نیز به راحتی قابل درمان هستند:

آسم

آسم به دلیل بروز التهاب در ریه ایجاد شده و مشکلات تنفسی را به وجود می‌آورد. بروز تنگی نفس هنگام خواب می‌تواند به دلیل آسم باشد زیرا:

  • وضعیت و پوزیشنی که شما در آن به خواب رفته‌اید به دیافراگم شما فشار می‌آورد
  • مخاط موجود در گلوی شما سبب ایجاد سرفه شده و راه تنفسی را می‌بندد
  • هورمون‌های شما در شب تغییر می‌کند
  • محیط خواب شما به شکلی است که بیماری آسم شما را تحریک می‌کند

  آسم

همچنین رفلاکس معده نیز می‌تواند از دلایل بروز آسم محسوب شود.

آمبولی ریه

آمبولی ریه در صورت وجود لخته خون در ریه‌ها به وجود می‌آید. در این حالت ممکن است شما با علائمی نظیر درد قفسه سینه و سرفه مواجه شوید و اگر بیشتر در رختخواب بمانید، شرایط بدتر نیز خواهد شد. اگر فکر می‌کنید به آمبولی ریه مبتلا شده‌اید، هرچه سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرید.

بیماری انسداد ریوی مزمن

COPD یا بیماری انسداد ریوی مزمن باعث مسدود شدن راه‌های هوایی شده و تنفس را دشوار می‌کند. در این بیماری فرد علائمی همچون خس خس، سرفه و ناراحتی در قفسه سینه را تجربه می‌کند. عامل بروز بیماری انسداد ریوی مزمن در بیشتر موارد، کشیدن سیگار و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی است.

ذات الریه

بیماری ذات الریه ممکن است عامل باکتریایی، ویروسی یا قارچی داشته باشد. این بیماری ریه‌ها را درگیر کرده و علائم آنفلوانزا را دارد و بیمار در آن با درد قفسه سینه، تب، تنگی نفس و سرفه مواجه می‌شود.

بیماری های قلبی

ناراحتی‌ها و مشکلات قلبی می‌تواند در توانایی قلب در پمپاژ خون تاثیر گذاشته و در آن اختلال ایجاد کند و تنگی نفس هنگام خواب را به وجود آورد. بیماری‌های قلبی موثر در بروز تنگی نفس به شرح زیر هستند:

نارسایی قلبی

در نارسایی‌های قلبی ممکن است تنگی نفس به وجود آید زیرا قلب نمی‌تواند خون را در یک سطح پایدار پمپ کند. رژیم غذایی ناسالم، دیابت، مصرف برخی داروها، سیگار کشیدن و چاقی از عامل ایجاد نارسایی‌های قلبی به شمار می‌آیند.

  درد قلب به هنگام خواب

بیماری شریان کرونر یکی از بیماری‌های قلبی است که ممکن است به حمله قلبی منجر شده و با تنگی نفس، درد در قفسه سینه، حالت تهوع و خستگی همراه باشد. در صورت بروز حمله قلبی در اولین فرصت باید با اورژانس تماس گرفت. فشار خون یا نامنظمی ضربان قلب نیز می‌تواند به نارسایی قلبی منجر شده و عامل بروز تنگی نفس باشد.

آلرژی

مشکلات آلرِژی معمولا در شب افزایش یافته و گاه منجر به تنگی نفس می‌شود. اگر در محیط خواب شما گرد و غبار وجود داشته باشد یا اگر از حیوان خانگی مراقبت می‌کنید ممکن است علائم آلرژی در شما شدت یابد. همچنین اگر پنجره‌های اتاق خود را هنگام خواب باز می‌گذارید، گرده گل‌ها و گیاهان می‌توانند وارد اتاق شده و آلرژی را شدت بخشند.

آپنه خواب

آپنه خواب نوعی اختلال خواب است که به هنگام خوابیدن رخ می‌دهد و موجب تنگ و باریک شدن راه‌های تنفسی شده و سطح اکسیژن را در خون پایین می‌آورد. افرادی که مشکل آپنه خواب دارند معمولا طی شب چندین بار از خواب بیدار می‌شوند تا نفس عمیق بکشند و این مسئله سبب می‌شود تا خواب کافی نداشته باشند. مبتلایان به این اختلال اغلب به هنگام بیدار شدن احساس خستگی و سردرد دارند.

اضطراب و وحشت زدگی

وضعیت روحی و روانی شما می‌تواند در بروز تنگی نفس هنگام خواب بسیار موثر باشد. اگر شما با حالت نگرانی به خواب بروید و یا بابت موضوعی وحشت‌زده باشید، اصلا بعید نیست که تنگی نفس و احساس ضعف و تهوع موقع خوابیدن به سراغ شما بیاید.

  تنگی نفس هنگام خواب

تشخیص علت تنگی نفس

چنانچه اغلب اوقات به هنگام خوابیدن احساس تنگی نفس دارید، حتما باید به پزشک مراجعه نمایید. پزشک معمولا با همان معاینات اولیه علت تنگی نفس شما را متوجه خواهد شد اما گاهی نیز لازم است تا آزمایش‌های بیشتری همچون رادیوگرافی از قفسه سینه، اکوی قلب و تست با دستگاه پالس اکسیمتر انجام گیرد.

در موارد زیر برای بررسی علل تنگی نفس با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید:
  • وقتی که به حالت صاف دراز کشیده‌اید و نمی‌توانید نفس بکشید
  • تنگی نفس نه تنها از بین نمی‌رود بلکه هر دقیقه بدتر نیز می‌شود
  • تنگی نفس با علائمی همچون کبود شدن لب‌ها و انگشتان، تورم پاها، خس خس و صدای بلند هنگام نفس کشیدن همراه است

درمان تنگی نفس هنگام خواب

بدیهی است که درمان تنگی نفس هنگام خواب با توجه به علل بروز آن متفاوت است:

آسم: حتما زیر سر خود از بالش استفاده کنید و از کلیه عوامل تحریک کننده آسم که حتما پزشک به شما گفته است، بپرهیزید.

انسداد ریوی مزمن: سیگار را ترک کرده و در معرض مواد شیمیایی قرار نگیرید و با مراجعه به پزشک از درمان‌های دارویی استفاده نمایید.

ذات الریه: از آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضد سرفه، مسکن و تب‌بر استفاده کرده و به مقدار کافی استراحت کنید.

نارسایی قلبی: برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک خود را دنبال کرده و مرتب از داروهای خود استفاده نموده و در صورت لزوم از کپسول اکسیژن کمک بگیرید.

آپنه خواب: اصلاح سبک زندگی همراه با کاهش وزن و ترک سیگار می‌تواند بسیار موثر باشد. با مشورت پزشک از راهکارهای ترک سیگار استفاده نمایید.

  ترک سیگار

آلرژی: اتاق خواب خود را تمیز نگه داشته و از عوامل حساسیت‌زا دور نگه دارید. از یک دستگاه تصفیه هوا در اتاق خود استفاده کرده و راه‌های ورود گرد و غبار را ببندید.

اضطراب و وحشت زدگی: مشورت با یک روان‌شناس و به کارگیری تکنیک‌های موثر در تنفس می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

مطلب پایانی

تنگی نفس هنگام خواب به دلایل متعددی می‌تواند به وجود آید و به منظور تشخیص علت اصلی آن بهتر است به پزشک متخصص مراجعه شود اما اگر فکر می‌کنید که تنگی نفس شما ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازد، توصیه می‌شود تا مراجعه به پزشک را در اسرع وقت انجام دهید تا بررسی‌های لازم هر چه سریع‌تر صورت گیرد. آیا شما تاکنون موقع خواب دچار تنگی نفس شده‌اید؟ علت آن چه بوده است؟

مطالب مرتبط
دسته بندی: بهبود خواب
بحث و تبادل نظر
guest

5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سید علیرضا حسینی
سید علیرضا حسینی

من وقتی شب می‌خوابم تا یه کم خوابم میبره سریع نفسم میگیره انگار داره عزرائیل جانم میگیره خیلی وحشتناکه😭

پیمان
پیمان

من وقتی دراز میکشم میخام بخام انگار کلوم خفه میشه بعضی وقتا اینحوری میشه مثلا چند ماه پیش اینجوری شدم بعد دوباره الان یکی دوروزه درگیرشم

ادرینا
ادرینا

سلام پس چرا بیماری‌های مربوط به غده تیرویید رو توی این موارد قرار ندادید؟
یکی از علایم مهم بزرگ شدن تیرویید یا ایجاد ندول توی غده تیرویید، همین احساس خفتی در ابتدای خواب هست که متاسفانه هیچکدام از دکترها تیرویید رو مد نظر قرار نمیدن و همین باعث شد که من دیر متوجه تیرویید بشم. چهار سال پیش تنگی نفس هام شروع شد خیلی با فاصله مثلا حتی گاهی ۶ ماه هم خبری نبود اما کم کم زیاد شد تا به چند مرتبه در هر شب ابتدای خواب رسید که ناشی از تیرویید بود و دیر تشخیص داده شد.آزمایش تیرویید هم داده بودم که لب مرز بود معاینات فیزیکی هم چیزی نشون نمیداد اما سونوگرافی نشون داد،

خوشنام
خوشنام

قیمت پالس اکسیمتر حدودا چقده؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  خوشنام

سلام دوست عزیز
جهت دریافت قیمت لطفا بر روی کلمه پالس اکسیمتر کلیک کنید.